کد خبر : 22043 / /
/

مسئولیت حقوقی شما در برابر ریزش سنگ ساختمانتان

مسئولیت حقوقی شما در برابر ریزش سنگ ساختمانتان

 

 

 طبق مواد ذکر شده در قانون مدنی،  صاحب دیوار یا عمارت مسئول خسارات‌هایی است که خراب شدن آن دیوار یا ساختمان وارد می‌کند.

این جمله دقیقا متنی است که در قانون مدنی ذکر شده و با لازم الاجرا بودن آن، بار حقوقی که به همراه می آورد همیشه برقرار است.

حال دقیقا مسائل حقوقی این مورد شامل چه مواردی می شود و ضمانت اجرای آن چیست؟

 

شما در برابر ریزش سنگ ساختمان مسئول هستید!!

یکی از موارد شایعی که بسیار اتفاق می افتد، جدا شدن سنگ از قسمت های مختلف ساختمان است. متاسفانه با رواج آپارتمان نشینی، به سرعت خانه های بسیار زیادی ساخته می شود که همه آن ها استاندارد های لازم را رعایت نمیکنند.

حتی اگر تمام نکات استاندارد هم رعایت شده باشد، باز هم به دلایل مختلف اعم از گذشت زمان، بالا رفتن سن ساختمان و عوامل طبیعی امکان تخریب جزئی ساختمان وجود دارد.

افتادن سنگ از ارتفاع زیاد میتواند خسارات جبران ناپذیری را وارد کند. اگر بر روی وسیله ای بیفتد میتواند به راحتی آن را تخریب کند و اگر شهروندان را هدف قرار بگیرد میتواند علاوه بر مسئولیت مدنی، مسئولیت جزایی را هم در شرایط مختلف به همراه داشته باشد.

بارها پیش آمده است که سقوط سنگ بر روی کاپوت و سقف ماشین، نه تنها مالک ساختمان را مجبور به پرداخت خسارت کرده، بلکه طبق قانون افت قیمت ماشین هم در محکومیت مالک ساختمان قید شده است.

11

چه زمانی مسئولیت بر گردن مالک است؟

گاهی اوقات پیش می آید که در مواردی به علت ضعف نظارتی کارفرما و هم چنین گود برداری های غیر اصولی، تخریب ساختمان های اطراف به وجود می آید که در این صورت به صورت قانونی فردی که این عمل را انجام داده است مقصر است و همه خسارت های مدنی متوجه اوست.

در صورت وجود این عوامل به راحتی کارشناسان دادگستری متوجه موضوع می شوند و میتوان اقدامات لازم جهت دفاع از خود را انجام داد.

ولی در شرایطی بی دقتی مالک مسئول به وجود آمدن خسارت های ناشی از افتادن سنگ می شود.

به دقتی از نگهداری ساختمان شامل چه مواردی است؟

12

بی دقتی در نگهداری ساختمان

هر ساختمانی در طی مدت زمان مختلف نیازمند بازسازی می شود چرا که علاوه بر جنس مواد سنگی، فرسایش و شرایط جوی هم باعث خرابی نمای ساختمان در طول مدت زمان مختلف می شود.

برای مثال اگر بدانید نمای ساختمان شما قدیمی است و قبلا یک سنگ از دیواره های آن فرو ریخته است، در صورتی که افتادن سنگ جدید باعث خسارت مادی و یا جانی شود شما مقصر خواهید بود.

چرا که فرض بر این گذاشته می شود که مالک از عیب موجود در ساختمان خود آگاه بوده است و به علت اهمال کاری وی خسارت جدید شکل گرفته است.

 

رفع بار حقوقی موجود از گردن مالکین

راه حل های مختلفی برای از بین بردن مسائل حقوقی بر گردن مالکین وجود دارد که بیش تر آن ها جنبه پیشگیری دارد تا درمان!!

چرا که اگر خسارات به وجود آمده نتیجه اهمال کاری مالک باشد، تمام خسارت باید توسط او پرداخت شود و هیچ راهی برای تبرئه وجود ندارد.

اما اگر اقدامات لازم جهت نگهداری از ساختمان انجام شده باشد، دیگر مسئولیتی بر دوش مالکین ساختمان نخواهد بود.

یکی از این موارد، وظایف مدیر ساختمان است.

طبق مواد قانونی تملک آپارتمانها، حقوق و وظایفی بر گردن مدیر ساختمان و سکنه آن است.

شخصی که به عنوان مدیر ساختمان است باید در درجه اول بیمه بخش های مختلف ساختمان را کنترل کرده تا در هنگام بروز آسیب بتوان خسارات را به طور کامل پرداخت کرد.

چرا که کسی که مسئولیت نگهداری و ایمنی ساختمان را برعهده دارد در هنگام بروز مشکل و خسارات مختلف، وظیفه پاسخ گویی بر گردن او خواهد بود.

بازسازی موردی ساختمان

دومین موردی که بیشتر جنبه پیشگیری را به خود می گیرد، این است که با توجه به عمر ساختمان و مصالح به کار رفته در ساخت آن، بازسازی های موردی را انجام دهید.

برای مثال طبق گفته کارشناسان رسمی دادگستری، انجام پیچ و رولپلاک ساختمان، یکی از مواردی است که مهندسین برای ساختمان انجام می دهند.

انجام پیچ و رولپلاک نما باعث می شود تا سنگ ها تحت هیچ شرایطی سقوط نکرده و باعث ایجاد خسارات مختلف نشوند. هم چنین شکستن جزئی سنگ ها هم با انجام این روش به طور کلی از بین می رود.

13

آیا بازسازی تنها در هنگام خرابی است؟

در حالت های عادی معمولا بازسازی برای ساختمان در شرایطی انجام می شود که عمر ساختمان بالا رفته باشد و یا به علت وجود خسارت جزئی به خود ساختمان، بقیه موارد را هم مورد بازسازی قرار بدهند.

اما امروزه همه کارفرما ها از موارد استاندارد سازی پیروی نمی کنند و هدف آن ها از ساختن ساختمان های مختلف، صرفا فروش واحد و کسب سود است.

به همین علت اعتماد چندانی به ساختمان های نوساز نیست و بهتر است موارد پیشگیری کننده از سقوط سنگ های ساختمان، مانند پیچ و رولپلاک نما حتما انجام بشود تا خسارتی گردن گیر شما نشود. شما میتوانید برای بستن قراداد و اجرای پیچ و رولپلاک نما به شرکت هایی مانند سازه لوکس، جهان فرود و یا ایران لوتوس مراجعه کنید.

تغییر در فضای خانه

گاهی اوقات معماری که در داخل خانه صورت میگیرد و تغییرات دکوراسیون می تواند باعث ایجاد مشکل و تخریب موردی ساختمان بشود.

برای مثال حذف اتاق ها و یا ایجاد دیوار کشی های جدید، باعث میشود تا دیوار های خارجی ضربه ببینند. به همین علت ممکن است حوادث تخریب و یا ریزش سنگ های ساختمان در این موارد اتفاق بی افتد که در صورت تشخیص کارشناس دادگستری، شما (مالک) مسئول خسارات مدنی و جزایی ناشی از حادثه اتفاق افتاده خواید بود.

مالک مقصر است یا کارفرما؟

اگر کارفرما به نقص و مشکلات ساختمان احداث شده مشرف باشد، کوتاهی کردن و عدم انجام اقدامات برای رفع تخریب ساختمان بر عهده او خواهد بود و سوا از جبران خسارات ایجاد شده مجازات تبعی هم برای او در نظر گرفته خواهد شد.

حال بر فرض مثال اگر کارفرما نقص موجود در ساختمان را بداند و آن را با مالک هم در میان بگذارد، اما مالک اجازه فعالیت های بازسازی را ندهد؛ خسارت ایجاد شده برعهده چه کسی خواهد بود؟

به طور قطع اگر کارفرما در حال انجام اقدامات رفع آسیب باشد و شواهد نشان بدهد که مالک مانع این کار شده است، تمامی خسارات ناشی از ریزش سنگ و یا تخریب دیوار ها بر عهده مالک خواهد بود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.