کد خبر : 17550 / /
/

چگونه در ایران متادون بسازیم؟ + انواع قرص متادون

چگونه در ایران متادون بسازیم؟ + انواع قرص متادون

متادون یکی از دارو های متعددی است که برای درمان اعتیاد استفاده می شود. این دارو اغلب برای افرادی که به مواد مخدر مانند هروئین و مسکن های تجویزی معتاد شده اند استفاده می شود. طبق گفته انجمن پزشکی اعتیاد آمریکا، متادون به عنوان یک مسکن توسط FDA در سال ۱۹۴۷ تایید شد و در سال ۱۹۵۰ برای درمان ترک هروئین و مواد افیونی مورد استفاده قرار گرفت.

محققان می ‌دانستند که در اواسط دهه ۱۹۶۰، این دارو می ‌تواند به عنوان یک داروی نگهدارنده برای درمان استفاده شود. به افراد کمک می کند تا با اعتیاد به مواد افیونی کنار بیایند و در زندگی روزمره خود عمل کنند.

علیرغم فواید، این داروی رایج یک جنبه منفی نیز دارد. متادون به چند دلیل می تواند برای یک فرد خوب یا بد باشد. در حالی که این دارو باعث تسکین هوس ها می شود و احساس سرخوشی را مسدود می کند، خود دارو دارای چندین ویژگی است که می تواند این اثر را مجاز کند. اداره خدمات بهداشت روانی و سوء مصرف مواد گزارش داد که مراجعات اضطراری مربوط به استفاده غیرپزشکی متادون از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ ۷۳ درصد افزایش یافته است.

 

مواد اولیه ساخت متادون

متادون یک داروی مصنوعی است که به صورت قرص، شربت و آمپول استفاده می شود و نوع قرص و شربت آن به صورت خوراکی در دوزهای معین مصرف می شود. معمولا تا ۲۴ ساعت می تواند اعتیاد و هوس های معتادان به هروئین را کنترل کند. بیماران معمولا به همان اندازه که به هروئین یا هر ماده مخدر دیگری معتاد فیزیکی هستند به متادون نیز معتاد شوند.

متادون یک اپیدون مصنوعی است که از مواد شیمیایی در آزمایشگاه ساخته شده است. اطلاعات کاملی از مواد اولیه ساخت متادون در دست نیست.

چگونه با وانیل شربت متادون بسازیم

متادون مایع چه رنگی است؟ متادون مایع به صورت مایع قرمز رنگ با طعم گیلاس با نام تجاری متادوز در دسترس است. همچنین به صورت مایع شفاف و بدون طعم با نام تجاری Methadose Sugar-Free نیز می توانید آن را بیابید. این دارو ها به صورت خوراکی مصرف می شوند.

 

بهترین زمان خوردن قرص متادون

نحوه مصرف متادون مهم است و در این قسمت در این مورد صحبت می کنیم. دوز متادونی که پزشک شما تجویز می کند به عوامل مختلفی بستگی دارد. این شامل:

  • نوع و شدت بیماری که برای درمان از متادون استفاده می کنید.
  • سن شما
  • شکل متادونی که مصرف می کنید.
  • سایر شرایط پزشکی که ممکن است داشته باشید.

به طور معمول، پزشک شما را با دوز پایین شروع می کند و در طول زمان آن را تنظیم می کند تا به دوز مناسب شما برسد. آن ها در نهایت کوچک ترین دوزی را که اثر مورد نظر را فراهم می کند تجویز می کنند.

 

آیا متادون با معده خالی بهتر عمل می کند؟

می توانید متادون را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. مصرف آن با غذا ممکن است به کاهش ناراحتی معده کمک کند.

این دارو را در زمان های توصیه شده توسط پزشک مصرف کنید.

قرص های خوراکی متادون را له نکنید، حل نکنید، تزریق نکنید به طور خلاصه نحوه استفاده آن را به غیر از نحوه استفاده گفته شده، سر خود تغییر ندهید. این ممکن است باعث مصرف بیش از حد دارو شود که می تواند کشنده باشد.

 

بهترین مارک متادون

قرص متادون از برند های بسیاری در بازار وجود دارد، نمی توان به صراحت گفت کدام مارک قرص متادون بهتر از بقیه است زیرا تاثیری گذاری هرکدام در افراد و بدن های مختلف، تفاوت دارد. پزشک شما می تواند با توجه به شرایط شما بهترین مارک متادون را برای تان تجویز کند.

چگونه متادون را ترک کنیم؟


مطالب مرتبط: انواع قرص متادون


چگونه متادون را ترک کنیم؟

متادون می تواند کمک مهمی در درمان اعتیاد به مواد افیونی باشد، اما می تواند احساسات متفاوتی را نیز به همراه داشته باشد. در واقع، اکثر افرادی که تحت درمان نگهدارنده متادون (MMT)  هستند، برنامه ای برای مصرف دارو تا پایان عمر خود ندارند، اگرچه یک دوره ۱۲ ماهه حداقل دوره توصیه شده است.

با این حال، پزشک ها اغلب هدف معکوس دارند، آن ها می خواهند شما را در مصرف متادون نگه دارند، زیرا تحقیقات به طور مداوم نشان می دهد که احتمال بازگشت مجدد شما به اعتیاد به هروئین کم تر است. افرادی که در برنامه ‌های پزشک خود شرکت می‌ کنند، اگر پیشرفت طولانی مدت در مصرف متادون حفظ شود، احتمال شیوع بیماری‌ هایی مانند HIV و هپاتیت C نیز کم تر است.

امکان ترک متادون به تدریج نیز وجود دارد. راه‌ های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، از جمله کاهش متادون و استفاده از داروی دیگری، مانند Suboxone، برای کمک به این فرآیند در طول چند هفته. اگر ترک به درستی انجام شود، به اندازه کافی آهسته و تدریجی خواهد بود تا بدن شما با مقادیر کم تر و کم تر متادون سازگار شود بدون این که شما علائم ترک را تجربه کنید.

برخی تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از افرادی که سعی می کنند متادون را به تنهایی ترک کنند، مجددا به مصرف مواد افیونی روی می آورند و موفقیت بیشتر زمانی اتفاق می افتد که متادون به آرامی با دوره های تثبیت کاهش یابد.

مراکز درمان مواد مخدر از تخصص پزشکان و مشاوران برای ایجاد یک برنامه درمانی شخصی برای هر بیمار استفاده می کنند. تقریبا در همه موارد، یک برنامه درمانی بستری به معتادان متادون متوسط ​​تا شدید بهترین شانس را برای بهبودی موفقیت ‌آمیز می ‌دهد. برنامه ‌های بستری، که گاهی اوقات به آن ها اقامتگاه نیز می ‌گویند، درمان پزشکی شبانه ‌روزی، انواع برنامه ‌های درمانی و آموزش‌ های ارزشمند مهارت‌ های زندگی را به بیمار ارائه می ‌دهند.

انواع قرص متادون

گاهی دکتر شما قرص متادون تجویز می کند اما ممکن است شما هیچ آشنایی با این قرص نداشته باشید و بخواهید بدانید این قرص چه قرصی است؟ برای چه مواردی تجویز می شود؟ عوارض آن چیست؟ و .. ما در این مقاله می خواهیم به تمام سوالات شما عزیزان در این مقاله پاسخ دهیم. همراه ما باشید تا با قرص متادون بیشتر آشنا شوید.

 

متادون چیست و چه مواردی را درمان می کند؟

متادون یک داروی تجویزی است که در مغز برای درمان درد و اختلال مصرف مواد افیونی کار می کند. مواد افیونی شامل هروئین و مسکن های تجویزی مانند هیدروکودون، اکسی کدون، مورفین، فنتانیل و متادون است. اگرچه متادون از خانواده مواد افیونی است، فعالیت طولانی مدت آن در بدن آن را برای کاهش میل به سایر مواد افیونی مناسب می کند و به راحتی می توان فرد را از این دارو ها دور کرد. ترکیب درمان با متادون با مشاوره و سایر حمایت ها بسیار مهم است.

علائم وابستگی به مواد افیونی عبارتند از:

  • عدم توانایی در ترک مصرف مواد افیونی علیرغم مشکلات سلامتی و روابط
  • نیاز به مواد افیونی بیشتر برای رسیدن به همان اثر
  • داشتن علائم ترک (تعریق، لرزش، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتی، اضطراب) زمانی که قادر به استفاده از مواد افیونی نیستید.
  • صرف بیشتر زمان برای استفاده یا یافتن راهی برای استفاده از مواد افیونی
  • داشتن میل اما ناتوانی در کاهش میزان مصرف مواد افیونی
  • ترک فعالیت های لذت بخش به منظور استفاده از مواد افیونی

پزشک معمولا شما را به تدریج بین داروی مخدری که استفاده می کنید به متادون منتقل می کند. این فرآیند سم ‌زدایی با استفاده از متادون ابتدا در یک بیمارستان بستری کنترل‌ شده شروع می ‌شود، سپس به یک محیط کلینیک کنترل ‌شده همراه با مشاوره در همان محل منتقل می ‌شود.

برای اختلال مصرف مواد افیونی، متادون به شدت تنظیم شده است و نمی توان آن را در داروخانه سرپایی تجویز کرد یا دریافت کرد. ممکن است برای کمک به کاهش عوارض جانبی ترک، دارو های دیگری همراه با متادون برای شما تجویز شود. متادون همچنین برای مدیریت شرایط دردناکی که مدیریت آن با سایر درمان ها دشوار بوده است، استفاده می شود.

نکات مهم در مورد مصرف متادون

  1. مصرف متادون را قطع نکنید مگر این که پزشک تان دستور دهد. متادون شما باید دقیقا طبق دستور پزشک مصرف شود.
  2. از دست دادن دوز های متادون ممکن است خطر عود را افزایش دهد.

 

هنگامی که متادون طبق دستور مصرف می شود، افسردگی تنفسی (تنفس آهسته) و مرگ به ندرت اتفاق می افتد. این خطر زمانی که متادون به بدن تزریق می شود یا زمانی که با سایر دارو های مضعف از جمله دارو های بنزودیازپین و الکل مخلوط می شود افزایش می یابد.

متادون را تزریق نکنید. این می تواند علائم ناراحت کننده ای از جمله افسردگی تنفسی (تنفس آهسته) یا مرگ ایجاد کند.

انواع قرص متادون در ایران

انواع قرص متادون در ایران

متادون، یک اپیوئید دارویی، در حال حاضر به صورت کنسانتره خوراکی (۱۰ میلی گرم در میلی لیتر)، محلول خوراکی (۵ و ۱۰ میلی گرم در میلی لیتر)، قرص (۵، ۱۰ و ۴۰ میلی گرم)، تزریقی (۱۰ میلی گرم در میلی لیتر) و پودر (۱۰ میلی گرم در میلی لیتر) به بازار عرضه می شود.

 

نحوه مصرف قرص متادون

این دارو را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید. بیشتر از آن مصرف نکنید، دفعات بیشتری مصرف نکنید و مدت زمان بیشتری نسبت به دستور پزشک مصرف نکنید. این امر به ویژه برای بیماران مسن، که ممکن است به اثرات دارو های ضد درد حساسیت بیشتری داشته باشند، مهم است. اگر بیش از حد از این دارو برای مدت طولانی مصرف شود، ممکن است باعث ایجاد عادت شود (باعث وابستگی ذهنی یا فیزیکی شود).

این دارو همراه با راهنمای دارویی ارائه می شود. دستورالعمل ها را به دقت بخوانید و دنبال کنید. اگر سوالی دارید از پزشک خود بپرسید. قرص را به طور کامل قورت دهید. از خرد کردن، شکستن، جویدن یا حل کردن آن خودداری کنید.

 عوارض جانبی قرص متادون

 عوارض جانبی قرص متادون

با استفاده کوتاه مدت از متادون، ممکن است عوارض جانبی مانند:

  • بی قراری
  • ناراحتی معده یا استفراغ
  • تنفس آهسته
  • خارش پوست
  • عرق کردن شدید
  • یبوست
  • مشکلات جنسی
  • افزایش وزن
  • تغییر در خواب
  • تغییر اشتها
  • سردرد
  • دل درد
  • دهان خشک
  • گرگرفتگی
  • تغییرات خلق و خوی
  • مشکلات بینایی

برخی از عوارض جانبی جدی تر هستند. اگر عوارض زیر را دارید با پزشک تماس بگیرید:

  • مشکل در تنفس
  • غش یا سبکی سر
  • کهیر یا بثورات پوستی
  • لب ها، زبان، گلو یا صورت متورم می شود.
  • درد قفسه سینه یا ضربان قلب سریع
  • توهم یا گیجی
  • تشنج
  • صدای خشن
  • مشکل در بلع
  • خواب آلودگی شدید
  • دوره های قاعدگی غیر معمول

 

عوارض قرص متادون بر اسپرم

ماری جوانا، مصرف شدید الکل و مواد مخدر، از جمله هروئین، همگی می توانند اثرات منفی بر اسپرم داشته باشند و بر هورمون های مغزی که تستوسترون و تولید اسپرم را فعال می کنند، تاثیر بگذارند. دارو های ترک اعتیاد مانند: ساباکسون و متادون نیز می توانند بر هورمون های اثر گذار بر اسپرم و تستوسترون تاثیر بگذارند.

 

عکس قرص متادون

عکس قرص متادون

از کجا بفهمم شوهرم قرص متادون مصرف میکنه

حالت تهوع، استفراغ، یبوست، سبکی سر، سرگیجه، خشکی دهان، خواب آلودگی یا تعریق در افرادی که متادون مصرف می کنند ممکن است رخ دهد. برخی از این عوارض جانبی ممکن است پس از مدتی استفاده از این دارو کاهش یابد.

متادون ممکن است تا ۷۲ ساعت پس از آخرین مصرف در ادرار شناسایی شود. آزمایش غربالگری متادون ادرار وجود متادون را در غلظت ۳۰۰ نانوگرم در میلی لیتر یا بیشتر تشخیص می دهد.

در حالت کلی تشخیص مصرف متادون بدون آزمایش سخت است و فقط با آزمایش می توان متوجه شد کسی متادون مصرف می کند یا خیر.

منابع:

 

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.