کد خبر : 20231 / /
/

تاثیر صنایع دستی و گردشگری بر اقتصاد کشور :

تاثیر صنایع دستی و گردشگری  بر اقتصاد کشور :

 

با توجه به اینکه بعد از 2 سال درگیری با بیماری کویید 19 تازه اصناف و صنعت گردشگری دارد به روزهای پر تب و تاب خود بازمیگردد .

حالا مکان های گردشگری همچون رستوران ها، هتل ها، اقامتگاه ها، فروشگاه صنایع دستی چشم انتظار طبیعی شدن قیمت ها هستند ، تا بتوانند فعالیت خود را در جهت هرچه بهتر شدن این صنعت مهم ادامه دهند  

به نقل از مصطفی اسمعیلی دزفولی تولید کننده و فعال حوزه صنایع دستی و گردشگری و موسس برند و فروشگاه صنایع دستی دوراونتاش : صنایع دستی وصنعت گردشگری از مهم ترین بازوهای اقتصادی کشور هستند چراکه باعث تقویت و گردش مالی در کشور می شود .

 اسمعیلی دزفولی به عنوان شخصی که جایزه بزرگترین تولید کننده صنایع دستی از نظر حجم فروش را دریافت کرده است در ادامه می گوید  صنایع دستی دومین منبع درآمد در مناطق روستایی و عشایری دانست و به عنوان مهمترین عامل کار و درآمد در برخی نقاط ایران. خوشبختانه با توسعه اخیر راه های ارتباطی و شبکه های حمل و نقل، دسترسی روستاییان به بازارهای شهری بیش از هر زمان دیگری امکان پذیر شده است .همچنین با صادرات محصولات صنایع دستی ایرانی همچون فرش دستباف، گلیم دستباف، بافته های حصیری و ... به اقتصاد ضعیف کشور کمک شایانی می کنند .

5

برخی از جنبه های اقتصادی صنایع دستی را چنین می توان نام برد:

  • ارز آوری
  • اشتغال زایی
  • توسعه و رونق گردشگری
  • توسعه پایدار
  • توسعه صادرات

6

نقش صنایع دستی در اقتصاد ایران :

صنایع دستی ایران، صنعتی مستقل و بومی است که شاخص ترین هنر کاربردی و یکی از سه قطب برتر صنایع دستی جهان، ریشه های عمیق و استوار در فرهنگ غنی و بارور ایران اسلامی داشته است

اگر بخواهیم به نقش صنایع دستی در اقتصاد ایران اشاره کنیم، عبارت است از:

  • کمک به توسعه اقتصادی
  • ایجاد شغل
  • سرمایه گذاری اندک
  • بهره وری بالا

بازار داخلی صنایع دستی ایران، بازاری است سنتی و تا به حال برای گسترش آن بازاریابی و تبلیغات صورت نگرفته است. از خصوصیات مهم این بازار، سود سرشار واسطه ها در امر توزیع مواد اولیه مصرف و داد و ستد آن است.

نقش گردشگری در اقتصاد ایران :

صنعت گردشگری صنعتی است چندکاره که در دهه های اخیر به عنوان یک منبع برای توسعه پایدار مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفته است اثرات اقتصادی گردشگری در دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته است اثرات اقتصادی گردشگری در دهه اخیر مورد توجه قرار گرفته است که از جمله این اثرات می توان به کسب درآمد ارزی، افزایش درآمد ملی جامعه میزبان، افزایش درآمد دولت ، افزایش سرمایه گذاری، توزیع مجدد ثروتهای بین المللی، افزایش اشتغال نیروی کار، توسعه صنایع دستی و کالاهای محلی را نام برد. کشور ایران از نظر دارابودن جاذبه های گردشگری در ردیف ده کشور اول جهان قرار دارد، و دارای جاذبه های متنوع و منحصربه فرد تاریخی، مذهبی، فرهنگی، طبیعی و ... است که می تواند برای خارجیان دیدنی باشد . 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.