کد خبر : 17846 / /
/

خیانت در امانت و انتقال مال غیر

خیانت در امانت و انتقال مال غیر

اگر بخواهیم تعریف درستی از خیانت در امانت بیان کنیم می توان گفت ، تصاحب نمودن و فروش بدون اجازه مال کسی بدون اجازه وی که این امر جرم تلقی خواهد شد.

اینکه شخصی سوء استفاده نموده و به علت اینکه تسلط فیزیکی بر اموال شخصی داشته باشد ، اقدام به فروش نماید ، عمل آن شخص جرم محسوب شده و میتوان بر علیه او شکایتی تنظیم نمود.

خیانت در امانت در بین مردم بدین شکل جا افتاده ، زمانی که مال منقولی را به شخصی به امانت تحویل می دهیم در زمان مقرر آن را برنگرداند که در این جا خیانت در زمان اتفاق می افتد.

اما در برخی از موارد مسئله پیچیده تر خواهد بود و ممکن است خیانت در امانت کیفری در انتقال مال غیر رخ دهد.

 خیانت در امانت مال غیر چگونه رخ می دهد ؟

خیانت در امانت در چهار مورد رخ خواهد داد که این چهار اصل به شرح زیر می باشد.

  • مفقود یا گم کردن مال : در این گونه خیانت ، فرد خائن نسبت به گم کردن مال اقدام کرده و عمدا این عمل را انجام می دهد. مانند دفن کردن مال غیر
  • تصاحب نمود مال : به این گونه است که فرد مال غیر را صاحب می شود و به صاحب اصلی بر نمی گرداند.
  • استعمال نمودن مال غیر : امانتی را مورد استفاده قرار داده که از صاحب اجازه گرفته نشده باشد. مانند استفاده از جوراب امانی
  • تلف یا تخریب کردن : تلف کردن زمانی اتفاق می افتد که مقداری یا کل مال تخریب شود.

زمانی که یکی از موارد بالا اتفاق بیافتد خیانت در امانت اتفاق افتاده و فردی که امانت داده است می تواند از طریق مجاری قانونی پیگیری نموده و حق خود را از خائن دریافت نماید.

اگرچه باید در دادگاه تواند موارد را به اثبات برساند ، برای این کار می توانید با وکلایی حرفه ای و با تجربه کیفری خیانت در امانت گروه وکلای آریا دادیار مشغول فعالیت هستند مشورت بگیرید تا بدون استرس و با دید کامل بتوانید دادخواست تنظیم نموده و به دادگاه ارائه نمایید.

زمانی می توانید نسبت به این موضوع اقدام کنید که مال امانی توسط صاحب واقعی که شما هستید به امانت دار سپرده شده باشد ، اگر چنین باشد باید دادخواست برای تصرف مال غیر تنظیم نمایید.

انتقال مال غیر و کلاهبرداری

اگرچه انتقال مال غیر و کلاهبرداری از هم مستقل هستند اما در قانون جرم هردو با هم برابر خواهد بود. پس در نتیجه حکم کسی که مال غیر را انتقال دهد با کلاهبرداری که 1 تا 7 سال رندانی دارد برابر خواهد بود.

و همانند کلاهبرداری مجبور خواهد بود کل مال تصاحب شده را به عنوان جزای نقدی برگرداند و اگر شخص از کرکنان دولت بوده و این مال را از بیت مال تصاحب نموده باشد از کار دولتی انفصال خواهد یافت.

تفاوت خیانت در امانت و انتقال مال غیر

همانطور که در بالا اشاره نمودیم زمانی خیانت در امانت اتفاق می افتد که مالی به امانت نزد امین سپرده شده باشد و او بر اساس 4 اصلی که گفته شد خائن شناخته شود. حال آنکه برای تحقق جرم انتقال مال غیر نیاز به چنین مراحلی نیست و تفاوتی نخواهد داشت که مال به عنوان امین به او سپرده شده باشد و یا خودش قصب نموده باشد.

در برخی از موارد مال به شخصی به امانت داده می شود و شخص بدون اجازه مال را انتقال می دهد. در این صورت هر دو جرم با هم اتفاق افتاده که به صورت خیانت در امانت و انتقال مال غیر به دادگاه برده می شود و هر دو جرم با هم اتفاق افتاده است.

برای خیانت در امانت و انتقال مال غیر در دادگاه دو نوع جرم محسوب می شوند و برای هر کدام در قانون دو محکومیت مجزا توسط قانون گذار آورده شده است و زمانی که دو جرم در دادگاه توام توسط یک فرد انجام شود هم خیانت در امانت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و هم انتقال مال غیر.

به این صورت که ابتدا باید به اثبات برسد که مال توسط صاحب به عنوان امانت به دست فرد سپرده شده باشد و سپس متوجه شوند مال امانت داده شده توسط فرد به غیر انتقال پیدا کرده است.

منبع : ariadadyar.com

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.