کد خبر : 35996 / /
/

اشنایی با جراح ستون فقرات اسفند 1401

اشنایی با جراح ستون فقرات اسفند 1401

 

 

جراح ستون فقرات چه کسی است؟

پزشک جراح ستون فقرات یا مغز و اعصاب معمولا به پزشکی گفته می شود که در حوزه بیماری های استخوانی و جراحی های مختص به سیستم عصبی مهارت و تخصص دارد. همچنین بیماری های مربوط به مغز، عروق خارج و داخل جمجمه، ستون فقرات و نخاع را درمان می کند. البته جراح مغز اعصاب یا ستون فقرات بسته به تخصص در زمینه مغز، در درمان ستون فقرات با توجه به روش جراحی یا غیر جراحی از عملکرد حرفه ای برخوردار می باشد.

وظایف جراح ستون فقرات

نورولوژیست یا جراح ستون فقرات ملزم به گذراندن ۴ سال پزشک عمومی و دوره رزیدنتی در رشته مغز اعصاب است. سپس دوره های فوق تخصصی را در رشته هایی همچون بیماری های حرکتی، نورو افتالمولوژی، دمانس سرع، ام اس، سردرد و بیماریهای عروقی مغز به اتمام می رساند. البته اکثر مردم بر این باور هستند که متخصص مغز و اعصاب فقط عملکرد مغز را زیر نداشته داشته و این تصور اشتباه است. در حالت کلی ۷۰% از وقت نورولوژیست به درمان مشکلات ستون فقرات اختصاص می یابد. پس از مهم ترین وظایف این جراح ها به شرح زیر می باشند.

  • تشخیص
  • انتخاب روش مناسب جهت جراحی
  • انجام پروسه جراحی ستون فقرات بیمار
  • نظارت و اجرای کلیه مراقبت ها بعد از اتمام جراحی

بهترین جراح ستون فقرات کیست؟

انتخاب بهترین جراح ستون فقرات به خود بیمار، نوع بیماری و زمان و مکان که در آن قرار دارد، وابسته می باشد. برای مثال بهترین جراح و متخصص ستون فقرات برای فردی که در یک سانحه صدمه دیده است اولین جراح در دسترس می باشد. ولی اگر فرصت کافی جهت مراجعه به بهترین جراح وجود دارد، باید با توجه به نکات زیر بهترین را انتخاب نماید.

ارجاع

پزشک عمومی فهرستی از بهترین جراح ستون فقرات در اختیار بیمار می گذارد تا بسته به شرایط، بودجه و سابقه جراح، بهترین را انتخاب نماید. همچنین نظرخواهی از کادر درمان، دوستان و خانواده، بیمار را در انتخاب نورولوژیست راهنمایی می کند. بنابراین انتخاب محدود شده و بیمار می تواند از مطب جراح مدنظر وقت مشاوره بگیرد و با او ملاقات و مصاحبه داشته باشد.

تحقیق در مورد مدرک جراح ستون فقرات

زمانی که بیمار به سراغ جراح ستون فقرات می رود بایستی گواهی و صلاحیت مورد تایید وی را در نظر بگیرد. زیرا این مدرک سواد، تجربه و مهارت مورد نیاز یک جراح جهت ارائه خدمات درمان همزمان با جراحی را نشان می دهد. همچنین سابقه اقدامات کیفری و تخلف پزشکی جراح را به نمایش می گذارد. زیرا جراحی عصب یا ستون فقرات از بیشترین خطر تخلف پزشکی برخوردار می باشد. البته ادعای تخلف پزشکی دلایل متعددی دارد که قطعا عملکرد منفی جراح را نشان نمی دهد. پس بهترین راه اطلاع از توانایی خاص و سابقه پزشک در ارائه انواع خدمات درمان است. وب سایت های ایالاتی همچون بیمارستان ها و دانشکده های پزشکی، سابقه تخلف و اقدامات کیفری نولوژیست را در دسترس متقاضیان می گذارند.

تجربه جراح ستون فقرات

زمانی که بیمار به جراحی ستون فقرات، مغز، سیستم عصب یا عصب نیاز پیدا می کند، اطلاع از تجربه جراح در صدر جدول قرار می گیرد. همچنین هر چقدر تجربه جراح در حوزه عمل جراحی یا بیماری بیشتر باشد به احتمال زیاد نتایج بهتری خواهد داشت. بنابراین بیمارانی که قصد جراحی ستون فقرات را دارند در مورد تعداد جراحی های انجام شده با شرایط این چنینی از جراح خود سوال بپرسند. البته عوارض و مشکلات به وجود آمده برای سایر بیماران را بررسی کرده و بر همین اساس از تجربه جراح مدنظر اطلاعات کسب نمایند.

جراح ستون فقرات چه مشکلات و اختلالاتی را درمان می کند؟

 

زمانی که بیمار متوجه می شود که باید به جراح ستون فقرات مراجعه کند تا حدودی نگران کننده می باشد. البته تشخیص برخی از بیماری های مربوط به ستون فقرات، مغز و اعصاب توسط پزشک عمومی امکان پذیر بوده و در صورت نیاز به عمل بهتر است به جراح مراجعه شود. زیرا جراح مغز و اعصاب یا ستون فقرات قادر به تشخیص اختلالات و مشکلات زیر می باشد.

مشکلات مربوط به ستون فقرات

مشکلات مختص به ستون فقرات منجر به ایجاد درد، ضعف و بی حسی دست و پا و کمر درد می شود. البته این اختلالات به دلیل فتق یا پارگی دیسک، شکستگی، عفونت، لغزش دیسک و فشار بالا به استخوان دارای آرتروز می باشد. پس با مراجعه به جراح ستون فقرات می توان این مشکلات و اختلالات را درمان کرد.

تومورها

تومورهایی که توسط جراح ستون فقرات درمان می شوند شامل تومورهای نخاع، جمجمه، اعصاب محیطی، ستون فقرات و تومورهای مغزی می باشند. این تومورها در دو دسته تومورهای اولیه و تومورهای متاستاز دهنده تقسیم بندی می شوند. البته تومورهای اولیه در خود بافت ایجاد می گردند در حالی که تومورهای متاستاز با وجود تومور در دیگر نقاط بدن به وجود می آیند.

آسیب دیدگی عصب پیرامونی

تحت فشار قرار دادن عصب یا صدمه به عصب پیرامونی می تواند منجر به بروز ضعف، بی حسی، درد و تحلیل رفتن عضلات دست، پا، بازو و صورت گردد. البته جراح ستون فقرات به آسانی می تواند این مشکلات و اختلالات را تشخیص دهد. همچنین اختلالاتی مانند سندروم تونل کارپال زمانی که عصب از قسمت مچ دست عبور می نماید، فشاری زیادی را متحمل میشود که این عمل بسیار رایج است.

اختلالات مغزی

یکی دیگر از اختلالات قابل تشخیص توسط جراح ستون فقرات همان اختلالات مغزی است که افراد مبتلا بیماری هیدروسفالی، صرع و نقایص مادرزادی را در بر می گیرد.

انواع عفونت ها

تعدادی از عفونت ها، بافت نخاع و مغز را تحت تاثیر قرار داده و مایع مغزی نخاعی پیرامون این ساختارها را محاصره می کنند. سپس بر دیسک، مهره ها و ستون فقرات بیشترین تاثیر را می گذارند. همچنین عملکرد نخاع و مغز با وجود آسیب دیدگی های جمجمه، اعصاب، استخوان های ستون فقرات و تروماتیک مغز کاهش می یابد.

اختلالات عصبی عروقی

اختلالات عصبی عروقی همچون سکته مغزی، آنوریسم، خونریزی مغزی، بدفرمی عروق خونی و لخته شدن خون به علت ضربه یا عدم ضربه از جمله مواردی هستند که ستون فقرات، بیماری شریان کاروتید، نخاع و مغز را تحت تاثیر می گذارند. البته این بیماری ها توسط جراح ستون فقرات یا متخصص مغز و اعصاب قابل تشخیص می باشند.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.