کد خبر : 22694 / /
/

بررسی عملکرد ازن ژنراتور تصفیه هوا

بررسی عملکرد ازن ژنراتور تصفیه هوا

 

چکیده : ازن ژنراتورهایی که به عنوان پاک‌کننده هوا فروخته می‌شوند، عمداً ازن فاز گازی را تولید می‌کنند. بررسی میزان خطرات دستگاه ازن تصفیه هوا در ادامه این مقاله مورد بررسی قرار گرفته شده است. با ما همراه باشید...

 

حجم زیادی از مطالب نوشته شده در مورد ازن و استفاده از ازن ژنراتور در داخل خانه وجود دارد. با این حال، بسیاری از این مطالب ادعاهایی دارند و بدون دلیل و علم صحیح آن را قبول می‌کنند. در توسعه ژنراتورهای ازن که به عنوان پاک‌کننده هوا فروخته می‌شوند، سازمان EPA مجموعه گسترده‌ای از این ادعاها، از جمله اطلاعات ارائه شده توسط یک سازنده پیشرو دستگاه‌های تولید کننده ازن را بررسی کرد. مطابق با خط مشی EPA مبنی بر اینکه اطلاعاتی که ارائه می‌دهد مبتنی بر علم صحیح است، در تهیه این سند فقط به یافته‌ها و نتیجه گیری‌های علمی که توسط همتایان مورد بررسی قرار گرفته و از نظر علمی پشتیبانی می‌شود، استفاده شده است.

در سراسر دنیا و جاهایی که سازمان یاد شده به تولیدکنندگان ازن ژنراتور دسترسی داشته باشد به چندین برند تولید کننده ازن شماره تاسیس EPA  بر روی بسته بندی آنها ثبت می‌شود. این شماره به EPA کمک می‌کند تا مرکز خاصی که محصول را تولید می‌کند شناسایی نماید. نمایش این عدد به معنای تایید EPA نیست یا به هیچ وجه نشان نمی‌دهد که EPA محصول را ایمن یا موثر تشخیص داده باشد.

معرفی ازن ژنراتورهای تصفیه هوا

ژنراتورهای ازن که به عنوان پاک‌کننده هوا فروخته می‌شوند، عمداً ازن فاز گازی را تولید می‌کنند. اغلب فروشندگان مولدهای ازن اظهاراتی می‌کنند و مطالبی را مورد بررسی قرار می‌دهند و عموم مردم را به این باور می‌رسانند که این دستگاه‌ها همیشه و بدون در نظر گرفتن مورد خاصی در کنترل آلودگی هوای داخل خانه ایمن و موثر هستند. هدف از این سند ارائه اطلاعات دقیق در مورد استفاده از دستگاه‌های مولد ازن در فضاهای بسته داخلی است. اطلاعاتی که ذیلا ارائه می شود بر اساس معتبرترین شواهد علمی موجود در حال حاضر تهیه شده است.

برخی از فروشندگان پیشنهاد می‌کنند که این دستگاه‌ها توسط دولت فدرال برای استفاده در فضاهای بسته تایید شده‌اند. برعکس، هیچ آژانسی از دولت فدرال این دستگاه‌ها را برای استفاده در فضاهای بسته تایید نکرده است. به دلیل این ادعاها و به دلیل اینکه ازن می‌تواند در غلظت‌های بالا باعث مشکلات سلامتی شود، چندین سازمان دولتی فدرال با مشورت آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده برای تهیه این سند اطلاعات عمومی همکاری کرده‌اند.

اوزون ژنراتور چیست؟

در ایتدا باید بدانیم اوزون چیست؟ اوزون مولکولی است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. درحالی که دو اتم اکسیژن مولکول اصلی اکسیژن را تشکیل می‌دهند (همان اکسیژنی که ما تنفس می‌کنیم و برای زندگی ضروری است). سومین اتم اکسیژن می‌تواند از مولکول اوزون جدا شود و دوباره به مولکول‌های مواد دیگر متصل گردد و در نتیجه ترکیب شیمیایی آن‌ها را به سرعت تغییر دهد. این توانایی واکنش با سایر مواد است که اساس مقاله ازن ژنراتور تصفیه هوا را تشکیل می‌دهد.

حال اگر بخواهیم میزان اوزون مورد نیاز برای پاکیزگی هوا را بدانیم در ابتدا این سوال پیش می‌آید که چرا کنترل نمودن میزان قرار گرفتن در معرض ازن با یک ژنراتور ازن مهم و دشوار است؟

غلظت واقعی از ازن تولید شده توسط یک مولد ازن به عوامل زیادی بستگی دارد. اگر از یک دستگاه قدرتمندتر یا استفاده بیش ازحد یک دستگاه ازن استفاده شود، (دستگاهی که به جای فضای بزرگتر طراحی شده در یک فضای کوچک قرار گیرد)، یا درهای داخلی به جای باز بودن بسته باشند (همچنین بسته بودن در اتاق‌ها)، غلظت ازن تولید شده بیشتر خواهد بود. همچنین مواردی مانند مواد و اثاثیه‌ای که جاذب ازن هستند یا با ازن واکنش میدهند و یا اگر تهویه هوای بیرون کمتر ویا بیشتر باشد تماما پارامترهایی هستند که در تعیین غلظت ازن بسیار تاثیر می گذارند.

نزدیکی فرد به دستگاه مولد ازن نیز می‌تواند خطرات اوزون ژنراتور بر روی فرد بگذارد. طبیعی است که غلظت در نقطه‌ای که ازن از دستگاه خارج می‌شود بالاتر است و به طور کلی با دورتر شدن فرد مقدار ازن کاهش می‌یابد.

سازندگان و فروشندگان ازن ژنراتور به کاربران توصیه می‌کنند که اندازه دستگاه را متناسب با فضا یا فضاهایی که در آن استفاده می‌شود، سفارش دهند. متأسفانه، توصیه‌های برخی از سازندگان در مورد اندازه‌های مناسب برای فضاهای خاص به اندازه کافی دقیق نمی‌شود تا تضمین کند که غلظت ازن از محدودیت‌های بهداشت عمومی تجاوز نخواهد کرد. علاوه بر این، برخی از ادبیات تبلیغاتی گفته شده توسط فروشندگان ازن ژنراتور نشان می‌دهد که کاربران در استفاده از ماشین قدرتمندتر از آنچه که معمولاً برای فضای مورد نظر مناسب است، اشتباه می‌کنند؛ دلیل آن این است که کاربر ممکن است در آینده از این خانه نقل مکان کند یا ممکن است بخواهد از دستگاه ازن در محیطی دیگر با یک فضای بزرگتر استفاده کند (بهره‌گیری از دستگاه قدرتمندتر خطر قرار گرفتن در معرض بیش از حد ازن را افزایش می‌دهد).

ازن ژنراتورهای شرکت ازن استریل معمولاً یک ولوم کنترل دارند که توسط آن می‌توان خروجی ازن را تنظیم کرد. خروجی ازن این دستگاه‌ها معمولاً متناسب با تنظیم کننده آن نیست. یعنی تنظیم در حد متوسط ​​لزوماً سطح ازن متوسطی را تولید نمی‌کند که در عمل پاکسازی هوا میزان اوزون بین سطوح پایین و بالا باشد.

رابطه بین ولوم کنترل و خروجی ازن به طور قابل توجهی در بین دستگاه‌ها متفاوت است. تقریبا اثبات شده است که اکثر ولوک کنترل ازن ژنراتورها خروجی ازن را بسیار بیشتر از حد انتظار افزایش می‌دهند، زیرا اهرم تنظیم از پایین به بالا افزایش می‌یابد. در آزمایش‌هایی که تا به امروز انجام شده است، تنظیم به بالاترین حد ممکن در برخی دستگاه‌ها 10 برابر سطح به‌دست‌آمده در تنظیمات متوسط ​​می‌باشد. دستورالعمل‌های سازنده ازن ژنراتور در برخی از دستگاه‌ها، تنظیم کنترل را به اندازه اتاق مرتبط می‌کند و بنابراین نشان می‌دهد که چه تنظیماتی برای اندازه‌های مختلف اتاق مناسب است. با این حال، اندازه اتاق تنها یکی از عوامل موثر بر سطح ازن در محیط است.

 

علاوه بر تنظیم با اندازه اتاق، گاهی اوقات به کاربران دستگاه ازن ساز توصیه می‌شود در صورت استشمام ازن، تنظیمات ازن را کاهش دهند. متأسفانه، توانایی تشخیص ازن از طریق بو از فردی به فرد دیگر به طور قابل توجهی متفاوت می‌باشد و توانایی فرد برای بوییدن ازن در حضور ازن به سرعت کاهش می‌یابد. دقیقا مثل رایحه ادکلنی که شخص پس از یک ساعت کاملا به بوی آن عادت می‌کند و دیگر قادر نیست بوی ادکلن را استشمام نماید. نکته‌ی قابل توجه این است که:

در حالی که بوی ازن ممکن است نشان دهنده بالا بودن غلظت آن باشد، عدم وجود بو تضمین کننده ایمن بودن سطوح نیست.

گاها یک تولید کننده ازن ژنراتور، واحدهایی با سنسور ازن ارائه می‌دهد که با هدف حفظ غلظت ازن در فضایی با استانداردهای بهداشتی، ژنراتور ازن را روشن و خاموش می‌کند. سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر در حال ارزیابی اثربخشی و قابلیت اطمینان این حسگرها است و قصد دارد تحقیقات بیشتری را برای بهبود درک جامعه از سمی بودن ازن زیاد در داخل خانه انجام دهد.

استفاده از ازن ژنراتور در فضاهای خالی

در ابتدای پیدایش، ازن ژنراتور به طور گسترده برای تصفیه آب استفاده شده است، اما ترکیب ازن در آب با ترکیب ازن در هوا یکسان نیست. غلظت بالای ازن در هوا، زمانی که افراد در آن حضور ندارند، گاهی اوقات برای کمک به رفع آلودگی یک فضای خالی، از آلاینده‌ها یا بوهای شیمیایی یا بیولوژیکی خاص استفاده می‌شود.

با این حال، اطلاعات کمی در مورد محصولات فرعی شیمیایی به جا مانده توسط این فرآیندها وجود دارد. در حالی که گاهی اوقات ممکن است غلظت بالای ازن در هوا در این شرایط مناسب باشد، شرایط باید به اندازه کافی کنترل شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ شخص یا حیوان خانگی در معرض تماس قرار نمی‌گیرد. ازن می‌تواند بر گیاهان داخلی نیز تأثیر منفی بگذارد و به موادی مانند لاستیک، پوشش‌های سیم‌های الکتریکی و پارچه‌ها و آثار هنری حاوی رنگ‌ها و رنگدانه‌های حساس آسیب برساند.

ازن ژنراتور تصفیه هوا؛ آری یا خیر؟

2

جز اوزون ژنراتور از چه روش‌های دیگری می‌توان برای کنترل آلودگی هوای داخل ساختمان استفاده کرد؟

سه روش رایج برای کاهش آلودگی هوای داخل ساختمان به ترتیب اثربخشی عبارتند از:

  • کنترل منبع آلودگی: حذف یا کنترل منابع آلودگی.
  • تهویه: رقیق کردن و خروج آلاینده‌ها از طریق تهویه هوای بیرون
  • تمیز کردن هوا: حذف آلاینده‌ها از طریق روش‌های اثبات شده تمیز کردن هوا.

از این سه، اولین رویکرد یعنی کنترل منبع آلودگی موثرترین روش است. این گزینه شامل به حداقل رساندن استفاده از محصولات و موادی است که باعث آلودگی محیط داخلی می‌شود، به کارگیری شیوه‌های بهداشتی مناسب برای به حداقل رساندن آلاینده‌های بیولوژیکی (از جمله کنترل رطوبت و تمیز کردن و ضدعفونی گاه به گاه سطوح مرطوب) و استفاده از شیوه‌های خوب خانه داری برای کنترل ذرات و ریزگرادهای آلاینده هوا.

روش دوم، تهویه هوای بیرون نیز مؤثر است و معمولاً بسیار بکار گرفته می‌شود. روش های تهویه شامل نصب یک فن اگزوز نزدیک به منبع آلاینده‌ها، افزایش جریان هوای بیرون در سیستم‌های تهویه مکانیکی و باز کردن پنجره‌ها، به ویژه زمانی که از منابع آلاینده استفاده می‌شود بسیار مهم و کاربردی است.

روش سوم تمیز کردن هوا به طور کلی به خودی خود کافی تلقی نمی‌شود، اما گاهی اوقات برای تکمیل کنترل بر منبع آلودگی و تهویه استفاده می‌شود. فیلترهای هوا، پاک کننده‌های الکترونیکی ذرات هوا و یونیزرها اغلب برای حذف ذرات معلق در هوا استفاده می‌شوند و مواد جاذب گاز گاهی اوقات برای حذف آلاینده‌های گازی زمانی که کنترل منبع و تهویه کافی نیست استفاده می‌گردد.

اگر دستورالعمل‌های سازنده را دنبال کنم، آیا ممکن است آسیب ببینم؟

نتایج برخی از مطالعاتانجام شده در حوزه اوزون نشان می‌دهد که غلظت ازن به طور قابل توجهی بالاتر از این استانداردها است، یعنی زمانی که کاربر دستورالعمل‌های عملیاتی سازنده را دنبال می‌کند به طور قابل توجهی تصویه هوا را امکان پذیر می‌نماید.

برندها و مدل‌های بسیاری از ژنراتور ازن در بازار وجود دارد. آن‌ها در مقدار ازنی که می‌توانند تولید کنند متفاوت هستند. در بسیاری از شرایط، استفاده از مولد ازن ممکن است منجر به تولید غلظت ازن بیش از استانداردهای بهداشت عمومی نشود. اما عوامل زیادی بر غلظت ازن در داخل خانه تأثیر می‌گذارد به طوری که در برخی شرایط غلظت ازن ممکن است از استانداردهای بهداشت عمومی فراتر رود و به بافت‌های متفاوت مرده و زنده تاثیر بگذارد.

آیا استفاده از ازن ژنراتور تصفیه هوا خطرناک است؟

3

در صورتی که میزان ازن بسیار بالا باشد، می‌تواند خطر آفرین تلقی گردد. در پاکسازی هوای خانه بجز اوزون روش‌های دیگری وجود دارد که باید بصورت ترکیبی استفاده شوند، هرچند که بازدهی مشابه به دستگاه تولید ازن نخواهند داشت.

عوامل زیادی بر غلظت ازن تأثیر می‌گذارند، از جمله میزان ازن تولید شده توسط دستگاه(های) ازن ژنراتور، اندازه فضای داخلی، مقدار ماده موجود در اتاق که ازن با آن واکنش می‌دهد، غلظت ازن در فضای باز، و میزان تهویه. این عوامل کنترل غلظت ازن را در همه شرایط دشوار می‌کند.

شواهد علمی موجود نشان می‌دهد که در غلظت‌هایی که از استانداردهای بهداشت عمومی تجاوز نکند، ازن به طور کلی در کنترل آلودگی هوای داخل ساختمان مفید است.

غلظت ازن باید تا حد زیادی از استانداردهای بهداشتی فراتر رود تا در از بین بردن بیشتر آلاینده‌های هوای داخل خانه موثر باشد. در فرآیند واکنش با مواد شیمیایی در داخل خانه، ازن می‌تواند مواد شیمیایی دیگری تولید کند که خود هیچ مشکلی نداشته و باقیمانده به حساب نمی‌آید.

توصیه نهایی

به مردم توصیه می‌شود از روش‌های اثبات شده برای کنترل آلودگی هوای داخل خانه نیز استفاده کنند. این روش‌ها شامل حذف یا کنترل منابع آلاینده، افزایش تهویه بکمک هوای بیرون و استفاده از روش‌های اثبات شده پاکسازی هوا می‌باشد.

در صورتی که مطالب بالا را خوانده باشید و در خرید یک دستگاه ازن ژنراتور تصفیه هوا همچنان سوالاتی در ذهنتان باشد، بی‌شک تماس با یک کارشناس بیش از هر روش دیگری پاسخگوی شما خواهد بود. زیرا در تماس تلفنی علاوه بر موارد گفته شده گاهی مطالبی در صحبت پیش می‌آید که کارشناس مربوطه بر اساس شرایط مشتری دست به طراحی و تولید ازن ژنراتور می‌نماید که این دقیق‌ترین روش سفارش دستگاه ازن منطبق با پارامترهای شما است. برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با کارشناسان واحد فروش شرکت ازن استریل در این مورد به رایگان مشاوره دریافت کنید.

 

برچسب ها : ازن ژنراتور,ازن ژنراتور تصفیه هوا

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.