کد خبر : 5280 / /
/

قیمت خودرو/قیمت خودرو دیوار/قیمت خودرو سایپا

وعده کاهش قیمت خودروی وزیر نو رسیده را باور کنیم؟

رضا فاطمی امین امروز برای معرفی برنامه‌های خود به مجلس رفت. اگرچه برنامه‌های او از ساخت مسکن و ساماندهی حاشیه‌نشین‌ها را هم در بر می‌گرفت، اما بخش مهمی از آن بر صنعت خودرو متمرکز بود.

وعده کاهش قیمت خودروی وزیر نو رسیده را باور کنیم؟

در صورت عدم احیای توافق هسته ای قیمت خودروهای داخلی و وارداتی با شوک جدید رو به رو خواهد شد. فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر برجام مجدداً امضا شود و تحریم‌های صنعت خودرو و مبادلات مالی و بانکی برداشته شود، آن زمان آزادسازی واردات خودرو می‌تواند معقول باشد و در قیمت خودرو تاثیر مثبت داشته باشد. در چنین شرایطی اگر واردات خودرو آزاد شود درآمدهای دولت ناشی از اخذ حقوق و عوارض گمرکی خودرو بسیار چشمگیر خواهد بود. اما اگر برجام به هر دلیلی به نتیجه نرسید و مذاکرات فرسایشی شود، قیمت خودروهای وارداتی با یک شوک دیگر روبرو خواهد شد و قیمت خودرو با افزایش بی سابقه ای روبه رو می شود. اما اگر برجامی در کار نباشد، دولت رئیسی، برای کنترل تورم باید ریاضت اقتصادی در پیش بگیرد که میزان تولید خودرو کاهش خواهد یافت و قیمت خودرو افزایش می‌یابد.

وزیر پیشنهادی صمت می‌گوید می‌خواهد تولید خودرو در ایران را به ۳ میلیون دستگاه برساند و بهای تمام شده خودرو را ۲۰ درصد کاهش دهد. وعده‌ای که اگر محقق شود می‌تواند شوک قیمتی به بازار خودرو بدهد.

فاطمی امین چه رویایی برای بازار و صنعت خودرو دارد؟ تمرکز فاطمی امین بر تولید خودروی داخلی است و هیچ حرفی از آزادسازی واردات خودرو در برنامه او دیده نمی‌شود. به عبارتی نه فقط او مخالف واردات خودرو است که می‌خواهد مازاد تولید خودروی داخل را صادر هم کند.

او وعده داده که میزان تولید خودرو را به ۳ میلیون دستگاه برساند. وعده‌ای که امروز با مخالفت نمایندگان مواجه شد و آنها این وعده فاطمی را نشدنی خواندند. چیزی که کارشناسان اقتصادی هم پیش از این عنوان کرده بودند.

هم‌اکنون به گفته آمارها حداقل ۷۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در انبار خودروسازان دپو شده و امکان تکمیل و تحویل آن را ندارند. وزارت صمت اعلام کرده که خط تولید ۵ محصول ایران خودرو متوقف شده و یکی از علت‌های این مساله هم کمبود قطعه است.

حالا باید پرسید در حالی که خودروسازان امکان تکمیل ۷۰ هزار خودروی ناقص را ندارند، وزیر صمت چگونه می‌خواهد ۳ میلیون خودرو تولید کند.

کاهش ۲۰ درصدی قیمت خودرو

قیمت خودرو

اما او وعده دیگری هم داده است. آن هم کاهش ۲۰ درصدی بهای تمام شده تولید خودروی داخلی است. وعده‌ای که اگر محقق شود احتمالا باید شوک قیمتی به بازار وارد کند و باعث کاهش قیمت خودرو شود.

البته فاطمی امین تنها گفته این برنامه را برای سال آینده دارد اما نگفته چگونه در شرایطی که قیمت ارز در حال صعودی است، می‌تواند قیمت تمام شده خودرو را کاهش دهد؟

در دو هفته گذشته قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد رکورد زده است و برخی از خودروها ظرف دو هفته گذشته بیش از ۳۰ میلیون تومان گران شده‌اند.

نکته جالب دیگر در برنامه فاطمی امین این است که او از یک طرف مساله آزادسازی واردات خودرو را مسکوت گذاشته اما از طرف دیگر می‌گوید رقابتی نبودن صنعت خودروسازی ایران، یکی از مشکلات این حوزه است.

به گفته کارشناسان، رقابت تنها در شرایطی ایجاد می‌شود که واردات خودرو به کشور آزاد شود و انحصار تولید خودرو از خودروسازان داخلی گرفته شود. اما آنچه از برنامه و گفته‌های فاطمی بر می‌آید این است که فاطمی هیچ برنامه‌ای برای آزادسازی واردات ندارد. حالا باید توضیح دهد که چگونه می‌خواهد مشکل رقابتی نبودن این صنعت را حل کند؟

فاطمی امین از یک سو بر مساله قیمت‌گذاری خودرو و تنظیم بازار تاکید کرده و از طرف دیگر گفته دیگر دولت نباید بنگاه‌دار صنعت خودرو باشد. او وعده داده من اگر وزیر شوم، مایل نیستم مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی را تعیین کنم. بلکه در یک دوره گذار اینها را به سهام‌داران واگذار می‌کنیم. احتمالا نگاه او این است که این شرکت‌ها به مردم واگذار شود اما همچنان دولت تعیین‌کننده قیمت خودرو باشد.

قیمت خودرو حتی با وجود تعطیلات شش روزه اخیر، روند صعودی را دنبال کرده است. اتفاقی که ناشی ناشی از تحولات بازار ارز و البته کمبود عرضه است.

با وجود تعطیلی سراسری در کشور طی هفته گذشته تا به امروز، منحنی قیمت در بازار خودرو به روند صعودی خود ادامه داد، اتفاقی که گفته می‌شود ناشی از تحولات بازار ارز و البته کمبود عرضه است. بنا به گفته فعالان بازار، قیمت خودروهای داخلی با شیبی نسبتا تند در هفته گذشته بالا رفته، تا جایی که کف قیمت به حدود ۱۳۵ میلیون تومان رسیده است.

در رابطه چرایی رشد قیمت خودرو در بازار آن هم در روزهای قرنطینه سراسری، دلایل مختلفی عنوان می‌شود که مهم‌ترین آنها تحولات بازار ارز است. قیمت ارز طی هفته‌های اخیر روندی صعودی داشته تا جایی که دلار به نزدیکی‌های ۲۷ هزار تومان هم رسید.

ازآنجاکه بازار خودرو معمولا از بازار ارز خط می‌گیرد، قابل پیش‌بینی بود در پی افزایش قیمت ارز، قیمت خودرو نیز بالا برود. روند افزایشی قیمت خودرو در بازار تقریبا همزمان با صعود قیمت ارز آغاز شد، اتفاقی که قبلا نیز بارها رخ داده است.

بازار خودرو به‌ویژه طی سه سال گذشته (سال‌های تحریم) همواره متاثر از انتظارات تورمی و قیمت ارز بوده و این تاثیرپذیری کماکان ادامه دارد. حالا باید منتظر ماند و دید در پایان تعطیلات چه اتفاقی در بازار ارز و به تبع آن، بازار خودرو رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد در صورت کاهشی شدن قیمت ارز، بازار خودرو هم کوتاه خواهد آمد و اگر ارز به پیشروی‌اش ادامه دهد، منحنی قیمت خودرو نیز همچنان صعود خواهد کرد.

اما موضوع دیگری که منحنی قیمت خودرو را در بازار تحریک کرده، نااطمینانی به آینده برجام است. هنوز مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار برجام است و آیا دولت جدید به مذاکرات در این حوزه ادامه خواهد داد یا نه!از همین رو، این نااطمینانی سبب شده به نوعی انتظارات تورمی شهروندان تحریک و به تبع آن، قیمت بالا برود.

کارشناسان معتقدند در صورت بازگشت ایران به مذاکرات برجامی، انتظارات تورمی کاهش می‌یابد و قیمت ارز هم نزولی می‌شود، بنابراین نزولی شدن منحنی قیمت خودرو نیز قابل تصور است.

در کنار اینها اما کمبود عرضه نیز مزید بر علت شده تا قیمت خودرو در بازار بالا برود. گویا خودروسازان با مشکل تامین قطعه مواجهند و این موضوع سبب رشد تولید محصولات ناقص شده، محصولاتی که تا تکمیل نشوند، امکان عرضه آنها به بازار نیست.

از طرفی، تولید برخی خودروها نیز متوقف شده و این موضوع دلیل دیگری برای رشد قیمت خودرو در بازار عنوان می‌شود. البته خودروسازان اعلام کرده‌اند توقف تولید این محصولات موقتی است و قرار نیست برای همیشه از خطوط تولید حذف شوند.

روند صعودی قیمت خودرو در بازار

قیمت خودرو

اما طبق گزارشی که خبرگزاری مهر منتشر کرده، تمام خودروهای داخلی طی دو هفته گذشته رشد قیمت قابل توجهی را در سایه رشد انتظارات تورمی، تحولات بازار ارز و کمبود عرضه، تجربه کرده‌اند.

بر این اساس، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۲۲۵ میلیون تومان به ۲۴۵ میلیون تومان رسیده و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با جهشی ۲۴ میلیون تومانی، حالا۲۹۰ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز از ۳۹۵ میلیون تومان به ۴۱۵ میلیون تومان رسیده و پژو ۴۰۵ GLX هم که ۹ میلیون تومان گران شده، ۲۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. اما قیمت سمند LX معمولی نیز از ۲۱۸ میلیون تومان به ۲۳۷ میلیون تومان صعود کرده است.

همچنین رانا پلاس نیز دستخوش افزایش قیمت شده، به نحوی که با رشدی ۳۷ میلیون تومانی حالا خودرویی ۲۷۰ میلیون تومانی است.

اما قیمت دنای معمولی نیز طی دو هفته از ۳۰۰ میلیون تومان به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است. پراید ۱۱۱ هم با جهشی هشت میلیونی در حال حاضر ۱۴۷ میلیون تومان قیمت دارد و برای خرید پراید ۱۳۱ نیز باید ۱۳۵ میلیون تومان هزینه کرد. ساینا نیز که قیمت آن هشت میلیون تومان بالا رفته، در حال حاضر ۱۵۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

همچنین قیمت تیبا از ۱۳۵ میلیون تومان به ۱۵۴ میلیون تومان رسیده و برای خرید تیبا‌۲ نیز باید ۱۴۶ میلیون تومان هزینه کرد. این خودرو شش میلیون تومان رشد قیمت در دو هفته گذشته داشته است. طبق اطلاعات رسیده از بازار، قیمت کوییک دنده‌ای نیز متاثر از هیجانات دو هفته گذشته، رشدی ۱۱ میلیونی داشته و این محصول در حال حاضر ۱۶۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

قیمت خودروی پژو ۲۰۶ رکوردار افزایش 

قیمت خودرو

یک فعال بازار خودرو به گفت: خودروسازان هنوز ۲۰۶ را روانه بازار نکردند. همین کمبود عرضه باعث شده که قیمت این خودرو در بازار جهش چشمگیری داشته باشد.

فیروز نادری درباره پیش‌بینی خود از وضعیت بازار خودرو گفت: تقاضا برای خرید خودرو زیاد شده است و تقاضای زیادی برای خودروی پژو ۲۰۶ روانه بازار شده و همین مساله در کنار کاهش عرضه باعث افزایش قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو شده است. به طوری که در یک ماه اخیر این خودرو با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان معامله می‌شد اما حالا قیمت آن به ۲۴۷ میلیون تومان رسیده است!

دبیر انجمن خودروسازان اما به گفت: تولید پژو ۲۰۶ متوقف نشده است. وقتی بیش از ۱۰۰ هزار خودرو ناقص کف انبارها دپو شده روند عرضه خودرو به بازار با اختلال مواجه می‌شود و طبیعی است وقتی یک قلم قطعه نباشد خودروسازان هم نمی‌توانند آن خودرو را به موقع به بازار تحویل دهند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.