کد خبر : 16864 / /
/

پژو ۳۰۱: خودرویی با امکانات در حد نیاز و طراحی ساده

پژو ۳۰۱: خودرویی با امکانات در حد نیاز و طراحی ساده

 

پس از توافقات اولیه برجام، در سال ۹۶ شرکت پژو و ایران خودرو قراردادی مبنی بر ورود سه خودروی پژو به ایران بستند. طبق این توافق پژو ۲۰۰۸، پژو ۵۰۸ و پژو ۳۰۱ وارد ایران شدند و قرار بود ایران خودرو این خودروها را در آینده مونتاژ و تولید کند. تا سال 98 واردات Peugeot 301 به داخل، صورت گرفت تا اینکه با خروج آمریکا از برجام، معادله‌ها بر هم خورد. مونتاژ این خودروها در ایران به حالت تعلیق در آمد. در این مقاله به معرفی پژو 301 می‌پردازیم. در ادامه این مطلب ما را همراهی بفرمایید.

پژو ۳۰۱ در یک نگاه

پژو ۳۰۱ یک خودروی کامپکت کوچک است؛ که توسط شرکت خودروسازی پژو تولید می‌شود. اولین بار در نمایشگاه خودروی پاریس در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ به صورت رسمی از این خودرو رونمایی شد. پژو ۳۰۱ در کارخانه پژو، واقع در ویگو اسپانیا ساخته شد؛ همزمان با این خودرو، دوقلوی آن هم یعنی سیتروئن سی- الیزه در چین تولید شد.

2

طراحی ظاهری Peugeot 301

فروش پژو ۳۰۱ در نوامبر همان سال ۲۰۱۲ ابتدا در ترکیه شروع شد؛ کمی بعد به آسیای شرقی، آفریقا، آمریکای لاتین و اروپای شرقی رسید. این خودرو برای بازارهای نوظهور طراحی شد. در برخی کشورها خودروهای سدان انتخاب خانواده‌هاست؛ درحالی‌که خودروهای هاچ‌بک بیشتر جوان‌پسند است؛ به همین دلیل این خودرو در اروپای غربی فروخته نشد.

تا کنون تنها یک نسل از این خودرو تولید شده است. سال ۲۰۱۷ شرکت پژو فیس‌لیفتی از این خودرو ارائه کرد که در آن شکل چراغ‌ها و جلوپنجره تغییر کرده بود. نسخه وارد شده به ایران همان پژو ۳۰۱ اولیه است؛ که پیش از ۲۰۱۷ تولید می‌شد. در ادامه بیشتر به طراحی و مشخصات فنی این خودرو می‌پردازیم.

طراحی خارجی پژو ۳۰۱

پژو ۳۰۱ طراحی عجیب و غریب و پیچیده‌ای ندارد. اصول سادگی در طراحی این خودرو در نظر گرفته شده‌است. پژو ۳۰۱ اولیه که در ایران هم موجود است، دارای جلوپنجره ساده ذوزنقه‌ای شکل است و چراغ‌های جلوی ساده و کشیده دارد. روی کاپوت جلو، خطوطی طراحی شده که به دو طرف و وسط جلوپنجره منتهی می‌شوند. شیر نقره‌ای رنگ پژو هم بین این خطوط و در بخش انتهایی آن‌ها روی کاپوت نصب شده. بالای جلوپنجره هم کلمه پژو حکاکی شده‌است. اما در نسخه فیس‌لیفت، شکل چراغ‌ها تغییر کرده و یک تورفتگی در بخش میانی چراغ‌ها ایجاد شده. علاوه بر این، لوگوی پژو از روی کاپوت به روی جلوپنجره منتقل شده‌است. جلوپنجره و بخش مربوط به دی لایت‌ها هم طراحی دیگری به خود گرفته‌اند.

در نمای بغل Peugeot 301 که در کشور ما موجود است، یک خط برجسته وجود دارد که از گوشه بالایی چراغ‌های عقب شروع شده تا بالای قوس چرخ‌های جلو امتداد یافته‌است. این خط باعث شده که نمای ساده و کمی انحنادار پنل درب‌ها کمی تغییر کند و چشمگیرتر باشد. خط دیگر در بخش پایینی پنل درب‌ها قرار دارد. در مجموع این خطوط ظاهری عضلانی به خودرو بخشیده‌اند. آینه بغل‌ها و دستگیره‌ها همرنگ بدنه هستند. در نمای عقب هم روی درب صندوق عقب خطی در راستای همان خط نمای بغل مشاهده می‌شود.

طراحی داخلی و کابین Peugeot 301

با اینکه پژو ۳۰۱ خودروی کامپکت کوچکی است؛ ولی فضای کابین برای ۵ سرنشین کافی می‌باشد. صندوق عقب این خودرو بزرگ و جادار است. در داخل کابین از مواد نسبتاً باکیفیتی استفاده شده. ارگونومی کابین مناسب و صندلی‌های آن حس راحتی می‌دهد. صندلی‌های عقب امکان تا شدن با نسبت ۶۰:۴۰ دارند که در این صورت حجم صندوق به ۱۳۳۰ لیتر می‌رسد. اما جای خالی سانروف در این خودرو احساس می‌شود.

عمدتاً کابین با رنگ مشکی براق مزین شده و دور دسته دنده، دستگیره درها از داخل و قاب پنجره‌ها کرومی است. در کل فضای داخلی هم مانند بخش خارجی خودرو ساده می‌باشد.

ویژگی‌های فنی پژو ۳۰۱

شرکت فرانسوی پژو، مدل ۳۰۱ خود را با پنج موتور مختلف به بازار عرضه کرده‌است. این موتورها شامل موارد زیر است:

  • موتور 1.2 لیتری VTI سه سیلندر با قدرت 71 اسب بخار (بنزینی)
  • موتور PureTech2 لیتری با قدرت 81 اسب بخار (بنزینی)
  • موتور1.6 لیتری VTI با قدرت 114 اسب بخار (بنزینی)
  • موتور 1.6 لیتری HDI با قدرت 91 اسب بخار (دیزلی)
  • موتور 1.6 لیتری blueHDi با قدرت 99 اسب بخار (دیزلی)

جدول مشخصات پژو ۳۰۱

به ایران نسخه دارای موتور ۱.۶ لیتری با توان ۱۱۴ اسب بخار و دنده اتومات وارد شده‌است. در جدول زیر مشخصات فنی این موتور را مشاهده می‌کنید:

مدل خودرو

پژو ۳۰۱

شرکت تولید کننده

پژو فرانسه

شرکت واردکننده داخلی

ایکاپ

موتور

EC5F

حجم موتور

۱۶۰۰ سی سی

حداکثر توان

۱۱۴ اسب بخار در ۶۰۵۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۱۵۰ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه

سوپاپ

۱۶

نوع سوخت

بنزین بدون سرب

حداکثر سرعت

۱۸۰ کیلومتر در ساعت

شتاب ۰-۱۰۰

۱۲.۱ ثانیه

گیربکس

۶ سرعته اتوماتیک

ظرفیت باک

۵۰ لیتر

مصرف سوخت ترکیبی

۶.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

ابعاد خودرو

طول: ۴۴۴۲ میلیمتر

عرض: ۱۷۴۸ میلیمتر

ارتفاع: ۱۴۷۷ میلیمتر

وزن خودرو

۱۱۹۰ کیلوگرم

حجم صندوق عقب

۶۴۰ لیتر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این خودرو دارای رینگ آلومینیومی 15 اینچی و تایر 185/65R15می‌باشد. رینگ یدکی آن فولادی است.

 امکانات ایمنی پژو ۳۰۱

ابتدا ببینیم Peugeot 301 به لحاظ ایمنی دارای چه امکاناتی است؟ در درجه اول، این خودرو دارای کیسه‌های هوای جلو و جانبی سر و قفسه سینه برای راننده و سرنشین جلو می‌باشد. در درجه دوم، کمربندهای ایمنی سه نقطه‌ای هم برای صندلی‌های جلو و هم برای صندلی‌های عقب دارد. علاوه بر این سیستم هشدار هوشمند، ایزوفیکس و سنسور پارک عقب صوتی با نمایشگر هم دارد. پژو 301 مجهز به سیستم ضد قفل ABS، سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم ترمز اضطراری EBS است.

امکانات رفاهی ۳۰۱

پس از بررسی ایمنی، نوبت به امکانات رفاهی این خودرو می‌رسد. در بخش مربوط به امکانات رفاهی، این خودرو دارای امکانات زیر است:

  • تهویه برقی
  • کروز کنترل و محدود کننده سرعت
  • روکش نیمه چرم صندلی‌ها
  • شیشه بالابرهای برقی درها
  • گرمکن شیشه عقب
  • آینه‌های جانبی برقی مجهز به گرمکن
  • سیستم صوتی رادیوپخش با نمایشگر LCD، تیونر، CD Player، پورت USB، بلوتوث
  • غربیلک فرمان چرمی با دکمه‌های کنترلی روی آن
  • زیرسیگاری و فندک
  • دکمه برقی برای درب صندوق عقب بر روی داشبورد

3

طراحی کابین و داخل خودرو پژو ۳۰۱

چراغ‌های پژو ۳۰۱ هالوژنی است و می‌توانید از داخل به صورت برقی آن‌ها را تنظیم کنید. هم جلو و هم عقب خودرو دارای چراغ مه‌شکن است.

بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه پژو ۳۰۱

آخرین مبحث مربوط به بیمه پژو ۳۰۱ می‌باشد.

همان‌طور که می‌دانید، بیمه شخص ثالث مهم‌ترین بیمه‌ای است که یک خودرو چه وارداتی و چه داخلی، باید داشته باشد. قیمت این بیمه‌نامه که از واجبات خودرویی است به موارد گوناگونی از جمله: نوع خودرو، برند، تعداد سیلندر، سال ساخت، قیمت و… بستگی دارد. جهت خرید و استعلام بیمه شخص ثالث خودرو می‌توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/thirdparty

داشتن بیمه بدنه هم برای خودرو امر مهمی است که با پرداخت حق بیمه آن، می‌توانید خودروی خود را در برابر حوادث و آسیب‌های احتمالی بیمه کنید. در صورت بروز خسارت، شرکت بیمه‌گر بر اساس شرایط مندرج در بیمه‌نامه، خسارت وارده را جبران می‌نماید. برای استعلام و خرید بیمه بدنه پژو 301 را نیز می‌توانید از سایت bimeh.com اقدام نمایید.

به طور کلی می‌توان گفت پژو ۳۰۱، یک ماشین کامپکت جمع‌وجور است؛ که فضای کابین آن برای 5 سرنشین کافی می‌باشد. Peugeot 301 طراحی ساده و زیبایی دارد. همچنین این خودرو از امکانات مناسبی در رده‌ خود برخوردار است.

منبع: سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.