کد خبر : 4563 / /
/

برای کشاورزان: معرفی انواع کود افزایش کیفیت محصولات کشاورزی

به صورت کلی اگر دوست دارید که کیفیت محصولات زراعی‌تان را بالا ببرید، باید ابتدا شرایط را برای انجام این عمل مهیا کنید

افزایش کیفیت محصولات کشاورزی از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های افراد فعال در زمینه کشاورزی و باغداری محسوب می‌شود. از این تمام افراد شاغل در حوزه کشاورزی و تولید محصولات زراعی به این فکر هستند تا با استفاده روش‌های موجود و کاربردی، هم کیفیت محصولات خود را افزایش بدهند و هم کمیت آن را. روش‌های زیادی برای افزایش کیفیت محصولات کشاورزی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، استفاده از کود افزایش کیفیت محصولات کشاورزی است. اما این نوع کودها چه ویژگی‌هایی دارند و به چه شکلی باید در درختان و گیاهان استفاده شوند؟ جزو پرسش‌های مهمی هستند که در ادامه قصد داریم به آن‌ها بپردازیم.

کود افزایش کیفیت محصولات کشاورزی

کود افزایش کیفیت محصولات کشاورزی

به صورت کلی اگر دوست دارید که کیفیت محصولات زراعی‌تان را بالا ببرید، باید ابتدا شرایط را برای انجام این عمل مهیا کنید. مهم‌ترین شرطی که باعث می‌شود تا محصولات شما کیفیت بالایی داشته باشند، عبارتند از:

  • نهال با کیفیت و اصلاح شده
  • بذر مناسب و سالم
  • کود دهی مرتب به درخت و گیاه
  • حاصلخیز بودن خاک
  • آبیاری به موقع و اصولی
  • رساندن مواد مغذی دیگر به ریشه گیاهان و درختان
  • دقت در مرحله داشت محصولات کشاورزی
  • رسیدگی به درختان و گیاهان قبل از برداشت محصولات
  • و ... .

همه این عوامل باعث می‌شوند تا محصولاتی که شما تولید می‌کنید، کیفیت بالایی داشته باشند. در بین تمامی مواردی که گفته شد، کود و رساندن مواد مغذی به ریشه جزو مواردی هستند که حتما باید به درستی انجام گیرد. در ضمن شما باید از قبل همه شرایط نام برده را در حد مناسبی تامین کنید تا از بابت کیفیت محصولات کشاورزی‌تان به مشکلی برخورد نکنید.

خرید کود مناسب برای افزایش کیفیت محصولات کشاورزی:

کودها انواع بسیار متنوعی دارند که هر یک بخشی از نیازهای درختان و گیاهان کشاورزی شما را تامین خواهند کرد. از این رو باید دقت داشته باشید که از چه نوع کودی در این زمینه استفاده می‌کند. در یک حالت کلی دو نوع کود وجود دارد که عبارتند از:

  • کودهای طبیعی و آلی
  • کود شیمیایی

هر کدام از این نوع کودها از مواد مختلفی در ساختار خود بهره می‌برند و به افزایش کیفیت محصولات کشاورزی شما کمک زیادی می‌کنند.

کودهای طبیعی و آلی:

کود آلی که به کود ارگانیک نیز معروف هست، دارای منشأ طبیعی و بدون کوچک‌ترین و افزودنی مصنوعی به وجود می‌آید. درواقع این دسته از کودها پایه کربنی داشته و بازمانده‌ای مواد زنده و یا درگذشته زنده بودند، هستند. بقایای گیاهان، فضولات حیوانات و یا ترکیبی از هر دو آن‌ها ازجمله کودهای ارگانیک محسوب می‌شوند. در ضمن کودهای طبیعی و آلی به عنوان یکی از بهترین نوع کود افزایش کیفیت محصولات کشاورزی هستند و کاربرد بالایی دارند.

کود آلی برخلاف کود شیمیایی برای خاک مضر نبوده و استفاده بیش از اندازه آن‌ها به گیاه نیز آسیبی نمی‌رساند. کود آلی برای رشد سبزی‌ها مناسب است و به عنوان کود افزایش گل دهی و سرسبزی چمن‌ها به کار می‌آید. همچنین جهت تقویت دانه‌های تازه کاشته شده، گیاهان جوان و حتی بالغ مصرف آن بسیار مناسب و به جا است.

کود شیمیایی:

کود شیمیایی را باید یکی از رایج‌ترین و به نوعی اصلی‌ترین نوع کود در میان کشاورزان از زمان جنگ جهانی دوم به بعد دانست و دلیل آن دسترسی آسان، استفاده با حجم کم اما بازده بیشتر، راحتی کار با آن و نیز قیمت پایین‌تر نسبت به سایر کودها است. کود شیمیایی، از مواد معدنی تشکیل‌شده که به آسانی تجزیه و جذب می‌شوند و به صورت صنعتی تولید و به اشکال مختلفی مانند پودر، گرانولِ، محلول و گاز عرضه می‌گردند.

انواع کود افزایش کیفیت محصولات کشاورزی:

با انواع کود کشاورزی برای افزایش کیفیت محصولات کشاورزی به صورت جامع آشنا شدید. حال بپردازیم به معرفی چند کود افزایش کیفیت محصولات کشاورزی که مطمئنا می‌تواند کارایی بسیار بالایی برای شما داشته باشند:

کود کاوان پتاس:

کود پتاس بالا حاوی ۵۰% پتاسیم قابل جذب و ۴۶% گوگرد محلول، کود پودری با حلالیت و قابلیت جذب بالا است. از مزایای این ترکیب می‌توان به افزایش مقاومت گیاه در برابر امراض، سرما و خشکی اشاره کرد. این کود کاملاً در اختیار گیاه بوده و از هر گونه تثبیت و هدرروی آن جلوگیری می‌شود. این کود دارای ویژگی‌های مدیریت آب در گیاهان و کنترل بهینه مصرف آب توسط گیاه، افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات، بیماری‌ها و استرس‌های محیطی، افزایش کیفیت و بهره وری محصول، باز و بسته شدن به موقع روزنه‌ها و جلوگیری از هدر رفت آب در گیاه نیز است.

کود مایع کلسیم بور (تاپ کل بور):

 

تین نوع کود کشاورزی که به عنوان کود افزایش گل دهی نیز به کار برده می‌شود، موجب افزایش کیفیت و عملکرد محصولات زراعی و باغی، انتقال راحت و سریع کلسیم در اندام­‌های گیاه به دلیل وجود عنصر بور و کلاته بودن کلسیم در فرمولاسیون، افزایش مقاومت در برابر بیماری­‌ها و آفات و تنش­‌های محیطی می‌شود.

کود کامل ۱۵-۱۵-۱۵ N.P.K:

کودهای کامل NPK پودری دارای عناصر ماکرو و میکرو به صورت کلاته و ۱۰۰% محلول در آب هستند. این کودها فاقد عناصر کلر، سدیم، سرب و کادمیم بوده و برای مصرف در خاک‌های شور مناسبند. کود چند منظوره ۱۵-۱۵-۱۵ NPK برای استفاده در سیستم های کشت متراکم و محصولات حساس به شوری بسیار مناسب بوده و برای بسیاری از محصولات زراعی و باغی بکار می‌روند.

کود پتاسه %۲۰ (۵۰ کیلویی):

این کود به دلیل داشتن گوگرد، ترکیب مناسبی برای خاک‌های کشاورزی در سراسر کشور است و به دلیل نقش مهمی که در فعال کردن آنزیم‌های گیاهی و ویتامین‌ها دارد، به عنوان یک کود افزایش کیفیت محصولات کشاورزی به حساب می‌آید.

شما همین حالا می‌توانید انواع کود افزایش کیفیت محصولات کشاورزی را برای بالا بردن کیفیت محصولات زراعی‌تان از سناپالیز خریداری کنید. این کودها همچنین به عنوان کود افزایش گل دهی نیز کاربرد دارند و سبب خواهند شد تا علاوه بر افزایش کیفیت محصولات کشاورزی، به لحاظ کمی نیز شاهد رشد محصولاتتان باشید.

در نحوه خرید هر کدام از این نوع کودها اگر با سوال و یا مشکلی مواجه شدید، می‌توانید به صورت رایگان از مشاوره مشاوران تیم سناپالیز به آدرس وبسایت Sanapaliz.com نیز بهره مند شوید.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.