کد خبر : 28856 / /
/

قبل از دیر شدن به فکر سلامت شنوایی خود باشید

قبل از دیر شدن به فکر سلامت شنوایی خود باشید

سیستم شنوایی یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن انسان است. بر خلاف تصور عموم، ما بیشترین اطلاعات را از محیط اطراف به وسیله سیستم شنوایی بدست می‌آوریم. این سیستم بسیار در کنترل تعادل نقش دارد و در زندگی روزمره، بیشتر از هر حس دیگری به ما کمک می‌کنند.

ولی متاسفانه بیشتر افراد نسبت به سیستم شنوایی کم توجه هستند و از آن مراقبت نمی‌کنند. آمار نشان داده که بالای هفتاد درصد مردم هر دوسال برای تست بینایی خود اقدام می‌کنند. این آمار برای چکاب دندان و دهان به بالای شصت درصد می‌رسد ولی متاسفانه فقط 20 درصد مردم، در چکاب‌های خود شنوایی سنجی را نیز انجام می‌دهند.

راه‌های مراقبت از گوش

معمولا سیستم شنوایی در 2 مرحله بیشترین آسیب را می‌بیند. هنگام تمیز کردن آن و در معرض صدای بلند قرار گرفتن

تمییز کردن قسمت‌های بیرونی گوش مشکلی ندارد و شما می‌توانید هنگام دوش گرفتن و یا بعد از آن، گوش خود را تمییز کنید ولی به شدت توصیه می‌شود تحت هیچ شرایط قسمت‌های درونی گوش را تمییز نکنید. اغلب دیده می‌شود که افراد با استفاده از سنجاق، کلید، چوب کبریت و ... سعی در تمییز کردن قسمت‌های درونی گوش دارند. این امر بسیار خطرناک بوده و ممکن است به سیستم شنوایی شما آسیب جدی برساند. تمییز کردن قسمت داخلی گوش، حتی با گوش پاک کن هم توصیه نمی‌شود.

گوش نیز همانند سایر اعضای بدن بسیار حساس بوده و نیاز به مراقبت های ویژه دارد. سرو صدای بیش از حد، ضربه به سر و افزایش بیش از حد جرم گوش باعث آسیب شنوایی می شود که می‌تواند شنوایی و تعادل را تحت تاثیر قرار دهد. با رعایت مواردی ساده می‌توانید از آسیب رسیدن به گوش خود جلوگیری کنید.

  • برای مدت طولانی از هدفون، هندزفری و ... استفاده نکنید.
  • اگر در مشاغل پر سر و صدا هستید حتما از محافظ گوش استفاده کنید.
  • در مراسمات عروسی، روضه‌ها، کنسرت‌ها و ... با فاصله از باندها بشینید.
  • اگر در معرض سر و صدای شدید هستید، حتما به صورت دوره‌ای به مراکز شنوایی سنجی مراجعه کنید.

2

متداول‌ترین بیماری‌های شنوایی

کم شنوایی؛ یک بیماری شایع است که بر شنوایی، ارتباط و مهارت‌های اجتماعی تاثیر می‌گذارد. درمان‌هایی وجود دارد که می‌تواند به کاهش شنوایی کمک بسیاری کند. حذف جرم گوش اضافی، درمان بیماری‌های زمینه‌ای مانند مایع در گوش یا استفاده از سمعک از گزینه هایی هستند که برای درمان کم شنوایی بکار می‌روند. البته برای افرادی که مشکلات شنوایی جدی تری دارند، گزینه‌های دیگری چون جراحی یا کاشت حلزون نیز وجود دارد. بهترین درمان کم شنوایی به عوامل متعددی بستگی دارد که مختص شرایط یک فرد است. یک بیمار باید با متخصص گوش یا دکتر عمومی خود گفتگو کند تا بتواند بهترین برنامه برای درمان وی در نظر گرفته شود. گزینه‌های رایج درمانی شامل سمعک، حذف جرم گوش، کاشت یا جراحی است.

3

وزوز گوش؛ وزوز گوش (tinnitus) زمانی اتفاق می‌افتد که هیچ ‌گونه صدایی از یک منبع خارجی شنیده نمی‌شود؛ اما شما صدای زنگ و یا صدای دیگری را می‌شنوید و احساس می‌کنید. صدایی که شما آن را احساس می‌کنید معمولاً مانند صدای کلیک کردن، وزوز کردن و سوت کشیدن می‌باشد. معمولاً این صدا می‌تواند یا خیلی بلند باشد و یا خیلی کم باشد. بعضی از افراد در یک گوش خود همچین صدایی را می‌شنوند و برخی از افراد از طریق دو گوش خود متوجه این صدا می‌گردند. به این مشکل بیماری گفته نمی‌شود اما می‌تواند نشانه یک بیماری دیگر باشد. به عنوان مثال، اگر مشکلی در سیستم شنوایی شما به وجود آید با وزوز گوش متوجه این مشکل خواهید شد. سیستم شنوایی بدن ما شامل عصب شنوایی، بخشی از مغز و گوش می‌باشد که مجموعه این سیستم صدا را برای شنیدن ما پردازش می‌کند.

متخصصان برای درمان وزوز گوش راهکارهایی ارائه دادند. این راهکارها شامل دارو، موزیک درمانی، رفتار درمانی، درمان اختلالات و موانعی که وجود دارد، استفاده از سمعک و ... می‌شوند.

سمعک، بهترین راهکار درمان مشکلاتی شنوایی

سمعک یک دستگاه الکترونیکی کوچک است که از سه بخش اصلی میکروفن، تقویت کننده و بلندگو تشکیل شده است. سمعک صداهایی که از طریق میکروفن دریافت می‌کند و این امواج را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند و پس از ارسال به تقویت کننده صدا را از طریق بلندگو به گوش می‌رساند. از سمعک‌ها می‌توانید در داخل یا پشت گوش خود استفاده کنید. برخی از آنها صداها را بلندتر می‌کنند؛ به طوری که فرد مبتلا به کم شنوایی می‌تواند صداها را گوش دهد، ارتباط برقرار کند و به طور کامل در فعالیت‌های روزانه شرکت کند. سمعک می‌تواند به افراد کمک کند هم در موقعیت‌های ساکت و هم در موقعیت‌های پر سر و صدا بیشتر بشنوند.

کم شنوایی و وزوز گوش از بیماری‌های رایج شنوایی هستند. سمعک می‌تواند درمانی دائمی برای این بیماری‌ها باشد.

4

نکات مهم هنگام خرید سمعک

هنگام خرید سمعک، ضروری است مطمئن شوید که پول و زمان صرف شده ارزش آن را دارد. تمامی افرادی که قرار است سمعک برایشان تجویز شود به دلیل این که اولین بار است که از این وسیله کمک شنوایی استفاده می‌کنند علاوه بر این که از قیمت سمعک اطلاعی ندارند از فرایندهای تجویز و خرید و تست‌هایی که قرار است طی کنند نیز اطلاعی ندارند.

هر وسیله‌ای که مربوط به سلامت باشد جزو موارد بسیار حساس و پیچیده است زیرا سیستم بدن هر فرد می‌تواند با بقیه افراد تفاوت کند بیماری‌های شنوایی هم همین قاعده را طی می‌کنند. تجویز و خرید سمعک برای هر کس فرایند مخصوص به خود را پیش می‌برد و برای هر کسی با هر نوع بیماری شنوایی تفاوت دارد.

موارد زیادی در این فرایند دخیل هستند مواردی که مانند:

  • تجویز سمعک‌ها به موارد بالینی و منحصر به افراد فرق می‌کند و این موارد از جمله مواردی است که باید در نظر گفته شود 
  • تکنولوژی مورد استفاده در سمعک‌ها تفاوت می‌کند و این مورد نیز در تجویز سمعک موثر است 
  • استفاده از سمعک هنوز در میان مردم مانند عینک و لنز رایج نشده است و ممکن است دید خوبی را در جامعه نسبت افراد استفاده کننده ازسمعک به همراه نداشته باشد.

کلینیک شنوایی سنجی دانیال با بهره‌گیری از علم متخصصان خود و با استفاده از بروزترین متدهای درمانی، سلامت گوش شما را تضمین می‌کند. متخصصان شنوایی سنجی کلینیک دانیال با بررسی دقیق وضعیت شنوایی شما، بهترین راهکارهای درمانی را به شما معرفی کرده و همچنین در صورت نیاز بهترین سمعک‌ها را به شما ارائه می‌دهند. شماره تماس: 02186035953

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.