کد خبر : 25464 / /
/

افزایش 3 میلیونی حقوق بازنشستگان قطعی شد | آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان

افزایش 3 میلیونی حقوق بازنشستگان قطعی شد | آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از  حقوق بازنشستگان  را میخوانید.

یک کارشناس حوزه کار با اشاره به قول مساعد مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برای ۲۵ درصد باقیمانده طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان، ‌ابراز امیدواری کرد:‌ مصوبه حق مسکن ۶۵۰ هزار تومانی کارگران از همین ماه نهایی شده و جهت ابلاغ به وزارت کار ارسال تا معوقات آن از فروردین به حساب کارگران واریز شود.

 رحمت الله پورموسی، درباره مصوبه ۶۵۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران گفت: کمک هزینه مسکن کارگران مبلغ بالایی نیست و ۶۵۰ هزار تومانی که شورای عالی کار درنظر گرفت، عدد کوچکی در سبد معیشت کارگران است ولی آنچه مسلم است مصوبات شورای عالی کار تجدیدنظر ندارد و قطعی و لازم الاجرا است.

شاید پیشنهاد تلقی شود ولی چون همه شرکای اجتماعی و نماینده دولت، ‌کارگر و کارفرما و وزیران در آن حضور دارند و به تصویب می رسانند بنابر این مصوبه، قانونی و لازم الاجرا است.

وی افزود: در طول سالهای اخیر مصوبه حق مسکن عینا و بدون قید و شرط از سوی هیات وزیران ابلاغ شده است. حق مسکن تنها آیتم دستمزد کارگران است که برای اجرا شدن به تایید هیات وزیران نیاز دارد و این امر هم ناشی از این مساله است که بحث تامین مسکن به طور کلی از وظایف دولتها به شمار می رود.

این کارشناس حوزه کار در پاسخ به این پرسش که اگر مبلغ حق مسکن در حد پیشنهاد است، دولت می تواند آن را تغییر دهد؟ گفت: هرگونه تغییر یا کاهش و افزایش مصوبه باید مجددا از مجرای شورای عالی کار بگذرد بنابر این چنانچه دولت لازم بداند که مصوبه کاهش پیدا کند باید به شورای عالی کار برگرداند تا مورد بحث و گفت وگو قرار گیرد ولی معتقدم با توجه به ابلاغ مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان از سوی سرپرست وزارت کار، در روزهای آتی ابلاغ مصوبه ۶۵۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران را هم شاهد خواهیم بود.

پورموسی با بیان اینکه مبلغ حق مسکن باید از ابتدای سال محاسبه و معوقات آن به حساب کارگران واریز شود، اظهار کرد: تصویب مبلغ حق مسکن طی سالهای اخیر همواره در هیات وزیران صورت گرفته است ولی معتقدم که این امر می تواند به شورای عالی کار واگذار شود و شورا دراین باره تصمیم گیری کند، کما اینکه حداقل دستمزد و بن خواربار و سایر مزایای جانبی مزد در شورای عالی کار تعیین و مصوب می شود.

وی گفت: در مورد بازنشستگان تامین اجتماعی هم هرگونه افزایش حقوق و مستمری و سایر سطوح مزدی از مصوبه شورای‌عالی کار تبعیت می کند که امسال مغایرت پیدا کرد و در نهایت از سوی دکتر زاهدی وفا ـ سرپرست وزارت کار ـ همان افزایش ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان ابلاغ شد که از همین برج اجرایی خواهد شد.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.