کد خبر : 3434 / /
/

ماجرای همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟+جزئیات بیشتر

رئیس سازمان برنامه و بودجه از تهیه پیش‌نویس لایحه دایمی‌شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشگری، کشوری و تامین اجتماعی خبر داد.

ماجرای همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟+جزئیات بیشتر

برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان  در سال 1400 اعتبارات کافی در نظر گرفته شده است.حقوق بازنشستگان  تامین اجتماعی با حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری تفاوت زیادی دارد. بیش از 90 هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان  در نظر گرفتیم.حقوق بازنشستگان در سال 1400 همسان سازی می‌شود.حقوق بازنشستگان را با ما دنبال کنید. 

 

حدود یک‌ماه پیش بود که محمدباقر نوبخت در رابطه با همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان اعلام کرد که، نگرانی بابت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشگری، کشوری و تامین اجتماعی در سال‌جاری وجود ندارد و منابع لازم برای آن پیش‌بینی شده است؛ در همین رابطه وعده داد که به‌زودی لایحه‌ای در رابطه با دائمی‌شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به مجلس ارائه شود.

 

پیش‌نویس لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان 

اما رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز(دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت) در لایو اینستاگرامی خود خبرهای تازه‌ای در این رابطه داشت و گفت که پیش‌نویس لایحه دائمی شدن حقوق بازنشستگان اعم از لشگری، کشوری و البته تامین اجتماعی در ۶ ماده و ۵ تبصره با حضور نمایندگان این بازنشستگان در سازمان برنامه و بودجه تهیه شده و بعد از تصویب در دولت برای بررسی و تصویب نهایی به مجلس ارائه خواهد شد.

وی یادآور شد که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بر اساس حداقل ۹۰ درصد حقوق شاغلان اعمال می‌شود.

حقوق بازنشستگان/ قانون تسری برای کارکنان زندان‌ها به اجراء درآمد

معاون رئیس جمهور خبر خوبی هم برای کارکنان زندان‌ها که مدت‌ها پیگیر اجرای قانون تسری در پرداخت‌ها بودند، داشت و گفت که طی اقدامات صورت‌گرفته، تمامی منابع مالی لازم جهت اجرای قانون تسری برای کارکنان زندان‌ها تامین و قانون جهت اجرا به سازمان زندان‌ها ابلاغ شده است.

به گفته نوبخت قانون تسری برای کارکنان زندان‌ها از هر زمان که اجرایی شود، پرداخت‌ها از ابتدای سال محاسبه خواهد شد.

حقوق بازنشستگان/ دولتی نمی‌تواند قانون را اجراء نکند مگر قانون تغییر کند

حقوق بازنشستگان وی تاکید کرد که این قانون به هیچ عنوان با تغییر دولت قابل تغییر نیست و لازم‌الاجراست مگر آنکه قانون تغییر کند.

در همین رابطه نوبخت این را هم گفت که مجموعه دامپزشکی که شامل این قانون می‌شوند و پیگیری کردند نیز، از ابتدای سال‌جاری برایشان پرداخت صورت خواهد گرفت.

نوبخت در این رابطه گفت که این امتیاز از اواخر سال ۱۳۹۸ از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده و آن را اجرا شده می‌دانند. ولی اگر دستگاهی است که هنوز فصل دهم برای آن اجرا نشده، اعلام کند تا اجرا شود.

حقوق بازنشستگان/رتبه‌بندی معلمان منتظر مجلس است

در مورد آخرین وضعیت رتبه‌بندی فرهنگیان نیز، نوبخت گفت که این موضوع نیازمند دستورالعملی است که در مجلس در حال بررسی است، بنابراین به محض نهایی شدن اجرایی خواهد شد چرا که تامین اعتبار آن از سوی دولت صورت گرفته و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

پیش از این رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود که رتبه‌بندی معلمان هر زمان که اجرا شود از ابتدای فروردین‌ماه محاسبه خواهد شد.

 

 حقوق بازنشستگان در ۱۴۰۰

ناهید حیدری با یادآوری اینکه طبق مصوبات هیئت دولت و شورای‌عالی کار، مقرر شده است حقوق دریافت‌کنندگان تا حداقل مستمری، ۳۹ درصد و برای سایر سطوح ۲۶ درصد به‌علاوه مبلغ ثابت ۲ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۵۵۰ ریال بر مبنای دریافتی اسفند ۹۹ افزایش یابد که در اجرای این مصوبات مستمری تمام بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان مشمول قانون تأمین اجتماعی برقرار شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی مجموع آیتم‌های مبلغ مستمری سال ۱۳۹۹ و مبلغ متناسب‌ سازی مرحله اول در سال ۱۳۹۹، مبنای اعمال افزایش مستمری ماده ۹۶ قانون قرار داده شده است، در خصوص فرمول اجرایی متناسب‌سازی گفت: فرمول اجرای متناسب‌سازی با رعایت اصل سه‌جانبه‌گرایی و پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با حضور مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، معاونان مدیرعامل رئیس و نمایندگان کانون‌ عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران و رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگران بازنشسته تعیین و پس از تأیید و تصویب هیئت مدیره و هیئت امنای سازمان، اجرایی شده است.

مدیرکل مستمری‌ها با اشاره به اینکه رعایت بند (ط) ماده (۹) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی و اجرای متناسب‌سازی مرحله دوم برای ارتقای نسبی سطح معیشت مستمری‌بگیران معزز که همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان مربوط در این سازمان بوده است، گفت: مقرر شد در راستای تحقق این امر و پاسخ به خواسته مستمری‌بگیران، دو شاخص بیمه‌ای؛ اول: مدت سابقه پرداخت حق بیمه، دوم: دستمزد مشمول کسر حق بیمه در زمان اشتغال، ضریب ترمیمی درخصوص متناسب‌سازی حقوق افرادی که در سال‌های گذشته نسبت مستمری زمان برقراری آنان به‌نسبت حداقل‌ مستمری، افت و کاهش داشته است، (با جبران ۷۵ درصد از نسبت ازدست‌رفته) اعمال شود. همچنین با توجه به انتظارات و مطالبه همه سطوح مستمری‌بگیر از سازمان تأمین اجتماعی و شرایط سخت اقتصادی بازنشستگان مقرر شد پس از اعمال ماده ۹۶ و اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ و افزایش مزایای جانبی، افزایش دریافتی هیچ مستمری‌بگیری نسبت به دریافتی اسفند ماه ۱۳۹۹ کمتر از ۵۰ درصد نباشد.

وی درباره کمک‌هزینه عائله‌مندی و و حق اولاد خاطرنشان کرد: در سال جاری یکسان‌سازی مبالغ کمک‌هزینه‌های عائله‌مندی و اولاد همانند بازنشستگان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری انجام شده است و از این پس تمام همسران بازمانده مستمری‌بگیر نیز همانند بازنشستگان و ازکارافتادگان کلی از این کمک بهره‌مند خواهند بود.

انتشار اطلاعیه همسان سازی حقوق بازنشستگان 

در این اطلاعیه تصریح شده است: بر این اساس مقرر شد، به منظور جلوگیری از توقف در پرداخت مستمری‌ها، پرداخت برمبنای محاسبات فعلی استمرار یابد و همزمان نسبت به بررسی و رفع ایرادات نرم‌افزاری و اعمال اصلاحات و صدور احکام جدید برای مستمری‌بگیران فوق تا پایان اردیبهشت سال جاری اقدام لازم انجام شود.

قرار بود سازمان تامین اجتماعی از روز گذشته(جمعه) پرداخت مستمری‌ها و متناسب‌سازی مرحله دوم را اجرایی کند

که همزمان با این پرداخت‌ها و مطرح شدن اشکالاتی در پرداختی‌ها به سایر سطوح، با دستور مدیرعامل این سازمان، این اقدام به منظور بازبینی موضوع و اطمینان از صحت محاسبات به تعویق افتاد.

مرحله اول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در مرداد سال ۹۹ اجرایی و حقوق ماهانه مستمری‌ بگیران این سازمان از ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافت. مرحله دوم این متناسب‌سازی نیز در پرداخت حقوق فروردین ماه این جمعیت لحاظ خواهد شد.

به گفته مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، براساس این متناسب‌سازی، بازنشستگان با ٣٠ سال سابقه از فروردین ١۴٠٠، ۴ میلیون و ۲۰۰ تا ۴میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

بازنشستگان با بیش از ٣٠ سال سابقه نیز باتوجه به سنوات بیش از این مبلغ و بازنشستگان کمتر از ٣٠ سال سابقه هم کمتر از این میزان را (باتوجه به سنوات) دریافت خواهند کرد.

 

 

منبع: ایسنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.