کد خبر : 24477 / /
/

برنج هاشمی چیست؟ ویژگی ها و عوامل موثر بر قیمت برنج هاشمی

برنج هاشمی چیست؟ ویژگی ها و عوامل موثر بر قیمت برنج هاشمی

 

 

برنج هاشمی جزو معروف ‌ترین برنج‌ های ایرانی در بازار است که در استان ‌های شمالی کشور کشت و برداشت می‌شود. قیمت برنج هاشمی به‌ خاطر ویژگی‌ های منحصر به فرد آن مثل پخت بسیار مناسب و مجلسی و محبوبیت بین مشتریان از سایر برنج های ایرانی مقداری گران تر است. همچنین باید بدانید که قیمت این برنج با توجه به انواع، ویژگی ‌ها و عوامل مختلف دیگری متغیر است. در ادامه با معرفی و بررسی عوامل موثر بر قیمت برنج هاشمی با ما همراه باشید.

برنج هاشمی چیست؟

برنج هاشمی برای اولین بار توسط کشاورزی به نام آقای یوسف هاشمی زاده کشت و کشف شد که امروزه به یکی از اجزای جدانشدنی سفره های ایرانی تبدیل شده است.

به طور کلی برنج ‌های ایرانی در دو دسته کم محصول با کیفیت بالا مثل هاشمی، طارم، دم سیاه و دسته پر محصول مثل فجر و خزر تقسیم می‌گردند که برنج‌ های کم محصول مثل هاشمی گران قیمت ­تر هستند و بعد از برنج صدری  و دم سیاه در رتبه دوم برنج‌ های ایرانی از لحاظ قیمت قرار گرفته است. با این وجود قیمت این برنج در فروشگاه‌ های مختلف متفاوت است زیرا همان‌ طور که گفته شد عوامل متعددی بر روی قیمت برنج تأثیر می‌گذارد.

عوامل موثر بر قیمت برنج چیست؟

به طور کلی کیفیت برنج بسته به محل کاشت، میزان رسیدگی کشاورز و بذر استفاده شده متفاوت است. در کنار این عوامل میزان درصد دانه‌ های شکسته داخل آن روی قیمت تمام شده برنج تأثیر گذار است. اگر برنجی بوجار نشده باشد یعنی نیم دانه‌ های آن از برنج اصلی و سالم جدا نگردد قیمت آن تا چند هزار تومان با مدل بوجار شده تفاوت دارد. در نتیجه باید پیش از تهیه هر نوع برنج کیفیت و مقدار داشتن نیم دانه آن چقدر است.

بهترین زمان خرید برنج ایرانی چه وقتی از سال است؟

قیمت برنج هاشمی در ماه مرداد مشخص می‌شود و پس از آن که برداشت محصول زیاد می‌شود قیمت به طور قطعی اعلام می‌شود. بهترین زمان خرید این برنج بین ۲۰ مرداد تا 1 شهریور است. قیمت برنج بسته به میزان محصول دهی و کیفیت مشخص می‌شود بنابراین نمی‌توان پیش از برداشت قیمت آن را به اطلاع مشتریان رساند. همچنین باید بدانید که قیمت برنج هاشمی بسته به قیمت شالی آن است که نرخ روز شالی تعیین‌کننده نرخ روز برنج است. تجار بزرگ قیمت شالی را بر اساس کیفیت آن برآورد می‌کنند در نتیجه تمامی عواملی که گفته شد بر روی قیمت برنج هاشمی اثر می‌گذارد.

انواع برنج هاشمی

همان‌ طور که پیش از این هم گفته شد این برنج انواع پرطرفدار و محبوبی دارد که در ادامه هر یک از آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

برنج هاشمی استخوانی

این مدل برنج هاشمی با نام شیرودی هم شناخته می‌شود و به ‌خاطر قیمت ارزانی که دارد جزو محبوب ‌ترین برنج‌ های بازار شمرده می‌شود. همچنین این برنج از نظر ظاهری بسیار با مدل هاشمی شباهت دارد و کیفیت و عطر و آن برای افراد دلچسب است اما به نسبت مدل اصلی برنج هاشمی کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. از برنج استخوانی شیرودی در رستوران‌ ها و شرکت‌ های صنعتی بزرگ و همچنین مراسم نذری به طور گسترده استفاده می‌کنند. از این مدل برنج می‌توان برای پخت شیر برنج برای شله زرد هم استفاده کرد زیرا قیمت به نسبت ارزانی دارد در نتیجه برای پخت این دسته از خوراکی‌ ها مناسب است.

برنج هاشمی آستانه اشرفیه

این نوع برنج در استان گیلان و مزارع این قسمت کاشت و برداشت می‌شود. این شهر به‌ خاطر رودخانه سفیدرود و خاک حاصلخیزی که دارد نسبت به دیگر شهرهای استان گیلان برای کشت برنج مناسب‌ تر است به همین ‌خاطر، قیمت برنج هاشمی آستانه اشرفیه از دیگر انواع برنج هاشمی بالاتر است.

برنج هاشمی معطر

این مدل برنج به دو شکل گرم و سرد برداشت می‌شود که مدل برداشت سرد آن حدود دوهفته نسبت به مدل گرم دیرتر انجام می‌گیرد و همین اختلاف زمان برداشت موجب می‌شود تا ظاهر آنها با یکدیگر تفاوت پیدا کند. برنج هاشمی نوع گرم معمولاً کوتاه‌تر و چاق‌تر است اما از لحاظ قیمت تفاوتی ندارد. این نکته را هم باید بدانید که نوع سرد برداشت این برنج به آن حالت بلندتر و روغنی می‌دهد و عطر آن نسبت به انواع دیگر بهتر است و خوش پخت تر محسوب می‌شود. برای همین نام برنج هاشمی معطر به آن اختصاص داده شده است.

برنج هاشمی دودی

این دسته از برنج ‌های هاشمی خوش‌عطر و خوش مزه تر هستند و در مراحل تولید آنها به نوع دودی تبدیل می‌شوند. از ویژگی‌ های این مدل رنگ تیره‌ تر آن و عطر متفاوت آن نسبت به دیگر مدل ‌های برنج هاشمی است.

برنج هاشمی فریدونکنار

همان‌طور که از نام این مدل برنج پیداست از شالیزار های فریدونکنار کشت و برداشت می‌شود که باعث شده کیفیت پخت بسیار بالایی داشته باشند. البته باید بدانید که این مدل برنج هاشمی نسبت به دیگر برنج‌ ها گران ‌تر است و معمولاً کشت دوم آن در این منطقه برنج با کیفیت ‌تری را ثمر می‌دهد.

خرید اینترنتی برنج هاشمی مای گیلا

بدون شک برنج هاشمی یکی از پرفروش ترین برنج های موجود در بازار است. این نوع برنج در میان ایرانیان از محبوبیت بسیاری برخوردار است. مای گیلا از واحد های شناخته شده فروش برنج ایرانی واقع در شمال کشور است. اگر شما هم قصد خرید برنج ایرانی اصل و درجه یک با تضمین کیفیت و اصالت را دارید کافیست سری به وب سایت مای گیلا (mygila.ir) بزنید و برنج مورد نظرخود را سفارش دهید تا هرجای ایران هستید برای شما ارسال شود.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.