کد خبر : 32985 / /
/

یارانه نقدی | یارانه معیشتی | یارانه جدید

دولت با این خبر دل یارانه نقدی بگیران را شاد کرد | واریزی باورنکردنی دولت برای خانوارها | ماجرای عیدی ۵ میلیونی چیست؟

بیت‌الله برقراری از پرداخت وام به مستمری‌بگیران خبر داد و گفت: مبلغ وام در نظر گرفته شده برای هر فرد ۵ میلیون تومان است.

دولت با این خبر دل یارانه نقدی بگیران را شاد کرد  | واریزی باورنکردنی دولت برای خانوارها | ماجرای عیدی ۵ میلیونی چیست؟

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا تیرماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از پرداخت وام به مستمری‌بگیران این صندوق خبر داد و گفت: مبلغ وام در نظر گرفته شده برای هر فرد ۵ میلیون تومان است.

بیت‌الله برقراری؛ مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر امروز در حاشیه بازدید عیسی‌زاده رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از این صندوق و جلسه با مدیران کل ستادی و استانی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اظهار کرد: این صندوق براساس سیاست‌های کلی نظام و حمایت از اقشار ضعیف و محروم در سال 1384 شکل گرفت.

وی با اشاره به اصل 29 قانون اساسی و پوشش بیمه همگانی برای اقشار مختلف جامعه، گفت: سن ورود به این صندوق از 18 سالگی تا 50 سالگی است و روستاییان و عشایر و جمعیت شهرهای زیر 20 هزار نفر می‌توانند در این صندوق عضو شوند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر ادامه داد: خدمات صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر همانند سازمان تامین اجتماعی است و پرداخت مستمری کارافتادگی و همچنین پرداخت مستمری به بازماندگان از خدماتی است که در این صندوق انجام می‌شود و به جز خدمات درمانی تمامی خدمات این صندوق همانند سازمان تامین اجتماعی است.

برقراری اضافه کرد: خدمات درمانی به بیمه شدگان این صندوق نیز توسط سازمان بیمه سلامت انجام می‌پذیرد و شاید یکی از دلایلی که موجب استقبال کمتر بیمه‌شدگان در این صندوق می‌شود، بحث نبود خدمات درمانی است که همانطور که گفته شد این خدمات نیز توسط سازمان بیمه سلامت انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سیاست صندوق در دوره جدید حرکت به سمت ارائه خدمات بیشتر است، گفت: رویکرد ما در این صندوق برنامه محور است ضمن اینکه می‌توانیم بر اساس یک برنامه راهبردی 5 ساله تعداد بیمه‌شدگان در این صندوق را افزایش بدهیم و این صندوق می تواند در یک بازه 5 ساله به برترین صندوق اجتماعی در بین سایر صندوق‌ها تبدیل شود.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ادامه داد: تا قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم یک میلیون و 400 هزار نفر تحت پوشش این صندوق قرار داشتند که این رقم هم اکنون به یک میلیون و 800 هزار نفر رسیده و در واقع در بازه زمانی فعالیت دولت سیزدهم تاکنون 400 هزار نفر به پوشش جمعیت این صندوق اضافه شده است.

برقراری بیان کرد: در طول 14 سال از تشکیل این صندوق از سال 1384 هر ساله بین 80 تا 100 هزار نفر به جمعیت این صندوق افزوده می‌شد و اگر قرار بود با این روند به جمعیت صندوق اضافه شود 70 الی 80 سال زمان می برد تا پوشش جمعیتی صندوق به حداکثری برسد. اما در یک برنامه 5 ساله می‌توانیم به این پوشش حداکثری برسیم.

وی با اشاره به آغاز به کار نخستین قرارگاه کرامت، گفت: این قرارگاه همزمان بار ولادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و با رمز نام مبارک ایشان آغاز به کار کرد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر با اشاره به اینکه بالاترین سطوح درآمدی در صندوق پرداخت مستمری دو میلیون و 660 هزار تومان است، گفت: امسال شاهد افزایش سطح درآمدی 60 درصدی در صندوق بودیم که این مسئله در صندوق بی‌نظیر بوده است.

برقراری با اشاره به باید دولت توجه ویژه ای را به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر داشته باشد، گفت: تقویت این صندوق می‌تواند حمایت‌های لازم را از روستاییان و عشایر داشته باشد و این امر می تواند از مراجعات این افراد به نهادهای حمایتی جلوگیری کند.

وی همچنین با اشاره به بدهی انباشته شده دولت‌ها به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر، گفت: از سال 84 تا به امروز بدهی 10 هزار میلیارد تومانی به صندوق طرح شده که از این رقم 9 هزار و 500 میلیارد تومان آن کاملا مشخص است. انتظار ما این است که دولت سهام یکی از شرکت‌های خوب را در اختیار صندوق قرار بدهد تا بتوانیم شرایط خوبی را به لحاظ پایداری در صندوق داشته باشیم و این امر می‌تواند موجب پایداری 50 ساله صندوق شود.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر همچنین گفت: برای نخستین بار  22 هزار فقره وام به مستمری بگیران صندوق بار اعتبار 960 میلیارد ریال پرداخت شد که وام پرداختی برای هر فرد 5 میلیون توان در نظر گرفته شده است.

برقراری خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقداماتی که برای نخستین بار از سوی کمیته امداد عملیاتی شد موضوع پوشش بیمه تکمیلی بود که این مسئله به تدریج گسترش پیدا خواهد کرد./تسنیم

مادران یارانه نقدی جدید می گیرند

نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها در راستای عملیاتی شدن سند ملی ازدواج دانشگاهیان با همکاری معاونت فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و بنیاد ۱۵ خرداد وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اجرای نخستین طرح ملی ایران جوان با هدف تکریم زوج‌های دانشجوی دارای فرزند با عنوان «دردانه» در دانشگاه‌های سراسر کشور را آغاز کرد.

در این طرح به زوج‌های دانشجوی دارای فرزند متولد ۱۴۰۱، تسهیلات و هدایایی از جمله کارت هدیه برای مادر، سپرده مخصوص فرزند و وام قرض الحسنه اعطا می‌شود.

دانشجویان واجد شرایط می‌توانند جهت اطلاع از جزئیات بیشتر طرح و شرایط ثبت نام به سامانه https://ezdevaj.nahad.ir / بخش دردانه مراجعه کنند.

حجت السلام سیدمحمد هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت اجرای طرح «دردانه» در دانشگاه‌ها گفت: برنامه «دردانه» ویژه مادران دانشجو است که براساس این طرح، خدماتی به فرزند و مادر ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: براساس این طرح یک حساب بانکی برای فرزند ایجاد شده و یک کارت هدیه به مادر ارائه می‌شود و همچنین یک تسهیلات بانکی در اختیار آنها قرار می‌گیرد که برای دریافت آن به بانک طرف قرار داد معرفی می‌شوند.

مدیرکل خانواده و ازدواج نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها افزود: برای خانواده نیازمند نیز یک سری «بسته حمایتی سیسمونی» پیش بینی شده است براساس آن دانشجویانی که شاید وضعیت مالی خوبی نداشته باشند، این پک حمایتی سیسمونی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: تا کنون حدود ۳ هزار نفر از دانشجویان در طرح دردانه ثبت نام کرده‌اند، بیش از یک هزار نفرتاکنون برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند، برخی تسهیلات اعلامی را دریافت کرده و برخی در نوبت دریافت هستند./مهر

واریزی یارانه نقدی 2 میلیونی ماهانه برای هر فرد

 سرانه بودجه دولت در سال ۱۴۰۲ برای هر فرد به صورت ماهی تقریبا ۲ میلیون تومان برآورد شده که حدودا ۴۴.۶ درصد بیشتر از سال قبل بوده است. این تغییرات با احتساب تورم ۴۵ درصدی، ۰.۴ درصد افت سرانه بودجه به صورت واقعی را نشان می دهد. در بررسی ارقام بودجه مهم ترین سمت به منابع بودجه عمومی که علامتی از پیش بین های دولت در خصوص هزینه ها و مصارف آن است اختصاص دارد.

در همین رابطه تنظیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نشان می دهد کل این رقم در سال جاری برابر با هزار و ۹۸۴ همت بوده است. این رقم به صورت سرانه نشاندهنده خدماتی است که دولت به طور ماهیانه در بخش های مختلف به هر فرد می دهد.

یارانه نقدی | سرانه بودجه عمومی در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

اگر جمعیت کشور در سال ۱۴۰۲ را تقریبا ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در نظر بگیریم در این صورت سرانه بودجه عمومی افراد در کشور تقریبا برابر با ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای یک سال بوده و این رقم به صورت ماهانه یک میلیون و ۹۵۷ هزار تومان یا به عبارتی تقریبا ۲ میلیون تومان خواهد بود.

این رقم طبق محاسبات دولت در سال گذشته، برای یک سال معادل با ۱۶ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان و با فرض همین جمعیت ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، بوده است. در این صورت بودجه ماهانه در نظر گرفته شده برای هر فرد به طور متوسط تقریبا یک میلیون و ۳۵۳ هزار تومان بوده است. به عبارت دیگر در این مدت درحدود ۴۴.۶ درصد به این رقم افزوده شده است.

اگر تورم را ۴۵ درصد در نظر بگیریم، آنچه برای رقم سال بعد در نظر گرفته شده در حقیقت به صورت واقعی ۰.۴ درصد کمتر شده است. به بیان دیگر سرانه واقعی بودجه در سال آینده از سال قبل کمتر شده و تقریبا یک میلیون و ۳۴۸ هزار تومان برآورد می شود./ گل کوچیک

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.