کد خبر : 26212 / /
/

علت نتیجه نگرفتن از تمرینات بدنسازی چیست؟

علت نتیجه نگرفتن از تمرینات بدنسازی چیست؟

ورزش، سرگرم‌کننده و نشاط آور است اما معمولا افراد بزرگسال تنها به این دلایل به سراغ ورزش و بدنسازی نمی‌روند. هدف از ورزش در بسیاری از موارد حفظ تناسب اندام است. در حال حاضر یکی از پرطرفدارترین ورزش‌ها در سراسر جهان هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها تمرینات بدنسازی محسوب می‌شود. وقتی تمرینات بدنسازی انجام می‌دهید، قرار نیست بی‌وقفه رشد صعودی داشته باشید. کاملا طبیعی است که در طول زمان پیشرفت شما کند شود. اما اگر هیچ نتیجه‌ای از بدنسازی نگیرید، چه؟ این هم طبیعی است؟ خیر؛ در این صورت باید دلایل نتیجه نگرفتن خود از بدنسازی را مورد بررسی قرار دهید. البته ممکن است به کمک مربی ورزشی خود هم نیاز داشته باشید. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا علت عدم نتیجه‌گیری خود از بدنسازی را کشف کنید.

شاید هدف شما واضح نیست

رایج‌ترین اشتباه بدنسازان این است که یا هدفی برای خود تعیین نمی‌کنند و یا هدف آنها آنقدر دست نیافتنی است که باعث بی‌انگیزه شدن می‌شود. مثلا بعضی از افراد هدف خود را اینگونه تعیین می‌کنند که می‌خواهند قوی‌تر شوند. اما قوی‌تر شدن را چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟ چه معیار دقیقی برای آن وجود دارد؟ یک نمونه از هدف مشخص در بدنسازی به این شکل است: "می‌خواهم در عرض 18 هفته اسکوات از پشت را با وزنه‌ای انجام دهم که 1.5 برابر خودم وزن داشته باشد." با داشتن این هدف در ذهن به طور دقیق می‌دانید که چه می‎‌خواهید. بنابراین سعی می‌کنیم در مدت زمان تعیین شده با انجام تمرینات بیشتر و در صورت لزوم مصرف مکمل بدنسازی برنامه‌ای بچینید که شما را به سوی هدف تعیین شده سوق می‌دهد.

باید سعی کنید در ورزش انتظاری از خود داشته باشید که واقعی باشد. اگر هدفی برای خود در نظر بگیرید که دور از واقعیت باشد، قطعا پس از مدتی ناامیدی به شما دست داده و از تلاش خود دست می‌کشید. مثلا نمی‌توانید انتظار داشته باشید که در عرض یک ماه 20 تا 30 کیلو وزن کم کنید. این هدف دور از انتظار است و حتی شاید سلامتی بدن شما را به خطر بیندازد. بنابراین همواره هدفی را در نظر بگیرید که با واقعیت در تضاد نباشد و باعث نشود شما به این نتیجه برسید که بدنسازی برای شما بی‌فایده بوده است.

ارزیابی پیشرفت در بدنسازی

عدم آگاهی از چگونگی ارزیابی پیشرفت

قدم بعدی نظارت بر پیشرفت ورزشی خود است. اگر یک هدف 3 ماهه دارید، عاقلانه آن است که در طول این مسیر در بازه‌های زمانی مشخصی (مثلا هر 2 هفته یکبار) وضعیت خود را بررسی نمایید تا ببینید پیشرفت شما چگونه و با چه سرعتی پیش می‌رود. چنانچه در طول 2 هفته به یک پیشرفت منطقی دست یافته باشید، مشخص می‌شود که در عرض 3 ماه هم این توانایی را دارید که به هدف غایی خود برسید. بنابراین هدف شما واقع‌بینانه در نظر گرفته شده است.

یک مثال می‌زنیم. مثلا اگر می‌خواهید در عرض 6 ماه 20 کیلو وزن کم کنید، بعد از یک ماه باید ببینید که حداقل 3 کیلو وزن خود را کاهش داده‌اید؟ اگر فقط 1 کیلو کم کرده باشید مشخص می‌شود که یا هدف شما واقع بینانه نبوده یا به برنامه کاهش وزن خود مقید نبوده‌اید. ورزشکاران برای نتیجه‌گیری سریع از بدنسازی معمولا از مکمل‌های ورزشی کمک می‌گیرند. آیا می‌دانید مکمل بدنسازی را اینترنتی هم می‌توان خرید؟ پیشنهاد ما به شما خرید از داروخانه آنلاین مثبت سبز به مدیریت جناب آقای سید مرتضی مهر طباطبایی است.

مدام تمرینات تکراری انجام ندهید

علت نتیجه نگرفتن از تمرینات بدنسازی تکرار تمرین‌های تکراری است که باعث بی‌انگیزه شدن شما نیز می‌شوند. در واقع تمرینات شما باید پیش‌رونده باشند و بدن شما را با محرک‌های جدید روبرو نمایند. یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه تمرینات شما تکراری نشوند، انجام تناسب اندام عملکردی به دلیل پیچیدگی آن است. اگر تمرینات متنوع باشند، پاسخ‌های هورمونی در بدن شما بیشتر شده و بدن جهت همگام شدن با محرک‌های جدید مجبور می‌شود سخت کار کند. راه‌های دیگری هم برای تغییر تمرینات وجود دارد. مثلا می‌توان شدت یا مدت زمان آنها را افزایش داد.

گرم نکردن بدن، علت تغییر نکردن در بدنسازی

آیا قبل از شروع تمرینات خود را خوب گرم می‌کنید؟ وقتی انرژی بالایی برای شروع ورزش دارید، ممکن است وسوسه شوید که زودتر سراغ اصل مطلب بروید و گرم کردن خود را فراموش کنید. اما اگر بدن خود را گرم نکنید، از تمرینات خود کمتر نتیجه خواهید گرفت. هدف از گرم کردن قبل از ورزش این است که عضلات خود را برای فعالیت آماده کنید و با هر ضربان قلب، خون بیشتری را به سمت ماهیچه‌ها پمپاژ نمایید. اینکه چگونه بدن خود را گرم کنید، به تمرینی که قصد انجام آن را دارید، بستگی دارد. پس بهتر است با مربی خود مشورت نمایید.

گرم نکردن بدن در بدنسازی

شاید به ریکاوری توجه نمی کنید

اگر می‌خواهید در تناسب اندام موفق باشید، به ریکاوری نیز باید توجه کنید. ریکاوری یعنی بعد از ورزش به بدن خود زمان می‌دهید تا دوباره خود را بازیابی کند. یک قانون کلی می‌گوید که مبتدیان بهتر است 3 بار در هفته و حرفه‌ای‌ها حداکثر 5 روز در هفته تمرین بدنسازی داشته باشند. در روزهای استراحت و ریکاوری فعال توجه به خواب یکی از عوامل کلیدی است زیرا در زمان خواب ترشح بسیاری از هورمون‌ها در حالت اوج خود قرار می‌گیرد.

نقش رژیم غذایی در نتیجه نگرفتن از تمرینات بدنسازی

زمان‌بندی وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی برای ورزشکاران اهمیت بالایی دارد. برنامه غذایی برای هر ورزشکار با توجه به شرایط فیزیکی و اهداف ورزشی وی توسط متخصص تغذیه یا مربی ورزشی باید تعیین شود. اما به طور کلی توصیه می‌شود که کلیه ورزشکاران در رژیم غذایی خود از مواد غذایی فرآوری نشده، پروتئین با کیفیت بالا و چربی‌های سالم استفاده کنند تا در نیل به اهداف ورزشی خود موفق‌تر باشند.

رژیم غذایی در تمرینات بدنسازی

دیگر عوامل تاثیر گذار در نتیجه نگرفتن از ورزش

علت نتیجه نگرفتن از تمرینات بدنسازی ممکن است به موارد زیر نیز مربوط باشد:

  • مابین ست‌ها زیادی وقت تلف می‌کنید
  • منظم ورزش نمی‌کنید و فقط وقتی سرحال هستید به سراغ تمرین می‌روید
  • وقتی احساس فشار می‌کنید، فورا تمرین خود را کنار می‌گذارید
  • اولویت تمرینات خود را نمی‌دانید
  • وزنه‌های سبک یا خیلی سنگین بلند می‌کنید
  • به مصرف مکمل بدنسازی نیاز دارید اما آن را استفاده نمی‌کنید

گفتار پایانی

علت نتیجه نگرفتن از تمرینات ورزشی به موارد مختلفی می‌تواند مربوط باشد که در این مقاله به تفکیک هر کدام از آنها را مورد بررسی قرار دادیم. یک راهکار فوق‌العاده برای اینکه هر چه زودتر به اهداف ورزشی خود برسید این است که از مکمل بدنسازی که مربی شما برایتان مناسب می‌داند، استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که مکمل بدنسازی را حتما از مراکز معتبری مثل داروخانه خریداری نمایید. خوشبختانه به یمن پیشرفت تکنولوژی و دنیای دیجیتال، امروزه به راحتی می‌توانید مکمل‌های بدنسازی اصل و اورجینال را به صورت آنلاین نیز تهیه کرده و درب منزل خود تحویل بگیرید.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.