کد خبر : 4921 / /
/

آینده رابطه ایران با طالبان به کجا می رسد؟

سخنگوی طالبان با اشاره به تصرف گذرگاه مرزی «اسلام قلعه» اظهارداشت: اطمینان می‌دهیم که از خاک افغانستان تهدیدی علیه مرزهای ایران ایجاد نخواهد شد.

آینده رابطه ایران با طالبان به کجا می رسد؟

طالبان (طالب‌ها) که خود را امارت اسلامی افغانستان می‌نامند، یک جنبش و یک سازمان نظامی متشکل از روحانیان اسلامگرای سنی در افغانستان است که از سال ۲۰۰۱ تا اکنون درگیر جنگ در افغانستان است. این گروه از زمان پیدایش در سال ۱۹۹۴ همواره با دولت افغانستان، نیروهای ارتش آمریکا و ناتو جنگیده‌است. طالبان در سطح بین‌الملل به دلیل تفسیر و اجرای شدید و خشن، آنها از احکام اسلام که منجر به برخورد وحشیانه با بسیاری از افغانها شده‌است، محکوم شده‌اند و همواره به دلیل کشتار مردم غیر نظامی افغان و تروریسم محکوم شده اند.

ورود طالبان به کابل

طالبان

طالبان ۲۶ سپتامبر ۱۹۹۶ کابل پایتخت افغانستان را تصرف کردند. آنان به محض ورود؛ عبدالعلی مزاری رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان که مربوط به قوم هزاره بود و محمد نجیب‌الله احمدزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان و برادرش شاهپور احمدزی را کشتند و جنازه‌هایشان را در چهارراه آریانا در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری افغانستان به نمایش گذاشتند. سپس به تدریج سه چهارم خاک افغانستان را متصرف شدند.

واکنش نماینده مجلس به طالبان

طالبان

محمود عباس‌زاده مشکینی، نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس یازدهم، در رابطه با جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با محوریت طالبان گفت: پس از تعطیلات تابستان مجلس، همه تحولات کشور در اولویت بررسی و رسیدگی کمیسیون امنیت ملی قرار خواهد گرفت و موضوع طالبان نیز از جمله موضوعاتی است که مورد بحث خواهد بود. وی افزود: بازدید از مرزهای کشور هم قطعا در دستور کار کمیسیون قرار می‌گیرد.

آینده رابطه ایران با طالبان

طالبان

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان با اشاره به تصرف گذرگاه مرزی «اسلام قلعه» به خبرنگار منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم گفت که از خاک افغانستان هیچ تهدیدی علیه کشور ایران صورت نخواهد گرفت.

وی افزود: به مقامات ایران اطمینان می‌دهیم که به خاک کشور همجوار ما ایران هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد.

سخنگوی طالبان اظهارداشت که گمرک‌های مرزی بهتر از گذشته و با نظم بیشتر به فعالیت خود در اسلام قلعه ادامه خواهد داد.

طالبان

مجاهد تاکید کرد: به مردم ایران اطمینان می‌دهیم که حسن همجواری را رعایت خواهیم کرد و به اصول هر دو کشور با احترام برخورد خواهد شد و از ایران هم چنین توقعی را داریم.

روز گذشته برخی از مقامات محلی و بسیاری افراد در فضای مجازی از تصرف گذرگاه اسلام قلعه در مرز ایران و افغانستان خبر دادند.

با این حال برخی مقامات محلی در ولایت هرات نیز امروز تایید کردند که این گذرگاه مرزی به طور کامل در اختیار طالبان قرار گرفته است.

گفته می‌شود که از روز گذشته که درگیری‌ها در اسلام قلعه تشدید شد، برخی از نیروهای امنیتی و حتی تعدادی از کارمندان گمرکات اسلام قلعه به مرزهای ایران پناه آورده‌اند.

«شهاب‌الدین دلاور» سرپرست هیئت سیاسی طالبان امروز به خبرنگاران در مسکو گفت: به همسایگان افغانستان و همه کشورهای جهان اطمینان می‌دهیم که تهدیدی علیه آن‌ها از خاک افغانستان صورت نخواهد گرفت.

وی مدعی شد که دست‌کم 85 درصد خاک افغانستان تحت تسلط طالبان است و در این مناطق تمام مدارس، بیمارستان‌ها، ادارات دولتی و نهادها فعال هستند.

دلاور همچنین اظهار داشت که همکاری جهانی و مؤسسات کمک‌کننده باید فعالیت‌ها و کمک‌های خود را در مناطق تحت کنترل طالبان ادامه دهند و این گروه حاضر است که به تمام نگرانی‌ها پاسخ دهد و آن‌ها را برطرف کند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.