کد خبر : 24192 / /
/

تکثیر گل سانسوریا؛ معرفی 2 روش آسان برای افزایش تعداد شمشیرها در منزل

تکثیر گل سانسوریا؛ معرفی 2 روش آسان برای افزایش تعداد شمشیرها در منزل

 

آشنایی با بهترین روش های تکثیر سانسوریا

1) تکثیر گل سانسوریا به روش قلمه زدن برگ

در روش تکثیر گل سانسوریا با قلمه زدن برگ، نیاز به یک چاقو یا قیچی تیز، یک ظرف برای نگه داشتن قلمه‌ها در داخل آب، و هورمون ریشه زایی نیاز داریم.

ابتدا یک گیاه سالم سانسوریا انتخاب کنید و به وسیلۀ چاقو یا قیچی تیز، یک برگ سالم از آن را از نزدیکی خاک ببرید. دقت داشته باشید که چاقو یا قیچی شما کاملاً تیز باشد تا هیچ گونه زائده‌ای در محل برش ایجاد نشود و ریشه زائی به راحتی انجام شود. همچنین محل برش گیاه مادر را با وازلین چرب کنید تا باعث ورود قارچ یا آلودگی‌های دیگر به گیاه نشود. 

اگر برگ مورد نظر شما بزرگ، یعنی بیش از ۳۰ سانتی‌متر باشد، بهتر است آن را به چند قسمت تقسیم کنید. بخش انتهای برگ‌ها را به شکل ۸  ببرید تا سطح ریشه‌زایی آن افزایش پیدا کند و مانع از چسبیدن آن به کف ظرف شود و برگ را مثل دو پایه در بالا نگه دارد. اگر دوست دارید که فرایند ریشه زنی سریع‌تر انجام شود، می‌توانید از هورمون ویژۀ ریشه‌زایی هم استفاده کنید که این کار جنبۀ اختیاری دارد و تنها در مدت زمان انتظار برای ریشه دادن تأثیر دارد.

یک ظرف مناسب مثل یک لیوان آب انتخاب کنید و برگ‌ها را  به داخل آن انتقال دهید. به این نکتۀ مهم توجه داشته باشید که تکه‌های برگ‌ها به صورت وارونه در آب قرار نگیرند؛ چون بر خلاف جهت آوندها ریشه نخواهند داد.

هفته‌ای یک بار آب ظرف را عوض کنید و آن را دور از تابش مستقیم نور آفتاب و در مکانی با نور ملایم قرار دهید. معمولاً برگ‌ها پس از یک تا دو ماه، ریشه زنی می‌کنند و می‌توانید ریشه‌های آنها را مشاهده کنید. زمانی که ریشه‌ها به چشم آمدند و کمی رشد کردند، آنها را به گلدان مورد نظر منتقل کنید. 

 دقت داشته باشید که خاک قلمه‌ها یک خاک سبک با زه‌کشی مناسب باشد تا با تنظیم رطوبت و جریان هوای داخل خاک، از پوسیدگی ریشه جلوگیری کند. همچنین چون جوانه‌ها برای مدتی از خاک تغذیه می‌کنند، این خاک باید دارای مواد معدنی مقوی از جمله ۴۰ درصد پیت‌ماس، ۳۰ درصد کوکوپیت، ۲۰ درصد پرلیت و ۱۰ درصد ورمی کمپوست یا کود پوسیدۀ گاوی باشد.

پیش از ریختن خاک در داخل گلدان، ۲ سانتی‌متر سنگریزه در ته گلدان بریزید تا آب اضافی از زیر آن خارج شود. 

حالا قلمه‌ها را به ترتیب و در فواصل دو سانتی‌متری از یکدیگر به گلدان انتقال دهید. نیازی به فرو کردن زیاد قلمه‌ها در داخل خاک نیست و فرو رفتن یک تا دو سانتی‌متر از آن هم کفایت می‌کند. اگر می‌خواهید قلمه زنی شما نتیجۀ بهتری داشته باشد، قلمه‌ها را به هورمون ریشه‌زایی یا عسل آغشته کنید تا فرایند ریشه زایی گیاه شما از کیفیت بهتری برخوردار باشد. 

قلمه‌ها را در جای خشک و خنک و دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید و تا زمانی که خاک آنها کاملاً خشک نشده، اقدام به آبیاری نکنید؛ چون انتهای قلمه‌ها بر اثر زیاده روی در مصرف آب خاصیت ریشه زایی خود را از دست می‌دهند.

بسته به شرایط محیطی و کیفیت نگه‌داری قلمه‌ها، آنها دو تا سه هفته بعد از قلمه زنی جوانه می‌زنند و ریشه می‌دهند. 

12

2) تکثیر گل سانسوریا به روش پاجوش یا ریزوم

برای قلمه زدن گل سانسوریا به روش پاجوش، نیاز به خاک مناسب و چند عدد گلدان خالی است. تجربه نشان داده است که بهترین روش برای تکثیر گل سانسوریا، روش استفاده از پاجوش است. گل سانسوریا در طول عمر خود ریزوم‌های زیادی تولید می‌کند که مستقیم به ریشه وصل هستند و پس از به دنیا آمدن، از خاک بیرون می‌آیند که به آنها پاجوش گفته می‌شود.

پاجوش تمامی اندام‌های یک گیاه بالغ را دارد فقط کافی است که آن را از گیاه پایۀ مادر جدا و به گلدان جدیدی انتقال داد.

برای این کار گیاه مادر را به همراه پاجوش‌های آن با احتیاط از گلدان خارج کنید و با دقت از ریشه گیاه مادر جداسازی کنید و به گلدان جدیدی انتقال دهید. دو سه روز پس از کاشت، آبیاری را شروع کنید.  توجه داشته باشید که اگر ریزوم هنوز سر از خاک بیرون نیاورده هم می‌توانید از آن استفاده کنید.

بعد از ریشه زایی، گیاه اقدام به تولید پاجوش می‌کند و سانسوریاهای جوانی سر از خاک بیرون می‌آورند. حالا می‌توانید قلمه‌ها را هر دو هفته یک بار و بنا به توصیه شرکت سازنده، با استفاده از کود فسفر تغذیه کنید تا ضمن افزایش تعداد پاجوش‌ها، ریشه‌ها نیز توسعه پیدا کنند.

بعد از تشکیل و ظاهر شدن پاجوش‌ها صبر داشته باشید تا اندازۀ آنها بزرگ‌تر شود و پاجوش‌ها تقویت شوند و سپس آنها را به گلدان اصلی انتقال دهید. زمانی که می‌خواهید پاجوش ها را به گلدان اصلی انتقال دهید، آنها را به آرامی از خاک خارج کنید تا ریشه آنها آسیب نبیند و پاجوش‌ها را به آهستگی از پایۀ مادر جدا کنید.

در تکثیر گیاه سانسوریا به روش پاجوش به این نکته مهم توجه داشته باشید که پاجوش ها را در گلدان جدید بکارید و خاک آن را خوب تغذیه کنید.

همان طور که گفته شد بهتر است گلدان انتخابی برای کاشت پاجوش‌ها خیلی بزرگ نباشد تا گیاه پس از ریشه زدن به سرعت رشد کند و انرژی را صرف گسترش بیهودۀ ریشه‌های خود نکند. البته این مورد را نیز به خاطر داشته باشید که شاید پاجوش ها تا مدت‌ها هیچ گونه تغییری در رشد خود نداشته باشند؛ اما این روند کاملاً طبیعی است و دیر یا زود به پایان می‌رسد.

در این مقاله به معرفی 2 روش آسان برای تکثیر گیاه سانسوریا به صورت مختصر پرداختیم که امیدواریم برای شما عزیزان مفید بوده باشد. اما روش های بیشتر و کامل تری هم نیز وجود دارند که نیاز است حتما با آن ها نیز آشنا شوید تا حق انتخاب بیشتری داشته باشید. برای آشنایی با این روش های تکثیر گیاه سانسوریا پیشنهاد میکنیم به سایت parsiday.com مراجعه کنید.

قلمه زدن از برگ هایی که سطح ابلق آن ها بیشتر و پهن تر باشد، احتمال ابلق شدن جوانه جدید را بالاتر می‌برد.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.