کد خبر : 17672 / /
/

شرایط طلاق دادن زن حامله چگونه است؟

شرایط طلاق دادن زن حامله چگونه است؟

اگر زوجین به هر دلیلی قصد ادامه زندگی با یکدیگر را نداشته باشند، طی مراحل خاصی امکان جدایی و طلاق وجود دارد اما این نکته را در نظر داشته باشید که طلاق می‌تواند بر اساس شرایط زوجین متفاوت باشد. به‌عنوان مثال در بسیاری از شرایط زوجین قصد دارند تا به‌صورت توافقی طلاق بگیرند که در این صورت می‌توانند درخواست طلاق توافقی دهند تا مراحل طلاق انجام شود اما ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد به وجود بیاید که اگر مرد قصد طلاق دادن زن حامله را داشته باشد، شرایط به چه صورت خواهد بود و آیا امکان انجام طلاق در هنگام بارداری زن وجود دارد؟

طلاق دادن زن حامله به چه صورت است؟

بر اساس قانون هیچ شرایط خاصی برای طلاق دادن زن حامله وجود ندارد و تمامی مراحل آن با طلاق توافقی یکسان بوده و تنها تفاوت آن در مدت عده است. به‌طور کلی اگر درخواست طلاق از طرف زن انجام شود باید دلایلی قانع‌کننده‌ای برای این درخواست داشته باشد که برای مثال می‌توان به غیبت شوهر و یا عدم پرداخت هزینه‌های زندگی و روزمره و ... اشاره کرد، در غیر این صورت برای طلاق، تفاوتی در میان زن حامله و غیر حامله وجود ندارد.

مدت زمان عده زن باردار چقدر است؟

یکی از نکات مهم که در هنگام طلاق دادن زن حامله باید به آن توجه شود، مدت زمان عده زن است. در واقع عده به مدت زمانی گفته می‌شود که زن، حق ازدواج مجدد را ندارد، البته در تعیین این مدت زمان موارد فراوانی تاثیر گذار است. برای مثال مدت عده طلاق دادن زن حامله با مدت زمان عده مربوط به فوت همسر متفاوت است. در ازدواج موقت یا دائم، مدت زمان عده زن حامله تا زمان وضع حمل به‌حساب می‌آید و در این صورت مدت زمانی که از طلاقشان گذشته اهمیتی ندارد، همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که تفاوتی در مدت زمان عده در میان جنین مرده یا به دنیا آمده وجود ندارد.

نفقه زن باردار چقدر است؟

در قوانین نحوه محاسبه یا میزان دقیق نفقه زن باردار مشخص نشده است و اگر زوجین نتوانند به‌صورت مسالمت‌آمیز میزان نفقه را توافق کنند، این موضوع به کارشناسان رسمی دادگستری ارجاع داده می‌شود و این افراد با توجه به جایگاه اجتماعی و خانوادگی زن، میزان نفقه را مشخص کرده و اگر مرد اعتراضی در رابطه با میزان مشخص ‌شده نفقه داشته باشد، باید اعتراض خود را ثبت کند تا کارشناسان مجدد در این باره تصمیم‌گیری کنند.

این نکته را در نظر داشته باشید که صرفا 7 روز پس از تاریخ ابلاغ نظریه کارشناس، امکان ثبت اعتراض وجود دارد و اگر پس از گذشت این مدت زمان، مرد قصد ثبت اعتراض را داشته باشد این موضوع توسط کارشناسان رد می‌شود. همچنین باید این نکته را مدنظر داشته باشید که پس از طلاق دادن زن حامله، تامین هزینه‌های زندگی برای زن بسیار دشوار خواهد بود به همین دلیل این موضوع در مشخص کردن میزان نفقه زن باردار تاثیر مستقیم خواهد داشت.

نفقه زن حامله پس از طلاق

یکی از نکات مهمی که پس از طلاق دادن زن حامله باید مورد توجه قرار بگیرد، میزان دقیق نفقه است. در واقع بر اساس ماده 1107 قانون مدنی، نفقه شامل نیازهای متعارف و هزینه‌های زندگی زن می‌شود که این هزینه‌ها شامل، مسکن، البسه، هزینه‌های درمانی، غذا و چندین مورد دیگر می‌شود که پس از طلاق دادن زن حامله باید پرداخت شود. این موضوع ارتباطی به توانایی مالی مرد ندارد و کارشناسان برای مشخص کردن میزان آن، به وضعیت مالی و اجتماعی زن توجه می‌کنند و پس از مشخص شدن میزان دقیق، باید توسط مرد به‌طور کامل پرداخت شود.

همچنین مطابق با آیه 6 سوره طلاق، اگر زنی مطلقه باشد مستحق دریافت نفقه بوده و اگر زن باردار باشد، مرد باید پس از طلاق هزینه‌های زندگی زن را تا حد عرف و متعارف بپردازد، اگر مرد توان مالی پرداخت را نداشته باشد باید حداقل تا پایان دوران بارداری تمامی هزینه‌های مربوط به زندگی را پرداخت کند. البته هزینه‌های مربوط به زایمان نیز باید توسط مرد پرداخت شود تا زن بتواند کودک خود را به دنیا بیاورد.

حضانت فرزند به دنیا آمده پس از طلاق با کیست؟

به‌طور کلی حضانت فرزند تا سن 7 سالگی با مادر است و جنسیت کودک در این موضوع تاثیری ندارد. پس از 7 سالگی و تا پایان سن بلوغ، حضانت فرزند با پدر خواهد بود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که تمامی هزینه‌های زایمان با پدر بوده و همچنین مرد باید تمامی هزینه‌های لازم برای زندگی فرزندش را تا 7 سالگی به زن پرداخت کند. اگر مرد در این مدت زمان مفقود باشد، تمام هزینه‌های ذکر شده باید توسط جد پدری به زن پرداخت شود.

طلاق توافقی در دوران بارداری امکان‌پذیر است؟

در صورتی که زوجین قصد ادامه زندگی درکنار هم را نداشته باشند، می‌توانند به‌صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند و حامله بودن زن در این موضوع تاثیری ندارد، اما برای طلاق دادن زن حامله به‌صورت توافقی باید موارد فراوانی به‌صورت کتبی نوشته شود و زوجین به‌صورت مسالمت‌آمیز با تمامی موارد نوشته شده، توافق داشته باشند.

به‌طور کلی مواردی که باید توسط زوجین توافق شود شامل: میزان نفقه، مهریه و حضانت است .

البته زوجین برای انجام طلاق توافقی پس از درخواست به مشاوره خانواده معرفی می‌شوند و پس از طی شدن تمامی مراحل حکم عدم سازش صادر می‌شود و سپس تمامی مواردی که باید توسط زوجین به توافق برسد، توسط دادگاه ارائه می‌شود تا در صورت عدم مشکل در توافق، باقی مراحل نیز طی شود. در چنین مواردی که معمولا توافق به سختی صورت می­گیرد، پیشنهاد مراجعه به وکیل طلاق توافقی مطرح می شود که وکیل با دریافت مبلغ حق الوکاله می تواند چه از طرف زن و چه از طرف مرد، مراحل طلاق توافقی را پیگیری و به نتیجه برساند. البته می توان این کار را بدون وکیل نیز انجام داد. موج نیوز طی یک مقاله نحوه طلاق بدون وکیل را توضیح داده است که برای مطالعه آن اینجا را کلیک کنید.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.