کد خبر : 1289 / /
/

افزایش رشد سبد معیشت کارگران!+جزئیات

نماینده کارگران در کمیته تخصصی تعیین سبد معیشت گفت: بعد از ۶ جلسه در این کمیته، سبد معیشت یک خانوار کارگری به میزان ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین شد.

افزایش رشد سبد معیشت کارگران!+جزئیات

 

با توجه به این که تعیین حداقل دستمزد برای کارگران که دربرگیری بیش از ۱۴.۷ میلیون کارگر بیمه شده در کشور را دارد و همچنین مبنای پرداختی‌ها در بخش غیرکارگری هم به شمار می‌رود،این مولفه مهم اقتصاد در شورای عالی کار در یک نشست سه جانبه با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت تعیین می‌شود که پیش نیاز این جلسات اصلی شورای کار کمیته‌های تخصصی تعیین دستمزد است که در آن کمیته‌ها نیز نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت بحث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و بعد از نتیجه‌گیری سبد معیشت تأمین هزینه‌های یک زندگی معمولی خانوار کارگری را به شورای عالی کار اعلام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

در این زمینه با فرامرز توفیقی نماینده کارگران در کمیته تعیین سبد معیشت کارگری گفت‌وگو شد که وی گفت: خوشبختانه بعد از برگزاری ۶ جلسه کمیته تخصصی دستمزد ذیل شورای عالی کار سبد معاش خانوار کارگری به میزان ۶۸ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۵۹۶ ریال به صورت ماهانه تعیین شد که این رقم به امضای هر سه ضلع نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در کمیته تخصصی مزد رسید

 

وی این را هم گفت که گرچه این سبد معیشتی با رقمی که نماینده کارگران پیشنهاد کرده بودند فاصله دارد اما برای رسیدن به اجماع برای تعیین دستمزد کارگران در سال آینده آن را پذیرفتیم و امضا کردیم و امیدواریم جلسات شورای عالی کار هرچه زودتر تعیین شده و حداقل مزد برای کارگران تعیین شود.

کارگران

نماینده کارگران در کمیته تخصصی تعیین سبد معیشت در پاسخ به این پرسش که سبد معیشتی خانوار کارگری نسبت به پارسال چه تغییری کرده است، گفت: سبد معیشت نسبت به سال گذشته ۳۹.۵۸ درصد رشد داشته است، اما تورم نقطه‌ای در بهمن‌ماه ۴۸.۲ درصد بوده؛ یعنی نرخ تورم بهمن امسال نسبت به بهمن پارسال ۴۸.۲ درصد افزایش یافته و نرخ تورم سالانه در بهمن امسال ۳۴.۲ درصد طبق اعلام مرکز آمار ایران بوده است.

توفیقی گفت: نمایندگان دولت پارسال در جلسات شورای عالی کار اعلام می‌کردند، تورم سال ۹۹ حداکثر ۱۵ درصد خواهد بود در حالی که آنچه که الان اتفاق افتاده بیش از ۲.۵ برابر آن روی داده است.

وی همچنین در مورد این که آیا سبد معیشت خانوار به صورت منطقه‌ای امکان داشت که تعیین شود، گفت: زیرساخت این کار فراهم نبود و هنوز وزارت کار در صدد پژوهش در این زمینه است که به نتیجه نرسیده است.

نماینده کارگران در کمیته تخصصی تعیین سبد معیشت اظهار داشت: سبد معیشت یک خانوار کارگری برای هزینه‌های معمولی و ضروری یک خانوار با بعد میانگین ۳.۳ نفر به صورت ماهانه را در برمی‌گیرد که این سبد معیشتی برای امسال ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان تعیین شده است.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.