کد خبر : 29308 / /
/

درمان تنبلی تخمدان پیدا شد؟!

درمان تنبلی تخمدان به کمک مشاوره مامایی لیلا علی آبادی باروشهای خاص و منحصر به فرد

درمان تنبلی تخمدان پیدا شد؟!

 

 

 

آیا تنبل تخمدان درمان دارد؟

تنبلی تخمدان متسافانه جز بیماری های شایع زنان قرار گرفته است که دارای عوامل زیادی هست.در این مقاله سعی داریم تا با کمک مشاوره مامایی لیلا علی آبادی به علائم و عوارض و تا درمان این بیماری کمک بگیریم و بتوانیم به سوالات شما پاسخ دهیم پس با ما باشید.

تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان که قبلا به عنوان سندرم استاین-لونتال شناخته می شد.تنبلی تخمدان یک نوع اختلال همورنی شایع در بین زنان است به طوری که  تخمدان های شما بیش از حد طبیعی هورمون مردانه تولید می کنند. در تنبلی تخمدان ، اگرچه تخمدان ها معمولاً فولیکول های زیادی دارند، اما به طور کامل رشد نمی کنند و بنابراین اغلب تخمک گذاری اتفاق نمی افتد.

 

این بیماری چقدر شایع هست و چند نفر مبتلا هستند؟

تنبلی بین زنان شایع است. تشخیص دقیق میزان رایج بودن آن دشوار و کمی سخت است، زیرا ارقام بسته به تعاریف مورد استفاده و کشورهای مورد مطالعه متفاوت است. مطالعات تحقیقاتی بر روی زنانی که سونوگرافی از تخمدان‌های خود انجام داده‌اند نشان می‌دهد که تا یک سوم زنان جوان دارای تخمدان‌های پلی کیستیک (یعنی تخمدان‌هایی با کیست‌های کوچک زیاد) هستند. با این حال، بسیاری از این زنان سالم بودند، تخمک گذاری طبیعی داشتند و سطح بالایی از مواد شیمیایی مردانه (هورمون) نداشتند.

با تحقیقاتی که انجام شده است  که از هر 10 زن، 1 نفر مبتلا به PCOS است . یعنی حداقل دو مورد از این موارد: تخمدان پلی کیستیک، افزایش سطح هورمون مردانه، کاهش تخمک گذاری را در داشته باشد. با این حال، این ارقام ممکن است بالاتر باشد.و این اعداد حدودی هستن.

علائم تنبلی تخمدان

علائم معمولا در اواخرسن نوجوانی یا اوایل سن 20 سالگی شروع می شود. احتمال دارد که همه علائم در همه زنان مبتلا به تنبلی رخ نمی دهد و برخی از علائم بروز کند. به عنوان مثال، برخی از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای مقداری رشد موهای زائد هستند اما دوره های قاعدگی و باروری طبیعی دارند.

علائم تنبلی می تواند از خفیف تا شدید برای هر فرد متفاوت باشد. به عنوان مثال، موهای ناخواسته خفیف طبیعی است و تشخیص اینکه چه زمانی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک خفیف غیرطبیعی می شود دشوار است. از طرف دیگر، زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک شدید ممکن است رشد مو، ناباروری و چاقی مشخص داشته باشند. علائم نیز ممکن است در طول سال ها تغییر کند. به عنوان مثال، آکنه (نوعی بیماری پوستی)ممکن است در میانسالی مشکل کمتری داشته باشد، اما رشد مو ممکن است بیشتر قابل توجه باشد.

مشکلات پریود در حدود 7 زن از هر 10 زن مبتلا به تنبلی تخمدان رخ می دهد. ممکن است پریودهای نامنظم یا سبک داشته باشید یا اصلا پریود نباشید.

مشکلات باروری هم علائم دیگر است. که برای باردار شدن باید تخمک گذاری کنید. ممکن است هر ماه تخمک گذاری نداشته باشید. برخی از زنان مبتلا به تنبلی اصلا تخمک گذاری نمی کنند. سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع ترین علل باردار نشدن (ناباروری) است.

رشد موهای زائد (هیرسوتیسم) در بیش از نیمی از زنان مبتلا به تنبلی رخ می دهد. عمدتاً روی صورت، شکم پایین (شکم) و سینه است. به عبارت دیگر، تمایل به موهای با الگوی مردانه دارد. این برای همه زنان مبتلا به PCOS اتفاق نمی افتد.

آکنه(بیماری پوستی) ممکن است فراتر از سال های عادی نوجوانی باقی بماند.

علائم دیگرآن نازک شدن موهای سر (مشابه طاسی با الگوی مردانه) در برخی موارد رخ می دهد.

افزایش وزن یک نوع علامت دیگر است. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بیشتر در معرض خطر اضافه وزن یا چاقی قرار دارند.

افسردگی یا عزت نفس ضعیف ممکن است در نتیجه علائم دیگر ایجاد شود.

مشاوره مامایی درمان تنبلی تخمدان

چه چیزی باعث تنبلی تخمدان میشود؟

علت دقیق آن کاملاً مشخص نیست. احتمالاً عوامل متعددی و زیادی در این امر نقش دارند. ما برای شما مواردی را برای شما بیان کرده ایم.این موارد شامل موارد زیر است:

مقاومت به انسولین

زنان مبتلا به تنبلی مقاومت به انسولین دارند. این بدان معنی است که سلول های بدن در برابر اثر سطح طبیعی انسولین مقاوم هستند. سپس انسولین بیشتری تولید می‌شود تا قند خون را در حالت عادی نگه دارد. این افزایش سطح انسولین باعث می شود که تخمدان ها بیش از حد تستوسترون تولید کنند. سطح بالای انسولین و تستوسترون باعث مشکلاتی در تخمک گذاری می شود از این رو، مشکلات پریود و کاهش باروری را ایجاد میکند. این افزایش سطح تستوسترون در خون است که باعث رشد موهای زائد در بدن و نازک شدن موهای سر می شود. افزایش انسولین نیز به افزایش وزن کمک می کند.

هورمون لوتئینیزه کننده (LH)

این هورمون در غده هیپوفیز که در قاعده مغز قرار دارد ساخته می شود. تخمدان ها را برای تخمک گذاری تحریک می کند و در کنار انسولین برای تولید تستوسترون کار می کند. سطح بالایی از LH در حدود 4 زن از هر 10 زن مبتلا به تنبلی یافت می شود. سطح بالای LH همراه با سطح انسولین بالا به این معنی است که تخمدان ها احتمالاً بیش از حد تستوسترون تولید می کنند.

عوامل ارثی

تنبلی تخمدان معمولاً از والدین به ارث نمی رسد، اما ممکن است در برخی خانواده ها ایجاد شود. به نظر می رسد یک عامل ارثی (ژنتیکی) در برخی موارد دخیل است، اما این هنوز اثبات نشده است.

وزن

نمیتوان گفت که به تنهایی اضافه وزن یا چاقی دلیل اصلی تنبلی تخمدان است. با  همه ای این توضحیات، شما اگر چاق یا اضافه وزن دارید، ممکن است که چربی اضافی مقاومت به انسولین را بدتر یا بیشتر کند. وامکان دارد که باعث شود مقدار سطح انسولین مقداری بیشتر شود. انسولین بیش از حد می تواند بهاضافه شدن وزن بیشتر کمک کند و باعث چرخه معیوب و مشکلاتی ایجاد کند. کاهش وزن اگرچه دشوار است، اما می تواند به شکستن این چرخه کمک کند.البته کم کردن اضافه وزن خیلی کمک کننده است.

استرس

یکی دیگر از عواملی که باعث تنبلی تخمدان میشود استرس هست.که خیلی مهم است.استرس علاوه بر این که بر سلامت روح شما تاثیر گذار هست در سلامت جسمی شما هم یک نقش بسزایی ایفا میکند.

در کنار این مواردی که گفتیم میتوان به موارد متعددی اشاره کنیم مانند:ورزش نکردن,غذاهای فست فودی و نوع سبک زندگی و موارد دیگراشاره کرد.شاید مشورت کردن با یک مشاوره مامایی آنلاین به شما خیلی کمک کند تا بتوانید مراحل درمان را به راحتی درمان کنید.

مشاوره مامایی درمان تنبلی تخمدان

مشکلات طولانی مدت تنبلی تخمدان

اگر شما دچار تنبلی هستید، به مرور زمان و کم کم  خطر ابتلا به موارد زیر در شما بیشتر میشود:

ابتلا به دیابت نوع 2

ابتلا به دیابت در بارداری

سطح کلسترول بالا.

فشار خون بالا.

اضافه وزن، به خصوص در اطراف شکم.

این مشکلات در نوع خود ممکن است خطر ابتلا به سکته مغزی و بیماری قلبی را در زندگی آینده بیشتر کند. این بیشتر شدن خطرات سلامتی به دلیل مقاومت زمان زیاد به انسولین است.

از دیگرمشکلات احتمالی که در بارداری به وجود می آید عبارتند از شانس بیشتر بچه دار شدن خیلی زود یعنی بارداری زود رس یا فشار خون بالا در حین بارداری (پره اکلامپسی). در صورت ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک امکان دارد دو برابر خطر افزایش ابتلا به دیابت در بارداری وجود داشته باشد، پس باید به طور منظم به وسیله مشاوره مامایی از نظر این مورد بررسی شوید.

اگر پریود و عادت ماهانه نمی‌شوید یا دوره‌های بسیار کمی دارید، امکان دارد خطر ابتلا به سرطان رحم (رحم) بالاتر از حد متوسط و معمول ​​باشد. با این حال، نمیشود گفت که این امر قطعی و حتمی نیست و اگر خطری وجود داشته باشد، احتمالاً کم است و می توان از آن پیشگیری کرد.

آیا آزمایشاتی برای تشخیص تنبلی تخمدان لازم است؟

امکان دارد که آزمایشاتی برای روشن شدن بیماری و تشخیص و رد سایر بیماری های هورمونی شما یکسری آزمایشات را انجام بدهید.

امکان دارد برای اندازه گیری حد برخی از مواد شیمیایی (هورمون) از شما  آزمایش خون گرفته شود. برای مثال، آزمایشی که برای اندازه گیری و میزان هورمون مردانه تستوسترون و هورمون لوتئین کننده (LH) گرفته میشود در زنانی که مبتلا به تنبلی تخمدان دارند بالا است.

ممکن است مشاوره شما برای مطئمن شدن برای شما سونوگرافی از تخمدان ها را توصیه کند. اسکن اولتراسوند یا همان سونوگرافی یک آزمایش بدون درد است که طریقه کار آن از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از ساختارهای بدن استفاده می شود. اسکن یا همان سونوگرافی می تواند ظاهر معمولی تنبلی را با تعداد فراوان کیست کوچک (فولیکول) در تخمدان های کمی بزرگ شده تشخیص و نشان دهد.

همچنین، امکان دارد مشاوره مامایی به شما توصیه کند که یک آزمایش غربالگری سالانه برای تشخیص دیابت یا اختلال تحمل گلوکز (پیش دیابت) انجام دهید. امکان دارد برای تشخیص و درمان هر گونه ناهنجاری در اولین وقت، با مشورت مشاوره مامایی خود برای بررسی منظم سایر عوامل خطر قلبی عروقی مانند فشار خون و کلسترول خون چکاپ شوید. اینکه دقیقاً شما در چه زمانی و  هر چند وقت یکبار این بررسی ها انجام شود بستگی  به سن، وزن و سایر عوامل شما دارد. معمولا بعد از 40 سالگی این نوع آزمایشات هر سه سال یکبار توصیه می شود.

درمان تنبلی تخمدان

 اگر شما بعضی موارد را رعایت کنید و با یک مشاوره مامایی در ارتباط باشید و بتوانید با توصیه های مشاور که به شما میدهد به راحتی و بدون دردسر خودتان را درمان کنید.

کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید، باید شروع به کاهش وزن داشته باشید. اضافه وزن میشود گفت زمینه ای خیلی از بیماری ها هست که اگر بتوانید کنترل کنید وزن خود را از سلامتی بیشتری برخوردار هستید.

ورزش کردن

اگر شما بتوانید روزانه حداقل 20 دقیقه ورزش کنید اول به سلامتی خودتان کمک کرده اید سپس باعث میشود که علائم تنبلی تخمدان در کنار سایر روشهای درمانی در شما کمتر شود.

داروهای مجاز

استفاده از دارو وقت وقت باید زیر نظر مشاوره مامایی خودتان صورت گیرد و خودسرانه مصرف نشود که عوارض آن به عهده ای خودتان هست.داروهای متعددی هست برای درمان تنبلی تخمدان که ما این جا به چند مورد آن اشاره میکنیم.

قرص کلومیفن که مصرف این قرص برای زنانی که تنبلی تخمدان دارند با باروری آنها کمک میکند.

قرص متفورمین که تقریبا یکی از قرص های آشنا در درمان دیابت است.با استفاده این قرص دیابت کسانی که در اثر تنبلی تخمدان به وجود آمده است قابل درمان است.

قرص اسپیرونولاکتون که استفاده از این قرص هورمونهای زنانه را زیاد میکند و از فشار خون و مشکلات قلبی و کلیوی جلوگیری میکند.

مشاوره مامایی

توصیه های سبک زندگی سالم برای همه افراد، چه مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند یا نیستند، صدق می کند. با این حال، به ویژه برای زنان مبتلا به تنبلی تخمدان مهم است، زیرا ممکن است عوامل خطر اضافی برای مشکلات سلامتی در زندگی بعدی داشته باشند. اگر اضافه وزن نداشته باشید و سیگار نکشید، و مواردی که توسط مشاوره مامایی به شما گفته میشود ا رعایت کنید این خطرات بسیار کاهش می یابد.

ما سعی کردیم در این مقاله تا آن جایی که توانستیم شما را آگاه سازی کنیم از علائم و روش های درمانی این بیماری را هم به شما گفتیم.سعی کنید که در مرحله ای اول با یک مشاوره مامایی آنلاین در ارتباط باشید چرا میگم آنلاین به این علت که از دردسرهای حضور در مطب و مشکلات آن را دیگه ندارید.حتما برای درمان زیر نظر یک مشاوره خوب درمان را شروع کنید.

 مشاوره مامایی و تنبلی تخمدان 

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.