کد خبر : 13968 / /
/

تزریق بوتاکس برای جلوگیری از تعرق موثر است؟

بوتاکس درمانی است که شامل تزریق سم بوتولینیوم به پوست می شود. بوتاکس هم مصارف پزشکی و هم مصرف آرایشی دارد. برخی مردم برای کاهش تعریق از این درمان استفاده می کنند. تزریق بوتاکس اغلب با کاهش چین و چروک و زیبایی همراه است. همچنین درمان موثری برای تعریق بیش از حد محسوب می شود. در تزریق بوتاکس از سم بوتولینیوم برای مسدود کردن سیگنال های عصبی که مسئول تعریق هستند استفاده می‌شود و از تعریق بیش از حد غدد عرق جلوگیری می کند. درمان مجدد معمولاً 3 تا 6 ماه بعد نیاز است چون اعصاب دوباره باز سازی می شوند. با این وجود با گذشت زمان بیماران می توانند مدت زمان بیشتری بین این درمان ها فاصله بدهند.

تعریق بیش از حد چیست؟

«هنگامی که بدن بیش از حد نیاز، عرق تولید می‌کند تا بدن خنک شود، هایپرهیدروزیس نامیده می‌شود»(منبع). تعریق بیش از حد به تعریق غیرطبیعی گفته می‌شود. مثلا زمانی که هوا گرم نیست عرق کنید! افرادی که تعریق بیش از حد دارند اغلب لباس هایشان خیس می شود یا عرق از آن می چکد. ضد تعریق های معمولی برای افرادی که این مشکل را دارند موثر واقع نمی‌شود.

بوتاکس چیست؟

«بوتاکس برندی است که از سم بوتولینوم نوع A برای درمان چین و چروک و سایر مشکلات پزشکی استفاده می‌کند اما مارک های دیگری نیز وجود دارند که از سم بوتولینوم استفاده می کنند.»

بوتاکس برای درمان انواع مشکلات استفاده می‌شود بوتاکس نوروتوکسینی است که از میکروب هایی که موجب بوتولیسم (مسمومیت غذایی) می شوند، ساخته می شود. اما نگران نباشید این دارو اگر به صورت صحیح توسط یک پزشک متخصص انجام شود کاملاً بی خطر است.

ابتدا بوتاکس به عنوان یک درمان زیبایی آغاز به کار کرد. بوتاکس چروک های پوستی را به طور موقت با فلج کردن عضلات صورت صاف می کند. پزشکان همچنین از بوتاکس برای درمان بیماری های عصبی عضلانی مثل میگرن، اسپاسم عضلانی و تعریق بیش از حد استفاده می کنند.

تزریق بوتاکس چگونه عمل می کند؟

بوتاکس با مسدود کردن اعصابی که مسئول فعال کردن غدد عرق هستند عمل می کند. معمولاً وقتی دمای بدن شما افزایش پیدا می‌کند سیستم عصبی شما غدد عرق را فعال می کند. در این موارد بدن شما به طور اتوماتیک خودش را خنک می‌کند. اما در افرادی که تعریق بیش از حد دارند اعصابی که سیگنال های غدد عرق را ارسال می‌کند بیش از حد فعالیت می‌کنند.

وقتی که شما بوتاکس را مستقیماً به ناحیه ای از بدن خود که تعریق بیش از حد دارد تزریق می کنید اعصاب بیش فعال فلج می شوند. هنگامی که اعصاب شما نتوانند سیگنالهای غدد تعریق را ارسال کنند شما عرق نمی کنید. اما بوتاکس تنها از عرق کردن در نواحی خاصی که تزریق انجام شده است جلوگیری می کند.

آیا بوتاکس برای تعریق موثر است؟

وزارت بهداشت و تغذیه تاثیر تزریق بوتاکس برای درمان تعریق زیر بغل را تایید کرده است. این ماده از طریق مسدود کردن مواد شیمیایی در بدن که غدد تعریق را فعال می‌کنند کار می کند. تجربه نشان داده است که تزریق بوتاکس به زیر بغل تعریق را ۸۲ تا ۸۷ درصد کاهش می دهد تاثیر آن معمولاً ۴ تا ۱۲ ماه طول می کشد یا در برخی موارد تا ۱۴ ماه دوام دارد.

تجربه نشان داده است که تزریق بوتاکس به کف دست ها تعریق را کاهش می دهد اما طبق گزارشات انجام شده این روش دردناکتر از تزریق بوتاکس به زیر بغل است. برخی از متخصصان پوست با تجربه می توانند همچنین بوتاکس را برای درمان عرق صورت، کشاله ران و سینه ها استفاده کنند. کسانی که به این نواحی بوتاکس تزریق می کنند نیاز به دانش بیشتری از عضلات و بافت های پیچیده بدن دارند تا درمان به صورت ایمن و موثر انجام شود.

افرادی که تزریق بوتاکس را در قسمت زیر بغل انجام میدهند معمولاً دو تا چهار روز بعد از درمان نتایج را مشاهده می‌کنند تاثیر کامل تزریق معمولاً در عرض دو هفته قابل مشاهده است. با این وجود بوتاکس راه حل دائمی برای تعریق بیش از حد زیر بغل نیست یک درمان برای ۴ تا ۱۲ ماه دوام دارد بنابراین فرد نیاز به تزریق مداوم دارد تزریق بوتاکس زمانی بیشترین موفقیت را به همراه دارد که تعریق بیش از حد فقط در یک ناحیه از بدن وجود داشته باشد.

متخصصان درمان بوتاکس را برای زنانی که باردار یا شیرده هستند یا برای افرادی که سابقه اختلالات عصبی عضلانی دارند توصیه نمی کنند. چون بوتاکس منجر به ضعف عضلانی در نواحی تحت درمان می شود متخصصان پوست با بیماران صحبت می کنند تا در مورد حرفه و سبک زندگی آنها بیشتر بدانند و با ارزیابی شرایط آنها تصمیم بگیرند آیا تزریق بوتاکس برای آنها بهترین گزینه هست یا خیر.

تزریق بوتاکس چه احساسی دارد؟

تزریق بوتاکس زمانی بهترین نتیجه را به دست می‌دهد که توسط یک فرد با تجربه انجام شود. تزریق زیاد طول نمی کشد و می توان در طی مراجعه به مطب پزشک آن را انجام داد. پزشک شما داروی بوتاکس را زیر سطح پوست از طریق سوزن نازک تزریق می کند. شما چندین تزریق دریافت می کنید که تقریبا به صورت الگوی شبکه مانند در نواحی مورد نظر انجام می شود. ممکن است پزشک برای جلوگیری از درد از یک عامل بی حس کننده و یا یخ استفاده کند. شما می‌توانید بعد از تزریق بوتاکس سر کار بروید و حتی به فعالیت های روزانه خود بازگردید ممکن است پزشک شما برای بررسی نواحی که درمان نشده اند جلسه دیگری تعیین کند.

آماده سازی و مراقبت های بعد از درمان

 در قسمت زیر نکاتی در مورد کارهایی که باید قبل و بعد از درمان انجام دهید آورده شده است:

قبل از عمل

قبل از انجام عمل فرد با پزشک خود مشورت می کند. آنها باید در این فرصت در مورد مشکلات پزشکی که دارند و داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنند صحبت کنند این نکات به پزشک کمک می کند خطر عوارض جانبی و مشکلات بعدی را کاهش دهند. افرادی که تزریق بوتاکس انجام میدهد نباید زیر بغل خود را ۳ تا ۴ روز قبل از درمان بتراشند.

بعد از درمان

افراد می توانند فوراً بعد از درمان بوتاکس به خانه بروند. آنها باید از ورزش کردن خودداری کنند و به مدت یک روز حمام و یا دوش آب گرم نگیرند. اکثر متخصصانی که بوتاکس انجام می دهند یک تا دو هفته بعد از عمل یک جلسه معاینه می گذارند در این جلسه نواحی که درمان انجام نشده است بررسی می شود و عوارض جانبی کنترل می شود.

آیا تزریق بوتاکس عوارض جانبی دارد؟

عرق کردن برای خنک کردن بدن ضروری است، بنابراین اگر از بوتاکس برای جلوگیری از عرق استفاده کنم بدنم نمی تواند خودش را خنک کند؟ نه، چون هر ناحیه از بدن که عرق می کند فقط قسمتی از کل غدد عرق را در بر دارد زیر بغل ۲ درصد از آن را در بر دارد. کاهش تعریق در چند ناحیه کوچک بر روی توانایی کل بدن برای خنک کردن خودش تاثیری نمی گذارد.

یکی دیگر از نگرانی هایی که مردم دارند این است که تعریق کمتر در یک قسمت از بدن باعث افزایش عرق در قسمت های دیگر بدن می شود اما چنین اتفاقی نیز نمی افتد. دکتر یو طبق گزارشاتی که دریافت کرده است می گوید: تزریق بوتاکس زیر بغل جز درد هنگام تزریق بوتاکس هیچگونه عوارض جانبی دیگری ایجاد نمی کند. شایع‌ترین عوارض جانبی ضعف عضلانی است اما این مورد بیشتر برای نواحی مثل کف دست صدق می کند.

در چه قسمت هایی میتوان با خیال راحت تزریق بوتاکس را انجام داد؟

یک متخصص پوست با تجربه می تواند تزریق بوتاکس را به طور ایمن انجام دهد. به دنبال پیدا کردن پزشکی باشید که عمل تزریق بوتاکس را نه تنها برای چین و چروک بلکه برای تعریق بیش از حد نیز بسیارزیاد انجام داده است. پزشک شما باید با درمان بوتاکس و هر گونه عوارض جانبی احتمالی آن کاملاً آشنا باشد و علاوه بر این یک پزشک متخصص پوست باتجربه می‌داند چه کسانی نباید تزریق بوتاکس انجام دهند.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.