کد خبر : 5903 / /
/

اخبار کرونا| آمار کرونا| آخرین آمار کرونا

مرگ بر اثر تزریق واکسن کرونای فایزر / جزئیات

در این بیانیه آمده است این هیات خاطرنشان کرد مسائل پزشکی دیگری نیز در همان زمان رخ داده که ممکن است بر نتیجه تزریق واکسن تاثیر بگذارد.

مرگ بر اثر تزریق واکسن کرونای فایزر / جزئیات

دولت نیوزیلند روز دوشنبه اعلام کرد یک زن بعد از تزریق واکسن کرونای فایزر در این کشور جان باخت.

وزارت بهداشت نیوزیلند با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، یک هیات مستقل پایش ایمنی واکسن کرونا علت مرگ این زن را التهاب عضله قلب دانست که یکی از عوارض واکسن آمریکایی فایزر است.

همچنین هفته گذشته، تزریق محلول آب و نمک به جای واکسن کرونا در ۵ فرد مبتلا به دلتا و احتمال گسترده بودن این اشتباه در دوز دوم تزریق عمومی؛ در نیوزلند جنجال گسترده‌ای به پا کرده است.

تحقیقات نشان می‌دهد که پنج فرد مبتلا به سویه دلتای کرونا، در دوز دوم واکسیناسیون خود به جای فایزر، محلول نمک دریافت کرده اند.

انتشار این خبر از سوی وزارت بهداشت نیوزیلند باعث جنجال بزرگی در این کشور شده و بر اساس گزارش‌ها احتمالا افراد بیشتری به اشتباه واکسن محلول نمک به جای واکسن کرونا دریافت کرده باشند.

مرگ این زن در نیوزیلند در حالی اتفاق افتاد که ژاپن تزریق ۱.۶۳ میلیون دُز واکسن کرونای مدرنا را روز (پنج شنبه) یک هفته پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر وجود آلودگی در برخی از ویال‌های این واکسن متوقف کرد.

مسئولان ژاپن و شرکت مدرنا اعلام کرده اند هیچ مشکلی در رابطه با ایمنی یا کارآیی این واکسن‌ها مشخص نشده و تنها برای احتیاط تزریق این واکسن‌ها به حالت تعلیق درآمده است، اما این اقدام باعث شده تا چندین شرکت ژاپنی واکسیناسیون کارکنان خود را که طبق برنامه ریزی برای امروز تعیین شده بود، لغو کنند.

شرکت مدرنا در گزارشی تایید کرده است که مواردی از وجود "ذرات خارجی" در ویال‌های واکسن کووید-۱۹ مشاهده شده است. این شرکت در حال بررسی گزارش‌ها است و همچنان متعهد به همکاری با شریک خود شرکت "تاکدا"ست که مسئولیت توزیع واکسن در ژاپن را بر عهده دارد.

یک مقام وزارت بهداشت ژاپن گفته است که شرکت تاکدا ابتدا در ۱۶ ماه آگوست از ویال‌های آلوده مطلع شده و این موضوع را روز چهارشنبه به دولت گزارش کرده است. این تاخیر به این دلیل بوده که شرکت تاکدا به زمان نیاز داشته تا اطلاعاتی را در مورد ویال‌های آلوده و اینکه در کدام استان‌ها توزیع شده، جمع آوری کند.

شرکت مدرنا اعلام کرده است که این آلودگی می‌تواند به دلیل بروز مشکل در یکی از خطوط تولید واکسن در اسپانیا باشد.

در حالی که دولت آمریکا سعی دارد به گونه ای القا کند که طرفداران واکسن فایزر در دنیا زیاد هستند اما رسانه های رسمی کشورها در گزارش هایی از تلفات و تبعات واکسن فایرز و مدرنا خبر می دهند.

پروفسور علیرضا ناجی، رئیس مرکز ویروس شناسی کشور تاکید کرد: در نمونه‎ گیری و مقایسه‌‎ی محدودی که میان برخی تزریق‎ کنندگان واکسن‎ انجام دادیم، عملکرد واکسن برکت بهتر از سینوفارم بود.

واکسن فایزر به‌عنوان اولین واکسن کرونا کشف شد و در ۱۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ مجوز FDA را دریافت کرد.

 - واکسن کووید-۱۹ فایزر–بیواِن‌تِک یک واکسن جهت پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ است. در مارس سال ۲۰۲۰، شرکت فایزر یک طرح ۵ ماده‌ای را شروع کرد. در این طرح، فایزر از همه اعضای اکوسیستم نوآوری، از شرکت‌های بزرگ دارویی گرفته تا کوچک‌ترین شرکت‌های زیست‌فناوری، سازمان‌های دولتی و حتی مؤسسات دانشگاهی درخواست کرد تا با هم همکاری کرده تا بتوانند به مقابله با بحران کرونا بپردازند.

واکسن کرونای فایزر – بایونتک

واکسن کرونا

این واکسن به‌عنوان اولین واکسن کرونا کشف شد و در ۱۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ مجوز FDA را دریافت کرد. سپس شرکت تولیدکننده آن، داده‌های کارآزمایی بالینی این واکسن کرونا را گزارش داد. این گزارش حاوی خبر مؤثربودن این واکسن تا ۹۵٪ در جلوگیری از علائم کرونا بود.

معایب واکسن کرونای فایزر

واکسن کرونا

نیازهای شدید ازنظر نحوه نگهداری (درجه حرارت بسیار کم (۹۴- درجه فارنهایت))

شرکت سازنده در اواسط ماه فوریه داده‌های جدیدی را به FDA ارائه داد که نشان‌دهنده پایداری این واکسن کرونا در فریزرهای دارویی است.

وضعیت واکسن کرونا فایزر

واکسن کرونا

استفاده اضطراری در آمریکا

مجاز به استفاده در اتحادیه اروپا

قابل‌توصیه برای:

هر فرد ۱۲ ساله یا بیشتر

مقدار مصرف واکسن کرونا فایزر

دو دوز با فاصله ۲۱ روز

مسئولان این دو شرکت اخیراً تقاضای مجوز برای دوز سوم واکسن را برای تقویت پاسخ ایمنی داده‌اند. همچنین این دو شرکت اثربخشی دو دوز این واکسن کرونا را تا ۶ ماه اثبات کرده‌اند.

عوارض جانبی شایع واکسن کرونا فایزر

تب

لرز

سردرد

بدن درد

خستگی

قرمزی و تورم در محل تزریق

موارد احتیاطی واکسن کرونا فایزر

همه این عوارض به‌طورکلی طی یک یا دو روز استراحت با مصرف مقدار کافی آب و داروهایی مانند استامینوفن برطرف می‌شود. اگر علائم در طی ۷۲ ساعت برطرف نشد یا علائم تنفسی مانند سرفه یا تنگی نفس داشتید با متخصص عفونی خود تماس بگیرید.

به نظر می‌رسد واکسن‌های mRNA در موارد نادر باعث آنافیلاکسی می‌شوند. آنافیلاکسی یک واکنش شدید قابل‌درمان با اپی‌نفرین است. به همین دلیل، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها به سایت‌های واکسیناسیون نیاز دارند تا همه افراد را پس از تزریق واکسن به مدت ۱۵ دقیقه و در صورت داشتن سابقه حساسیت شدید یا مصرف داروی رقیق‌کننده خون، به مدت ۳۰ دقیقه تحت‌نظر بگیرند.

نحوه عملکرد واکسن کرونا فایزر

فایزر یک واکسن کرونا بر مبنای فناوری mRNA است. برخلاف واکسن‌هایی که ویروس ضعیف‌شده یا غیرفعال را وارد بدن می‌کنند، واکسن کرونای فایزر قطعه کوچکی از کد ژنتیکی از ویروس کرونا به سلول‌های میزبان تحویل می‌دهد.

میزان اثرگذاری عمومی واکسن کرونا فایزر

۹۵٪ (در کسانی که عفونت قبلی ندارند).

محققان گزارش دادند که این واکسن کرونا در افراد مختلف با متغیرهایی از جمله سن، جنسیت، نژاد و شاخص توده بدنی (BMI) یا وجود سوابق بیماری به همان اندازه مؤثر است.

میزان اثرگذاری بر سویه‌های مختلف کرونا ویروس

بیش از ۹۵٪ در برابر بیماری شدید یا مرگ ناشی از سویه آلفا (انگلیسی) و نوع بتا (آفریقای جنوبی)

بیش از ۸۸% در برابر موارد ایجاد علائم سویه دلتا (هندی)

بیش از ۹۵% در برابر موارد بستری شدن در بیمارستان ناشی از سویه دلتا (هندی)

قیمت واکسن کرونا فایزر

حدود ۲۰ دلار در آمریکا

محل ساخت واکسن کرونا فایزر

آمریکا. بایونتک (یک شرکت بیوتکنولوژی مستقر در ماینتس آلمان) با همکاری شرکت فایزر آمریکا.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.