کد خبر : 29583 / /
/

قیمت شیر کشویی + کاربرد و انواع آن

قیمت شیر کشویی + کاربرد و انواع آن

 

انواع مختلفی از شیرآلات صنعتی در بازار موجود هستند. هر کدام از این موارد بر اساس استفاده و نوع آن، دارای کاربردها و قیمت‌های متفاوتی هستند. یکی از پرکاربردترین شیرآلات صنعتی، شیر کشویی است. این نوع از شیر، برای قطع و وصل جریان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه قصد داریم تا در مورد قیمت شیر کشویی ، انواع، کاربرد و مزایا و معایب آن بیشتر صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

شیر کشویی چیست؟

از انواع شیرآلات که بسیار پرکاربرد و مورد توجه است، می‌توان به شیر کشویی اشاره کرد. شیر کشویی در صنعت آب و به طور کلی سیالات دارای کمتر از هشتاد درجه سانتیگراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع قطع و وصل جریان، اصلی ‌ترین کار شیر کشویی است. این شیر ها برای تنظیم جریان، کاربردی ندارند. ویژگی اصلی این نوع از شیرآلات این است که یا باید کاملا باز و یا کاملا بسته باشند. اگر در حالت نزدیک به بسته قرار گیرند، شیر دچار فرسایش می‌شود. پس شیر کشویی برای کم یا زیاد کردن جریان، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

قیمت و کاربرد شیر کشویی

از شیر کشویی در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. صنایعی همچون پتروشیمی، پالایشگاه ‌ها، پروژه‌ های دریایی، آبرسانی، نیروگاه‌ ها و… . هنگام عبور جریان، دیسک یا کشو با خروج از مدار، راه را برای عبور جریان باز می‌کند. هنگام قرار گرفتن کشو بر خط لوله به صورت عمود نیز، مسیر عبور جریان بسته خواهد شد. دمای آب و یا هر سیال دیگری که از سیستم عبور می‌کند، نباید از هشتاد درجه سانتیگراد بیشتر باشد.

از شرکت های معتبر در زمینه خرید و فروش شیرآلات صنعتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایپینو
  • پایپ کالا
  • رادوکو
  • تجهیز صنعت
  • آهن آنلاین
  • و ...

شیرآلات صنعتی

انواع شیر کشویی

شیر کشویی در دو نوع موازی و گوه‌ای عرضه می‌شود. بنابراین بر اساس نوع کاربرد و استفاده از آن، قیمت شیر کشویی می‌تواند متفاوت باشد.

 در ادامه به توضیح هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

  • شیر کشویی موازی

در این نوع شیر، در میان دو صفحه صیقلی و موازی، یک دیسک تخت دروازه ‌ای قرار دارد. به این دو صفحه موازی (Slab) می‌گویند. همچنین در قسمت پایین این شیر، یک لبه تیز تعبیه شده است. این لبه تیز، ذرات جامدی که وارد شیر می‌شوند را از بین می‌برد. برای سیالاتی که دارای ذرات معلق هستند، شیر کشویی موازی گزینه ‌ای مناسب به شمار می‌رود.

  • شیر کشویی گوه ای

در این نوع شیر، دیواره‌ های دیسک با صفحات، زاویه ‌ای حدود ۵ تا ۱۰ درجه می‌سازند. در واقع لبه پایینی آن، کاملا صاف نبوده و به شکل یک گوه ساخته شده است. شیر گوه ‌ای در تمام فشارهای سیال می‌تواند آب ‌بندی مناسب را ایجاد کند. اما برای سیالات دارای ذرات معلق، نمی‌توان از آن استفاده کرد.

مزایای شیر کشویی

یکی از مزایای شیر کشویی این است که در مسیر لوله ‌کشی، به راحتی باز و بسته می‌شود. همچنین هنگام بسته بودن شیر، آب ‌بندی کامل انجام می‌گیرد. هنگام باز بودن شیر نیز، باز بودن کامل مسیر عبور سیال، از دیگر مزایای آن است. این نوع از شیرآلات احتیاجی به سرویس دوره ‌ای ندارند. استفاده از زبانه چدن داکتیل و رینگ برنزی یا استیل نیز از دیگر مزیت ‌های این نوع شیر است. در این نوع از شیرآلات، فشار در حین کار، افت پیدا نمی‌کند. این امر موجب می‌شود عملکرد این شیر به خوبی صورت گیرد. همچنین از اغلب شیرهای کشویی می‌توان به حالت دوطرفه استفاده کرد.

معایب شیر کشویی

پیش‌تر مزایای شیر کشویی را در این مقاله عنوان کردیم. اما هر کالایی معمولا علاوه بر مزایا، ممکن است معایبی نیز داشته باشد. یکی از معایب و ایراداتی که بر شیر کشویی وارد است لزوم فشار بالای سیال است. آب ‌بندی کامل در صورتی انجام می‌شود که نیروی سیال، زیاد باشد. در نتیجه در صورت نیروی پایین سیال، آب ‌بندی به طور کامل و درست انجام نخواهد شد. همچنین با باز و بسته کردن زیاد، امکان ایجاد آسیب و ساییدگی در اجزای شیر وجود خواهد داشت.

ایراد دیگر شیر کشویی این است که برای تنظیم و کنترل جریان نمی‌توان از آن استفاده کرد. ایراد دیگر این نوع از شیرآلات، کند و آهسته بودن عملکرد آن است. به همین دلیل باز و بسته کردن آن، امری زمان‌بر است. البته این آهستگی، خود می‌تواند یک نقطه قوت نیز محسوب شود. چرا که از احتمال بروز اثر چکشی سیال، جلوگیری می‌کند. مشکل و نقص دیگر شیر کشویی، دشوار بودن تعمیر آن است. این موضوع به این دلیل است که دسترسی به نشیمنگاه سخت و محدود است. همچنین اگر شیر را به حالت نیمه‌باز قرار دهید، دچار نویز و لرزش خواهد شد.

اجزای شیر کشویی

اجزای شیر کشویی

شیر کشویی دارای چند جزء اصلی است. سرفلکه، بدنه، بونت، تریم و محور شیر. در ادامه این مقاله به توضیح مختصری درباره هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت.

 

  • سرفلکه

از سرفلکه یا (Handwheel) برای باز و بسته کردن شیر استفاده می‌شود. در این نوع از شیرها استفاده از اکتچوئرهای بادی و برقی کاربردی ندارد.

 

  • بدنه

یکی دیگر از قسمت‌های اصلی شیر، بدنه یا (Body) است. این قسمت از طریق فلنچ، دنده و یا جوش، به دیگر تجهیزات متصل می‌شود.

 

  • بونت

از دیگر قسمت ‌های شیر کشویی، بونت یا (Bonnet) است. قسمت ‌های متحرک شیر، در بونت تعبیه شده ‌اند. اتصال بونت به بدنه، معمولا از طریق یک‌ پیچ انجام می‌گیرد.

 

  • تریم

تریم یا (Trim) دربرگیرنده چند بخش از شیر است. دیسک، سیت رینگ ‌ها و استم، بخش ‌هایی هستند که در تریم قرار داده شده‌ اند.

 

  • محور شیر

محور شیر یا (Stem) قسمتی از شیر کشویی است که جابه‌جایی دیسک داخل شیر را انجام می‌دهد. مکانیزم این عمل به گونه ‌ای است که گشتاور وارد شده بر دسته، توسط استم به دیسک منتقل می‌شود. همین امر موجب حرکت دیسک به بالا و پایین خواهد شد. شیرهای کشویی بر اساس نوع استم به دو نوع بالارونده یا (Rising Stem) و غیر بالارونده یا (Non Rising Stem) تقسیم می‌شوند.

در شیر نوع بالارونده، استم شیر هنگام باز شدن بالا رفته و هنگام بسته شدن پایین می‌آید. اما در شیر نوع غیر بالارونده استم به سمت بالا حرکت نمی‌کند. در این نوع، حرکت دیسک به بالا و پایین، به کمک دنده‌ هایی که روی استم قرار دارند انجام می‌گیرد.

خرید شیر فلکه کشویی پایپینو

در این مقاله سعی کردیم به ‌صورت اجمالی در مورد شیر کشویی صحبت کنیم. این نوع از شیر که یکی از پرکاربردترین شیرآلات صنعتی محسوب می‌شود، در بازار در انواع مختلف و با قیمت‌ های متفاوتی وجود دارد. شرکت پایپینو یکی از معتبرترین فروشندگان و عرضه کنندگان انواع شیر فلکه کشویی چدنی و فولادی در ابعاد و کلاس های مختلف با قیمت رقابتی در کشور است که همواره آماده خدمت رسانی و تامین ملزومات صنایع است و در جهت پیشرفت هرچه بیشتر کشور قدم بر میدارد. شما می‌توانید شیر صنعتی مورد نظرتان را بر اساس نوع استفاده خود، از طریق وب سایت شرکت پایپینو به آدرس  pipeino.com و یا تماس با شماره 02155690451 پس از دریافت مشاوره رایگان خریداری نمایید.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.