کد خبر : 28809 / /
/

لیست غذاهای سنتی کیش و نحوه طبخ آن

لیست غذاهای سنتی کیش و نحوه طبخ آن

 

 

 شما در جزیره زیبای کیش در کنار بازدید از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری، می‌توانید از صرف غذا در رستوران‌های باکیفیت و بین المللی کیش نیز لذت ببرید. در کنار این رستوران‌های لوکس، شما با تجربه غذاهای سنتی کیش می‌توانید با آداب و رسوم آن‌ها آشنا شوید. غذاهای سنتی کیش به نوعی نمادی از موقعیت جغرافیایی آن‌ها محسوب می‌شود. تلفیق غذاهای تند عرب زبانان آن جزیره و غذاهای دریایی به دلیل موقعیت جغرافیایی ترکیب خوش طعمی را ایجاد کرده که باید تجربه کنید.

 

معروف‌ترین غذاهای سنتی کیش

در غذاهای سنتی کیش و اکثر جنوبی‌های کشورمان ماهی یا موجودات دریایی نقش اساسی ایفا می‌کنند. در صورتی که به غذاهای دریایی علاقه دارید، توصیه ما به شما این است که در سفر با تور کیش از تهران حتما غذاهای سنتی کیش را تجربه کنید. در ادامه لیستی از معروف‌ترین غذاهای سنتی کیش آماده کرده‌ایم.

سمک مشوی

همانطور که می‌دانید اکثریت جمعیت کیش را عرب زبانان تشکیل داده است. به همین دلیل نیز شما در میان لیست غذاهای سنتی کیش می‌توانید غذاهای عربی را زیاد مشاهده کنید. سمک مشوی نیز یکی از این غذاهای عربی است که در کیش می‌توانید آن را تست کنید.

این غذا از ماهی تازه و ادویه جات متفاوت تهیه می‌شود. ماهی اصلی‌ترین ماده غذایی آن است که به صورت کبابی یا سرخ شده در این غذا استفاده می‌شود. از آنجایی که ادویه‌های عربی که در آن استفاده می‌شود تند مزه هستند؛ به افرادی که غذاهای تند را دوست دارند تجربه صرف این غذا را توصیه می‌کنیم.

مضروبه

همانطور که گفتیم ماهی از اصلی‌ترین مواد غذایی است که در غذاهای جنوبی می‌توانید رد پای آن را بیابید. مضروبه یکی دیگر از غذاهای سنتی کیش است که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را تجربه کنید. این غذای خوشمزه را از ترکیب ماهی، سبزیجات محلی و سیر تهیه می‌کنند.

قلیه ماهی

یکی از معروف‌ترین غذاها در لیست غذاهای سنتی کیش، قلیه ماهی است. این یک غذای سنتی است که نه تنها در کیش بلکه در جنوب بسیار پرطرفدار می‌باشد. اما تجربه این غذا در جزیره کیش می‌تواند کمی متفاوت باشد؛ زیرا بومیان این جزیره از ادویه‌ها و چاشنی‌های مخصوص به خود استفاده می‌کنند.

قلیه ماهی

برای تهیه این غذا باید از ماهی تازه استفاده شود. طرز تهیه آن به این صورت است که ماهی را به همراه سبزی‌های خوشمزه و معطر تفت می‌دهند و با انواع ادویه و چاشنی و مواد معطر دیگه آن را می‌پزند.

خورشت میگو

این غذا در ظاهر شبیه قرمه سبزی است. البته می‌توانید آن را به قلیه ماهی نیز نزدیک بدانید. تفاوت آن با قرمه سبزی و قلیه ماهی این است که به جای گوشت و ماهی در این غذا از میگو استفاده می‌شود. البته تفاوت دیگری که با این دو غذا دارد این است که تنوع سبزیجات نیز در آن کمتر از قرمه سبزی و قلیه ماهی است.

طرز پخت این غذا نیز بی شباهت به قرمه سبزی نیست. تنها توجه داشته باشید که در پخت این غذا از سیر و ترشی مخصوص یا تمرهندی استفاده می‌شود که طعم بسیار خاصی دارد. این غذا نیز در لیست غذاهای سنتی کیش قرار دارد که مسافران تور کیش از اهواز حتما باید آن را تجربه کنند.

کله کندی

در پخت کله کندی که یکی از غذاهای سنتی کیش است از ماهی به نام ساردین پهلو طلایی یا عومه استفاده می‌شود که تنها در جنوب می‌توانید آن را بیابید. برای پخت این غذا باید ابتدا کله ماهی را بکنید و بعد با انواع مواد و سبزیجات معطر آن را بپزید. نام این غذا نیز از روش پخت آن گرفته می‌شود.

مارگوگ

این غذا یکی از غذاهای اصیل عربی است؛ اما در کیش با دستور العمل متفاوتی پخته می‌شود. در این غذا از انواع سبزیجات تازه استفاده می‌شود. مواد تشکیل دهنده مارگوگ شامل گوشت بره، هویج، سیب زمینی، فلفل سبز، بادمجان، پیاز، سیر، گوجه فرنگی و ادویه‌های مختلف می‌شوند.

ابتدا تمامی این مواد را باهم مخلوط می‌کنند و پس از آن خمیر نان سنگک را در اندازه کوچک به آن اضافه می‌کنند. این غذا مانند خورشت‌های اصلی ایرانی به همراه برنج سرو می‌شود. البته این غذا در میان غذاهای سنتی کیش مقداری ناشناخته باقی مانده است.

پودنی

این غذا نیز مانند اکثر خوراک‌هایی که در لیست غذاهای سنتی کیش از آن یاد کردیم با ماهی پخته می‌شود. ماهی استفاده شده در این غذا از کوسه سواحل کیش است. به دلیل سفت بودن گوشت کوسه پخت آن مقداری سخت می‌باشد.

برای اینکه گوشت کامل بپزد ابتدا باید آن را در آبلیمو و زردچوبه قرار بدهید و بپزید. بعد از آن باید پوست کوسه را کنده و گوشت آن را فشار دهید تا آب داخل گوشت کامل خارج شود. پس از آن گوشت را با ادویه و سبزیجات باید تفت داد و با برنج سرو کرد.

حمسه الخرت

محار به داخل صدف مروارید ساز گفته می‌شود. این صدف بخش گوشنی دارد که بخشی از آن خوراکی است. بومیان جزیره کیش توانایی تشخیص بخش خوراکی آن را دارند و با دقت اقدام به جداسازی آن می‌کنند. سپس آن بخش خوراکی را با ادویه و پیاز داغ می‌پزند و طعم دار می‌کنند. سرو این غذا با نان یا برنج است.

برنج مجبوس

این غذا مخصوص مجالس عرب‌هاست. مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه مجبوس شامل ماهی، برنج، گوجه فرنگی، گشنیز، رازیانه، زیره، میخک، انواع ادویه‌های محلی و... می‌شود. البته این غذا را علاوه بر ماهی با مرغ یا گوشت نیز می‌پزند.

برنج بریانی

این یک غذای جنوبی است که مختص کیش نیست؛ اما در این جزیره طرفداران زیادی دارد. جهت پخت این غذا از گوشت، سیب زمینی، عدس، کشمش، زرشک و انواع ادویه محلی استفاده می‌شود. این نوع پخت برنج می‌تواند طعم برنج همیشگی را به یک طعم خاص تبدیل کند. اصفهانی‌ها غذای محلی به همین نام دارند که گرچه با این غذا متفاوت است اما برای مقایسه پیشنهاد می‌کنیم مسافران تور کیش از اصفهان آن را تست کنند.

محمر

یکی دیگر از غذاهای سنتی کیش که بسیار محبوب است، محمر می‌باشد. جهت تهیه این برنج باید به آن شکر فراوانی اضافه کرد به طوری که رنگ آن زرد می‌شود. این غذای در کیش به همراه ماهی سرو خواهد شد.

هریسه

در صورتی که شما از حلیم خوشتان می‌آید، تجربه هریسه ممکن است برای شما خوشایند باشد. هریسه نوعی حلیم سنتی است که اعراب جزیره کیش آن را می‌پزند. برای پخت این غذا از گندم خیس خورده و گوشت استفاده می‌شود. پس از له شدن کامل گندم و گوشت باید مقداری کره به آن اضافه کرد.

منبع نوشته : آژانس مسافرتی همسفرها

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.