کد خبر : 2844 / /
/

چه مقدار از پول های بلوکه شده ایران آزاد می شود؟

شبکه سی ان ان دقایقی پیش گزارش داد که دولت بایدن در حال بررسی آزاد کردن یک میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران است که می شود برای کمک های بشردوستانه استفاده کرد.

چه مقدار از پول های بلوکه شده ایران آزاد می شود؟

 

شبکه سی ان ان به نقل از منبع آگاه گزارش داد، مشخص نیست که آیا آزادسازی وجوه ایران به صورت یک جانبه اتفاق می‌افتد یا نه، اما می‌تواند به عنوان یک حسن نیت مفید برای تهران در نظر گرفته شود.

براساس این گزارش در حالی که مذاکرات در وین ماه دوم خود را آغاز می‌کند اما هنوز هیچ نشانه مشخصی برای دستیابی به موفقیت وجود ندارد، ایرانی‌ها در ازای تعهد کامل به توافق هسته‌ای همچنان خواستار کاهش تحریم‌ها هستند.

بر اساس این گزارش، وجوه به صورت نقدی ارائه نمی‌شود، بلکه به یک کانال سوئیسی، معروف به "توافق‌نامه تجارت بشردوستانه سوئیس" اختصاص داده می‌شود که سال گذشته ایجاد شد تا اجازه دهد از این طریق کمک‌های بشردوستانه مانند غذا و دارو بدون نقض تحریم‌های ایالات متحده به ایران ارسال شود.

به دنبال تلاش دولت بایدن برای آزاد سازی بخشی از دارایی های مسدود شده ایران، یک نماینده جمهوریخواه گفت: این طرح با مخالفت گروه تندرو مخالف ایران در کنگره روبه ‌رو است.

به گفته این نماینده جمهوریخواه، برخی از نمایندگان در کنگره ایده آزاد سازی پول از ایران را به عنوان امتیازی تلقی می کنند که از اهرم فشارهای ایالات متحده می کاهد. اما برخی از کارشناسان این اقدام را در جهت ایجاد تحرک در مذاکرات تلقی می‌کنند.

"توماس کانتریمن" که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به عنوان دستیار وزیر خارجه ایالات متحده در امور امنیت و منع گسترش سلاح های هسته ای فعالیت می کرد گفت: اگر این اقدام بتواند موجب حسن نیت متقابل طرف ایرانی شود، به طور بالقوه گام خوبی به جلو است.

یکی از اعضای دموکرات کنگره به طور جداگانه تأیید کرد که تیم مذاکره کننده ایالات متحده اخیرا با کارمندان کنگره در مورد کمک های بشردوستانه و چگونگی عملکرد آن از جمله نحوه آزاد سازی داریی های مسدود شده و قرار دادن در کانال سوئیس، مشورت کرده است.

یک مقام آمریکایی اذعان کرد که این طرح مورد بررسی قرار گرفته است، اما گفت که هدف اصلی در حال حاضر در میان مذاکره کنندگان آمریکایی بازگشت متقابل به توافق هسته ای است.

نمایندگان کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمدند تا در خصوص فعال کردن این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند. آن‌ها تاکنون چندین نشست در قالب کمیسیون مشترک برجام در وین تشکیل داده و در زمینه احیای توافق هسته‌ای پیشرفت‌هایی را به دست آورده‌اند.

دور پیشین نشست کمیسیون مشترک برجام شنبه گذشته با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در گراندهتل وین برگزار شد. حاضران در این جلسه آخرین وضعیت رایزنی‌های کارگروه‌های کارشناسی در حوزه‌های لغو تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند و مقرر شد پس از این جلسه هیأت‌ها به پایتخت‌ها بازگردند و گفت‌وگوها مجددا از جمعه پی گرفته شود.

عراقچی برای شرکت در دور چهارم مذاکرات برجام پنجشنبه وارد وین شد و با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد.

وی پس از این دیدار بیان داشت: از صبح جمعه جلسات کمیسیون مشترک از سر گرفته خواهد شد و این دور چهارم مذاکرات وین است و ما روندی را که در سه دور قبلی شروع کرده ایم را ادامه خواهیم داد.

او ادامه داد: همانطور که قبلا هم گفته‌ام، ما در مسیری قرار گرفته‌ایم که مسیر مشخصی است و حداقل در مورد مسیری که باید برویم تفاهم وجود دارد اگرچه موانع جدی هم در راه این مسیر وجود دارد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: ما راه درازی را در پیش داریم و به هیچ وجه نمی شود زمان بندی را برای آن تصور یا پیش بینی کرد و اگر بخواهیم وارد بحث زمان بندی شویم غیرواقع بینانه است.

چه مقدار از پول های بلوکه شده ایران آزاد می شود؟او گفت: ما البته تلاش داریم که هرچه زودتر این کار انجام شود اما با این حال تعجیل بی مورد هم نخواهیم کرد، تعجیلی که باعث کاهش دقت شود نخواهیم کرد و همچنین اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را هم نخواهیم داد و با دقت کار خود را انجام می دهیم.

عراقچی افزود: البته مشکلاتی که وجود دارد هم بعضا مشکلات جدی است که باید رفع شود و از طریق مذاکره هم باید رفع شود، از طریق پیدا کردن راه های مذاکراتی باید حل و فصل شود.

رییس هیات مذاکره کننده ایران گفت: کار سختی را در پیش داریم و امیدواریم که بتوانیم ان شاءالله در زمان کوتاه تری به سرانجام برسانیم ولی بحث زمان برای ما اولویت ثانویه دارد و اولویت اول دقت است برروی تامین منافع ملت ایران و تامین مواضع قطعی جمهوری اسلامی ایران است که بارها بیان شده است.

منبع: ایرنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.