کد خبر : 51981 / /
/

سیمان، پیر 90 ساله ایران

صنعت سیمان در ایران 90 ساله شده است. البته سالروز تولد این صنعت بدون هیچ یادبود یا مراسمی بوده است! البته 10 سال پیش به دلیل 80 سالگی سیمان در ایران، کتاب هشتاد سال صنعت سیمان در ایران که شامل تاریخچه سیمان در ایران و جهان بوده است، نوشته شد.

سیمان، پیر 90 ساله ایران

 

این صنعتی فراز و نشیب‌های زیادی را در طی سال‌های اخیر شاهد بوده است. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی تاریخچه این صنعت در ایران و جهان بپردازیم از این رو به شما پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

آشنایی با سیمان و تاریخچه ورود آن به ایران

قبل از هر چیز برای آشنایی بیشتر شما بهتر است به پرسش سیمان چیست و چطور وارد ایران شد پاسخ دهیم! برای جواب به این سوال باید گفت که سیمان یکی از اصلی‌ترین مواد صنعتی برای ساخت و ساز محسوب می‌شود که کاربردهای گوناگونی دارد. زمان شروع مصرف سیمان پورتلند به شکل حال حاضر در ایران به طور دقیق مشخص نیست ولی این صنعت توسط افراد خارجی برای ساختن اماکن و بناهایی مثل کلیسا، سفارتخانه‌ها و همچنین تأسیسات بندی وارد ایران شد. مصالح ساختمانی که در قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفتند، از کیفیت لازم برخوردار نبودن و مانند روش‌های نوین کارایی و استقامت بالایی نداشتند.

احداث و راه اندازی پروژه‌های جدیدی در کشور نیاز زیادی به سیمان داشت، از این رو دولت شروع به واردات سیمان کرد و هر ساله بر حجم این واردات اضافه شد. این روند تا سال 1314 ادامه پیدا کرد و ایران تبدیل به چهارمین کشور وارد کننده سیمان در جهان تبدیل شد و معاملات فیزیکی سیمان آغاز شد که شما میتوانید به راحتی از طریق خانه سیمان به خرید انواع سیمان و قیمت سیمان سپاهان دسترسی داشته باشید.

ایران از نظر جغرافیایی در منطقه‌ای قرار گرفته است که در آن رشته کوه‌های آهکی قرار دارد. از این رو مواد اولیه تولید سیمان و سیمان سیاه در ایران به وفور یافت می‌شود. از سال 1307 مطالعات و تحقیقات لازم برای ایجاد اولین کارخانه سیمان و همچنین برآور ذخایر مواد اولیه لازم برای انجام این پروژه شروع شد و در سال 1309 نیز قراردادی بین ایران و شرکت دانمارکی اف ال اسمیت برای ایجاد اولین کارخانه سیمان به اسم سیمان ری با تولید 100 تن سیمان در روز امضا شد. سرمایه اولیه دولت برای ایجاد این کارخانه حدود 133 هزار و 800 لیره انگلیس برآورد شد. همچنین برای خرید ماشین آلات لازم حدود 66 هزار و 900 لیره انگلیسی هزینه شد.

سرمایه‌های مورد نیاز این کارخانه توسط دولت و از محل فروش و صادرات قند و شکر تأمین می‌شد و بهای آن به صورت خشک بار و سایر فرآورده‌های کشاورزی به کشور دانمارک ارسال می‌شد.

شروع به کار کارخانه سیمان ری

پس از خرید و نصب ماشین آلات، کارهای ساختمانی این کارخانه از تاریخ شهریور 1311 توسط شرکت آلمانی «طنس» آغاز شد و اولین کوره سیمان این کارخانه با ظرفیت تولید 100 تن در روز راه اندازه شد و معاملات فیزیکی سیمان آغاز شد. مدیریت این پروژه را علی قلی خان بر عهده گرفت.

حال 90 سال از زمان احداث اولین کارخانه سیمان در ایران می‌گذرد و در طی این سال‌ها صنعت سیمان کشور دچار رشد زیادی بوده است و علاوه بر بازارهای داخلی کشور، به بازارهای بین المللی و خارجی نیز این صنعت راه یافته است! حتی جالب است بدانید که در مقاطعی ایران به عنوان بزرگ‌ترین صادر کننده سیمان و کلینر در جهان شناخته شده است. سیمان به عنوان خمیر مایه اصلی توسعه و سازندگی کشور است و نقش مهمی در عمران و آبادانی کشور دارد.

البته امروزه به دلایل مختلف صنعت سیمان تحت فشار موانع مختلف و متعددی مانند محدودیت در تأمین برق، سوخت، قطعات، مقررات محدودیت زا و.... قرار دارد و به همین خاطر لازم از این صنعت بیش از قبل صیانت و مراقب شود.

مواد اولیه مورد نیاز برای انواع سیمان

سیمان از ترکیبات مشخصی تولید و عرضه می‌شود که حتی تغییر کوچکی در درصد این ترکیبات می‌تواند منجر به ایجاد تغییرات مختلف در ویژگی‌های انواع سیمان شود. مواد تشکیل دهنده انواع سیمان شامل آهک، سیلیس، تری کلسیم آلومینات و اکسید آهن می‌شوند. در تمامی انواع سیمان، این ترکیبات دچار تغییرات مختلفی می‌شوند. در کارخانه‌های سیمان با ایجاد تغییر در ترکیبات هر کدام از این مواد اولیه سیمان‌هایی با انواع خواص ایجاد و تولید می‌شوند. سیمان‌ها دارای خواص مختلفی هستند که از جمله آنها می‌توان به سیمان زودگیر، سیمان کم حرارت، دیرگیر، صد سولفات و... اشاره کرد که بر اثر ایجاد تغییر در ترکیبات مواد اولیه سیمان ایجاد و ساخته می‌شوند.

آشنایی با اصلی‌ترین کاربردهای انواع سیمان در بتن

همان طور که احتمالا می‌دانید، سیمان کاربردهای گوناگونی دارد و می‌توان از آن در صنایع مختلف استفاده کرد. از جمله اصلی‌ترین کاربرد این ماده ساختمانی می‌توان به تهیه و ایجاد بتن اشاره کرد. در ساخت انواع بتن از سیمان به عنوان پایه اصلی استفاده می‌کنند. از مهمترین موارد استفاده سیمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ساخت پل‌های مختلف

  2. استفاده در ساخت سد

  3. ساخت انواع ساختمان‌ها و سازه‌های بتنی و سیمانی

  4. ساخت مبلمان و المان‌های شهری مثل مبلمان سیمانی

  5. نماکاری ساختمان‌های مختلف

  6. ساخت کانال‌های هدایت کننده آب و فاضلاب

موارد گفته شده اصلی‌ترین موارد کاربرد سیمان محسوب می‌شوند. از سیمان همچنین در مواردی مثل ساخت انواع آب نماهای خانگی، ساخت حوض و ساخت انواع گلدان‌ها نیز استفاده می‌شود.

آشنایی با انواع سیمان رنگی

همان طور که گفته شد، سیمان در انواع مختلفی ساخته و ایجاد می‌شود که هر کدام ویژگی‌های مختص به خود را دارند! در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی برخی از پرمصرف‌ترین انواع سیمان رنگی بپردازیم:

  1. سیمان سیاه: سیمان سیاه یکی از پرمصرف‌ترین انواع سیمان محسوب می‌شود که کاربردها و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. این نوع سیمان دو کاربرد اصلی دارد که شامل استفاده در کفپوش‌ها و استفاده در نماهای ساختمان‌های مختلف در مناطق سردسیر کشور می‌شوند.

  2. سیمان سفید: یکی دیگر از کاربردی‌ترین انواع سیمان رنگی، سیمان سفید است. از این سیمان اکثرا برای ویلاها و ساختمان‌های مسکونی لوکس استفاده می‌شود و در نمای بیرون و دیواره‌های داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  3. سیمان زرد: سیمان زرد از ترکیب‌های آهن مثل هیدروکسید آهن ایجاد می‌شود و از این رو بیشتری استفاده را در دکوراسیون داخلی منازل را دارد.

خرید سیمان با کیفیت و مرغوب

در این مطلب سعی کردیم به طور مختصر و مفید به معرفی تاریخچه سیمان در ایران و جهان بپردازیم و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. شما میتوانید به راحتی از طریق خانه سیمان به قیمت سیمان سپاهان و... دسترسی داشته باشید و نسبت به تهیه و خرید سیمان در اندازه‌های مختلف اقدام کنید.

سوالات متداول

سیمان برای اولین بار در چه تاریخی به وجود آمد؟

کشف سیمان برای اولین بار در تاریخ 21 اکتبر سال 1824 میلادی انجام شد.

سیمان برای اولین بار در چه تاریخی در ایران به وجود آمد؟

برای اولین بار در سال 1307 پس از مطالعات لازم، اولین کارخانه تولید سیمان در کشور ساخته شد.

انواع سیمان شامل چه مواردی می‌شوند؟

به طور کلی اصلی‌ترین انواع سیمان شامل سیمان معمولی، اصلاح شده، زود گیر، کم حرارت، مقاوم دربرابر سولفات، سیمان‌های حباب زا و... می‌شوند.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.