کد خبر : 32197 / /
/

3 مورد از مهم ترین آزمون های زبان اسپانیایی

3 مورد از مهم ترین آزمون های زبان اسپانیایی

 

 

 

برای شرکت در مهم ترین آزمون‌های زبان اسپانیایی، بهتر است با این آزمون‌ها آشنایی داشته باشید و بدانید هر آزمون، برای سنجش چه مهارتی طراحی شده است.

معرفی مهم ترین آزمون های زبان اسپانیایی

 

نکات مهم درباره آزمون‌های زبان اسپانیایی

 

1- آزمون DELE

DELE که نام کامل آن Diplomas de Español como Lengua Extranjera است، از جمله مهم ترین آزمون های زبان اسپانیایی برای دریافت مدرک معتبر است. اهمیت این آزمون برای ما ایرانی‌ها بیشتر است! چرا؟ چون تنها آزمون اسپانیایی است که به صورت معتبر در ایران توسط موسسات مختلف برگزار می‌شود؛ شما برای شرکت در برخی از آزمون‌های اسپانیایی، ممکن است مجبور شوید به کشورهای دیگر سفر کنید، اما درباره DELE، چنین مانعی بر سر راهتان نخواهد بود. علاوه بر ایران، هزاران مرکز دیگر در جهان نیز هر سال به طور همزمان، این آزمون را برگزار می‌کنند.

آزمون DELE  از سال ۱۹۸۹ توسط موسسه سروانتس در اسپانیا، سازماندهی و اطلاع‌رسانی می‌گردد؛ در واقع تاریخ برگزاری و اعلام زمان‌ها، بر عهده این موسسه است. از آن‌جایی که ممکن است موسسات خصوصی مورد تایید برخی کشورها نباشند، امتحانات توسط دانشگاه سالامانکا آماده‌سازی می‌شوند و ارزیابی نهایی آن‌ها نیز بر عهده همین نهاد است. در نهایت، مدرک DELE توسط وزارت آموزش و فرهنگ اسپانیا تایید و اعتباربخشی می‌گردد.

 

سطوح آزمون DELE

به طور کلی، این آزمون مهارت افرادی که اسپانیایی زبان دوم آن‌هاست را در شش سطح بررسی می‌کند:

  • A1 یا سطح ابتدایی: در این مقطع، در صورت قبولی در آزمون به شما مدرکی اعطا می‌شود که گواهی می‌کند شما، قادر هستید از زبان اسپانیایی برای ارتباط اولیه و ضروری روزمره استفاده کنید. در واقع، با این سطح تنها قابلیت شرکت در مراحل بعدی را خواهید داشت و نمی‌توانید با آن پذیرش شغلی، تحصیلی یا اقامت بلندمدت بگیرید.
  • A2 یا سطح ارتباطی: این مدرک DELE گواهی می‌کند که شما می‌توانید از زبان اسپانیایی برای ارتباط روزمره مانند خرید، تبادل اطلاعات شخصی با دیگران، رفتن به مکان‎‌های موردنظر و… استفاده کنید. با این سطح، می‌توانید برای اقامت کوتاه یا بلند مدت در کشورهای اسپانیایی زبان اقدام کنید.
  • B1 یا کاربرد متوسط: در صورت دریافت مدرک این سطح، توانایی استفاده شما از زبان اسپانیایی برای درک و خلق متن‌های ساده، انتقال تجربیات و احساسات و بیان نظرات به شکل خلاصه تایید می‌شود. در برخی موارد، ممکن است این مدرک برای اشتغال در شغل‌هایی که نیاز به ارتباط زبانی پیشرفته ندارند یا تحصیل در دبیرستان و برخی دانشگاه‌ها مناسب باشد.
  • B2 یا کاربرد پیشرفته: در صورتی که بتوانید این سطح را با نمره قبولی بگذرانید، مهارت شما در زمینه درک کلی متون پیچیده، خلق نوشته‌های طولانی و تخصصی، دفاع از نظرات در زمینه عمومی و درک موضوعات ملموس و انتزاعی که در زمینه تجربه و تخصصتان است، تایید خواهد شد. با این مدرک می‌توانید به راحتی برای تحصیل یا اشتغال در موقعیت‌هایی به جز تدریس زبان اسپانیایی اقدام کنید.
  • C1 یا سطح عملیاتی: در این سطح از زبان اسپانیایی شما قادر خواهید بود که از این زبان برای اهداف موثر اجتماعی و تحصیلی استفاده کنید. با این مدرک، گواهی می‌شود که شما توانایی درک زبان، مفاهیم ضمنی متون عمومی و تخصصی را دارید و همچنین، خود نیز می‌توانید نوشته‌هایی روشن با ساختار صحیح و مفصل درباره موضوعات و مکانیسم‌های مختلف خلق کنید. با داشتن این سطح، شانس دریافت پذیرش از دانشگاه و مراکز شغلی، بسیار بیشتر خواهد شد.
  • C2 یا سطح نهایی: با رسیدن به مرحله نهایی آزمون DELE و موفقیت در آن، مهارت شما در زبان اسپانیایی هم ردیف با زبان مادری تایید و تصدیق می‌شود. با داشتن این سطح، شما می‌توانید به راحتی در هر موقعیتی و برای هر موضوعی از این زبان استفاده کنید و ظرافت بالایی در کاربردهای زبانی خواهید داشت. این مدرک، شما را هم سنگ با کسانی که زبان مادری آن‌ها اسپانیایی است قرار می‌دهد و دیگر در زمینه زبان دوم، مشکلی در جهت پذیرش شغلی و تحصیلی نخواهید داشت.

جهت آمادگی برای این آزمون‌ها، باید از روش‌های یادگیری زبان اسپانیایی پیروی کنید تا روی هر چهار مهارت زبانی یعنی خواندن و درک مطلب، نوشتن و خلق متن، شنیدن و درک گفته‌ها و در نهایت، مهارت مکالمه موثر به خوبی مسلط شوید؛ دریافت مدرک هرکدام از سطوح، در گرو داشتن مهارت در تمام این چهار مورد خواهد بود. همچنین، در صورتی که آزمون دهنده در رده سنی کودک و نوجوان، قصد تحصیل در مدرسه را داشته باشد، بسته به مقطع تحصیلی، داشتن مدرک A1 تا B1، کفایت می‌کند.

 

 

حداقل نمره برای قبولی در آزمون DELE

برای اینکه در آزمون‌های زبان اسپانیایی پذیرفته شوید، باید به حدنصاب خاصی برسید. در آزمون DELE حداکثر نمره برای هر سطح، ۱۰۰ نمره است. در صورتی که بتوانید به ۶۰ درصد سوالات پاسخ بدهید، در این آزمون پذیرفته خواهید شد. البته باید در نظر داشته باشید که این میزان، کمترین نمره موردنیاز برای قبولی در این آزمون است؛ کسب نمره بهتر با شرکت در کلاس‌های خصوصی و تمرین مداوم، باعث می‌شود هنگام اقدام برای کار یا تحصیل دانشگاهی، شانس پذیرش بیشتری داشته باشید.

 

2- آزمون SIELE

International Service for Spanish Language Assessment یا همان نام اختصاری SIELE یکی دیگر از آزمون‌های زبان اسپانیایی است که در سطح بین‌المللی به سنجش مهارت‌های افراد در این زبان می‌پردازد. این آزمون، با همکاری موسسه سروانتس، دانشگاه‌های سالامانکا (USAL) و دانشگاه خودمختار ملی مکزیک (UNAM) برگزار می‌گردد. وجه تمایز SIELE با DELE، در نحوه برگزاری آن به صورت الکترونیکی است. 

آزمون‌های الکترونیکی زبان اسپانیایی

 

این آزمون در جهت سنجش مهارت‌های خواندن، نوشتن، شنیدن و مکالمه اسپانیایی طراحی شده‌ است و شما در هر بخش، باید برای دریافت مدرک در تمامی این مهارت‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرید. در این آزمون، این امکان را دارید که دو مدل را انتخاب کنید:

  1. در یک حالت می‌توانید طی یک آزمون ۳ ساعته، تمامی امتحان را بگذرانید و سطح خود را بسنجید.
  2. در مدل دیگر، این امکان را دارید که ترکیبی از آزمون‌های خاص را برگزینید و تنها در آن‌ها شرکت نمایید.

 

سطوح آزمون SIELE 

به طور کلی، این آزمون در ۵ سطح برگزار می‌شود؛ سطوح پنج‌گانه آزمون SIELE به این صورت تقسیم می‌شوند:

  • سطح A1 یا اولیه: در این سطح که مخصوص افراد مبتدی است، تنها درک اولیه، فهم مفاهیم ضروری و استفاده در حد ارتباط لازم و اضطراری کفایت می‌کند.
  • سطح A2 یا ارتباطی: در این مرحله، افراد می‌توانند در حد روزمره متوجه نوشته‌های روی تابلوها بشوند، گفته‌های عادی درباره خرید و آب و هوا را بفهمند، انتقال اطلاعات در زمینه خانوادگی و شخصی انجام دهند.
  • سطح B1 یا متوسط: از این مدرک می‌توان برای تحصیل در مقطع دبیرستان استفاده کرد. مهارت افراد در این سطح در حد فهم کلی متون عمومی، نوشتن متون ساده، انتقال نظرات شخصی و مکالمه عمومی تایید می‌شود.
  • سطح B2 یا کاربردی: در این مرحله، گواهی می‌شود که زبان آموز توانایی استفاده از اسپانیایی برای درک کلی متون تخصصی، خلق نوشته‌های طولانی، دفاع کامل از نظرات با استدلال و درک موضوعات در حوزه تخصصی خود را دارد. با این مدرک، می‌توان برای پذیرش شغلی و تحصیل در دانشگاه اقدام نمود.
  • سطح C1 یا عملیاتی: در این مرحله فرد قادر است هر متنی از زبان دوم را با جزئیات متوجه شود، به راحتی در بحث‌های تخصصی و دانشگاهی وارد گردد و متونی با رعایت قواعد خلق کند.

 

حداقل نمره برای قبولی در SIELE

نمره نهایی آزمون SIELE  از ۱۰۰۰ محاسبه می‌شود و برای قبولی در هر یک از سطوح، باید مقداری از این نمره را کسب کنید. توجه داشته باشید که اگر بخواهید در تمامی مهارت‌ها آزمون بدهید، هر بخش ۲۵۰ امتیاز خواهد داشت. نمره‌ای که باید برای رسیدن به هر یک از سطوح به دست آورید، در جدول زیر قابل مشاهده است:

سطح آزمون نمره قبولی
A1 از 140 تا 276
A2 از 277 تا 458
‌B1 از 459 تا 684
B2 از 685 تا 857
C1 از 858 تا 1000

 

3- آزمون CELU

CELU کوتاه شده‌ عبارت Certificado de Español: Lengua y Uso است، به معنای گواهی زبان کاربردی اسپانیایی. این آزمون، در سطح B2 تا C1  از سال ۲۰۰۴ تاکنون توسط وزارت آموزش و پرورش آرژانتین برگزار می‌گردد. سطوح این آزمون، در مرحله ابتدایی، متوسطه و پیشرفته و تنها دو مرحله آخر، مشمول دریافت گواهی مهارت خواهند شد. این آزمون نیز مانند SIELE به صورت الکترونیکی دو بار در سال برگزار می‌شود و می‌توان از اکثر نقاط جهان برای شرکت در آن اقدام نمود

 

سطوح آزمون CELU

آزمون CELU، به ارزیابی عملکرد اختصاص دارد نه دانش زبانی؛ به همین دلیل شما پیش از شرکت در آزمون باید سطح خود را در زمینه مکالمه و نوشتن به زبان اسپانیایی تقویت کرده و سپس برای آزمون اقدام نمایید. به طور کلی، در آزمون CELU می‌توانید در سه سطح زیر شرکت کنید:

Basic یا ابتدایی: این سطح از آزمون CELU به مهارت‌های کاربرد اولیه زبان در زمینه نوشتاری و مکالمه مربوط می‌شود. این مرحله، هیچ مدرکی ندارد و تنها برای ورود به سطوح بعدی کاربرد خواهد داشت.

Intermediate یا متوسط: این سطح، به معنای توانایی استفاده از زبان برای نوشتن متون عمومی و تخصصی رشته خود، توانایی بیان نظرات و دفاع از آن‌ها، نوشتن خلاقانه به اسپانیایی و درک گفته‌های تخصصی و عمومی گویندگان این زبان است. با مدرک این سطح، می‌توان برای تحصیل در دبیرستان یا دانشگاه اقدام نمود.

Advanced یا پیشرفته: در این مرحله توانایی کامل فرد در زمینه مهارت گفتاری و نوشتاری اسپانیایی در حد زبان مادری تایید می‌شود. این مدرک، برای اشتغال در تمامی زمینه‌ها به جز تدریس اعتبار خواهد داشت.

هر سطح از آزمون، دو بخش خواهد داشت؛ در یک بخش که همان Oral exam است، ابتدا متونی را می‌خوانید و سپس، درباره آن‌ها صحبت می‌کنید؛ این بخش سه مهارت درک مطلب، شنیدن و صحبت کردن را درگیر می‌کند اما تمرکز اصلی آن بر مهارت صحبت کردن است. در بخش Writing، ابتدا به متنی گوش می‌دهید و سپس متنی منحصر به فرد خلق می‌کنید؛ در این بخش نیز مهارت‌های خواندن، شنیدن و نوشتن درگیر خواهند شد اما ارزیابی نهایی، بر اساس مهارت نوشتاری خواهدبود.

حداقل نمره در آزمون CELU 

نمره‌بندی آزمون اسپانیایی CELU اندکی با دیگر آزمون‌ها متفاوت است. در این آزمون، شما با روش توصیفی سنجیده خواهید شد و در نهایت، یکی از نمره‌های خوب، خیلی خوب و عالی را دریافت خواهید کرد. در این آزمون، تنها در دو سطح متوسط (Intermediate) و پیشرفته (Advanced) امکان نمره‌دهی وجود دارد و سطوح پایین‌تر، فاقد اعتبار رسمی هستند.

هزینه شرکت در آزمون های زبان اسپانیایی

هزینه شرکت در آزمون‌های زبان اسپانیایی با توجه به نوسانات ارز در ایران و برخی کشورها ممکن است متغیر باشد، اما بهای این آزمون‌ها به یورو در اروپا، عموما ثابت است و تغییری نمی‌کند. در ادامه، می‌توانید درباره جزئیات هزینه سه آزمون مهم زبان اسپانیایی بیشتر اطلاعات کسب کنید:

هزینه شرکت در مهم‌ترین آزمون‌های زبان اسپانیایی
هزینه آزمون DELE سطح A1 / حدود ۱۰۸ یورو

 

سطح A2 / حدود ۱۲۴ یورو

سطح B1 / حدود ۱۶۰ یورو

سطح  B2 / حدود ۱۸۸ یورو

سطح C1 / حدود ۱۹۷ یورو

سطح C2 / حدود ۲۰۷ یورو

توضیحات: این آزمون با احتساب قیمت تمامی مراحل، گران‌ترین آزمون زبان اسپانیایی است.

هزینه آزمون SIELE کل آزمون / ۱۶۵ یورو

 

توضیحات: هزینه شرکت در این آزمون به صورت کلی، ۱۶۵ یورو است. اگر بخواهید به صورت جداگانه تنها در برخی بخش‌ها آزمون دهید، ممکن است این قیمت اندکی کاهش پیدا کند.

هزینه آزمون CELU کل آزمون / ۸۰ یورو

 

توضیحات: این آزمون، کم‌هزینه ترین مورد بین  آزمون‌های زبان اسپانیایی است و حدود ۸۰ یورو قیمت دارد اما همانگونه که گفته شد، از آزمون‌های دیگر محدودتر است و تنها به مهارت‌های عملکردی زبان اختصاص دارد.

 

دلایل شکست در مهم‌ترین آزمون های زبان اسپانیایی

  1. شرکت نکردن در کلاس: حضور در کلاس‌های خصوصی زبان اسپانیایی تمرکز شما را روی یادگیری بیشتر می‌کند و در صورت وجود ابهام، مدرسی وجود دارد که به سرعت شما را راهنمایی خواهد کرد. شرکت نکردن در کلاس، حفظ نظم یادگیری را سخت می‌کند و در نهایت، ممکن است باعث عدم موفقیت در آزمون شود.
  2. نداشتن برنامه منظم: پراکندگی در آموزش، مشخص نبودن روزهای یادگیری و بی‌نظمی در خواندن مطالب شما را سردرگم خواهد کرد.
  3. عجله و توجه نکردن به اصول پایه: اگر شما در قسمت‌های اولیه مانند دایره واژگان کاربردی مشکل داشته باشید، عملکرد خوبی در سطوح بالاتر نخواهید داشت.
  4. نداشتن درک واقعی از سطح دانش: پیش از شرکت در آزمون، می‌توانید از استاد کلاس خود برای تعیین سطح کمک بگیرید، اگر به درستی مهارت خود را نشناسید قادر به رفع اشکال و موفقیت نخواهید بود.

منبع: وبلاگ هایتاکی

 

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.