کد خبر : 22241 / /
/

آشنایی با انواع کمپرسور باد صنعتی

آشنایی با انواع کمپرسور باد صنعتی

 

کمپرسور باد صنعتی که با نام پمپ باد صنعتی هم شناخته می‌شود، یک دستگاه مکانیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. نحوه عملکرد این دستگاه بدین صورت است که ابتدا انرژی مکانیکی بسیار زیادی صرف می‌کند و هوا را با سرعت به درون خود می‌مکد، سپس هوا را فشرده می‌کند. در واقع وظیفه اصلی کمپرسور صنعتی فشرده سازی هوا است. دمای هوایی که درون این دستگاه‌ها فشرده شده است، افزایش می‌یابد. این هوای پرفشار هنگامی که می‌خواهد از دستگاه خارج شود، از یک سیستم خنک کننده عبور می‌کند تا دمایش دوباره به حد نرمال برگردد.

اگر به صورت مختصر بخواهیم این نوع کمپرسور را تعریف کنیم باید بگوییم که، این دستگاه نوعی متراکم کننده است که فشار گاز را با کاهش حجم آن، افزایش می‌دهد و سبب خروج هوای پرفشار می‌شود.

کمپرسور باد صنعتی یکی از مهمترین ابزارها برای تولید هوای فشرده هستند که در صنایع مختلف، مانند صنایع غذایی، صنایع دارویی، تجهیزات پزشکی، خودروسازی، کارگاه‌های صنعتی، کارخانه‌های مختلف، نیروگاه‌ها و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر صنعتی، با توجه به فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد و نوع محصولی که ارائه می‌دهد، باید کمپرسور صنعتی متناسب با نیازهای خود را انتخاب نماید. به همین دلیل به بررسی انواع کمپرسورهای صنعتی خواهیم پرداخت تا شما بتوانید با مطالعه ویژگی ها، عملکرد و مزایا و معایب هریک، بهترین مدل آن را انتخاب نمایید. البته بررسی قیمت کمپرسور صنعتی و اختصاص دادن بودجه کافی برای خرید این دستگاه هم نکته‌ای است که باید در نظر داشته باشید.

انواع کمپرسور صنعتی

کمپرسور باد صنعتی دارای انواع بسیار مختلفی می‌باشد که بر اساس ویژگی‌های گوناگون دسته بندی می‌شوند و به همین دلیل کاربرد آن هم متفاوت خواهد بود. مثلا بعضی از دسته بندی‌ها بر اساس مقایسه حجم آن ها، برخی دیگر بر پایه کاربردی که این دستگاه‌ها دارند و ... انجام می‌شود.

تقسیم بندی امروز ما بر اساس اصول عملکردی است که کمپرسورهای مختلف دارند. بر اساس اصول عملکردی، دو دسته کلی کمپرسورهای دینامیکی و جابه جایی مثبت را می‌توان در نظر گرفت. نوع جابه جایی مثبت، خود به دو دسته پیستونی و دوار تقسیم می‌شوند.

کمپرسورهای دینامیکی (Dynamic Compressor)

در این قبیل دستگاه ها، به طور مداوم انتقال انرژی به سیال انجام می‌شود. این دستگاه‌ها با فشار ثابت کار می‌کنند و نحوه عملکرد آنها بدین صورت است که تحت تاثیر شرایط بیرونی قرار می‌گیرند، مثلاً اگر فشار ورودی دچار تغییر جزیی شود، در ظرفیت تغییر زیادی ایجاد می‌شود. کمپرسورهای دینامیکی دارای دو دسته شعاعی (گریز از مرکز) و محوری (توربینی) می‌باشند؛ که به بررسی هریک خواهیم پرداخت.

12

کمپرسور شعاعی

از مهمترین ویژگی‌های این نوع دستگاه که با نام کمپرسور گریز از مرکز هم شناخته می‌شوند، جریان شعاعی آنها است. نحوه عملکرد این دستگاه‌ها بدین صورت است که هوا با استفاده از پره‌های شعاعی، به مرکز یک پروانه دوار وارد می‌شود و با کمک نیروی گریز از مرکزی که وجود دارد، به سمت محیط پروانه دوار، به بیرون پرتاب می‌شود. این هوا قبل از اینکه به مرکز پروانه دوار بعدی وارد شود، از یک پخش کننده و یک محفظه حلزونی شکل هم عبور داده می‌شود. در این محفظه انرژی جنبشی به فشار استاتیک تبدیل خواهد شد. سرعت هوا بعد از هر پروانه دوار، افزایش می‌یابد. یکی از مهمترین مسائلی که در خصوصیات توان کمپرسور مطرح است، دمای هوا در قسمت ورودی هر یک از مراحل است. همچنین، چون دمای هوایی که به هر پروانه وارد می‌شود، افزایش یافته است، خنک کاری بین مراحل لازم است.

کمپرسور محوری

این مدل کمپرسورها دارای جریان محوری می‌باشند. در این دستگاه‌ها ردیف‌هایی از پره‌های ثابت و متحرک در امتداد محور گردان دستگاه وجود دارند که هوا یا گاز از میان آنها عبور می‌کند. سرعت هوای عبوری، هنگامی که پره‌های ثابت انرژی جنبشی را به فشار تبدیل می‌کنند، به تدریج افزایش می‌یابد. در این دستگاه غالباً یک استوانه متعادل کننده تعبیه می‌شود که نیروی فشار محوری را متعادل می‌سازد.

کمپرسورهای جابه جایی مثبت

انتقال انرژی به سیال در این کمپرسورها به صورت دوره‌ای یا متناوب صورت می‌گیرد. این دستگاه‌ها نسبت به نوع دینامیکی قدرت تراکم بیشتری دارند. نیروی محرکه این قبیل کمپرسورها با توجه به قدرت آنها می‌تواند دیزلی یا الکتروموتور باشد. نحوه عملکرد این دستگاه‌ها بدین صورت است که ابتدا حجم معینی از هوا یا گاز را محصور می‌کنند و سپس حجم منطقه محصور را کاهش می‌دهند و همین امر سبب افزایش فشار می‌شود.

13

انواع کمپرسور جابجایی مثبت

این مدل به دودسته کلی پیستونی و دوار تقسیم می‌شوند. خود این دو دسته هم دارای زیر مجموعه‌های متعددی می‌باشند که به اختصار در رابطه با آنها صحبت خواهیم نمود.

کمپرسورهای پیستونی یا رفت و برگشتی

این مدل دستگاه‌ها متداول‌ترین  نوع از کمپرسور باد صنعتی هستند. استفاده از این دستگاهها در صنایع نسبتاً کوچک، تعمیرگاه‌های خودرو، ساخت و ساز، ساختمان و کسب و کارهای کوچک رواج بیشتری دارد. البته این نوع از کمپرسورها محدوده‌ای بین سایز 25 تا 1000 لیتر را شامل می‌شوند و می‌توانند در کارگاه‌هایی که نیاز به هوای فشرده کمتری دارند، به فعالیت بپردازند.

این دستگاه‌ها دارای انواع بسیار متنوعی می‌باشند که در ادامه نام آنها را بیان خواهیم نمود:

1.            کمپرسور خطی

2.            V شکل

3.            تک مرحله ای

4.            دو مرحله ای

5.            دیافراگمی

کمپرسورهای دوار یا روتاری

استفاده از این نوع کمپرسور باد صنعتی معمولا برای تراکم هوا در فشارهای پایین و همچنین حجم زیاد کاربرد دارد. این دستگاه‌ها از دو بخش تشکیل شده‌اند . بخش اول یک محفظه سیلندر مانند و بخش دوم، پیستون دوار که درون محفظه گردش می‌کند. این پروانه با چرخش 360 درجه هوا را به درون سیلندر می‌مکد و در اثر این مکیدن، هوا فشرده شده و از دریچه خروجی با فشار به بیرون رانده می‌شود. استفاده از این دستگاه‌ها در مکان‌هایی است که حجم فشار و هوا بالا است. این دستگاه‌ها نسبت به کمپرسور پیستونی، مصرف برق کمتری دارند و صدای کمتری هم تولید می‌کنند.

این مدل از کمپرسورها هم دارای دو دسته کلی می‌باشند که عبارت‌اند  از:

1.            کمپرسور اسکرو

2.            کمپرسور پره‌ای

کمپرسور باد مناسب خود را چگونه انتخاب کنیم؟

همانطور که اشاره شد، کمپرسورها دارای انواع بسیار متعددی می‌باشند و هریک برای محیط و فعالیت خاصی مناسب هستند. اگر شما تمایل به خرید و انتخاب کمپرسور باد صنعتی مطابق نیاز خود دارید، حتما لازم است تا در این رابطه مطالعه نمایید و به بررسی صنعت خود و دستگاه‌های موجود بپردازید. اما یک راه ساده‌تر هم مشاوره خواستن از متخصصین و صاحب نظران این عرصه است. البته یک کارشناس کاربلد.

متخصصین زبده و کاربلد در ایران پمپ آمادگی ارائه خدمات مشاوره‌ای به عزیزان متقاضی را دارند. این کارشناسان به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته پاسخگوی سوالات و ابهامات کاربران هستند. ایران پمپ با هدف جلب رضایت مشتریان، کلیه کمپرسورهای تولیدی خود را به مدت یکسال گارانتی می‌نماید. با ایران پمپ، یک مشاوره هوشمندانه و یک خرید ایمن و مطمئن را تجربه کنید.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.