کد خبر : 34815 / /
/

پیجینگ تحت شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

نوعی سیستم ارتباطی است که از طریق آن می توان جهت ارسال پیام صوتی در سازمان ها، شرکت ها و ارگان های مختلف اقدام نمود.

پیجینگ تحت شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟
 

مقدمه

پیجینگ تحت شبکه را می توان نوعی سیستم جهت ارسال پیام صوتی در محوطه های داخلی و فضای باز دانست. این پیام های صوتی به دلایل مختلفی نظیر: فراخوانی افراد، پخش پیام های هشدار، موزیک، رادیو و... ارسال می شوند.  امروزه، تکنولوژی های ارتباطی درون سازمانی یا درون شرکتی با تغییرات زیادی مواجه بوده که نسبت به سال های گذشته قابل مقایسه نمی باشد. سیستم پیجینگ، یکی از جدیدترین تکنولوژی های ارتباطی بوده که جهت رفع پاره ای از مشکلات درون سازمانی یا شرکتی طراحی شده است. در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید تا اطلاعات مفید و جامعی را در مورد این سیستم ارتباطی در اختیارتان قرار دهیم.

 

سیستم پیجینگ تحت شبکه چیست و چه مزایایی دارد؟

پیجینگ تحت شبکه یکی از راه های ارتباطی درون سازمانی بوده که از بلندگوهای متصل به هم تشکیل شده است. مدیریت و کنترل این سیستم از طریق یک دستگاه مرکزی است که به آن آمپلی فایر گفته می شود. استفاده از این سیستم جهت ارسال پیام های صوتی در هر سازمان و ارگانی ضروری می باشد. از جمله مهمترین مزایای این سیستم ارتباطی در سازمان ها و ارگان ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • سیستم های پیجینگ تحت شبکه در مقایسه با سیستم های پیجینگ سنتی از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند.
  • این سیستم ارتباطی از نوع دیجیتالی بوده و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.
  • سیستم پیجینگ می تواند نواحی گسترده ای از سازمان ها و شرکت ها را تحت پوشش خود قرار دهد.
  • امکان ارتباط افراد با بخش های مختلف شبکه های سازمانی از طریق پیجینگ تحت شبکه به راحتی میسر می شود.
  • نصب سیستم های مربوط به تحت شبکه در بخش های مختلف سازمان باعث کاهش هزینه های پرداختی در کل مجموعه می شود.
  • امکان مدیریت کردن پیام ها و یکپارچه سازی سیستم های تحت شبکه با سامانه مرکز تلفن های تحت شبکه از جمله دیگر مزایای پیجینگ به شمار می رود.

 

مزایای استفاده از پیجینگ تحت شبکه

سیستم پیجینگ تحت شبکه چه تفاوتی با سیستم پیجینگ آنالوگ دارد؟

سیستم پیجینگ تحت شبکه از لحاظ عملکردی هیچ گونه تفاوتی با سیستم آنالوگ ندارد. اما از لحاظ اجزا و زیرساخت، تفاوت های قابل ملاحظه ای با سیستم آنالوگ سنتی دارد. کابل کشی در سیستم پیجینگ آنالوگ از نوع سیم دو زوج مسی بوده که جهت تقویت صدا به استفاده از آمپلی فایرهای آنالوگ نیاز دارد. این نوع آمپلی فایرها در توان های مختلفی به بازار عرضه می شوند. بلندگوها در سیستم پیجینگ آنالوگ شامل 3 نوع سقفی، ستونی و شیپوری بوده که اتصال آن به آمپلی فایر از طریق کابل های مسی امکان پذیر می شود.

تمام تجهیزات سیستم پیجینگ تحت شبکه مبتنی بر IP بوده و از ویژگی های بیشتری در مقایسه با تجهیزات سیستم پیجینگ آنالوگ برخوردار هستند. امکان برقراری ارتباط سیستم های پیجینگ تحت شبکه از طریق پروتکل SIP با مرکز تلفن ویپ به راحتی فراهم می شود. البته این ویژگی در شبکه هایی که از مراکز تلفن تحت شبکه برخوردار می باشند وجود دارد. بدین صورت، ارسال پیام های صوتی با تلفن های رومیزی یا حتی موبایل در داخل یا خارج از سازمان برای افراد امکان پذیر می شود.

کاربردهای استفاده از سیستم پیجینگ تحت شبکه

 

کاربردهای استفاده از سیستم پیجینگ تحت شبکه   

سیستم پیجینگ تحت شبکه کاربردهای فراوانی داشته که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • ادارات: سیستم پیجینگ در ادارات بیشتر به منظور فراخوانی افراد، پخش فایل های صوتی نظیر: موسیقی و اعلامیه ها برای کارکنان و مراجعان استفاده می شود. البته امکان پخش اذان به صورت خودکار از این طریق امکان پذیر است.
  • کارخانجات: نصب سیستم پیجینگ در کارخانه ها با هدف خاصی انجام می شود. امکان بروز اتفاق های مخاطره آمیز در محیط کارخانه برای افراد وجود دارد. به همین خاطر به هنگام نصب این سیستم صوتی باید یک سری بررسی ها جهت اندازه گیری دقیق میزان نویز به منظور ایجاد تعادل بین میزان صدای خروجی از بلندگوها و تعداد بلندگوهای سیستم پیجینگ انجام شوند.
  • بیمارستان ها: استفاده از سیستم پیجینگ تحت شبکه در بیمارستان ها اهمیت بسیار ویژه ای پیدا می کند. از این سیستم صوتی در بیمارستان ها به منظور پیج کردن کارکنان و برقراری تلفن های تماس اضطراری با پرستاران و پزشکان جهت نجات دادن جان بیماران استفاده می شود.
  • مدارس و دانشگاه ها: استفاده از سیستم پیجینگ جهت پخش موسیقی در زنگ های تفریح و مناسبت ها، پیج کردن دانش آموزان، دانشجویان، اساتید و دبیران بسیار مناسب می باشد.

علاوه بر تمام موارد ذکر شده می توان از سیستم پیجینگ تحت شبکه در محیط های شهری و اماکن عمومی جهت پخش اعلام هشدار، صدای اذان و.... استفاده نمود. طراحی سیستم پیجینگ شهری به گونه ای است که باید از توانایی سازگاری با زیرساخت های شبکه، برق و تاسیسات موجود شهری برخوردار باشد.

سیستم پیجینگ تحت شبکه شامل چه تجهیزاتی می باشد؟

·بلندگوهای تحت شبکه

این بلندگوها دارای یک برد الکترونیکی هستند که فرایند ارسال و دریافت صدا را بر روی بستر شبکه به راحتی امکان پذیر می سازند. این بلندگوها دارای توان مختلفی بوده که از طریق آنها امکان پخش فایل های صوتی طبق برنامه ریزی مشخص میسر خواهد شد.

·آمپلی فایر تحت شبکه

آمپلی فایر تحت شبکه، وظیفه تقویت سیگنال های ضعیف صدای ارسال شده در بستر شبکه را بر عهده دارد. در واقع، آمپلی فایر درصدد تقویت صدای وارد شده به شبکه و ارسال آن به سمت خروجی می باشد.

·اینترکام تحت شبکه

اینترکام تحت شبکه یکی دیگر از تجهیزات اصلی سیستم پیجینگ بوده که جهت برقراری ارتباط یا تماس داخلی نیاز دارد از کابل شبکه استفاده کند. اینترکام تحت شبکه را با نام های مختلفی نظیر: اینترکام ویپ ، اینترکام IP و اینترکام SIP می شناسند.

نتیجه گیری

پیجینگ تحت شبکه در واقع نوعی سیستم ارتباطی بوده که از طریق آن می توان پیام های صوتی را در سازمان ها و شرکت ها به گوش کارکنان رساند. البته از این سیستم صوتی در محیط های دیگر نظیر: مدارس، دانشگاه ها، بیمارستان ها و... استفاده می کنند. اگر تمایل به خرید تجهیزات اصلی سیستم پیجینگ داشته باشید باید درباره تولیدکنندگان این محصول در بازار اطلاعات جامعی کسب نمایید. سریر ویپ، یکی از بهترین طراحان و تولید کنندگان تجهیزات مخابراتی (مرکز تلفن و پیجینگ تحت شبکه) در داخل کشور است که توانسته به بومی سازی فناوری و تکنولوژی در حوزه ارتباطات بپردازد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات و تجهیزات مخابراتی این شرکت می توانید به سایت سریر ویپ مراجعه نمایید.

 

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.