کد خبر : 50691 / /
/

ارتودنسی نامرئی؛ هرآنچه باید بدانید!

یکی از زیر شاخه‌های علم دندانپزشکی، دانش ردیف کردن دندان‌ها به وسیله ارتودنسی می‌باشد. در طی این درمان دندان‌هایی که به شدت نامرتب می‌باشند به وسیله ابزارآلات فلزی یا غیر فلزی ردیف و مرتب می‌شوند.

ارتودنسی نامرئی؛ هرآنچه باید بدانید!

 

برای حرکت دادن دندان‌ها به نقاط صحیح همیشه استفاده از وسایلی مورد نیاز بوده است که روی دندان‌ها یا پشتشان نصب گردیده و به آنها نیروهای لازم را وارد کند. بسیاری از این وسایل به صورت اپلاینس‌های با قطعات کوچک هستند. وجود این قطعات ریز روی دندان‌ها یا بین آنها گاهی باعث ایجاد مشکلاتی برای بیماران می‌شود.

بسیاری از زیباجویان تقاضا دارند که از کوچک‌ ترین قطعات فلزی یا سرامیکی روی دندان‌هایشان استفاده شود تا اطرافیانشان تا حد امکان از درمانشان مطلع نگردند. در طول سالها، بسیاری از دانشمندان علم ارتودنسی تلاش کردند با همکاری متخصصین علم مواد و شیمی از تجهیزات سرامیکی یا کریستالی به عنوان جایگزین برای قطعات فلزی کمک بگیرند که این خود باعث می‌شد حداقل نما در درمان‌های ارتودنسی روی دندان‌های بیماران وجود داشته باشد؛ ولی به هر حال این ذرات کوچک شیشه‌ای و سرامیکی و پلاستیکی باز هم اندکی قابل رویت بود، پس سعی شد از وسایلی استفاده گردد که تقریباً به طور کامل نامرئی باشد و بتواند در عین اینکه دیده نمی‌شوند، دندان‌های نامرتب را به سمت و سوی ردیف شدن سوق دهند. لذا تلاش مجدد در زمینه علم و مواد به این امر کمک کرد تا تجهیزاتی به صورت قالب‌های شفاف الاستمریک ابداع گردد تا بتوانند مرتب شدن دندانها را بدون دیده شدن انجام دهند.

الاینر چیست؟

الاینر یا همان نظم دهنده دندان‌ها در واقع تعدادی قالب شفاف است که همانند تری‌های بلیچینگ و یا نایت گارد روی دندان‌ها قرار گرفته و با اعمال نیروهای چند  جانبه ولی بسیار ظریف باعث حرکت  تدریجی دندانها می‌شود.

جنس الاینر از چیست؟

معمولاً الاینرها از سیلیکون‌های الاستومریک تهیه می‌شود. ورقه های شفافی که توسط پرینترهای سه بعدی ساخته می شوند.

مزایای استفاده از ارتودنسی نامرئی چیست؟

از مهمترین ویژگیهای ارتودنسی نامرئی این است که شما می‌توانید در مراسم‌ها یا سخنرانی‌ها یا میزگردها بدون دیده شدن ارتودنسی به صحبت کردن بپردازید؛ در عین حال می‌توانید هر نوع غذایی که میل دارید هر چند سفت و محکم بر خلاف ارتودنسی ثابت بخورید بدون اینکه نگران باشید بریس‌های ارتودنسی از دندانتان جدا شوند.

رعایت بهداشت و مسواک زدن در ارتودنسی نامرئی بسیار بسیار راحت‌تر می‌باشد؛ زیرا دیگر خبری از قطعات ریز و سیم‌ها روی دندان‌ها یا بین آنها نمی‌باشد. بنابراین غذا و سبزیجات و گوشت روی دندانها تجمع پیدا نمیکند. پس یکی از مهم‌ترین هدف‌های دندانپزشکی که همانا داشتن دندان‌های سالم و بدون پوسیدگی می‌باشد تامین می‌شود.

مدت زمان درمان ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

برای ردیف کردن دندان‌هایی که به شدت نامرتب هستند مدت زمان بیشتری نسبت به دندان‌هایی با نامرتبی کمتر نیاز است، همین مطلب در استفاده از الاینرها نیز صادق است. بنابراین برای پیدا کردن مدت زمان درمان ابتدا نگاه به نامرتبی دندان‌ها می‌شود. در عین حال باید خاطرنشان شود با توجه به اینکه الاینرهای تهیه شده توسط نرم‌افزارهای قوی کامپیوتری طراحی می‌کردند؛ بنابراین با دقت قابل توجهی می‌توان مدت درمان را کوتاه کرد. البته چون ارتودنسی نامرئی به همکاری بیمار بسیار وابسته می‌باشد، لذا در صورتی که مراجعه کننده از الاینرهای خود به خوبی استفاده نکند درمان او نیز طولانی تر خواهد شد.

الاینرهای ارتودنسی از ورقه‌های شفافی تهیه می‌شود که با توجه به ضخامت آنها و کیفیت محصول آن قیمت متفاوتی دارند. در عین حال تعداد الاینرهای ساخته شده برای شما نیز در قیمت نهایی درمان موثر می‌باشد. استفاده از مینی اسکروها یا قطعات جانبی دیگری که به همراه الاینرها استفاده می‌گردند می‌تواند باعث گرانتر شدن درمان شما شوند. در کلینیک های ارتودنسی معتبر،  هزینه ارتودنسی نامرئی به صورت معقولی طبق تعرفه تخمین زده می‌شود و سپس نقدی و اقساط پرداخت میشود.

معایب ارتودنسی نامرئی چیست؟

  • از مهم‌ترین ویژگی‌های منفی الاینرها وابستگی شدید درمان به همکاری بیمار می‌باشد، مثلاً در صورتی که مراجعه کننده‌ای به خاطر مسافرت یا بیماری نتواند از قالب‌های خود به طور صحیح استفاده کند درمان او نیز به تاخیر می‌افتد.
  • نکته مهم دیگر این است که برای هر وعده غذا خوردن می‌بایست قالب‌ها حتماً از دهان خارج شود؛ شما فقط مجاز هستید که با قالب‌های ارتودنسی نامرئی آب میل کنید.
  • استفاده از لاستیک‌های چویز تقریبا به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در شبانه روز نیز جزو ملزومات ارتودنسی نامرئی می‌باشد که در پیشرفت درمان بسیار بسیار حائز اهمیت هست.

هنوز انواع نامرتبی‌های شدید دندانی خصوصاً مواردی که احتیاج به کشیدن ٢ یا ۴ دندان می‌باشد توسط الاینرها قابل درمان نمی‌باشند. بنابراین ارتودنسی نامرئی فعلاً برای شلوغی ساده تا متوسط دندانی درقوس فکی قابل استفاده می‌باشد.

استفاده از الاینر برای ایرانیان مقیم خارج کشور چگونه است؟

از مهم‌ترین مزایای ارتودنسی نامرئی این است که برای ایرانیان مقیم خارج کشور سودمند است. افرادی که دارای نامرتبی ساده تا متوسط می‌باشند می‌توانند با یک یا دو بار سفر کردن به ایران قالب‌های نامرئی خود را تحویل بگیرند، در کشور دیگر در منزل یا محل کار از قالب‌ها استفاده کرده، هر ماه عکس روند درمان دندان‌های خود را برای متخصص ارتودنسی ارسال میکنند و بعد از پایان استفاده از تمامی قالب‌ها دندان‌های ردیف و مرتبی را به دست خواهند آورد.

مراقبتهای بهداشتی الاینر چگونه است؟

  • همیشه توصیه می‌شود با یک مسواک جداگانه الاینرهای خود را تمیز نگه دارید. هرگاه که برای غذا خوردن یا برای مهمانی یا برای سخنرانی از دهان خود خارج می‌کنید حتماً در جاپلاکی قرار دهید.
  • بعد از خوردن غذا، مسواک زده الاینرهای تمیز خود را داخل دهان قرار دهید. از خوردن نوشیدنی‌های رنگی و یا داغ و  غذاهای سفت و یا دارای شکر خودداری نموده، زیرا باعث تغییر رنگ یا تغییر شکل قالب‌ها خواهند شد.

آیا ارتودنسی نامرئی برگشت دارد؟

آیا ارتودنسی نامرئی برگشت دارد؟ در تمامی انواع ارتودنسی احتمال بازگشت نتیجه درمان هر چند اندک وجود دارد. لذا عقل حکم می‌کند از نگهدارنده‌های متحرک یا ثابت به مدت محدود ولی نه کوتاه بعد از پایان درمان استفاده گردد. در کلینیک ارتودنسی با متخصصین مجرب، برای تمامی بیماران از سیم‌های نگهدارنده ثابت با کیفیت بسیار خوب در پشت دندان‌ها بعد از پایان درمان استفاده می‌شود، و حتی نیز در بعضی موارد علاوه بر سیم‌های ثابت نگهدارنده از قالب‌های متحرک نگهدارنده برای حفظ قوس فک کمک گرفته می‌شود. تمامی تلاش تیم ما این است که بعد از ردیف شدن دندان‌ها دندان‌های شما ردیف بماند.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.