کد خبر : 37134 / /
/

10 بیماری و مشکل رایج در گیاهان آپارتمانی

10 بیماری و مشکل رایج در گیاهان آپارتمانی

 

نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی را باید نوعی فعالیت لذت‌بخش و در عین حال مسئولانه دانست. هر کسی که دل در گروِ گل و گیاه دارد، به‌خوبی می‌داند که مسئول مراقبت از یک «جانِ زنده» است که به زندگی ما طراوت می‌بخشد. «تو مسئول مراقبت از گلت هستی» جمله معروف شازده کوچولو است که به اهمیت نگهداری بعد از داشتنِ چیزی اشاره می‌کند. برای همین بیماری گیاهان آپارتمانی می‌تواند به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دوستداران گل و گیاه تبدیل شود که همواره در تلاش برای نگهداری و مراقبت از گلدان‌هایشان هستند.

در این نوشته به موضوع بیماری‌ها و مشکلات رایج گیاهان آپارتمانی پرداخته شده است برای اینکه با این مشکلات آشنا شوید، لازم است نکاتی را بدانید تا از گیاهان خود بهتر مراقبت کنید اگر در منزل یا محل کار خود از گل و گیاه آپارتمانی نگهداری می‌کنید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید، چون قرار است به نکاتی اشاره کنیم که آگاهی شما را نسبت به بیماری‌ها و مشکلات گیاهان آپارتمانی اطرافتان بالا می‌برد و در پایان نیز اگر قصد خرید گل‌های آپارتمانی مقاوم و ارزان را داشتین یک گلفروشی آنلاین را به شما معرفی می‌کنیم.

 

سوختگی برگ‌ها

14

احتمالا شما هم در مواقعی شاهد وجود لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی برگ‌های گیاه خود بوده‌اید. این لکه‌ها که نشان سوختگی است، چند دلیل مهم دارد. یکی از دلایل سوختگی برگ‌ها و لکه‌های قهوه‌ای، نور مستقیم است. نور مستقیم خورشید بدون فیلتر و از پشت پنجره بدون پرده می‌تواند موجب سوختن برگ گیاهان شود. نور مستقیم نه‌تنها باعث رشد گیاه نمی‌شود؛ بلکه آسیب‌رسان است. دلیل دیگر وجود این لکه‌های سوختگی، اسپریِ آب روی برگ‌های گیاه است. با این کار در زمانِ تابش نور خورشید، گیاه دچار سوختگی می‌شود. برای جلوگیری از سوختگی برگ‌ها گیاهان را در نیم‌سایه نگه دارید و از اسپری آب روی برگ‌ها به‌شدت پرهیز کنید.

خشکیدگی و پژمردگی گیاه

یکی از شایع‌ترین بیماری گیاهان آپارتمانی، کم‌حالی و خشکیدگی است. حتما بارها دیده‌اید که گلدانِ شما بعد از مدتی، شادابی و نشاط روزهای اول را ندارد و پژمرده به نظر می‌رسد. یکی از اصلی‌ترین دلایل پژمردگی گیاهان و کوچک شدن برگ‌ها می‌توان کم‌آبی یا آبیاری بیش از حدِ نیاز گلدان‌تان باشد. برای جلوگیری از مشکلات گیاهان آپارتمانی که به دلیل میزان آبیاری است، باید برنامه منظمی در نظر گرفت. آبیاری گیاهان در فصل‌های گرم سال باید در فواصل کم انجام شود. در فصل‌های سرد سال نیز، آبیاری با فواصل کم می‌تواند منجر به غرقابی شدن خاک و بیماری گیاهان آپارتمانی شود.

توقف رشد گیاه

کند شدن یا توقف رشد گیاه یکی از دغدغه‌های همه افرادی است که به مراقبت از گل و گیاه آپارتمانی می‌پردازند. منطقی است که وقتی ما مِهر زیادی برای مراقبت از هر گیاه به خرج می‌دهیم و شرایط را برای رشد مناسب آن فراهم می‌کنیم، دل‌نگرانِ توقف رشد یا کند شدن آن باشیم. اگر شما تمام شرایط مراقبت را فراهم کرده‌اید، اما همچنان گیاه‌تان بدون رشد است، باید علت آن را در ریشه جست‌وجو کنید. برای این‌کار می‌توانید با احتیاط گل را از خاک بیرون بکشید و ریشه‌های خراب و سیاه را جدا کنید. در مرحله پایانی نیز، گل را در گلدان و خاکِ تازه بکارید. همچنین خرید کودهای کامل npk و استفاده از آن‌ها برای تقویت گیاهان آپارتمانی می‌تواند به رشد گیاه شما کمک قابل توجهی کند.

ساقه نازک

اگر برگ‌های گلدان شما نسبت به رشد سالم و طبیعی آن کوچک‌تر از حد معمول هستند، و ساقه گیاه آپارتمانی شما به‌شدت نازک شده، دلیل آن را باید کمبود مواد مغذی و نامطلوب بودن شرایط نگهداری دانست. نازک شدن ساقه گیاهان یکی از بیماری گیاهان آپارتمانی است که اصلی‌ترین دلیل آن می‌تواند کمبود نور کافی باشد.

وجود نقطه‌های پودری سفید

15

یکی از علت خراب شدن گیاهان آپارتمانی به دلیل قارچ پودری سفیدرنگی است که روی برگ‌ها و ساقه به‌خوبی دیده می‌شود. برای درمان این بیماری قارچی، باید شاخه‌ها و برگ‌های مبتلا به قارچ را که روی آن‌ها تعداد زیادی لکه پودری سفید دیده می‌شود، جدا کنید. در صورتی که به جدا کردن بخش‌های بیمار اقدام نکنید، بخش‌های سالم گلدان‌تان هم درگیر این بیماری قارچی خواهد شد. بعد از این کار، از یک قارچ‌کُش مناسب استفاده کنید.

ریزش برگ‌ها

بسیاری از افرادی که اقدام به نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی می‌کنند، با این مشکل مواجه شده‌اند که بعد از تغییر محل سکونت یا تغییر دکوراسیون یا هر مدل جابه‌جایی، برگ گیاهان آن‌ها دچار ریزش شده است. یکی از اصلی‌ترین دلایل ریز برگ گل و گیاه آپارتمانی تغییرات محیطی و جابه‌جایی مکان نگهداری گلدان است. چنین مشکلی اجتناب‌ناپذیر است. اگر شما بتوانید شرایط مراقب و نگهداری مطلوبی را متناسب با نیازهای گیاه‌تان فراهم کنید، به مرور زمان گیاهِ شما به روزهای شادابی و نشاط قبل بازمی‌گردد.

پوسیدن شدن برگ‌ها و ساقه‌ها

16

یکی از بیماری‌های رایج گیاهان آپارتمانی، پوسیده شدن برگ‌ها و ساقه‌هاست. ممکن است مدتی بعد از خرید گیاه آپارتمانی موردعلاقه‌تان شاهد پوسیدگی برگ‌ها و حتی ساقه‎‌ها باشید. علت اصلی چنین بیماری و مشکلی را باید در شیوه نگهداری، آبیاری و فواصل بین آن و میزان رطوبت جست‌وجو کرد. آبیاری زیاد با فواصل کم در فصل‌های سرد سال می‌تواند عمده‌ترین دلیل این بیماری باشد.

پشه سیاه

یکی دیگر از مشکلات گیاهان آپارتمانی را باید پیدا شدن سروکله پشه خاک یا پشه سیاه گلدان دانست. این پشه‌های رطوبت‌دوست که روی سطح خاک زندگی می‌کنند، به‌راحتی می‎توانند سلامت گلدان شما را به خطر بیندازند. این پشه‌ها که عموما اطراف گلدان پرواز می‌کنند، با تکثیر و ازدیاد زیاد می‌توانند در چشم بر هم زدنی، ریشه گیاه شما را نابود کنند. برای دور کردن این پشه، ابتدا باید خاک گلدان را عوض کنید. در مرحله بعدی، استفاده از حشره‌کش‌های صنعتی مخصوص می‌تواند به شما کمک کند.

پیچ خوردن برگ‌های گیاهان آپارتمانی

هر گاه دیدید که برگ‌های گلدان شما پیچ‌خورده‌اند و طبق الگوی مشخصی رشد نمی‌کنند، این را نشانه‌ی یکی از بیماری‌ گیاهان آپارتمانی بدانید. برای درمان چنین مشکلی، می‌توانید از آفت‌کش‌ها استفاده کنید. همچنین تعویض خاک و تغییر رویه آبیاری نیز می‌تواند به درمانِ گیاه شما کمک کند. طبق نظر متخصصان و کارشناسان گل و گیاه، یکی از دلایل عمده پیچ خوردن برگ گلدان شما می‌تواند به دلیل وجود حشراتِ موذی باشد. برای این‌که در زمان بیماری و مشکلات گیاه‌تان بتوانید خیلی زود اقدام به درمان کنید، لازم است که همواره سطح خاک و بخش‌های گیاه‌تان را به‌دقت بررسی کنید تا در زمان بروز بیماری، در کمترین زمانِ ممکن، اقدام به درمان کنید.

خرید انواع سم و قارچ‌کش از گلفروشی آنلاین سارینالند

بعد از اینکه با بیماری‌ها و مشکلات رایج گیاهان آپارتمانی آشنا شدید، نیاز است که با یک گلفروشی ایترنتی معتبر به نام سارینالند آشنا شوید و انواع مختلف سم، حشره‌کش، قارچ‌کش را  همراه با انواع کودهای کامل متناسب با نیاز گیاه خود تهیه کنید.

گلفروشی آنلاین سارینالند بیشتر از فراهم کردن تنوع گیاهی و ارسال گیاه موردعلاقه شما با بهترین کیفیت، همواره در تلاش است تا به‌عنوان مشاور در کنار شما باشد. ما مراقبت از گل را بخش مهمی از فرآیند نگهداری از گل و گیاه آپارتمانی می‌دانیم. برای همین مشاورانِ سارینالند، در ساعت‌های مختلفی از شبانه‌روز آمادگی پاسخگویی درباره بیماری‌ها و مشکلات احتمالی گیاهان آپارتمانی شما را دارند. برای بهره‌مندی از مشاوره سایت سارینالند فقط کافی است به آدرس اینترنتی https://sarinaland.com/ مراجعه کنید و از طریق چت آنلاین سایت مشکلات گیاهان خود را با ما مطرح کنید.

 

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.