کد خبر : 51812 / /
/

فرآیند تولید ورق ST37

ورق سیاه ST37 که با نام ورق گرم معمولی نیز شناخته می شود، یکی از اصلی ترین گریدهای محصولات گرم به شمار می آید. این گرید کاربردهای بسیار زیادی را در صنعت به خود اختصاص می دهد و از فولادهای کم کربن ساخته می شود. فرآیند تولید آن نیز یکی از راحت ترین فرآیندها بوده که بر روی اسلب فولادی یا تختال صورت می گیرد. برای تولید ورق سیاه معمولی با گرید ST37 ابتدا اسلب اولیه مطابق با ترکیبات شیمیایی این فلز که شامل کربن به همراه سایر عناصر، اما به مقدار کم و به اندازه هستند، تحت حرارت 1200 درجه سانتی گراد قرار می گیرد.

فرآیند تولید ورق ST37

 

 

عرض این اسلب نیز از پیش در عملیات ریخته گری فولاد مذاب مشخص شده است، اما حرارت این فرآیند سبب ایجاد یک سری پوسته های اکسیدی بر سطح تختال گردیده است. از این رو پس از پیش گرم کردن آن ها را از واحد پوسته شویی عبور می دهند تا در آنجا به وسیله فشار آب زیاد، پوسته ها زدوده شوند. پس از این مرحله نوبت به انجام عملیات نورد گرم می رسد؛ زیرا ضخامت تختال ها در هر شرایطی حدود 250 میلی متر می باشد و برای کم کردن آن نیاز به عملیات نورد است.

نورد توسط یک سری غلطک رفت و برگشتی انجام می شود که با حرکت مدام بر روی تختال ها، سبب کاهش ضخامت آن ها از 2/1 میلی متر تا 100 میلی متر و همچنین افزایش طول خواهند شد. در مرحله بعدی لازم است خواص مکانیکی شیت های st37 کنترل شود؛ از این رو در واحد کولینگ توسط بستر های خنک کننده سرد شده و در همین حین توسط تست های مخصوص خواص مکانیکی آن ها تنظیم می گردد. پس از سرد شدن شیت ها، بسته به تولید کارخانه، آن ها را به صورت کلاف (دستگاه کلاف پیچ) یا شیت های فابریک با ابعاد مشخص (دستگاه های مخصوص برشکاری) در آورده و پس از بسته بندی و لیبل گذاری به انبار کارخانه ارسال می کنند.

کاربرد ورق ST37

11

ورق سیاه معمولی با گرید ST37 به علت داشتن قابلیت انعطاف پذیری بالا و همچنین جوش پذیری عالی، در مصارف بسیاری به کار برده می شود. اصلی ترین کاربرد این محصول در ساخت سایر ورق های فولادی از جمله اسیدشویی و سپس فول هارد، سرد، روغنی و ورق های فولادی پوشش دار می باشد. این موضوع به دلیل استفاده از فولاد کم کربن در تولید ورق سیاه ST37 است. کربن به عنوان مهم ترین عنصر آلیاژی فلزات نقش مهمی را در میزان سختی و انعطاف پذیری ایفا می کند. در واقع هر چه میزان کربن در ساخت ورق های فولادی افزایش یابد، آن محصول از سختی پذیری بالاتری برخوردار می باشد و فولاد ST37 به علت کم کربن بودن، از سختی کم و در عوض انعطاف پذیری بالایی برای مصارف جوش کاری و ماشین کاری بهره مند است.

با این وجود از دیگر کاربردهای آن می توان به ساخت درب و پنجره های آهنی، انواع پروفیل باز و بسته، ساخت برخی از لوله های انتقال، پلیت، صفحه ستون ساختمان، نبشی، میلگرد، تیرآهن و سقف و دیوار سازه های سبک اشاره کرد. سایر کاربردهای ورق سیاه ST37 نیز در مصارف زیر می باشد:

  • ساخت انواع تجهیزات و لوازم کشاورزی
  • ساخت تجهیزات ترافیکی مانند گاردریل
  • استفاده در جاده سازی، شهرسازی و ...
  • دستگاه های صنعتی کارخانجات مختلف
  • ساخت ورق های آجدار و ورق پانچ
  • بدنه ماشین آلات صنعتی
  • سیستم تعلیق خودروها، اگزوز و ...

عوامل مؤثر بر قیمت ورق ST37

12

قیمت ورق سیاه نیز مانند تمامی مقاطع و محصولات فولادی تحت تأثیر یک سری عوامل قرار دارد، با این تفاوت که در معمولی ترین حالت یعنی با گرید ST37 قیمت بسیار مناسبی داشته و این موضوع به علت تولید تقریباً مستقیم از سنگ آهن استخراج شده از معادن می باشد. با این وجود قیمت ورق ST37 نیز تحت تأثیر مواردی قرار دارد که در ادامه به بررسی اختصاری هر کدام پرداخته ایم:

نرخ شمش فولادی: همان طور که می دانید ورق سیاه از طریق فراوری سنگ آهن، جدا کردن ناخالصی ها و سپس تبدیل فولاد مذاب به شمش های منجمد، اسلب و در بخش بعد انجام فرآیند نورد گرم بر روی آن تولید می شود. از این رو می توان گفت ابتدایی ترین ماده برای تولید آن شمش فولادی است که با برشکاری در ابعاد مشخص به اسلب تبدیل می گردد؛ در نتیجه قیمت شمش فولادی یکی از مهم ترین عوامل مؤثر بر نرخ ورق سیاه ST37 به شمار می آید.

قیمت دلار جهانی: ممکن است بگویید قیمت دلار جهانی چه تأثیری بر محصولات تولید داخل دارد؟ در پاسخ باید گفت تأثیر این موضوع بر اساس قیمت شمش های فولادی وارداتی و صادراتی می باشد که به عنوان مواد اولیه تأثیر به سزایی بر قیمت ورق ST37 دارند. با این وجود بهتر است بدانید نرخ جهانی فولاد، سنگ آهن و سایر موارد نیز بر این اساس تعیین می گردد.

درجه ورق سیاه ST37 : جالب است بدانید ورق سیاه معمولی دارای سه درجه اصلی برای به کارگیری در کاربردهای مختلف است. اصلی ترین آن ها با ورق سیاه معمولی و گرید ST37 شناخته می شود و در مصارف بسیار عمومی کاربرد دارد. درجات 2 و 3 که به ترتیب با نام های ST37-2  و ST37-3 معرفی شده اند، بسته به خواصی که دارند در مصارف سخت تر مورد استفاده قرار می گیرند. در نتیجه نوع درجه این محصول نیز یکی از عوامل اثرگذار بر قیمت آن می باشد.

سایر عوامل مؤثر بر قیمت ورق سیاه نیز شامل کیفیت سطح، کارخانه سازنده، میزان انعطاف پذیری و جوش پذیری، ضخامت، وزن و مواردی از این قبیل هستند.

منبع: https://www.ahaninfo.ir/products/%D9%88%D8%B1%D9%82-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87

انواع ابعاد ورق ST37

به صورت کلی شهرت ورق سیاه به داشتن طیفی از بازه ضخامتی و ابعادی بسیار زیاد می باشد. این محصول با گرید ST37 نیز در بازه ضخامتی 2/1 تا 50 میلی متر بسته به کارخانه تولید کننده تولید می شود. عرض این فلزات نیز از 600 میلی متر تا 6000 میلی متر بسته به رول یا شیت بودن آن ها متغیر است. به طور مثال شرکت هایی نظیر فولاد مبارکه و فولاد گیلان ورق سیاه ST37 را به صورت رول تولید می کنند و بازه ضخامتی آن ها بین 2/1 تا 17 میلی متر می باشد. در صورتی که شرکت هایی مانند فولاد کاویان و اکسین ورق سیاه ST37 را به صورت شیت های فابریک و مطابق با ابعاد مد نظر مشتریان در نهایت طول 12 متری عرضه می نمایند.

این موضوع بسته به ضخامت ورق های گرم متغیر است؛ به طوری که ورق های ST37 در بازه ضخامتی 2/1 تا 15 میلی متر، محصولات نازک بار و ضخامت های بالاتر، ورق سیاه ضخیم بار به شمار می آیند. به همین منظور ورق های سیاه ضخیم بار به صورت شیت های فابریک توسط کارخانجات تولید می شوند و محصولات نازک بار به صورت رول عرضه می گردند. برای مقایسه قیمت این فلزات می توان گفت به طور مثال قیمت ورق 10 میل که به صورت رول عرضه می شود، از نرخ شیت های برش خورده با ضخامت کمتر مناسب تر می باشد؛ زیرا رول های فولادی بدون انجام عملیات برشکاری و ابعاد خاص به مشتریان تحویل داده می شوند. مزیت شیت های فابریک ST37 نیز به تولید در بازه ابعادی دلخواه مشتری است که توسط دستگاه برش کارخانه تولیدکننده انجام می گیرد. البته نهایت ضخامت آن ها معمولاً 50 میلی متر است که توسط شرکت فولاد اکسین عرضه می گردد.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.