کد خبر : 4702 / /
/

فوری/حقابه هویزه به کجا فروخته می شود؟

به دلیل تأمین نشدن حقابه هورالعظیم از سد کرخه، تخریب‌های وزارت نیرو و صنعت نفت، کم آبی، کشاورزی‌های غیرقانونی در حریم تالاب و کم آبی بی سابقه در استان خوزستان، هورالعظیم را به قتلگاه گونه‌های جانوری منطقه بدل کرده است.

فوری/حقابه هویزه به کجا فروخته می شود؟

 هورالعظیم یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های کشور و محل زیست گونه‌های جانوری متعددی است که دو سوم آن در کشور عراق قرار دارد و یک سوم آن در کشور ما واقع شده است.

هورالعظیم یا هورالهویزه، سرگذشتی پر فراز و نشیب دارد و در دولت صدام، قرار بر این بود که هورالعظیم را به کلی از بین ببرند. تا سال ۲۰۰۳ بیش از ۹۰ درصد این تالاب خشک شد و بعد از آن با پیگیری کشور‌های ایران و عراق، حیات باز هم به هورالعظیم بازگشت.

در سال‌های اخیر، اما سدسازی‌های پیوسته، خشک سالی، گرمایش زمین، آتش سوزی‌های پیاپی و... دست به دست هم دادند تا هورالعظیم حال و روز خوشی را تجربه نکند. امسال هم فاجعه به اوج رسیده است و به دلیل تأمین نشدن حقابه هورالعظیم از سد کرخه، تخریب‌های وزارت نیرو و صنعت نفت، کم آبی، کشاورزی‌های غیرقانونی در حریم تالاب و کم آبی بی سابقه در استان خوزستان، هورالعظیم را به قتلگاه گونه‌های جانوری منطقه بدل کرده است. پیش‌تر از هورالعظیم با عنوان بهشت پرندگان مهاجر در خاورمیانه یاد می‌شد و این روزها، پرندگانی که کیلومتر‌ها پرواز کرده اند، به خشکی وسیعی می‌رسند که نشانی از حیات ندارد.

انتشار تصاویر ماهیان مرده در حوالی هورالعظیم، گاومیش‌هایی که برای یافتن جرعه‌ای آب به شهر‌ها و روستا‌ها نزدیک می‌شوند و تشنگی بی سابقه نوعی از لاک پشت‌های در معرض انقراض؛ همه و همه بیانگر تراژدی تلخی است که در سکوت، در حال رخ دادن است. سدسازی روی کرخه در کشور ما و سدسازی روی دجله در کشور عراق، هر دو هورالعظیم را در معرض خطر قرار داده اند و سهم حقابه تالاب تأمین نمی‌شود. تالابی که قرار بود آبادانی برای اهالی خوزستان به دنبال داشته باشد، حالا جز ریزگرد، برای مردم منطقه چیزی ندارد. در روز‌های اخیر مردم اهواز، در دمای ۵۰ درجه این شهر؛ نگران اکوسیستم منطقه هستند. رفتار این شهروندان، نشان از توسعه یافتگی و مسئولیت پذیری اجتماعی شان دارد و امید است که این دغدغه مندی را در مسئولان نیز شاهد باشیم. به تازگی استاندار خوزستان اعلام کرد که بخشی از حقابه هورالعظیم تأمین و حالا نیمی از هورالعظیم آبگیری شده است.

پیش‌تر هم آقای استاندار گفته بود خشک شدن هورالعظیم اتفاقی طبیعی است. با این حال نماینده مجلس دشت آزادگان اعلام کرد که روند آبگیری هورالعظیم به قدری سطحی و کم جان است که نمی‌شود آن را آبگیری به حساب آورد. بی شک به خطر افتادن هورالعظیم، زندگی اهالی منطقه را هم با خطری جدی روبه‌رو می‌کند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.