کد خبر : 16929 / /
/

بازنشستگان|خبر خیلی مهم برای بازنشستگان| بازنشستگان بخوانند

فوری| خبر خیلی مهم درباره حقوق بازنشستگان| بازنشستگان بخوانند

قرار بود جاماندگان از عیدی نیز با حقوق اسفند عیدی خود را دریافت کنند. از آنجایی که در واریز حقوق تاخیر ایجاد شد، پرداخت عیدی نیز با تاخیر واریز مواجه شد.

فوری| خبر خیلی مهم درباره حقوق بازنشستگان| بازنشستگان بخوانند

حقوق بازنشستگان با مخارج آنها همخوانی چندانی ندارد. حقوق بازنشستگان هر ساله مبلغ کمی افزایش پیدا می کند. حقوق بازنشستگان با نرخ تورم فاصله دارد. حقوق بازنشستگان از صندوق بازنشستگی تامین می شود. حقوق بازنشستگان در سال آینده با این مبلغ پرداخت می شود.

خبر مهم درباره حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان کشوری امسال با تاخیر پرداخت شد. به گونه‌ای که تا روزهای پایانی اسفند، تعداد از آنها هنوز حقوقی دریافت نکرده‌ بودند. در حالی که روز ۲۸ اسفند دولت اعلام کرد که همه واریزی‌ها را انجام می‌دهد، برخی از بازنشستگان می‌گویند، هنوز حقوق ماه پایانی سال ۱۴۰۰ را دریافت نکرده‌اند.

صندوق بازنشستگی کشوری ابتدا در روز ۲۶ اسفند اعلام کرد که اعتبار لازم برای پرداخت حقوق اسفند تعدادی از بازنشستگان را تامین و حقوق آنها را پرداخت کرده است.

در مرحله بعد هم، صندوق بازنشستگی کشوری کشوری هم روز ۲۸ مدعی شد که حقوق جاماندگان را همان روز به حساب آنها واریز می‌کند.

در آن زمان علت عدم واریز حقوق بخش عمده‌ای از این بازنشستگان تا ساعات پایانی سال گذشته، عدم تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه اعلام شد.

قرار بود جاماندگان از عیدی نیز با حقوق اسفند عیدی خود را دریافت کنند. از آنجایی که در واریز حقوق تاخیر ایجاد شد، پرداخت عیدی نیز با تاخیر واریز مواجه شد.

با وجود این، برخی از بازنشستگان با آغاز سال جدید گفتند که هنوز حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. تعدادی از مخاطبان حتی امروز، ششم فروردین ۱۴۰۱ نیز پیام داده‌اند که حقوق اسفند همچنان به حساب آنها واریز نشده است.

عدم پرداخت حقوق بازنشستگان

برخی از پیام‌های مخاطبان در روزهای اخیر را در مورد عدم پرداخت حقوق اسفند بازنشستگان، در ادامه می‌خوانید.

-امروز ۶ فروردین هنوز حقوق پدر من واریز نشده خودتون قضاوت کنید، خواهش میکنم اعلام کنید کی قراره واریز بشه حقوقشون، ما هم زندگی داریم بخدا، ما هم خرید داریم، ما هم اجاره خونه میدیم.

-حقوق ما تا ۶فروردین واریز نشده یکی راجع به این موضوع پیگیر کند.

-حقوق ما تا الان ۶ فروردین واریز نشده!!!

-چرا هیچ کس هیچی نمیگه؟ چرا از حق ما دفاع نمیشه؟!مگه نمیشنوین میگیم حقوق مارو واریز نکردن؟!

-ششم فروردین ۱۴۰۱ شد و حقوق ما واریز نشد.

-حقوق اسفند بازنشسته هارو پرداخت کنین لطفا! حق ندارین از حقوق ماها به بقیه بدین!!

-ما پول نداریم دلمون به این حقوق برای خرید خوش بود! آخرش هم واریز نکردین ما هم شرمنده خانواده!!

-حقوق مارو واریز کنید! یعنی برای یه سری هارو واریز می کنید برای بقیه نه!

-مابه تفاوت حقوق را چند ماه واریز نکردن پس کو؟ رفتیم ‌سال جدید.

در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ و با رای نمایندگان مجلس، حداقل حقوق بازنشستگان‌ در سال آینده ۵ میلیون تومان تعیین شد.

نمایندگان مجلس تصویب کردند که حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرائی، ۱۰ درصد افزایش یابد.

به خاطر اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان توسط دولت و براساس آمارهای رسمی سازمان برنامه و بودجه، متوسط حقوق بازنشستگان تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری در سال گذشته و امسال، مجموعا ۱۲۰ درصد و متوسط حقوق بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی در همین دوره زمانی، مجموعا ۱۳۸ درصد افزایش یافته است.براساس همین آمارها، دولت برای اجرایی شدن طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یا همان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان، در سال ۹۹ بالغ بر ۴۵.۵ هزار میلیارد تومان بودجه در اختیار صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سازمان تامین اجتماعی قرار داده و این رقم در سال جاری به ۱۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.در این گزارش با استناد به اینکه منابع پایداری برای این موضوع که هزینه بالایی هم به کشور تحمیل می‌کند، پیش‌بینی نشده است تاکید شده است: افزایش حقوق بازنشستگان منجر به تشدید کسری بودجه شده از محل ایجاد تورم تامین می‌شود.حقوق بازنشستگان در 1401 افزایش می یابد. بازنشستگان در انتظار افزایش حقوق بازنشستگان در 1401 هستند. حقوق بازنشستگان هر سال افزایش می یابد. باید منتظر ماند و دید حقوق بازنشستگان در 1401 چقدر افزایش می یابد. جدیدترین اخبار درباره میزان افزایش حقوق بازنشستگان را در این خبر بخوانید.

مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان به سازمان بازنشستگی کشوری بابت استمرار همسان‌سازی بازنشستگان کشوری تخصیص داده می شود.

حجت الله عبدالملکی وزیر کار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بازهم اجرا می‌شود؟ خاطرنشان کرد: این موضوع را از سازمان تامین اجتماعی پیگیر باشید، اتفاقات خوبی رقم خورده که جزئیات آن را مدیرعامل تامین اجتماعی در جریان هستند و اعلام می‌کنند.

عبدالملکی گفت: مقرر شده حسابرسی ویژه‌ای در خصوص بدهی دولت به تامین اجتماعی انجام شود تا مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت به صورت دقیق تعیین شود.

حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره آخرین اخبار از پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی، اظهار کرد: به جد پیگیر پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی هستیم. درحال حاضر اختلاف نظری میان سازمان با دولت درخصوص میزان بدهی وجود دارد.

وی گفت: مقرر شده حسابرسی ویژه‌ای در این خصوص انجام شود تا مطالبات سازمان تامین اجتماعی از دولت به صورت دقیق بررسی شود. دولت در این دوره زمانی، عزم جدی برای پرداخت بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی دارد.

عبدالملکی بیان کرد: مقدار کم و کیف بدهی در جلسات سازمان تامین اجتماعی با سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی است تا محاسبات دقیقی انجام شود.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: هنوز میزان دقیق بدهی دولت به سازمان مشخص نیست منتظر هستیم بررسی‌ها انجام شود تا میزان رقم بدهی تعیین شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بازهم اجرا می‌شود؟ خاطرنشان کرد: این موضوع را از سازمان تامین اجتماعی پیگیر باشید، اتفاقات خوبی رقم خورده که جزئیات آن را مدیرعامل تامین اجتماعی در جریان هستند و اعلام می‌کنند.

بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهان اعمال پیشنهاداتی در لایحه بودجه به منظور اعاده ۱۰۰ درصد ضریب مستمری نسبت به زمان برقراری مستمری شدند.

در متن این نامه آمده است:

سازمان تامین اجتماعی باستناد ماده ۱۲ قانون برنامه ششم، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را طی دو مرحله در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بطور ناقص و عملا کمتر از ۶۰٪ آن را اجرا نمود و اعتراضات مکرر بازنشستگان نیز تاکنون نتیجه‌ای حاصل نگردیده است.

نظر به اینکه مجددا کمیسیون تلفیق مجلس در بند ۱ تبصره ۲ بودجه ۱۴۰۱ دولت را مکلف به پرداخت ۹۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بابت رد دیون و استمرار همسانسازی نموده است؛ لیکن نحوه اجرای متناسب‌سازی مبهم می‌باشد.

لذا به منظور رفع ابهام دوپیشنهاد زیر به منظور اصلاح بودجه اعلام می‌گردد:

۱) پیشنهاد افزایش متن زیر به آخربند ۱ تبصره ۲ بودجه:

به منظور استمرار همسانسازی بازنشستگان براساس اعاده ۱۰۰ درصد ضریب مستمری زمان برقراری نسبت به حداقل مستمری زمان برقراری (موضوع ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی و ماده ۴۱ قانون کار)

۲) پیشنهاد الحاق یک بند به تبصره ۱۲:

بند الحاقی به تبصره ۱۲:

به منظور استمرار متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر اساس ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه و با لحاظ نمودن مفاد بند( و) تبصره ۲ این قانون مبلغ ۹۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال (نود همت) اعتبار از محل رد دیون به سازمان تامین اجتماعی اختصاص داده شود.

سازمان تامین اجتماعی مکلف است براساس اعاده ۱۰۰درصد ضریب مستمری زمان برقراری نسبت به حداقل مستمری زمان برقراری (موضوع ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی و ماده ۴۱ قانون کار) اقدام نماید*.

خواهشمنداست به منظور حمایت از بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی نسبت به اضافه نمودن یکی از دو پیشنهاد فوق الذکر اقدام لازم مبذول فرمایید.

ولی الله قادری (دبیر اجرایی خانه کارگر بیرجند) با ابراز تاسف از اینکه جامعه کارگری در طول سال، نگران بحرانهای اقتصادی همچون تورم و گرانی است، گفت: چشم امید کارگران و بازنشستگان به روزهای پایانی سال و مصوبه شورای عالی کار است که در این سال‌ها از این چشم انتظاری، امیدی حاصل نشده است.

قادری با اعلام اینکه دستمزد باید بر اساس نرخ تورم یا سبد معیشت افزایش یابد، گفت: معلوم نیست آقایان با چه استدلالی از افزایش ناچیز دستمزد سخن می‌گویند و اصرار دارند که دستمزد مطابق سبد معیشت افزایش نیابد.

وی با اعلام اینکه کارگران، کارفرمایان، دولتمردان و مسئولان همه با یک واحد پول از مغازه‌های این کشور خرید می‌کنند، گفت: تفاوت و مشکل اصلی اینجاست که کارگران برای خرید پول ندارند، اما کارت‌های آقایان پر از پول است و برای خرید کالا با هر قیمتی مشکل ندارند.

دبیر اجرایی خانه کارگر بیرجند با اعلام اینکه فشارهای وارده به کارگران و خانواده‌هایشان از مرز تحمل عبور کرده است، گفت: اگر دولت و شورای عالی کار بر اساس تورم واقعی دستمزد را افزایش دهند، باز هم کارگران در شرایط سخت باقی خواهد ماند زیرا با افزایش درصدی نمی‌توان به واقعیت‌های اقتصاد نزدیک شد.

وی با تاکید بر اینکه رشد تورم و گرانی کالاها فراتر از افزایش دستمزد است، گفت: تاسف‌آور این است که امروز از تورمی سخن می‌گوییم که کارگران در سال گذشته تحمل کرده‌اند و بی‌شک برای سال آینده باید تورمی افزون بر تورم موجود را تحمل کنند.

قادری با اعلام اینکه هرساله در روزهای پایانی سال شاهد آمارسازی دولت‌ها هستیم، گفت: در حالی که قیمت کالاها روزانه افزایش می‌یابد، دولتمردان ادعا دارند که تورم کاهش یافته، این در حالی است که برای کارگران، تورم روند رو به رشدی دارد و در واقع تورم بالای ۶۰ درصد را تحمل می‌کنند.

وی با اعلام اینکه بر اساس هر شاخصی، دستمزد را افزایش دهند، پاسخگوی تورم نخواهد بود، گفت: بزرگترین اشتباه نماینده کارگران در شورای عالی کار این است که از درصد سخن می‌گویند، در حالی که باید عددی را مطالبه کنند که بتوانند پاسخگوی هزینه‌ها باشد.

دبیر اجرایی خانه کارگر بیرجند گفت: افزایشِ ۴۰ درصدی دستمزد یعنی اضافه شدنِ رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی به مزد، این در حالی است که سبد معیشت ۹ میلیون تومان است و برای پر کردن سفره کارگران با حداقل‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین کالاها، باید به دستمزد کنونی ۵ میلیون تومان افزوده شود.

وی خطاب به اعضای شورای عالی کار گفت: از نمایندگان کارگری انتظار داریم در صورتی که دستمزد مطابق تورم و گرانی روز افزایش پیدا نکرد، از امضای صورتجلسه شورای عالی کار خودداری کنند.

قادری در پاسخ به اینکه اگر نمایندگان کارگری صورتجلسه مزد را امضا نکنند چه می‌شود، گفت: در شورای عالی کار به نظرات کارگران توجهی نمی‌شود و سه جانبه گرایی معنا ندارد، در این صورت شرمندگی برای نمایندگان کارفرمایی و دولت در شورای عالی کار را به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه وقتی صورت جلسه دستمزد شورای عالی کار امضا می‌شود، یعنی کارگران با این افزایش دستمزد موافق هستند، گفت: امضای صورت جلسه‌ای که با واقعیت‌ها فاصله زیادی دارد، هیچ نفعی برای کارگران ندارد و چنانچه مخالفت نمایندگان کارگری در شورای عالی کار با امضا نکردن صورتجلسه تعیین دستمزد مشخص شود، آنگاه مشخص خواهد شد که ترکیب شورای عالی کار تا چه اندازه به نفع کارفرمایان، به زیان کارگران و بدور از سه جانبه‌گرایی است.

 

میرهاشم موسوی در پاسخ به اینکه آیا متناسب سازی حقوق‌ها برای بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در سال آینده نیز اجرا و حقوق بازنشستگان افزایشی خواهد داشت یا خیر؟ اظهار کرد: متناسب سازی یا همسان سازی حقوق‌ها، در یکی دو سال اخیر اجرا شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: اما به طور کلی بر اساس قانون و ضریب افزایشی که هرسال به حقوق‌ها می‌خورد، حتما این ضریب افزایش حقوق را سال آینده برای بازنشستگان خواهیم داشت.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در واکنش به اینکه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پایین‌تر از سایر بازنشستگان است گفت: دولت پیش‌بینی‌هایی کرده و در مجلس نیز همکاری‌هایی در حال انجام است و می‌خواهند حداقلی را برای بازنشسته‌ها تصویب کنند که ما تفاهم داریم هر تصمیمی در مجلس گرفته شود با توان و کمک همکاران در حوزه تامین مالی و بیمه‌ای اجرایی کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.

دو گروه بازنشستگی در کشور وجود دارد، گروه اول دولتی‌ها هستند که صندوق بازنشستگی کشوری و لشگری موظف است به آنها تسهیلات بدهد. گروه دوم نیز بیمه شده‌های تامین اجتماعی هستند.

افراد عضو صندوق بازنشستگی لشگری و کشوری وام قرض الحسنه ۱۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند. طبق اعلام این صندوق درخواست ۱۳۰ هزار نفر برای وام بازنشستگی تایید شد. قرار شد وام این افراد در شش مرحله پرداخت شود که آخرین مرجله آن مربوط آذر ماه می‌شود.

در واقع در هفته اول آذر باید بیش از ۲۰ هزار بازنشسته این صندوق وام بازنشستگی بگیرد.

آخرین وضعیت وام بازنشستگان تامین اجتماعی

اما در خصوص وام بازنشستگی تامین اجتماعی، هر ماه یک فرصت ثبت‌نام به افراد داده می‌شود تا ثبت‌نام کنند. وام ضروری این گروه از بازنشستگان هفت میلیون تومان است.

آنطور که رئیس کانون بازنشستگی استان تهران می‌گوید، سهم بازنشستگان تهرانی از بودجه وام امسال احتمالا حدود ۵۰ هزار نفر باشد، یعنی بودجه ۳۵۰ میلیارد تومانی.

در مهرگفته بود که تا پایان ماه وام هشت هزار نفر دیگر وام می‌گیرند. براساس آخرین پیگیری‌ها از صندوق بازنشستگی استان تهران، وام این هشت هزار نفر واریز شده و تعداد واریزی‌ها به ۲۸ هزار نفر رسیده است.

دهقان‌کیامی‌گوید: به احتمال زیاد سهم بازنشستگان تهرانی ۵۰ هزار نفر باشد که ثبت‌نام‌ها برای ۲۲ هزار نفر دیگر ادامه دارد. دو مرجله دیگر ثبت‌نام مرحله باقی مانده و به گفته او در حال حاضر نیز سامانه برای ثبت‌نام از بازنشستگان فعال است.

او توضیح می‌دهد: بازنشستگان تامین اجتماعی تا ۲۶ آبان فرصت دارند که ثبت‌نام کنند. پس از ۲۶ آبان سامانه ثبت‌نام بسته می‌شود تا درخواست‌های جدید بررسی و وام تایید شده‌ها واریز شود. آخرین مرحله ثبت‌نام نیز در آذر انجام می‌شود.

رئیس کانون بازنشستگی تهران در پایان درباره افزایش حقوق و کمک معیشتی سازمان تامین اجتماعی توضیح داد: امسال خبری از کمک‌های حمایتی نیست اما ما تلاش می‌کنیم که حقوق بازنشستگان افزایش خوبی داشته باشد در این خصوص نیز جلسه‌ای را به تازگی داشتیم.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.