کد خبر : 20922 / /
/

مناسب ترین کپسول برای حریق الکتریکی به گفته شرکت اطفا یار

مناسب ترین کپسول برای حریق الکتریکی به گفته شرکت اطفا یار

 

به گزارش آتش نشانان بیش از 50 درصد آتش سوزی ها بر اثر اتصال برق و دستگاه های برقی می باشد. گاهی استفاده از یک کپسول آتش نشانی می تواند از خسارت های زیادی جلوگیری کند. در ادامه به بررسی کپسول های مناسب این حریق ها می پردازیم.

وسایلی که با برق کار می کنند به دلایل گوناگون احتمال وقوع آتش سوزی در آن ها هست پس بهتر است که موارد ایمنی را رعایت کنیم. وجود خاموش کننده آتش نشانی یکی از این وسایل است که باید به آن توجه داشت، اما آیا هر کپسولی برای برق مناسب است؟! در پاسخ به این سوال باید گفت که به دلیل خطرات برقگرفتگی در هنگام اطفا حریق باید از کپسول مناسب این نوع حریق ها استفاده نمود.

کپسول دی اکسید کربن یا همان co2 به دلیل دمای پایین و گازی بودن مواد داخل خاموش کننده، دچار برق گرفتگی در هنگام اطفاء نخواهید شد. دلیل دوم برای استفاده از این کپسول این است که آسیب به قطعات و تجهیزات وارد نمی کند. در مقاله ای در سایت اطفا یار چگونگی اطفاحریق با اینگونه آتش سوزی ها را شرح داده است.

 همانطور که گفتیم کپسول آتش نشانی مخصوص برق و الکتریسیته کپسول co2 است اما گاهی به دلیل در دسترس نبودن این نوع کپسول از کپسول پودر و گاز هم می توان استفاده نمود البته قبل از استفاده از کپسول حتما برق را قطع نمایید. توجه داشته باشید که بدلیل رسانایی آب به هیچ عنوان از کپسول آب و گاز و بیوورسال استفاده نکنید.

روش اطفای این نوع حریق ها به طور خلاصه به شرح زیر می باشد که در سایت etfayar.com به شرح این موضوع پرداخته شده است.

برق را قطع کنید.

کپسول co2 را به طور صحیح بگیرید.

ضامن را بکشید.

در فاصله ایمن از حریق بایستید.

بصورت جاروبی آتش را اطفا کنید.

در ادامه به نقل از سایت اطفا یار به این موضوع بیشتر می پردازیم:

شماره تماس ما  09120971295

این نوع حریق در دسته و کلاس E حریق جای دارد و با علامت پریز و دوشاخته برقی نشان داده می شود. قبل از استفاده از کپسول مناسب لازمه ی آن قطع جریان برق می باشد که باید به این نکته توجه نمایید.

هنگام آتش سوزی چنین تجهیزاتی، معمولا برق همچنان وجود دارد. کپسول آتش نشانی آب و گاز یا آب و فوم، بدترین نوع برای خاموش کردن این دسته از حریق هستند. به دلیل رسانا بودن آب احتمال برق گرفتگی فرد هنگام اطفا وجود دارد.

بهترین روش برای خاموش کردن این حریق ها حذف اکسیژن از آتش می باشد. کپسول CO2 یا دی اکسید کربن این موضوع را برای شما انجام می دهد. ویزگی بعدی استفاده از این کپسول در کلاس حریق E این است که به دلیل خاصیت سرمای زیاد این گاز هنگام خارج شدن از کپسول، خود باعث حذف حرارت از مثلث حریق هم می شود.

همانطور که اشاره کردیم برای اطفای این نوع حریق ها، ابتدا باید جریان برق را قطع کنیم. یا از کنتور اصلی و یا از پریزی که این حریق به وجود آمده است. سپس با استفاده از کپسول آتش نشانی مناسب کلاس E که همان کپسول CO2 یا دی اکسید کربن می باشد استفاده می کنیم.

در صورت در دسترس نبودن کپسول CO2 میتوانید از کپسول های کلاس A یا پودر و گاز برای اطفا استفاده نمایید. توجه داشته باشید که حتما برق را قطع کرده باشید و بعد از این نوع کپسول استفاده نمایید. مورد دوم که باید به آن اشاره نمود این است که، به دلیل خاصیت مواد شیمیایی که این کپسول دارد، امکان صدمه زدن به تجهیزات شما بالا خواهد بود.

همیشه بهتر است قبل از اتفاق افتادن موارد و نکات ایمنی را جدی بگیریم و به آنها عمل کنیم. در ادامه نکاتی برای پیشگیری از اتفاق افتادن حریق الکتریکی را با هم بررسی می کنیم:

در خانه بیشتری حریق های این دسته آتش، از لوازم الکتریکی در آشپزخانه می باشد. بهتر است با کمی وقت گذاشتن و بررسی ظاهری سیم هر وسیله از سالم بودن آن اطمینان حاصل نماییم.

چک کردن سیم کشی آپارتمان و منزل از مهم ترین کارهایی است که باید هر چند سال یک بار انجام شود.

استفاده از سراهی باعث کشیدن برق بیشتر از توان سیم می شود و احتمال آتش سوزی را بسیار زیاد می کند.

کپسول های آتش نشانی خود را همیشه سر وقت شارژ و در دسترس قرار دهید.

شرکت اطفا یار ارائه دهنده خدمات شارژ کپسول آتش نشانی آماده عقد قرارداد با ارگان ها و شرکت های کوچک و بزرگ می باشد. 09120971295

 

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.