کد خبر : 33831 / /
/

تشک لاتکس چیست و چه مزایایی دارد؟

آیا تا به حال نام لاتکس به گوشتان خورده؟ آیا میدانید چگونه به دست می آید و چه مزایای نسبت به سایر مواد به کار رفته در کالای خواب دارد؟ بهترین مواد بکار رفته در ساختار تشک های مدرن طبی، لاتکس طبیعی است. دلیل آن نیز خواص پزشکی در کاهش فشار روی کمر و سازگاری بی نظیر آن با محیط میباشد. اما این ماده بی نظیر سفید رنگ که از دل درخت کائوچو بیرون میریزد چیست؟ تشک طبی که با آن ساخته می شود چه مزایایی دارد؟ و چطور راه خود را به بهترین نمونه های کالای خواب باز کرده است؟ لاتکس را به شیره سفید رنگ درختان کائوچو می گویند که وقتی این شیره در معرض هوای آزاد قرار می گیرد سفت میشود. شرکت دانلوپیلو سال 1929 با به کارگیری از این صمغ توانست فوم لاتکس را تولید کند و در انواع کالای خواب استفاده کند. شاید بپرسید چرا باید از تشک لاتکس استفاده کنیم و چه ویژگی این تشک مرا وادار به خرید میکند؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا راجع به تمامی ویژگی های تشک لاتکس اطلاعات کافی را به دست آورید.

تشک لاتکس چیست و چه مزایایی دارد؟

 

تکنولوژی لاتکس به چه معناست و چه ویژگی هایی دارد؟

لاتکس ماده ای است گیاهی که از صمغ درختان گرفته میشود و ویژگی های همچون؛ خاصیت ارتجاعی بالا، عدم پارگی به دلیل مقاومت در برابر کشش،استحکام فوق العاده بالا، مقاوم در برابر محیط های خشک و مرطوب، مقاوم در برابر مواد شیمیایی و الکل و قابلیت انعطاف پذیری بالا دارد و به سبب موجب شده از آن در تولید کالای خواب به خصوص تشک طبی و بالش طبی کاربرد داشته باشد.

این مورد به عنوان تشکی با مقاومت بالا در برابر شرایط مختلف شناخته شده است و همچنین تحمل وزن بالا از دیگر ویژگی تشک لاتکس است. بدون شک استفاده از این ماده گیاهی در تولید کالای خواب یکی از بهترین کشف های بشر به حساب می آید.

تفاوت لاتکس طبیعی و لاتکس مصنوعی چیست؟

لاتکس طبیعی که با اسم کائوچو شناخته می‌شود که از عصاره درخت کائوچو به‌دست می‌آید. این درخت بیشتر در آفریقا یا آسیای جنوب شرقی یافت می‌شود. این ماده در لوازم مختلفی چون تشک‌ها استفاده می‌شود که باعث می‌شود نیرویی که هنگام خواب روی تشک وارد می‌شود خنثی شود و از بروز مشکلاتی نظیر کمر درد و دیسک کمر جلوگیری می‌کند.

جنس لاتکس استفاده شده در تشک‌ها به دو نوع طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود.

۱ – لاتکس طبیعی

همانطوری که گفته شد لاتکس طبیعی که به کائوچو معرف است از شیره درخت کائوچو گرفته می‌شود. علاوه بر درخت کائوچو، گیاهان زیادی موجود هستند که شیره درخت مذکور را با کلیه ویژگی‌های مشابه دارند، که به طور عمده این ماده شیری با قرار گرفتن در معرض هوا لخته می‌شود. در واقع تا الان بیش از ۱۲ هزار گونه گیاهی یافت شده‌اند که دارای این ماده با خواص مشابه هستند

۲ – لاتکس مصنوعی

برخلاف لاتکس طبیعی، نوع مصنوعی لاتکس را می‌توان با پلیمریزاسیونیک مونومر مثل استایرن که با ماده فعال سطحی امولسیون‌شده ساخت. تتفاوتی که لاتکس طبیعی با نوع مصنوعی آن دارد این است که لاتکس طبیعی استحکام بیشتری به نسبت نوع مصنوعی آن دارد و در برابر شرایطی مانند رطوبت، گرما و… دیرتر شکل ظاهری خود را از دست می‌دهد. از دیگر تفاوت‌های لاتکس طبیعی و مصنوعی می‌توان به ضد حساسیت بودن نوع طبیعی آن اشاره نمود که عمدتاً در تشک‌ها نیز از نوع طبیعی آن استفاده می‌شود. بنابراین استفاده از لاتکس طبیعی از بروز آلرژی و حساسیت‌ها پوستی جلوگیری می‌کند.

2

نقش لاتکس در طراحی تشک طبی

به دلیل خواص سازگار و مقاوم فوم لاتکس، استفاده از آن در طراحی انواع تشک طبی بسیار شایع شده است. تشک های لاتکس تنها یک تشک نیستند و بیشتر جنبه مراقبتی و طبی دارند. آنها وظایف زیادی را به عهده دارند. اولین و مهم ترین ویژگی تشک لاتکس اینست که از هفت ناحیه ستون فقرات بدن به خوبی محافظت میکند.

نواحی مهمی که تشک طبی پوشش می دهد شامل؛ گردن ( مهره های بالا و بخش انتهایی)، مهره های سینه مهره های کمر که خود شامل چند بخش است، دنبالچه و کوکسیکس. در واقع این نواحی را ساپورت می کند و متناسب با ساختار بدن فرورفتگی و برآمدگی ها را پوشش میدهد.

مزایای تشک لاتکس چیست؟

تشک یک نوع زیرانداز است که روی تخت قرار میگیرد که ما خواب راحتی را تجربه کنیم. اما چرا باید از تشک لاتکس استفاده کنیم ؟ چه مزایای این تشک را از سایر تشک ها متمایز میکند.

  • تشک لاتکس کاملا گیاهی بوده؛
  • سازگار با طبیعت و محیط زیست؛
  • ساپورت هفت ناحیه از ستون فقرات؛
  • آنتی باکتریال؛
  • آنتی آلرژی؛
  • تحمل فشار و وزن بالا؛
  • رویه زیپ دار و قابل شست و شو؛
  • رویه از جنس پنبه صد در صد خالص؛
  • عمر طولانی؛
  • عدم تغییر شکل بعد از استفاده مداوم؛
  • ضد تعریق؛
  • و گردش جریان هوا.

معایب تشک لاتکس

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم تشک لاتکس بیشتر جنبه درمانی و مراقبتی دارد و جز دسته تشک طبی قرار میگیرد و البته برای کسانی که دردهای موقت در ناحیه کمر دارند هم توصیه میشود. با این حال اگر هیچ کدام از مشکلات بالا را ندارید اما خواستار یک خواب آرام و با کیفیت هستید بهتر است از تشک طبی لاتکس استفاده کنید.

اما معایبی که این تشک می تواند داشته باشد تنها یک مورد است و آن هم قیمت آن است که نسبت به تشک هایی که با فوم های معمولی و یا یونولیت تولید می شود کمی بالاتر است که البته با توجه به مزایایی که دارد کاملا به صرفه است و در واقع باید گفت: هر چه قدر پول بدهید آش میخوری!

3

تشک لاتکس بهتر است یا مموری فوم

احتمالا وقتی به فروشگاه های فروش کالای خواب بروید مدام از فروشنده نام تشک لاتکس و مموری فوم را خواهید شنید اما واقعا کدام بهتر است؟ با ما در این مقاله همراه باشید تا این مسئله را برایتان روشن کنیم.

  • تشک لاتکس فرورفتگی و برآمدگی های بدن را کاملا پوشش میدهد اما این مسئله در تشک مموری فوم کمتر است.
  • تشک لاتکس سریع حالت بدن را به خود می گیرد اما در مموری فوم این اتفاق با تاخیر می افتد
  • تشک لاتکس فشار را به تمام نواحی بدن تقسیم میکند و اجازه نمی دهد فشار به یک قسمت وارد شود اما مموری فوم چنین قابلیتی ندارد.
  • فشردگی بافت لاتکس بسیار بالاست بنابراین عمر طولاتی‌تر نسبت به مموری فوم دارد

اما شباهت آنها در این است که از هر دو برای تشک طبی استفاده می کنند چرا که وظیفه پوشش دهی ستون فقرات را به عهده دارند.

منبع مقاله از مقالات ژرمن کالا

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.