کد خبر : 20540 / /
/

صفر تا صد محاسبه هزینه ترخیص کالا توسط گروه تجاری آربی

صفر تا صد محاسبه هزینه ترخیص کالا توسط گروه تجاری آربی

ترخیص کالا جز فعالیت های مهم گمرک به شمار می‌رود و هر بخش آن دارای هزینه متغیر است. این هزینه ها به دو بخش خصوصی و دولتی تقسیم می‌شوند و شما موظف هستین تمامی مبالغ تعییین شده را بپردازید تا روند ترخیص کالا سریع تر پیش برود. از دیگر مزایای پرداخت به موقع هزینه ترخیص کالا این است که شما دیگر نیاز نیست هزینه های اضافی دیگری را بپردازید. از این رو طبق قوانین تعیین شده بعد از استعلام هزینه های ترخیص می‌توانید به راحتی برای آزادسازی کالای موردنظر اقدام کنید. در ادامه با معرفی خدمات گروه تجاری آربی سعی داریم بهترین راه های را پیش روی شما قرار دهیم. برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

هزینه ترخیص کالا چیست؟

از زمان شروع مراحل تا پایان مراحل آزاد سازی کالاها، هزینه ها متغیر هستند و تا پایان این مسیر ادامه دار می‌باشد. استعلام هزینه ترخیص کالا از گمرک در هر بخش متفاوت و ثابت است و هیچ شخصی این اجازه را ندارد که هزینه اضافی از شما دریافت کند. این مبالغ توسط وزرا و گمرک تعین می‌شود و بعد در دسترس افراد قرار می‌گیرد. در ادامه توجه داشته باشید برای ترخیص کالا باید از تمامی مراحل و پیچیدگی های آن آگاه باشید تا به صورت ناخواسته مجبور به پرداخت هزینه های اضافی و دور از انتظار نشوید. ناآگاهی بابت این موضوع علاوه بر کند شدن مسیر ترخیص کالا، باعث می‌شود متحمل هزینه های هنگفتی شوید.

از نحوه محاسبه هزینه ترخیص کالا اطلاع داشته باشید!

هزینه ترخیص کالا

برای این که بتوانید کالای خود را به سرعت ترخیص کنید باید از هزینه های گوناگون و مراحل مورد نظر آن اطلاع داشته باشید و بعد از پرداخت تعرفه هر قسمت به این عملیات پایان دهید:

1. حقوق ورودی کالا:

براساس قوانینی که در کتاب مقررات صادرات و واردات است، این بخش شامل هزینه هایی می‌شود که بدون نظر گرفتن نو یا دسته دوم بودن کالا ارائه می‌گرددحاصل ضرب ارزش سیف کالا، نرخ ارز و نرخ تعرفه به شما حقوق گمرکی قابل پرداخت را نشان خواهد داد و مقدار تعیین شده برای حقوق ورودی کالا 4 درصد است ارزش گمرکی به علاوه سود بازرگانی است. این هزینه به دست سازمان گمرک پرداخت خواهد شد.

2. سود بازرگانی:

سود بازرگانی به عنوان هزینه دریافتی برای وارداتی است که به صورت قطعی در گمرک ایران دریافت می‌شوند و در ادامه این سود همواره به دست دولت تعیین خواهد شد.

3. انبارداری:

برای ترخیص کالا انبارهایی ساخته شده که در زمان ورود و خروج کالا، آن ها را نگهداری می‌کنند و هزینه های تعیین شده برای این قسمت براساس وزن، تعداد روزهای ماندگاری، حجم دسته بندی می‌شوند، بنابراین به مراحل نگهداری کالا در انبار و دریافت هزینه برای آن هزینه انبارداری گفته می‌شود.

4. تعداد مجوزهای مورد نیاز برای واردات کالا:

از مهم ترین بخش های ترخیص کالا اخذ مجوز است که در گمرک بسیار حائذ اهمیت است زیرا بعد از بررسی کالا و محموله های مورد نظر، مجوز آن را بررسی می‌کنند. برای آزادسازی کالای خود باید مجوز موردنظر را از سازمان های مربوطه دریافت کنید که هر بخش دارای هزینه های مربوط به خود است.

5. هزینه کارت بازرگانی :

کارت بازرگانی یکی از شرایط مهم ترخیص کالا است زیرا فرد واردکننده در پایان هرسال موظف به پرداخت مالیات است از این رو وجود کارت بازرگانی و اخذ آن لازمه این روند می‌باشد. برای اخذ کارت بازرگانی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دریافت اظهارنامه وارداتی به همراه اطلاعات الکترونیک اسناد از طریق سامانه جامع امور گمرکی
  • تخصیص شماره ثبت یا سریال
  • تعیین باجه کارشناسی
  • بررسی و ارزیابی بر اساس مدیریت ریسک و اخذ مجوزهای قانونی و مقرراتی مورد نیاز
  • پرداخت حقوق ورودی و عوارض متعلقه
  • صدور مجوز بارگیری
  • خروج کالا از گمرک

6. هزینه ثبت سفارش:

واردکنندگان در این بخش باید طبق درصدهای موجود، ارزش کالاهای وارداتی را بپردازند و سفارش های خود را در وزارت صنعت و معدن ثبت کنند که این دارای هزینه جدا می‌باشد.

7.دستمزد ترخیص کالا:

برای ترخیص کالا باید از فردی استفاده کنید که دارای آگاهی بالایی باشد و بتواند در کمترین زمان و با بهره گیری از حداقل هزینه ها کار شما را انجام دهد. از این رو این دستمزد به ترخیص کار یا حق العمل کار داده می‌شود تا تشریفات مربوط به ترخیص کالا را برای شما به پایان رساند. هزینه ترخیص کار براساس طبق ارزش مرسوله، وزن مرسوله، گمرک ورودی و تعداد مجوزهای مورد نیاز برای ترخیص کالای وارداتی تخمین زده می‌شود. شخص ترخیص کار باید دارای موارد زیر باشد:

  1. مجوز واردات ( ثبت سفارش )
  2. نرخ ارزش کالا
  3. پکینگ لیست
  4. پروفورما
  5. کارت بازرگانی
  6. مجوزهای واردات کالا نظیر استاندارد، بهداشت و سایر
  7. قبض انبار
  8. ترخیصیه

8. تعرفه گمرکی:

تعرفه گمرکی به هزینه ای گفته می‌شود که سازمان گمرک برای برقراری توازن در واردات برای تاجران در نظر می‌گیرد. این هزینه شامل هزینه مختلط و هزینه درصدی می‌شود.

1. درصدی: این هزینه شامل دو درصد از ارزش محموله و واحدی از کالا می‌باشد.

2. مختلط: این هزینه طبق ارزش کالا و هزینه ثابت آن تعیین می‌شود.

9. عوارض گمرکی:

عوارض گمرکی طبق مجموع ارزش سیف و میزان ورودی ضرب در 6 درصد محاسبه می‌شوند. در ادامه باید بدانید این ارزش افزوده متناسب با نوع کالا می‌باشد و بستگی به سازمان هایی مانند شهرداری، هلال احمر، بهداری و ... دارد.

10. ارزش سیف کالا:

به ضرب مبلغ ارزی کالا در مجموع نرخ ارز اعلام شده توسط گمرک و هزینه بیمه، ارزش سیف کالا گفته می‌شود که باید برای دانستن حقوق گمرکی از آن مطلغ باشید.

مراحل ترخیص کالا از گمرک و ثبت سفارش واردات

مراحل ترخیص کالا از گمرک و ثبت سفارش واردات

1. اطلاع از تمامی تعرفه های موجود برای ثبت سفارش

2. دریافت پیش فاکتور یا پروفرما از فروشنده کالا

3. بعد از آن به معاونت بازرگانی خارجی مراجعه کنید و فرو ثبت سفارش را تکمیل نمایید.

4. دریافت مجوز ورود کالا از سازمان های مربوطه

 5. مراجعه به شرکت بیمه و دریافت بیمه نامه

6. بعد از طی کردن مراحل قبل اقدام به ثبت سفارش در بانک واسطه معامله به منظور ثبت سفارش کالا از واجبات است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در سایت وزارت بازرگانی

  • مدارک لازم جهت تایید ثبت نام وارد کننده حقیقی
  • اصل کارت بازرگانی به همراه تصاویر
  • اصل کارت ملی به همراه تصاویر
  • اصل شناسنامه مدیرعامل به همراه تصاویر

مدارک لازم برای ثبت نام وارد کننده حقوقی

  • اصل کارت بازرگانی به همراه کپی
  • اصل کارت ملی به همراه کپی
  • اصل شناسنامه مدیرعامل به همراه تصاویر
  • آگهی تاسیس شرکت به همراه کپی
  • آگهی تغییرات در صورت داشتن به همراه کپی
  • اصل پروانه بهره برداری در صورت تولیدی بودن به همراه کپی

سخن پایانی

از مهم ترین بخش های ترخیص کالا، هزینه های تعیین شده برای آن است به همین خاطر برای تسریع روند ترخیص کالا باید از تمامی مراحل آن خبر داشته باشید و تعرفه های آن را طبق موارد تعیین شده بپردازید. برای این که بتوانید از پیچیدگی های روند ترخیص بدون نگرانی عبور کنید می‌توانید به گروه تجاری آربی مراجعه کنید.

شماره‌های تماس آربی برای مشاوره:

02187700762

09013013331

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.