کد خبر : 26640 / /
/

انواع ارتفاع و آرماتوربندی سقف وافل به چه صورت است؟

انواع ارتفاع و آرماتوربندی سقف وافل به چه صورت است؟

 

سقف وافل یکی از پرکاربردترین سازه های ساختمانی است که برای نصب و اجرای آن از فرایند آرماتور بندی استفاده می شود. برای این منظور ابتدا باید اندازه گیری ها و محاسبات دقیقی توسط مهندسین محاسب انجام شود. سپس نوبت به انتخاب شماره ها و نحوه آرماتور بندی سقف می رسد. بررسی شیوه اجرای سقف وافل، برای استفاده بهتر از این سازه ها یک اصل اساسی است که مورد توجه مهندسین عمرانی قرار می گیرد. 

در این زمینه نوع کاربری سازی نیز موثر واقع شده و حجم و ابعاد آرماتوربندی مورد استفاده را تغییر می دهد. در طراحی این سازه ها پارامترهایی مانند طول و دهانه ساختمان نیز تاثیر می گذارند. در این میان مراحل زیر سازی و قالب بندی در هر یک از روش های اجرایی سقف وافل یکسان خواهد بود. 

بررسی مراحل آرماتوربندی سقف وافل 

 اجرا سقف وافل در چند مرحله صورت می گیرد و در هر یک از این مراحل از روش های آرماتور بندی به خصوصی استفاده می کنند. در زیر مراحل آرماتوربندی سقف های وافل را بررسی می کنیم.

آرماتوربندی تیرچه های ساختمانی 

این مرحله را آرماتوربندی پاشنه تیرچه نیز می گویند؛ این آرماتورها در میان وافل ها قرار می گیرند. در این زمینه آرماتورهای 14 یا 16 به کار رفته و فرایند ساخت سقف را در این مرحله تکمیل می کنند. در این زمینه به یک طرفه یا دو طرفه بودن سقف های وافلی نیز توجه می شود. در صورتی که از سقف های وافل دو طرفه استفاده شود، تیرچه ها در دو جهت در محل مورد نظر نصب خواهند شد. اما اگر وافل یک طرفه باشد، همه آن ها به صورت یک طرفه قرار می گیرند. 

آرماتوربندی شبکه های فوقانی سقف وافل 

پس از قالب سقف وافل و تکمیل مرحله آرماتوربندی تیرچه ها، نوبت به ساخت شبکه ای است که بر روی وافل ها بسته می شود. در این خصوص نیز از ابعاد و اندازه های به خصوصی از آرماتور استفاده می کنند. دو طرفه یا یک طرفه بودن سقف های وافل در این زمینه نیز مورد توجه قرار گرفته و ابعاد این آرماتورها را تغییر می دهد. 

در این خصوص آرماتورهای شماره 10 و 8 بسته به شرایط سازه موجود مورد استفاده قرار می گیرند. در روند طراحی سازه ها، فاصله های مشخصی برای شبکه های وافل در نظر گرفته می شود که در فرایند آرماتور بندی نیز مورد توجه قرار می گیرد. 

 

آرماتوربندی برشی سقف وافل

این فرایند آرماتوربندی نقش میانجی بین آرماتورهای تیرچه و آرماتورهای شبکه فوقانی را بر عهده دارد. در این خصوص از آرماتورهای u یاs برای اتصال دو آرماتور پیشین به هم استفاده می شود. فاصله اتصال هر یک از این سازه ها به هم بسته به شرایط ساختمان با ابعاد 20،40،60 و... مشخص می شود. 

به این ترتیب کل سقف ساختار یکدستی پیدا کرده و آرماتورهای بخش رویی به تیرچه های پاشنه وصل می شوند. در این خصوص از اجزا و عناصر متعددی نیز استفاده می کنند تا فرایند آرماتور بندی به خوبی تکمیل شود. از کلاهک های برشی مورد استفاده بر سر ستون ها و دیوارهای برشی گرفته تا خاموت هایی که در طول مشخصی از تکیه گاه سازه ها جای می گیرند، در میان اجزای تشکیل دهنده سقف وافل دسته بندی می شوند. 

پایان فرایند آرماتور بندی

هزینه سقف وافل بر اساس ابعاد، نوع سقف، یک طرفه یا دو طرفه بودن، نوع آرماتورها و حجم آن ها مشخص می شود. پس از اتمام فرایند آرماتور بندی مرحله بتن ریزی آغاز می شود. در این زمینه از استانداردترین روش ها برای تکمیل ساختمان استفاده می کنند. در این سقف ها از مواد یونولیتی استفاده نمی شود؛ به این ترتیب حجم مواد زائد مورد استفاده در ساختمان سازی به طرز قابل توجهی کاهش می یابد. 

بتن ریزی در سقف های وافلی بسیار ساده تر انجام می شود؛ چرا که بتن همه فضای خالی بین سازه ها را پوشش می دهد و سطح رویی و میانی آن ها را پر می کند. این فرایند به صورت یک مرحله ای انجام شده و در زمان ساختمان سازان به شدت صرفه جویی می کند. 

در این خصوص از افزودنی ها و مواد روان کننده نیز استفاده نشده و به جای آن ها از عملیات ویبره استفاه خواهد شد. در این خصوص بتن حرکت افقی ندارد و به سهولت در میان قالب ها نفوذ می کند. به همین خاطر اجرای این فرایند نیازی به تخصص خاص مجریان ساختمان سازی نخواهد داشت.سقف وافل در اصفهان

ضوابط اجرای سقف های وافلی 

برای استفاده از این سازه ها در محیط ساختمان، بررسی مزایا و معایب سقف وافل و خصوصیات و ضوابط مورد نیاز برای نصب آن ها بسیار مهم است. در این خصوص مراحل زیر انجام می شود تا استاندارد سقف مورد نظر به حد مطلوب برسد. 

بررسی کلیات اجرای سقف وافل؛ در این زمینه ارتفاع سقف وافل و سایر استانداردهای این سازه ها بر اساس ضوابط و مقررات آیین ساختمان سازی مورد توجه قرار می گیرد. 

بررسی شرایط انتقال نیروهای محوری ستون از بخش کف؛ در این زمینه به نیروی فشاری مورد نیاز در سقف توجه می شود. 

حداکثر طول دهانه سقف وافل نیز در این بخش مورد توجه قرار دارد. در فرایند آرماتوربندی با در نظر گرفتن این مسئله، سایز آرماتورهای مورد نیاز مشخص می شود و حداقل آرماتور به کار رفته در سقف تعیین خواهد شد. از نظر آیین نامه ای، سقف اینتل دک و وافل کلاسیک در رده سیستم دال با تیرچه های متعامد درجا طبقه بندی می شوند. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با سقف اینتل دک به سایت نوسا کمپانی مراجعه نمایید.

جزییات آرماتور بندی نیز در این زمینه نقش اساسی دارند که باید بر اساس نظر کارشناسان و ضوابط موجود فراهم شوند. در این خصوص میزان استفاده از آرماتورهای طولی، گیرایی آرماتورها و... مورد بررسی قرار می گیرد.سیستم سقف وافل

جمع بندی

در این گزارش در خصوص انواع سقف های وافل و نحوه ساخت و اجرای آن ها در محیط ساختمان اطلاعاتی به دست آوردید. هر یک از این سقف ها با استفاده از جزییات و عناصر مختلفی در محیط نصب شده و روش اجرای ساده ای دارند. هزینه اجرای این سقف ها به نسبت سایر سقف های مشابه کمتر است؛ چرا که فرایند نصب و اجرای آن ها ساده تر می باشد. این سقف ها در میان دال های بتنی دسته بندی شده و مزایای بی شماری در محیط ساختمان به وجود می آورند.

 

برچسب ها : سقف وافل,پیمانکاری ساختمان,ساختمان سازی

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.