کد خبر : 28940 / /
/

زبان بدن در فن بیان و سخنرانی چگونه باید باشد؟

زبان بدن در فن بیان و سخنرانی چگونه باید باشد؟

 

سخنوران با استفاده از ارتباطات غیرکلامی که اغلب به آن حرکات یا زبان بدن گفته می شود، در حین سخنرانی احساسات و شور زیادی در بین شنوندگان و مخاطبان خود ایجاد می کنند. بدن سخنور می تواند ابزاری موثر برای تاکید و شفاف سازی کلماتی باشد که به کار می برد و در عین حال صمیمیت و اشتیاق او را تقویت کند.

زبان بدن در سخنرانی‌ها نقش احساس درونی شما را خواهد داشت. به همین دلیل تأثیر آن در انتقال پیام به مخاطبان انکارناپذیر است. هرچه در این زمینه تخصص بهتری داشته باشید؛ یقیناً سخنرانی شما کیفیت بیشتری خواهد داشت. امروزه تکنیک‌های بسیار زیادی تحت عنوان تکنیک‌های زبان بدن به علاقه‌مندان این حوزه ارائه می‌شود؛ اما لازم است بدانید که در کنار تکنیک‌های زبان بدن، باید دوره فن بیان را هم بگذرانید تا در امر سخنرانی کاملاً حرفه‌ای شوید.

 

در این مطلب تکنیک‌‌ها و نکات زبان بدون را به همراه فن بیان و سخنرانی به طور کامل بررسی خواهیم کرد تا با رعایت آنها به بهترین شکل سخنرانی‌های خود را انجام دهید.

زبان بدن چیست؟

اغلب افراد سعی می‌کنند خودشان را جوری جلوه دهند که سرشار از اعتمادبه‌نفس هستند و به موضوع تسلط کامل دارند. یا ممکن است نشان دهند که از شنیدن یک موضوع خاص خوشحال و هیجان‌زده هستند. این چیزی است که شما قصد نشان‌دادن آن را دارید، اما اگر زبان بدن شما (ژست و چهره) در این حالت نباشد، موفق نخواهید بود حالت واقعی خود را به دیگران نمایش دهید.

پس می‌توان گفت که زبان بدن یک راه ارتباطی با مخاطبان است که با استفاده از آن می‌توان بدون حرف‌زدن هدف خود را نشان داد. کسانی که می‌خواهند در حوزه زبان بدن تخصص لازم را داشته باشند؛ باید بتوانند که به کمک حالت چهره، ژست‌ها و حرکات خود مفهوم لازم را به مخاطب خود برسانند.

انواع زبان بدن در سخنرانی‌ها

قبل از اینکه بخواهید زبان بدن یا همان بادی لنگویج خود را تقویت کنید؛ ابتدا باید انواع آن را به‌خوبی بشناسید. در ادامه انواع زبان بدن در سخنرانی را بیان می‌کنیم.

ارتباط چشمی در سخنرانی

ارتباط چشمی چشمی پایدار دعوتی است برای تبدیل یک گفتگوی معمولی به صحبت طولانی است.  این کار پیوند بین گوینده و شنونده را به صورت مستحکم برقرار می کند ، ارتباطی که برای هر دو طرف مفید است. وقتی به چشمان کسی نگاه می کنید، احتمال بیشتری دارد که به شما نگاه کند، بیشتر به شما گوش کند و پیام شما را بپذیرد.

 

به‌جرئت می‌توان گفت که مخاطبان بیشترین تأثیر را از حالت چهره شما در هنگام سخنرانی خواهند گرفت. پس باید دقت کنید که این نوع از زبان بدن را به بهترین شکل ممکن یاد بگیرید. برای مثال اگر درباره یک موضوع طنز صحبت خواهید کرد؛ نباید حالت چهره شما جدی باشد. به‌طورکلی می‌توان گفت که چهره شما در زمان سخنرانی باید بیانگر گفتار و بیان شما باشد.

حرکات دست و سر

یکی دیگر از انواع زبان بدن، حرکات دست و سر است. در هنگام سخنرانی به‌هیچ‌عنوان حرکات دست و صورت خود را فراموش نکنید. اگر به سخنرانی افراد مشهور دقت کنید؛ متوجه خواهید شد که با استفاده از دست  صورت خود حرکاتی را انجام می‌دهند که این امر تأثیر سخنرانی را بیشتر می‌کند.

وضعیت بدن

اینکه ظاهر بسیار شیک و مرتبی داشته باشید؛ قطعاً در سخنرانی تأثیرگذار است؛ اما تنها ظاهر زیبا و مرتب کافی نیست. وضعیت بدن شما نباید خمیده باشد. در هنگام سخنرانی باید صاف بایستید تا مخاطب از طرز ایستادن شما متوجه اعتمادبه‌نفس بالایتان شود.

6

نکات مهم زبان بدن در سخنرانی

در هنگام سخنرانی باید یک سری نکات را به‌خوبی رعایت کنید تا زبان بدن شما در حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن باشد. این نکات عبارت‌اند از:

  • لبخند زدن
  • واضح و مطمئن صحبت‌کردن
  • صاف ایستادن
  • استراحت دادن به خود
  • استفاده از اسلاید
  • با ژست‌های مختلف و شیوه خاص صحبت‌کردن، خود را مقتدر نشان دهید.
  • برقراری ارتباط با مخاطب

فن بیان چیست؟

اکنون که به‌خوبی با زبان بدن و انواع آن آشنا شدید؛ باید موضوع فن بیان هم آشنا شوید. به‌طورکلی فن بیان به معنی توانایی صحبت‌کردن در هر زمان و مکان است. با استفاده از این مهارت شما می‌توانید طرف مقابلتان را متقاعد کرده و او را با خود همراه کنید. مهارت سخنرانی در جمع و فن بیان مناسب، به استعداد خطاب کردن مؤثر مخاطب و به‌طورکلی مهارت‌ها ارتباطی شما اشاره دارد. شما چه در مقابل گروهی از افراد که از قبل آن‌ها را می‌شناسید قرار بگیرید و چه در مقابل تعداد زیادی از افراد غریبه، نیاز دارید که به طور مؤثر پیام و جان کلام خود را به آن‌ها انتقال دهید.

فن بیان مکمل زبان بدن است. یعنی برای داشتن یک سخنرانی تأثیرگذار، باید هر دوی این مهارت‌ها را باهم داشته باشید. با شرکت در دوره‌های فن بیان می‌توان به‌راحتی این مهارت را آموخت و در کنار مهارت زبان بدن، بهترین سخنرانی را ارائه کرد.

بهترین دوره فن بیان

برای اینکه در فن بیان حرفه‌ای شوید؛ باید در دوره‌های حرفه‌ای شرکت کنید. یکی از مؤسسه‌های بسیار عالی که این مهارت را در قالب دوره آموزشی ارائه می‌دهد؛ مؤسسه آموزش عالی فن پردازان است. این مؤسسه بهترین کلاس فن بیان را با مدرک معتبر به علاقه‌مندان ارائه می‌دهد.

فن پردازان تحت نظارت وزارت علوم است؛ بنابراین مدرکی که برای دانش‌پذیران صادر می‌کند، از درجه اعتبار بسیار بالایی برخوردار و قابل ترجمه برای مهاجرت هم هست. همین‌الان با مراجعه به سایت فن پردازان، می‌توانید در بهترین دوره فن بیان شرکت کنید.

سخن نهایی

زبان بدن می تواند به یک ابزار بسیار قدرتمند در حین سخنرانی عمل کند. این ابزار شگفت انگیز همچنین می تواند سخنرانی شما راعالی یا خراب کند. قبل از ایراد سخنرانی زمانی را علاوه بر صرف تمرین سخنرانی و اسلایدهای ارائه خود روی زبان بدن خود نیز کار کنید. اگر روی آن مسلط شوید مخاطبان شما درگیر سخنرانی شما خواهند شد و پیام این سخنرانی شنیده می شود. اگر می‌خواهید  روی این مهارت به طور کامل مسلط شوید در دوره فن بیان شرکت کنید؛ همین‌الان به مؤسسه آموزشی عالی فن پردازان مراجعه کنید.

برای  کسب اطلاعات بیشتر از طریق درگاه های زیر با ما در ارتباط با شید.

پست الکترونیک:  info@fanpardazan.com

شماره های تماس: ۹۱۰۰۹۷۰۱ ۰۳۱

آدرس : اصفهان، مرداویج،خیابان شیخ کلینی، پلاک 154

 

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.