کد خبر : 30001 / /
/

چشم انداز طلا 2023

علیرغم افزایش احتمالی نرخ بهره، نرخ های واقعی پایین باقی می مانند. طلا ممکن است در سال 2023 وضعیتی مانند سال گذشته داشت، زیرا رقیبا از عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

چشم انداز طلا 2023

 

 

به گزارش تلنگر؛ در کوتاه مدت، قیمت طلا احتمالاً در واکنش به سرعت سیاست های پولی سختگیرانه بانک های مرکزی جهانی و اثربخشی آنها در کنترل تورم، به نرخ های واقعی واکنش نشان خواهد داد.

عده‌ای معتقدند افزایش نرخ دلار می تواند برای طلا باد مخالف ایجاد کند اما تاریخ نشان می دهد که تأثیر این دو بر هم محدود است؛ در عین حال، افزایش تورم و عقب نشینی بازار احتمالاً تقاضا برای طلا را به عنوان پوشش محافظتی حفظ خواهد کرد. ساخت و خرید جواهرات و تقاضای طلای بانک‌های مرکزی ممکن است حمایت طولانی مدت بیشتری را فراهم کند.

 

نرخ های بالاتر در سال 2023 بر ریسک تورم غلبه خواهد کرد

طلا سال را تقریباً 4 درصد پایین تر به پایان رساند و در 1806 دلار آمریکا در هر اونس بسته شد. قیمت طلا در پایان سال به دنبال شیوع کرونا در دنیا که به سرعت در حال گسترش بود افزایش یافت و احتمالاً باعث شد جریان های پرواز به کیفیت افزایش یابد، اما این کافی نبود. جبران ضعف

در اوایل سال 2022، زمانی که واکسن‌های جدید تولید شده بودند، خوش‌بینی سرمایه‌گذاران احتمالاً به کاهش پرتفوی پرتفوی دامن زد. این امر بر عملکرد طلا تأثیر منفی گذاشت و منجر به خروج ETF طلا شد. بقیه سال جنگ بین نیروهای رقیب بود. ابهام پیرامون انواع جدید، همراه با افزایش خطرات تورم مداوم و افزایش تقاضای مصرف کننده طلا، طلا را به سمت جلو سوق داد. در مقابل، افزایش نرخ بهره و تقویت دلار آمریکا همچنان باعث ایجاد باد مخالف شد. با این حال، تقویت دلار منجر به بازده مثبت طلا در برخی از شرایط ارز محلی، مانند یورو و ین در میان دیگران شد.

افزایش هزینه فرصت یکی از مهم ترین عوامل موثر در عملکرد منفی طلا در سه ماهه اول و به طور متناوب در نیمه دوم بود، در حالی که افزایش ریسک ها - به ویژه ریسک های مرتبط با افزایش تورم - طلا را تا پایان سال بالاتر برد.

از 31 دسامبر 2021. مدل کوتاه مدت ما یک مدل رگرسیون چندگانه از بازده ماهانه قیمت طلا (بر اساس XAU) است که ما آن را به چهار دسته موضوعی کلیدی محرک عملکرد طلا گروه بندی می کنیم: گسترش اقتصادی، ریسک بازار، هزینه فرصت ، و حرکت. این موضوعات انگیزه های پشت تقاضای طلا را نشان می دهد. از همه مهمتر، تقاضای سرمایه گذاری است که محرک حاشیه ای بازده قیمت طلا در کوتاه مدت در نظر گرفته می شود. "غیرقابل توضیح" نشان دهنده درصد تغییر در قیمت طلا است که با عواملی که در حال حاضر در مدل گنجانده شده است توضیح داده نمی شود. نتایج نشان داده شده در اینجا بر اساس تحلیلی است که دوره تخمینی از فوریه 2007 تا دسامبر 2021 را پوشش می دهد.

افزایش نرخ ها خطراتی را برای طلا به همراه دارد

با ورود به سال 2022، فدرال رزرو ایالات متحده یک موضع جنگ طلبانه تر را نشان داد. پیش‌بینی‌های آن نشان می‌دهد که فدرال رزرو انتظار دارد امسال با سرعتی سریع‌تر از آنچه که قبلاً انتظار می‌رفت، تقریباً سه برابر افزایش یابد، در حالی که قصد دارد حجم ترازنامه خود را کاهش دهد.

با این حال، تجزیه و تحلیل چرخه های انقباضی قبلی نشان می دهد که فدرال رزرو تمایل به سخت‌تر کردن سیاست‌های پولی آنچنان که اعضای کمیته در ابتدا انتظار داشتند، نداشته است.

دلایل افزایش قیمت طلا در جهان

انتظارات بازار مالی از اقدامات سیاست پولی آتی -  و کنش اقتصادی که از طریق بازده اوراق قرضه بیان می‌شود - از لحاظ تاریخی تأثیری کلیدی بر عملکرد قیمت طلا داشته است.

در نتیجه، طلا از نظر تاریخی در ماه‌های منتهی به چرخه انقباض فدرال رزرو ضعیف عمل کرده است، اما در ماه‌های پس از اولین افزایش نرخ بهره به طور قابل‌توجهی عملکرد بهتری داشته است. طلا ممکن است تا حدی توسط دلار آمریکا کمک شده باشد که الگوی مخالف را نشان داد. در نهایت، سهام ایالات متحده قوی ترین عملکرد خود را قبل از یک چرخه انقباضی داشتند، اما پس از آن بازدهی ملایم تری داشتند.

واکنش بانک‌های مرکزی به تصمیمات فدرال رزرو

در نهایت، در حالی که تاکید زیادی بر رابطه با نرخ بهره ایالات متحده وجود دارد، طلا یک بازار جهانی است. و ممکن است همه بانک های مرکزی به سرعت فدرال رزرو حرکت نکنند.

به عنوان مثال، بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است که با وجود رکوردهای تورمی اخیر، افزایش نرخ بهره در سال 2022 "بسیار بعید" است. و در حالی که بانک انگلستان در ماه دسامبر نرخ بهره را افزایش داد، به نظر می رسید کمیته سیاست گذاری آن تنها افزایش اندکی در آینده را نشان می دهد.

بانک مرکزی هند همچنین نشان داده است که موضع سیاست پولی تطبیقی ​​خود را برای احیای و حفظ بهبود اقتصادی و کاهش تأثیر کووید حفظ خواهد کرد. و بانک خلق چین مدت کوتاهی پس از کاهش نسبت ذخایر مورد نیاز بانک های تجاری برای کاهش رکود اقتصادی کشور، یکی از نرخ های سیاستی خود را 5 واحد در ثانیه در دسامبر کاهش داد.

در حالی که سیاست های پولی متفاوت می تواند منجر به تقویت دلار شود، نرخ های ثابت یا کاهشی باید از تقاضای سرمایه گذاری طلا در منطقه حمایت کند.

تورم جهانی ناشی از قیمت طلا بافی می‌ماند

بسیاری از بانک‌های مرکزی در ابتدا نگرانی‌های مربوط به تورم را کم‌اهمیت جلوه دادند، و در حالی که برخی از بانک‌های مرکزی مانند فدرال رزرو، ریسک‌های صعودی را پذیرفته‌اند، انتظارات اساسی وجود دارد که تورم از بین خواهد رفت. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران کمتر مطمئن باشند، اما نظرات متفاوت است.

دلایل متعددی برای بالا ماندن تورم وجود دارد که تا حدی ناشی از سیاست‌های پولی و مالی بی‌سابقه‌ای است که برای کاهش اثرات همه‌گیری COVID-19 اعمال شده است. به خصوص:

اختلالات زنجیره تامین از موج اولیه کووید و جابجایی های بعدی با ادامه ظهور انواع جدید

بازارهای کار تنگ، که همراه با خستگی ناشی از کووید، تعداد افرادی را که داوطلبانه به دنبال فرصت‌های جدید و با دستمزد بهتر هستند افزایش داده است.

میانگین پس انداز بالاتر از سال 2020، که به ارزش گذاری های بالا در بازارهای مالی مختلف کمک کرده است.

قیمت های بالای کالا و تاثیر آن بر قیمت طلا

طلا در طول تاریخ در میان تورم بالا عملکرد خوبی داشته است. در سال‌هایی که تورم بالاتر از 3 درصد بود، قیمت طلا به طور متوسط ​​14 درصد افزایش یافت. علاوه بر این، در بلندمدت، طلا از تورم ایالات متحده پیشی گرفت و با سرعت به عرضه پول نزدیک‌تر شد، که در اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

در میان نیروهای مخالف، نرخ های واقعی طلا احتمالاً پایین خواهند ماند

علیرغم افزایش احتمالی نرخ بهره توسط برخی بانک های مرکزی، نرخ های اسمی از منظر تاریخی پایین باقی خواهند ماند. حتی بیشتر از این، تورم بالا احتمالاً نرخ های واقعی را پایین نگه می دارد. این برای طلا مهم است زیرا عملکرد کوتاه‌مدت و میان‌مدت طلا اغلب به نرخ‌های واقعی پاسخ می‌دهد که دو عامل مهم عملکرد طلا را ترکیب می‌کند: «هزینه فرصت» و «ریسک و عدم قطعیت».

علاوه بر این، نرخ‌های بهره پایین – چه اسمی و چه واقعی – پرتفوی سرمایه‌گذاری را بیشتر به سمت دارایی‌های دارای ریسک سوق می‌دهد. آو این، به نوبه خود، همانطور که در یکی از گزارش‌های اخیر خود بحث می‌کنیم، نیاز به یک دارایی نقدی باکیفیت مانند طلا را افزایش می‌دهد.

سرمایه گذاران آماده هستند تا صفحه COVID را ورق بزنند، اما عقب نشینی های بازار ممکن است ادامه یابد

سه سال از شروع همه‌گیری می‌گذرد و به نظر می‌رسد جهان آماده حرکت است: بازارهای سهام جهانی به شدت از پایین‌ترین سطح خود در سال 2020 بازگشته‌اند، البته با نرخ‌های متفاوت. اما "رویدادهای دم" نیز در حال افزایش بوده است.

عقب‌نشینی‌ها احتمالاً در مواجهه با جریان به‌ظاهر بی‌پایان گونه‌های جدید، و همچنین تنش‌های ژئوپلیتیکی در حال جوشش و ارزش‌گذاری کل ارزش‌های سهام که توسط یک محیط طولانی‌مدت با نرخ بسیار پایین تغذیه می‌شود، ادامه خواهند داشت. در این زمینه، طلا می تواند یک ابزار ارزشمند مدیریت ریسک در زرادخانه سرمایه گذاران باشد. طلا یک سابقه تاریخی ثابت شده در کاهش تأثیر منفی عقب نشینی بازار سهام در دوره های ریسک سیستمیک دارد.

عملکرد طلا تنها به سرمایه گذاری مرتبط نیست

اغلب فرض بر این است که رفتار قیمت طلا با تقاضای سرمایه گذاری مرتبط است، به ویژه از ابزارهای مالی مانند ETF طلا، قراردادهای خارج از بورس، یا مشتقات قابل معامله در بورس. این فقط تا حدی صحیح است. حرکت‌های کوتاه‌مدت و مهم‌تر قیمت به متغیرهای مرتبط با این نوع سرمایه‌گذاری‌های طلا پاسخ می‌دهند. به عنوان مثال، نرخ بهره، تورم، نرخ ارز، و به طور کلی تر، جریان پرواز به کیفیت.

با این حال، تجزیه و تحلیل ما نشان می دهد که عملکرد طلا با سایر اجزای تقاضا مانند جواهرات، فناوری و بانک های مرکزی نیز مرتبط است. در حالی که اینها معمولاً منجر به حرکات بزرگ قیمت مرتبط با سرمایه گذاری نمی شود، آنها با ارائه حمایت یا ایجاد باد مخالف، به تقویت عملکرد قیمت طلا کمک می کنند.

ما بر این باوریم که طلا همچنان می تواند در سال 2022 از سوی بازارهای کلیدی جواهرات، مانند هند، حمایت مثبت - اگر اندک باشد - دریافت کند. با این حال، این احتمال وجود دارد که کندی بیشتر اقتصاد چین، سهم تقاضای جواهرات طلای محلی را محدود کند.

در نهایت، تقاضای طلای بانک مرکزی که در سال 2021 افزایش یافت، ممکن است منبع مهم تقاضا باقی بماند. دلایل خوبی وجود دارد که چرا بانک‌های مرکزی طلا را به عنوان بخشی از ذخایر خارجی خود ترجیح می‌دهند که همراه با محیط نرخ بهره پایین، همچنان طلا را جذاب می‌کند. این موضوع را نیز این واقعیت نشان داد که دو بانک مرکزی بازار توسعه یافته در سال گذشته به لیست خریدارانی پیوستند که از سال 2010 تحت سلطه بانک های بازارهای نوظهور بوده است.

طلا احتمالا در سال 2023 با دو باد مخالف کلیدی روبرو خواهد شد:

  1. نرخ بهره اسمی بالاتر
  2. یک دلار بالقوه قوی تر

با این حال، تأثیر منفی این دو محرک ممکن است توسط عوامل حمایتی دیگر، از جمله:

تورم بالا و پایدار

نوسانات بازار مرتبط با کووید، ژئوپلیتیک و غیره.

تقاضای قوی از سایر بخش ها مانند بانک های مرکزی و جواهرات.

در مقابل این پس‌زمینه، عملکرد طلا در سال 2023 در نهایت با توجه به عواملی که مقیاس را بالا می‌برند تعیین می‌شود. با این حال، ارتباط طلا به عنوان پوشش ریسک به ویژه برای سرمایه گذاران در سال جاری مرتبط خواهد بود.

شما خوانندگان گرامی می‌توانید آخرین اطلاعات در خصوص وضعیت طلا در ایران و جهان و همچنین سکه را در صفحه بازار مالی پایگاه خبری تحلیلی تلنگربخوانید.

 

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.