کد خبر : 2870 / /
/

دلار باز هم افت کند بورس چه می‌شود؟

عوامل درونی بازار نشان از چند نیروی کاهشی دارند اما سیاست‌گذاران قصد دارند سمت تقاضای بازار را بالا بکشند، کدامیک موفق خواهند بود؟ نیروهای بازار یا نیروهای بیرون از بازار؟

دلار باز هم افت کند بورس چه می‌شود؟

بورس در سال جدید تغییرات گسترده‌ای را پشت سر خواهد گذاشت.بورس  از قیمت دلار و تجارت جهانی تاثیر مستقیم می گیرد.بورس در هفته گذشته رشد خوبی را طی کرد.  بورس در این هفته نوساناتی داشته که اوایل هفته رشد داشته و امروز  منفی بوده است.  بورس در تابستان 99 روند منفی را طی کرد.

برای پیش بینی بورس امروز – ‌شنبه ۱۸ اردیبهشت- به روند بازار سهام در روز چهارشنبه نگاه می‌کنیم. در روز چهارشنبه شاخص کل بورس ۵ هزار و ۲۰۳ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۱۷۲ هزار واحد رسید. اما شاخص کل هم‌وزن به روند نزولی خود ادامه داد و ۱۷۷ واحد پائین آمد و در رقم ۴۲۲ هزار و ۸۴۸ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۷ واحد رشد کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۴۲۵ واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، ۵۴ نماد رشد قیمت و ۲۴۴ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۱۲ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۵۵ درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت در بورس

روز چهارشنبه در بورس سهام بانک پاسارگاد (وپاسار)، آلومینیوم ایران (فایرا) و داروسازی عبیدی (دعبید) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، پلیمر آریا ساسول (آریا) و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت بورس

در بورس نمادهای شتران (پالایش نفت تهران)، خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) و شیران (سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران) در روز چهارشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت ذوب آهن اصفهان (ذوب)، توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم) و فولاد ارفع (ارفع) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار بورس

بورس عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز چهارشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز شنبه است. در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار با مازاد عرضه ۴ هزار و ۲۰۹ میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز قبل ۲۰۲ میلیارد تومان افزایش یافته است.

کاهش ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات چهارشنبه ۳۲۵ نماد صف فروش و ۷ نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز دوشنبه ۶۶ درصد کاهش یافت و در رقم ۱۹ میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز ۴ درصد افزایش یافت و ۴ هزار و ۲۲۸ میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاهای بورس

در روز چهارشنبه شرکت سیمان داراب (با نماد معاملاتی ساراب) با صف‌ خرید ۷ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از ساراب، شصدف (شرکت صنعتی دوده فام) و واعتبار (سرمایه گذاری اعتبار ایرانیان) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌های بورس

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به کویر (فولاد کویر) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۸۰ میلیارد تومانی داشت. پس از کویر، بنو (بیمه تجارت نو) و سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

روز چهارشنبه شاخص کل‌ بورس پس از سه روز صعود کرد و توانست سطح حمایت تاریخی یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد را دوباره پس بگیرد. دیگر نکته مثبت معاملات چهارشنبه رشد ۴۵ درصدی ارزش معاملات خرد بود که این امیدواری را ایجاد کرد که بازار در روزهای آتی رونق بیشتری بگیرد و بتواند به صعود ادامه دهد. اما در مقابل بازار همچنان دچار بحران صف‌های فروش و خروج پول حقیقی است. در آخرین روز معاملاتی هفته ارزش صف‌های فروش ۴ درصد افزایش یافت و ۴ هزار و ۲۲۸ میلیارد تومان شد تا ارزش مازاد عرضه بازار نیز به ۴ هزار و ۲۰۹ میلیارد تومان برسد. همچنین برای پانزدهمین روز متوالی شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم و ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار با رشد ۶ درصدی به ۳۳۸ میلیارد تومان افزایش یافت. بنابراین روندهای درونی بازار نشانه‌های امیدوارکننده اندکی دارند. اگر روند نزولی تغییرات قیمت دلار نیز باز هم ادامه یابد می‌تواند عاملی برای کاهش شاخص بورس باشد. این روزها امید سهام داران به اجرای بندهای بسته حمایتی موسوم به ۷+۳ است. بسته‌ای که قرار است با تحریک تقاضا شاخص را بالا بکشد و زیانِ بخشی از سهام‌داران را جبران کند.

منبع: اقتصاد نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.