کد خبر : 50492 / /
/

6 دشمن درخت گردو + راه های مقابله و پیشگیری

براساس آمار ویکی‌پدیا، در سال ۲۰۱۹ تولید جهانی گردو برابر ۴/۴ میلیون تن بوده‌ که ۵۶٪ از این مقدار متعلق به چین است. ایران نیز با تولید ۴۵۰ هزار تن گردو در سال، رتبه سوم جهان را دارد. متاسفانه سالانه بخشی از درختان گردو بر اثر بیماری‌ها و آفات نابود می‌شوند. برای مثال، در سال ۱۳۹۸ بیش‌از ۱۰۰ هزار درخت گردو در استان کرمانشاه به دلیل بیماری پوسیدگی فیتوفترایی طوقه و ریشه از بین رفته‌اند؛ بنابراین، لازم است باغداران و کشاورزان به اهمیت مبارزه با دشمنان درخت گردو اهمیت بیشتری بدهند و از روش‌های علمی و موثری برای حفظ و ارتقای سلامت و کیفیت درختان گردو استفاده کنند. در ادامه این مقاله، به بررسی جزیی‌تر این دشمنان و راه‌های مقابله با آن‌ها خواهیم پرداخت. امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد.

6 دشمن درخت گردو + راه های مقابله و پیشگیری

 

 

1- شته‌ها؛ تولید شهد عسلی و رشد قارچ سیاه روی درخت گردو

شته‌ها به درختان گردو از جمله گردو ژنو تیپ 7 آسیب بزرگی وارد می‌کنند. این حشرات کوچک از شیره درختان تغذیه و باعث تولید یک ماده‌ چسبناک به نام «عسلی» می‌شوند که رشد قارچ سیاه را تحریک می‌کند. این قارچ فتوسنتز را مختل و باعث کاهش عملکرد درخت می‌شود. نشانه‌های حمله شته به درخت گردو عبارت‌اند از: برگ‌های خم شده یا چروکیده، رشد قارچ سیاه روی برگ‌ها یا میوه‌ها، وجود عسلی چسبناک روی برگ‌ها یا زیر آن‌ها و کاهش رشد درخت.

برای مقابله با شته‌ها، می‌توان از روش‌های مختلفی مانند حشرات مفت‌خور، استفاده از آفت‌کش‌های طبیعی یا حتی کاشت گیاهانی که شته‌ها را دور می‌کنند، استفاده کرد. همیشه بهتر است قبل از اقدام به پاک‌سازی شته از مشاوره با یک متخصص گیاه‌شناسی آشنا به منطقه خود راهنمایی بگیرید. 

2. سوسک گردو؛ دشمن فصل‌های گرم درخت walnut

سوسک گردو که به‌عنوان یک آفت شناخته می‌شود، به درختان گردو آسیب بزرگی وارد خواهد کرد. این حشرات از برگ‌ها، ساقه‌ها و میوه‌های درخت گردو تغذیه می‌کنند و باعث تخریب آن‌ها می‌شوند. روش‌های تشخیص حمله سوسک گردو عبارت‌اند از: برگ‌های خورده شده یا آسیب‌دیده، رشد ناهمگون یا غیرطبیعی درخت، وجود سوسک‌ها یا تخم‌های آن‌ها روی تنه و شاخه‌ها.

سوسک‌های گردو در فصل گرما تولید مثل می‌کنند و تخم‌های خود را روی برگ‌ها یا ساقه‌های درخت گردو می‌گذارند. برای مقابله با سوسک‌های گردو، می‌توان از روش‌های مختلفی مانند استفاده از حشرات مفت‌خور، استفاده از آفت‌کش‌های طبیعی، یا حتی کاشت گیاهانی که سوسک‌ها را دور می‌کنند، استفاده کرد. همچنین باید در خرید نهال گردو به عواملی از جمله سازگاری نهال با اقلیم خود دقت کنید تا درخت مناسب همان منطقه آب‌وهوایی را پرورش دهید.

13

3-  بیماری پوسیدگی ریشه (فوزاریوم)؛ لکه‌های قهوه‌ای زیر سطح خاک

بیماری پوسیدگی ریشه (فوزاریوم) یک مشکل شایع در درختان گردو است. این بیماری توسط قارچ فوزاریوم ایجاد می‌شود و معمولا در گیاهانی که تحت تنش محیطی قرار نگرفته‌اند، خسارت زیادی وارد نمی‌کند. علائم این بیماری شامل لکه‌های قهوه‌ای روی هیپوکوتیل (قسمت زیر سطح خاک) و تشکیل ریشه‌های نا‌به‌جا در نزدیکی سطح خاک می‌شود. 

قارچ فوزاریوم بقای خود را در محیط حفظ می‌کند و با تکثیر در ریشه‌ها به یک قارچ پوده‌رست تبدیل می‌شود. با این فرآیند درختان گردو دچار کاهش عملکرد و سلامت کلی خواهند شد. برای کنترل این بیماری، تناوب خاک، بهبود وضعیت فیزیکی خاک و کاهش تردد در مزرعه موثر است.

4- کنه‌های گردو؛ تغییر رنگ برگ‌ها و رشد ناهمگون درخت

درختان گردو ممکن است توسط انواع مختلفی از کنه‌ها آسیب ببینند. دو نوع از مهم‌ترین کنه‌هایی که به درخت گردو آسیب می‌زنند عبارت‌اند از کنه‌های گردویی و سبز. کنه گردویی که به‌عنوان یکی از زیان‎بارترین آفات گردو شناخته شده است، باعث تغییر رنگ و افتادن برگ‌ها می‌شود. این کنه‌ها معمولا در زیر برگ‌ها قرار می‌گیرند و باعث تغییر رنگ آن‌ها می‌شوند. کنه سبز گردو نیز آسیب‌های جدی به درختان گردو می‌زند. این کنه‌ها با خوردن برگ‌ها و ساقه‌ها، باعث کاهش رشد و تولید محصول می‌شوند. 

برای شناسایی آسیب‌های ناشی از این کنه‌ها، باید به‌دنبال علائمی مانند تغییر رنگ و افتادن برگ‌ها یا رشد ناهمگون درخت باشید. اگر این علائم را مشاهده کردید، ممکن است درخت گردوی شما توسط کنه‌ها آسیب دیده باشد. برای مقابله با کنه‌های گردو، استفاده از سموم بیولوژیک و حشرات مفت‌خور پیشنهاد می‌شود. سموم بیولوژیک بر روی لاروهای کنه اثر می‌گذارند و حشرات مفت‌خور به‌طورطبیعی از لاروهای کنه تغذیه و به کنترل جمعیت آن‌ها کمک می‌کنند.

 

5- زنگ گردو؛ لکه‌های قهوه‌ای قارچی و کاهش کیفیت و مقدار محصول

بیماری زنگ گردو که توسط قارچ Puccinia graminis ایجاد می‌شود، یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی است که به درختان گردو آسیب می‌زند. با نشانه‌های اولیه بیماری زنگ متوجه لکه‌های زرد روی برگ‌ها می‌شوید که به‌تدریج به رنگ قهوه‌ای تیره تغییر می‌کنند. در نهایت، این لکه‌ها به رنگ زنگی تیره متمایل می‌شوند. با تداوم این بیماری برگ‌ها خشک و ریخته خواهند شد. 

تاثیر بیماری زنگ بر برداشت محصول درخت گردو نیز قابل‌توجه است. با کاهش تعداد برگ‌ها، درخت قادر به تولید مقدار کافی فتوسنتز نیست، این امر منجربه کاهش کیفیت و مقدار محصولات گردو می‌شود. برای درمان بیماری زنگ گردو، ابتدا باید همه برگ‌های آلوده را از درخت و اطراف آن جمع‌آوری و دفع کنید. سپس، می‌توانید از سموم قارچی استفاده کنید تا قارچ را از بین ببرید. این سموم معمولا شامل موادی هستند که قارچ را نابود می‌کنند و جلوی رشد آن را می‌گیرند. همچنین، می‌توانید از روش‌های طبیعی مانند کشاورزی زیستی برای کنترل بیماری استفاده کنید.

14

6- پروانه گردو؛ یکی از متداول‌ترین آفت‌های درخت گردو

پروانه گردو، که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آفات درختان گردو شناخته می‌شود، باعث آسیب‌های جدی به برگ‌ها و میوه‌های این درخت خواهد شد. این پروانه‌ها در دوران لارو به برگ‌ها و میوه‌های گردو حمله می‌کنند و باعث تغییر رنگ و سقوط آن‌ها می‌شوند. برای مقابله با این آفت، روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از موثرترین روش‌ها استفاده از سموم بیولوژیک است که به‌صورت مستقیم روی لاروهای پروانه اثر می‌گذارد. این سموم معمولا از باکتری‌ها یا قارچ‌های خاص تولید می‌شوند و برای محیط زیست غیر‌مضر هستند.

روش دیگر مقابله با پروانه گردو استفاده از حشرات مفت‌خور است. این حشرات به‌طورطبیعی از لاروهای پروانه تغذیه و به کنترل جمعیت آن‌ها کمک می‌کنند. این روش برای حفظ تعادل طبیعی محیط زیست بسیار مفید است.

خرید نهال مقاوم و باکیفیت برای جلوگیری طبیعی از دشمنان درخت گردو

در این مقاله گفتیم که درختان گردو با دشمنان متعددی مواجه هستند که سلامت و عملکرد آن‌ها را به‌خطر می‌اندازد. شته‌ها، سوسک‌های گردو، بیماری‌های قارچی مانند پوسیدگی ریشه، کنه‌ها و زنگ گردو از جمله مهمترین آفات و بیماری‌هایی هستند که باید به‌دقت مدیریت و با خرید نهال‌های باکیفیت و مراجع معتبر کنترل شود. راه‌های مقابله با این دشمنان شامل استفاده از حشره‌کش‌های بیولوژیک، حشرات مفت‌خور، و سایر روش‌های کنترل طبیعی می‌شود. اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه و مداخله‌ای به‌موقع برای محافظت از درختان گردو ضروری است تا از ضرر و زیان ناشی از این دشمنان کاسته و تولید محصول با کیفیت و مقدار بالا تضمین شود.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.