کد خبر : 34632 / /
/

استرس کنکور و نتایج آن در سلامتی

استرس کنکور و نتایج آن در سلامتی

 

یکی از مسائل مهمی که در کنکور داوطلبان امکان دارد با آن مواجه می شوند استرس است. استرس و اضطراب تا حدی طبیعی بوده و سبب حس وظیفه شناسی می شود؛ ولی اگر از حد مشخص خود بیشتر گردد، نتیجه ی معکوس بر روی فرد گذاشته و عملکرد و بازده دانش آموز را به شدت کم می کند. پس بسیار حائز اهمیت است که روش های مقابله با استرس و کنترل آن را شناسایی کنیم و از بروز آن پیشگیری نماییم.

اغلب دواطلبان در دوران طلایی و مهم جمع بندی به خاطر نزدیک شدن به کنکور دچار استرس و اضطراب می شوند و احساس ناامیدی و بی انگیزگی بهشان دست می دهد که این موارد باعث می شود تمرکز کافی برای مطالعه را نداشته باشند و این دوران مهم و تاثیر گذار را نیز از دست دهند. استرس در روز کنکور باعث می شود که تمرکز کافی برای خواندن سوالات را نداشته باشید و حس کنید چیزی از سوالات متوجه نمی شوید و هر آن چه که مطالعه کرده بودید را از یاد خواهید برد. این را بدانید که استرس امری طبیعی می باشد و همگی به ویژه در ایام کنکور با آن مواجه می شوند؛ ولی مهم روش مقابله و کنترل آن است و هر شخص در این راه موفق تر باشد نتیجه رضایت بخش تری نیز خواهد گرفت. شما عزیزان می توانید به کمک بهترین مرکز مشاوره کنکور از استرس خود جلوگیری کنید.

بیشتر افراد زمانی که دچار استرس و اضطراب می شوند دچار علایمی مانند سخت شدن عضلات،‌ افزایش ضربان قلب، خشک شدن دهان، تاری دید و لرزش دست خواهند شد. استرس بیش از اندازه سلامت روحی و جسمی به طور جدی تهدید خواهد کرد.

استرس و اضطراب کنکور می تواند عوامل متعددی مانند عوامل خانوادگی، شخصیتی و تحصیلی باشد . در برخی مواقع در زمینه کنکور خانواده ها دچار وسواس و حساسیت هایی می شوند و این موضوع تا اندازه ی زیادی بر دانش آموز تاثیر منفی می گذارد. این افراد ذهنیت اشتباهی دارند که با قبول نشدن در کنکور فاجعه بزرگی اتفاق می افتد و خوشبختی آن ها فقط در گرو موفقیت در این آزمون می باشد. اگر احساس شود پدر یا مادری با این تفکرات استرس را به فرزند خود منتقل می کنند باید قبل از آن که این رفتار ها تاثیر منفی بر بازده فرزند داشته باشد حتما مشاوره در زمینه ی استرس کنکور دریافت نمایند. خانواده ها برای اجازه دهند تا فرزندشان خودش با قضیه کنکور مقابله نموده و حساسیت و نگرانی های خود را به او منتقل نکنند. از سمت دیگر تاثیر پذیری نسبت به صحبت اطرافیان نگرانی درباره ی صحبت های دیگران درباره ی نتیجه آزمون قسمت اعظمی از استرس دانش آموزان را شامل می شود . فکر کردن به مسئله ای که نتیجه آن مشخص نیست نتیجه ای جز استرس و ناکامی برای فرد ندارد. توجه داشته باشید که یک مشاوره ی درست می تواند استرس شما را کاهش دهد، به همین جهت شما می توانید از مجموعه ی گاماس ۲۰ مشاوره کنکور بگیرید و به این موضوع خاتمه دهید.

راه های مقابله با استرس :

اول، تنظیم خواب:

به صورت کلی هر فرد باید 7 تا 8 ساعت در طول شبانه روز بخوابد. ولی مسئله ی حائز اهمیت زمان خواب می باشد و بهترین زمان برای خوابیدن ساعت 12 تا 4 صبح می باشد؛ چرا که این زمان هورمون رشد ترشح می شود که به سلامت جسم و روح کمک بسیار زیادی می کند. خواب شب قبل از آزمون نیز بسیار مهم بوده و خواب کمتر از 6 ساعت برروی عملکرد دانش آموز اثر منفی خواهد گذاشت.

14

دوم،‌ تغذیه مناسب:

بعضی از خوراکی ها سبب تعادل روان و کاهش استرس می شوند که آرامش نسبی را به شما انتقال می دهند که در ایام کنکور مصرف این قبیل خوراکی ها توصیه خواهد شد. خوارکی هایی مانند گلاب و دمنوش های گیاهی می تواند موثر واقع شود.

سوم، دوش گرفتن:

هنگام استرس و اضطراب جریان خون در دست و پاها کم می شود، ولی آب گرم باعث می شود که جریان خودن به حالت طبیعی خود باز گردد و بدن مجدد به آرامش برسد. ولی دوش آب سرد نتیجه معکوس داشته و به هیچ عنوان آن را توصیه نمی کنیم.

چهارم، نفس بکشید:

در طول روز زمانی تقریبا بین 5 الی 10 دقیقه را مشخص کنید و در آن زمان به بر روی یک صندلی بنشینید و چشمانتان را ببندید و فقط بر روی نفس کشیدن تمرکز کنید و به هیچ چیز جز آن فکر نکنید . این کار به شدت به بالا بردن تمرکز و آرامش شما کمک می کند.

پنجم، اهداف واقع بینانه:

برای خودتان اهداف به جا و واقع بینانه تعیین نمایید. داشتن انتظاراتی بیش از اندازه توان و تخیلی نتیجه ای جز ناامیدی و نگرانی نخواهد داشت. برای مثال شخصی که در یک آزمون تراز 5000 را به دست آورده نباید انتظار تراز 7000 را در آزمون بعدی از خود داشته باشد، چون که افزایش 2000 تراز در مدت زمان دوهفته ممکن نخواهد بود و داوطلب به دلیل نرسیدن به تراز مدنظر دچار ناامیدی و بی انگیزگی و در پی آن استرس و اضطراب خواهد شد. پس در آغاز اهداف واقع بینانه ای برای خود مشخص کنید.

15

ششم، برنامه ریزی:

ریشه بسیاری از استرس ها در سردرگمی و بی برنامه گی می باشد. بیشتر افرادی که برنامه منظم و دقیقی را نداشته اند در ماه های پایانی دچار استرس می شوند که مباحث جا مانده را مطالعه نمایند یا برای مرور و جمع بندی زمان کافی داشته باشند. البته برنامه به خودی خود کفایت نمی کند بلکه عملگرا نسبت به برنامه مهم است و اغلب کسانی که به برنامه مطالعاتی خود به درستی عمل نکرده اند با نزدیک شدن به کنکور دچار استرس و نگرانی خواهند شد

هفتم،‌ صحبت کنید:

زمانی که دچار نگرانی و اضطراب می شوید می توانید از دغدغه ها و نگرانی های خود با دوستان یا یکی از اعضای خوانواده حرف بزنید و از نگرانی ها و استرس های خود برای او بگویید. بدون شک به زبان آوردن دلیل نگرانی و اضطراب کمک بسیار زیادی در رسیدن به آرامش و کاهش استرس می کند. پس در زمان هایی به یک شخص که می تواند به شما در رسیدن به آرامش کند حرف بزنید.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.