کد خبر : 25973 / /
/

معرفی انواع الگوریتم های اجماع بلاک چین

معرفی انواع الگوریتم های اجماع بلاک چین

 

از مهم ترین جنبه های بلاک چین سرعت و امنیت است. این امنیت به دلیل وجود  الگوریتم های اجماع بلاکچین است. ترکیبی از الگوریتم ‌های اجماع و قوانین اجماع، یک شبکه قوی، ایمن و قابل اعتماد را ارائه می‌ دهد. ساتوشی ناکاموتو برای اولین بار اهمیت الگوریتم اجماع برای شبکه های بلاک چین را در وایت پیپر بیت کوین مطرح کرد. از آن زمان، هزاران پروژه بلاک چین به طور مداوم در حال ظهور هستند، که هر کدام یک الگوریتم اجماع یا به عبارت دیگر، قوانین حاکم الگوریتمی خود را اتخاذ می کنند. یک شبکه غیرمتمرکز مانند یک بلاک چین به قوانین و فرآیندهایی نیاز دارد تا چندین گره بتوانند در مورد وضعیت حقیقی شبکه به توافق برسند. این مجموعه قوانین و فرآیندها را الگوریتم های اجماع بلاکچین می نامند. نوع مکانیزم و الگوریتم مورد استفاده بستگی به نوع شبکه دارد. در این مطلب، چند الگوریتم اجماع مطرح مورد بحث قرار گرفته و بررسی می شود.
اجماع اثبات کار یا Proof-of-Work (PoW)

الگوریتم PoW در حال حاضر رایج ‌ترین و یکی از قوی ‌ترین مکانیسم‌ های اجماع برای فناوری بلاک چین است. الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) به دلیل مکانیزم اجماع پشتیبان کننده بیت کوین، محبوب شد و انتخاب یک ماینر (که باید یک گره نیز باشد) را فعال می کند. ماینرها برای حل مسائل پیچیده ریاضی با یکدیگر رقابت می کنند. ماینری که ابتدا این مسئله را حل کند، واجد شرایط استخراج بلوک بعدی زنجیره خواهد بود. ماینرها به منظور هش کردن و انتشار داده‌ های بلوک و واجد شرایط شدن برای استخراج بلاک ‌ها، قدرت پردازش قابل توجهی دارند. بنابراین، این فرآیند به دلیل رقابت و محاسبات پیچیده مورد نیاز برای برنده شدن، برای ماینر پرهزینه و برای محیط زیست زیان آور است.

اثبات سهام یا Proof-of-Stake (PoS)

الگوریتم اثبات سهام یا POS، یک رویکرد جایگزین برای PoW است که به محاسبات CPU کمتری برای استخراج نیاز دارد. اگرچه این رویکرد نیز یک الگوریتم بوده و هدفی مشابه PoW دارد، اما فرآیند در آن کاملاً متفاوت است. همانطور که در مورد PoW، یک ماینر با حل مسائل ریاضی و ایجاد بلوک های جدید پاداش می گیرد، در Proof-of- Stake، خالق یک بلوک جدید به روشی قطعی انتخاب شده و بسته به ثروت آن، به عنوان سهام نیز تعریف می شود. این بدان معنی است که در مکانیسم PoS، پاداش بلوکی وجود ندارد. بنابراین، ماینرها کارمزد تراکنش ها را دریافت می کنند. اغلب ارزهای دیجیتال مانند تتر از الگوریتم های POW و POS استفاده می کنند. آشنایی با این الگوریتم‌ ها می تواند در آموزش کسب سود از تتر و دیگر رمزارزها مفید باشد.

 

اثبات سهام واگذار شده یا Delegated Proof-of-Stake (DPoS)

 DPoS بسیار متفاوت از PoS است. دارندگان توکن به تنهایی بر روی اعتبار بلوک ها کار نمی کنند، بلکه نمایندگانی را انتخاب می کنند تا اعتبارسنجی را برای آنها انجام دهند. در یک سیستم DPoS، معمولا بین 21 تا 100 نماینده انتخاب شده وجود دارد. نمایندگان منتخب به صورت دوره ای تغییر می کنند و سفارشی برای تحویل بلوک های خود اختصاص می دهند. اگر تعداد نمایندگان کمتری وجود داشته باشد، به آنها اجازه داده می شود تا خود را به طور مؤثری سازماندهی کرده و شکاف ‌های زمانی طراحی شده برای انتشار بلوک‌ ها ایجاد کنند. اگر نمایندگان به‌طور منظم بلوک‌ های خود را از دست بدهند یا تراکنش‌های نامعتبر را منتشر کنند، دارندگان توکن به آن‌ ها رأی منفی می‌ دهند و آنها را با نماینده منتخب دیگری جایگزین می‌کنند. برخلاف PoW و PoS، در DPoS ماینرها می ‌توانند برای توسعه بلوک‌ ها همکاری کنند. با یک تلاش مشترک و یک فرآیند نیمه متمرکز، DPoS توانسته است عملکرد بهتری را اجرا کند که سریعتر از هر الگوریتم اجماع دیگری است.

اثبات سهام اجاره شده یا Leased Proof of Stake (LPoS)

2
Leased Proof of Stake یک نسخه پیشرفته از الگوریتم اثبات سهام (PoS) است.  به طور کلی، در الگوریتم Proof of Stake، هر گره مقدار مشخصی از ارز دیجیتال را که برای افزودن بلوک بعدی به بلاک چین مناسب است، در خود نگه می‌دارد. با این الگوریتم، کاربران می توانند موجودی خود را به گره های کامل اجاره دهند. هر چه مقدار اجاره بالاتر باشد، شانس بیشتری برای انتخاب گره کامل برای تولید بلوک بعدی وجود دارد. در صورت انتخاب گره، کاربر بخشی از کارمزد تراکنش را دریافت می کند که توسط گره جمع آوری می شود.

اثبات سوزاندن یا Proof-of-Burn (PoB)

اثبات سوزاندن یا POB، یکی از چندین الگوریتم سازوکار توافقی است که توسط یک شبکه بلاکچین پیاده سازی شده تا اطمینان حاصل شود که تمام گره های شرکت کننده در مورد شرایط معتبر شبکه بلاک چین به توافق می رسند. برای سوزاندن سکه ها، ماینرها آنها را به آدرسی که قابل تایید نیست ارسال می کنند. این فرآیند منابع زیادی را مصرف نمی کند و تضمین می کند که شبکه فعال باقی می ماند. بسته به اجرا، ماینرها مجاز به سوزاندن ارز بومی یا ارز یک زنجیره جایگزین مانند بیت کوین هستند و در ازای آن، پاداشی در رمز ارز بومی بلاک چین دریافت می کنند. Slimcoin تنها سکه ای است که از الکوریتم Proof-of-Burn استفاده می کند. 

اثبات فعالیت یا Proof-of-Activity (PoA)

الگوریتم PoA به عنوان یک ساختار انگیزشی جایگزین برای استخراج کنندگان بیت کوین اختراع شد. این الگوریتم، دو الگوریتم PoW و PoS را ترکیب می کند. اولین بار، الگوریتم اثبات فعالیت در سال ۲۰۱۴ و در یک مقاله تحقیقاتی معرفی شد. در PoA، ماینرها برای حل معما با رویکرد PoW شروع می کنند. اگر بلوک های استخراج شده حاوی هیچ تراکنش نباشند، سیستم به PoS تغییر می کند. گروهی از اعتباردهنده ها برای امضای بلوک جدید تعیین می شوند. اگر اعتباردهنده سکه بیشتری داشته باشد، بیشترین شانس انتخاب شدن را دارد. به محض اینکه همه اعتبارسنجی های انتخاب شده امضا کردند، الگو به یک بلوک تبدیل می شود. اگر اعتباردهنده‌ ها نتوانستند بلوک را کامل کنند، گروه جدیدی از اعتبارسنجی ‌ها انتخاب می ‌شوند. PoA، مانند PoW، PoS، به انرژی زیادی نیاز دارد. Decred تنها سکه ای است که در حال حاضر از Proof-of-Activity برای اعتبار سنجی استفاده می کند. شاید این مقاله را نیز دوست داشته باشید: آیا احتمال نابودی ارز های دیجیتال وجود دارد؟

اثبات ظرفیت یا Proof-of-Capacity (PoC)

این الگوریتم اجماع با سایر مکانیسم ها متفاوت است. الگوریتم اثبات ظرفیت، برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ ارائه شد و به عنوان یکی از چند راهکار جایگزین برای حل مشکل مصرف انرژی زیاد در الگوریتم‌ های PoW و PoS مطرح شده است. مهم ‌ترین تفاوت الگوریتم PoC با دیگر الگوریتم‌ ها، استفاده از فضای ذخیره‌سازی و جایگزینی آن به جای توان پردازشی رایانه‌ ها در الگوریتم POW و یا سپرده‌ گذاری ماینرها در الگوریتم POS است. این الگوریتم به ماینرها که در بلاکچین به عنوان نود شناخته می‌ شوند، امکان استفاده از فضای خالی هارد دیسک خود جهت استخراج رمزارزها را فراهم می کند. Burstcoin تنها ارز دیجیتالی است که از الگوریتم اثبات ظرفیت استفاده می کند.

 

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.