کد خبر : 19259 / /
/

آشنایی با مشاغل مورد نیاز کانادا جهت ورود به بازار کار این کشور

آشنایی با مشاغل مورد نیاز کانادا جهت ورود به بازار کار این کشور

 

در سال‌های اخیر، مهاجرت به کانادا از طریق برنامه‌های شغلی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. بنابراین بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت کاری به این کشور را دارند، باید از لیست مشاغل مورد نیاز کانادا و شرایط موجود برای هر کدام، آگاه باشند.

دولت کانادا، هر سال مشاغل مورد نیاز خود را در قالب یک لیست معرفی می‌کند. در این مطلب، علاوه بر نحوۀ طبقه‌بندی این مشاغل، به معرفی برخی از آن‌ها نیز پرداخته شده است.

انواع مهارت‌ها و طبقه بندی در لیست مشاغل کانادا

در کشور کانادا برای توصیف مشاغل، از سیستمی‌به نام NOC استفاده می‌شود. از طریق سیستم NOC یا (The National Occupational Classification)، متخصصین آمار، تحلیل‌گران بازار کار، مشاوران شغلی، کارفرماها و افراد جویای کار، یک روش استاندارد برای توصیف و درک شغل خود دارند.

حدوداً 30 هزار عنوان شغلی در 500 گروه، 4 سطح مهارتی و 10 ردۀ کاری در این طبقه‌بندی سازماندهی شده است. سیستم NOC برای همکاری بین سازمان اشتغال و توسعۀ اجتماعی کانادا و ادارۀ آمار این کشور و با هدف به‌روزرسانی و حفظ طبقه‌بندی مشاغل ملی ایجاد شده است.

به‌روزرسانی لیست مشاغل مورد نیاز کانادا، هر 5 سال یکبار اتفاق می‌افتد. آخرین نسخه از طبقه‌بندی مشاغل کانادا، در سال 2021 تهیه شده است. از آنجا که NOC توسط دولت‌های فدرال و استانی این کشور و برای مدیریت برنامه‌های مهاجرت کارگران ماهر و کارگران موقت مورد استفاده قرار می‌گیرد، اهمیت بسیار زیادی برای این کشور دارد.

برای مثال، هنگا‌می ‌که قصد مهاجرت از طریق اکسپرس اینتری را دارید، باید مشخص کنید که تجربۀ شما در کدام یک از کدهای NOC قرار ‌ می‌گیرد. کد ناک معمولاً 4 رقم است و هریک از این 4 رقم، مفاهیم خاصی را تشکیل می‌دهد.

رقم اول، نشان‌دهندۀ نوع مهارت بر اساس شغل و تحصیلات است. رقم دوم، سطح مهارت شما بر اساس تجربه و تحصیلات مورد نیاز را نشان ‌ می‌دهد. رقم سوم، شامل گروه‌های اصلی از میان 40 گروه اصلی است. رقم چهارم نیز گروه فرعی را مشخص ‌می‌کند که شامل 140 گروه است:

  • NOC 0 : این مشاغل ماهیت مدیریتی دارند و از مدیریت رستوران تا مدیریت معادن و اجرایی را شامل ‌می‌شوند.
  • NOC A: این مشاغل به مدرک دانشگاهی نیاز دارند و معمولاً بسیار حرفه‌ای هستند. مشاغلی مانند معماری، پزشکی و وکالت جزء این دسته محسوب می‌شوند.
  • NOC B: این مشاغل نیز حرفه‌ای هستند و معمولاً به دیپلم کالج یا آموزش به عنوان شاگرد احتیاج دارند. سرآشپز، لوله‌کش و متخصص برق، همگی جزء این سطح مهارتی هستند.
  • NOC C: این مشاغل به سطح متوسطی از مهارت احتیاج دارند. از قصاب تا رانندۀ ماشین سنگین، همگی شامل ناک C ‌می‌شوند.
  • NOC D: شغل‌هایی که در سطح D قرار دارند، معمولاً به مهارت کمی ‌احتیاج دارند و بسیاری از کارگران، کارکنان نظافت و...، جزء این دسته حساب ‌می‌شوند.

دولت کانادا، تجربۀ کاری متقاضیان را بر اساس مهارت آن‌ها در سه سطح 0، A و B ‌ می‌سنجد. بنابراین چنانچه افراد مهارتی در دو سطح دیگر داشته باشند، امکان مهاجرت از طریق اکسپرس اینتری را نخواهند داشت.

البته در NOC 2021، سیستم جدیدی به عنوان TEER جایگزین NOC ‌ شده است که در آن، مشاغل پرطرفدار کانادا بر اساس سیستم جدید آموزش، تحصیلات، تجربه و مسئولیت‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. این رویکرد، 6 دسته دارد که از TEER 0 تا TEER 5 را شامل شده و مشابه NOC طبقه‌بندی می‌شوند.

مشاغل مورد نیاز کانادا و حوزه‌های شغلی

کشور کانادا به دلیل کمبود نیروی کار، سیاست‌های مختلفی را در پیش گرفته است تا بتواند این کمبود را از طریق جذب نیروی کار خارجی جبران کند. یکی این روش‌ها، سیستم اکسپرس اینتری است که افراد واجد شرایط به کمک آن و با کسب امتیازات لازم، می‌توانند علاوه بر کار در این کشور، اقامت دائم کانادا را نیز دریافت کنند.

در برنامۀ اسکیل ورکر، کشور کانادا لیست مشاغل را در قالب کد رشته معرفی ‌ می‌کند. مهم‌ترین فاکتور‌های امتیازبندی برای این حوزه‌ها، شامل سن، مدرک تحصیلی، سابقۀ کار و مدرک زبان است. پس از آن، مواردی مانند داشتن جاب آفر، سوابق تحصیلی، زبان همسر و سکونت خویشاوندان در کانادا نیز امتیاز محسوب می‌شود.

مشاغل مختلفی به عنوان شغل‌های مورد نیاز در کانادا معرفی شده‌اند که در ادامه، به معرفی برخی از آن‌ها‌ پرداخته شده است.

لیست پرطرفدارترین مشاغل کانادا

طبقه‌بندی مشاغل کانادا، لیست بلند بالایی دارد که نمی‌توان همه آن‌ها را در یک مقاله نام برد. در جدول زیر، 20 مورد از پرطرفدارترین مشاغل مورد نیاز کانادا 2022 ذکر شده است:

شماره

نام شغل

شماره

نام شغل

1

پرستاری -Registered Nurse

11

داروساز - Pharmacist

2

دندان پزشک - Dentist

12

روانشناس - Psychologist

3

مدیر تاسیسات- Utilities Manager

13

تکنسین یا دستیار دامپزشکی- Veterinary Technician or Assistant

4

برق کار- Power system electricians

14

بینایی‌سنجی- Dispensing Optician

5

مربی حرفه‌ای- College or Vocational Instructor

15

مدیر منابع انسانی- Human Resources

6

مشاور مدیریت بازرگانی- Business Management Consultant

16

دامپزشک- Vet

7

جوشکار- Welder

17

مشاور مالی- Financial Advisor

8

مهندس نرم‌افزار یا طراح- Software Engineer or Designer

18

کارگر عمو‌می‌- General Labourer

9

مهندس هوافضا - Aerospace Engineer

19

راننده – Truck driver

10

برق صنعتی - Industrial Electrician

20

مدیر پروژه- Project Manager

 

نحوه یافتن کد شغلی مناسب برای درخواست ویزا

اولین قدم برای این‌که گروه شغلی خود را پیدا کنید، جستجو بر اساس عنوان شغلی است. برای این کار می‌توانید به صفحۀ اصلی NOC مراجعه کرده و گزینۀ مربوط به جستجو بر اساس عنوان شغلی (Job Title) را انتخاب کنید.

سپس شغل مورد نظر را در آن جستجو کنید. اگر نتیجۀ مورد نظر را نیافتید، عناوین شغلی مرتبط را نیز بررسی کنید. اگر چند کد شغلی در نتایج جستجو پیدا کردید، ‌ می‌توانید با کلیک کردن روی هر کدام از گزینه‌ها، توضیحات مربوطه را پیدا کرده و به شرح وظایف آن بپردازید. با بررسی پیش‌نیاز‌ها و وظایف اصلی شغل مربوطه، نزدیک‌ترین کد شغلی به کار خود را پیدا خواهید کرد.

9

اگر باز هم موفق به یافتن کد شغلی خود نشدید، می‌توانید از ماتریس ناک استفاده کنید. در ابتدا باید بدانید شغل موردنظر شما در چه گروه شغلی قرار‌ می‌گیرد. گروه‌های شغلی شامل حوزۀ سلامت، تجارت، مهندسی، علوم طبیعی و ... هستند.

این نوع از جستجو، این امکان را به شما می‌دهد که جستجوی خود را بر یک حوزۀ خاص محدود کنید. با بررسی تمام این موارد می‌توانید شغل مورد نظر خود را بیابید.

کلام آخر

در این مطلب، به بررسی مشاغل مورد نیاز کانادا پرداخته شد. توجه داشته باشید که طبقه‌بندی مشاغل کانادا، بر اساس دو معیار دامنۀ شغلی گسترده و سطح مهارت صورت می‌گیرد.

اولین رقم در کد شغلی، نشانه دامنۀ کاری است که با نوع کاری که انجام می‌شود یا سطح آموزش مورد نیاز برای آن، مطابقت دارد. در نهایت شما ‌می‌توانید با یک جستجوی ساده در NOC، کد شغلی مورد نظر خود را پیدا کنید.

در هر حال اگر ‌می‌خواهید اطلاعات بیشتری راجع ‌به لیست مشاغل مورد نیاز کانادا یا نحوۀ پیدا کردن کد NOC خود به‌دست آورید، بهتر است از خدمات مشاوره یک موسسه مهاجرتی استفاده کنید.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.