کد خبر : 19913 / /
/

جراحی چاقی چیست؟

جراحی چاقی چیست؟

 

در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که جراحی چاقی چیست؟ ما را دنبال نمایید.

مقدمه

جراحی چاقی که به آن جراحی لاغری نیز گفته می شود، عملی است که با تغییر ساختار سیستم گوارشی باعث کاهش چشمگیر جذب غذا و کالری دریافتی فرد و کاهش اشتهای او می شود. همین امر پس از چند مدت باعث از بین رفتن اضافه وزن فرد می شود.

 اگر از چاقی مفرط رنج می برید، در انجام دادن این عمل درنگ نکنید، چون که انجام این عمل از برگشت وزنتان به وزن قبلی جلوگیری می نماید و باعث خوش فرم شدن اندامتان می شود. در این ارتباط می توانید به دکتر سلیمی مراجعه نمایید. دکتر سلیمی، معتبرترین متخص جراحی چاقی شناخته می شود. با ما باشید.

در ادامه به بررسی موارد زیر می پردازیم:

  • مزایای جراحی چاقی چیست؟
  • چه کسانی واجد شرایط جراحی چاقی هستند؟
  • بهترین متخصص عمل چاقی
  • انواع جراحی چاقی چیست؟
  • بای پس معده
  • اسلیو معده
  • بای پس با سوییچ اثنی عشری
  • حلقه گذاری معده
  • دوره نقاهت پس از عمل
  • پس از جراحی
  • نتیجه گیری

 

مزایای جراحی چاقی چیست؟

وجود اضافه وزن و چاقی، مستعد کننده فرد برای ابتلا به بیماری های مختلف است.

 برای نمونه، چاقی می تواند باعث ایجار فشار خون بالا شود و فرد را در معرض مشکلات قلبی عروقی فراوانی قرار دهد. علت های مختلفی در به وجود آمدن چاقی نقش دارند ولی با انجام عمل های چاقی، فرایند چربی سوزی سریع تر اتفاق می افتد و از بروز عارضه های آن جلوگیری می کند. بیماری هایی که در زیر به آن اشاره شده، حاصل اضافه وزن و چاقی بیش از حد است:

  1. مشکلات قلبی عروقی
  2. دیابت نوع ۲
  3. سکته مغزی و قلبی
  4. فشار خون بالا
  5. نازایی
  6. آپنه خواب
  7. مشکلات مفصلی

چه کسانی واجد شرایط جراحی چاقی هستند؟

داشتن یک سری از معیارها برای انجام عمل چاقی ضروری است.

صرف این که شما چاق هستید یا اضافه وزن دارید، معیار مناسبی برای انجام عمل جراحی نیست. پزشک در وهله اول، به شاخص توده بدنی شما نگاه می کند.

در صورت بیشتر بودن این شاخص از عدد ۴٠ و داشتن اضافه وزن ۴۵ کیلوگرم و بیشتر، شما واجد شرایط این عمل هستید. افرادی که BMI بین ۳۵ تا۴٠ دارند و همچنین از بیماری های مربوط به چاقی مثل آپنه، فشار خون بالا، دیابت و... رنج می برند، می توانند این عمل را انجام دهند.

در نتیجه، سر خود و بدون مشورت با پزشک نمی توان تعیین کرد که آیا کاندید عمل جراحی هستید یا نه؟ در این خصوص حتما با دکتر سلیمی یا کسانیکه جراحی چاقی انجام داده اند  مشاوره داشته باشید.

 

بهترین متخصص عمل چاقی

یکی از مهم ترین دغدغه های افراد چاق این است که چگونه می توانند از چربی های اضافه خود خلاص شوند؟ در این راستا اولین مسئله که به ذهن فرد خطور می کند، مراجعه به پزشک و استفاده از مشاوره اوست. چگونه می توان جراح معتمد در این زمینه را شناخت؟

برای انتخاب جراح خوب، اولین قدم شناخت شخصیت و رزومه کاری پزشک مورد نظر است. از جمله پزشکان شاخص این حیطه در تهران می توان به دکتر سلیمی اشاره کرد. روند کاری دکتر سلیمی به این صورت است که تمامی عوامل ایجاد کننده چاقی را بررسی می کند، سپس به معاینه های تخصصی می پردازد. در انتها با بررسی عواملی مثل شاخص توده بدنی یاBMI ، بهترین روش درمانی را به بیمار ارائه می دهد.

7

انواع جراحی چاقی چیست؟

جراحی چاقی به طور کلی به دو صورت انجام می شود که شامل جراحی باز و لاپاراسکوپی است. در جراحی باز، جراح با ایجاد برش در سطح شکم، مستقیما با محتویات آن در ارتباط است. در لاپاراسکوپی، جراح با ایجاد حفره های کوچک در شکم، دوربین ظریفی همراه با وسایل جراحی وارد شکم می کند و کار خود را انجام می دهد. این روش مزیت بیشتری دارد و به روزتر است. جراحی چاقی طیف وسیعی از جراحی هایی را شامل می شود که عبارتند از: بای پس معده، اسلیو معده، حلقه قابل تنظیم معده و بای پس با سوویچ اثنی عشری. در ادامه به صورت مختصر در مورد آن ها بحث می کنیم.

بای پس معده

این عمل یکی از  متداول ترین و معتبرترین جراحی ها در زمینه چاقی در جهان محسوب می شود. در بای پس معده، دکتر سلیمی، معده را توسط بست هایی به دو قسمت کوچ بالایی و بزرگ پایینی تقسیم می کند. سپس با اتصال قسمتی از روده باریک به معده جدید (قسمت بالایی)  مسیر جدید هدایت غذا را ایجاد می کند. این کار باعث کاهش اشتهای فرد و مصرف غذای کمتر می شود. همچنین میزان کالری دریافتی را کاهش می دهد.

8

اسلیو معده

اسلیو معده محبوبیت خاصی بین بیماران واجد شرایط جراحی چاقی دارد. به وسیله جراحی، بخش عمده معده فرد برداشته می شود و ساختاری شبیه به موز از معده او به جا می ماند. نتیجه این کار کاهش حجم معده، کم شدن اشتهای فرد و در نهایت چربی سوزی و رسیدن به اندام ایده ال است. یکی دیگر از آثار غیر مستقیم این جراحی، کاهش علائم و بهبود بیماری های ناشی از اضافه وزن است.

9

بای پس با سوییچ اثنی عشری

این جراحی مراحل مختلفی دارد. مرحله اول همانند اسلیو معده، برداشتن بخش بزرگی از معده است. مرحله بعد تغییر ساختار روده است طوری که مسیر عبور غذا عوض شود و غذا صرفا از بخش کوچکی از روده عبور کند. در انتها، جراح، کیسه صفرا را به طور کامل بر می دارد.  در نتیجه این عمل، این فرد به نسبت قبل زودتر حس سیری می کند و بدنش هورمون گرسنگی کمتری ترشح می کند.

حلقه گذاری معده

در این عمل، جراح، حلقه ای به بخش بالایی معده متصل می کند و قسمت بالایی معده را به شکل کیسه ای در می آورد. به دلیل حجم کمتر، این کیسه معده سریع پر می شود و فرد احساس سیری می کند. در نتیجه غذای کمتری مصرف می کند و سبب کاهش وزنش می شود.

 

دوره نقاهت پس از عمل

امروزه به دلیل استفاده از لاپاراسکوپی، زمان بهبود و ریکاوری فرد کاهش پیدا کرده است. معمولا پس از دو هفته می توانید به روند طبیعی زندگی خود برگردید و پس از یک ماه می توانید شغل خود را از سر بگیرید. روند برگشت به روتین زندگی امری تدریجی است، به همین دلیل سعی کنید که عجله ای برای برگشت به حالت طبیعی نداشته باشید.

پس از جراحی

پس از جراحی، ممکن احساس سرزندگی و شادابی به شما دست دهد و چیزهایی را تجربه کنید که قبل از آن برای شما ناملموس بوده است. پس از جراحی، مجبور به تغییر سبک زندگی خود خواهید شد که در ابتدای کار، کاری سخت و دشوار به نظر می رسد. اما با تمرین و ممارست به آن عادت خواهید کرد. کیفیت زندگی شما تغییر اساسی خواهد کرد و اندام مناسبتان باعث بهتر شدن دیدتان نسبت به خود و افزایش اعتماد به نفستان می شود.

نتیجه گیری

انواع جراحی های چاقی باید توسط پزشک با تجربه ای انجام شود که احتمال بروز عوارض ناخوشایند را به کمترین مقدار ممکن برساند. بهترین جراح کسی است که علاوه بر علم جراحی روتین، دوره های مختلف بین المللی جراحی چاقی را گذرانده باشد.

منبع

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.