کد خبر : 29469 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان معوقات

خبر خوش ۲۵ آبان برای بازنشستگان | دریافتی حقوق بازنشستگان این ماه بیشتر است! | پرداخت حقوق بازنشستگان با معوقات برای هر بازنشسته چقدر شد؟

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: از بیستم ماه که پرداخت حقوق آبان بازنشستگان و مستمری‌بگیران آغاز شده، پرداخت معوقات مربوط به فروردین ماه بازنشستگان سایر سطوح را هم آغاز کرده‌ایم.

خبر خوش ۲۵ آبان برای بازنشستگان | دریافتی حقوق بازنشستگان این ماه بیشتر است! | پرداخت حقوق بازنشستگان با معوقات برای هر بازنشسته چقدر شد؟

انتقال حقوق بازنشستگان در زمان حیات یکی از موضوعاتی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.همچنین چنانچه یکی از بازماندگان بازنشسته فوت شده، خود فوت گردد یا شرایط دریافت حقوق بازنشستگان را از دست دهد، سهم وی، میان سایر مستمری بگیران، تقسیم می‌شود.همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از دیگر موضوعات بسیار مهمی است که باید در اولویت برنامه‌های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد چرا که این موضوع از مهمترین مطالبات کنونی جامعه بازنشستگان کشور است. بازنشسته ها در پایان هر سال منتظر افزایش حقوق بازنشستگان هستند.آخرین اخبار درباره حقوق بازنشستگان در سایت خبر آزاد بخوانید.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: از بیستم ماه که پرداخت حقوق آبان بازنشستگان و مستمری‌بگیران آغاز شده، پرداخت معوقات مربوط به فروردین ماه بازنشستگان سایر سطوح را هم آغاز کرده‌ایم.

در پی اعمال مصوبه شورای عالی کار در زمینه افزایش سالانه حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سایر سطوح از شهریور ماه سال جاری و پرداخت حقوق ماه‌های شهریور و مهر برمبنای افزایش یادشده، این سازمان پیش از این اعلام کرده بود پرداخت مطالبات پنج ماهه بازنشستگان سایر سطوح از آبان ماه آغاز و به‌صورت پرداخت معوقه یک ماه به همراه حقوق هر ماه باقی‌مانده تا پایان سال، تسویه خواهد شد.

بر این اساس، همزمان با پرداخت حقوق آبان ماه این گروه از بازنشستگان سازمان تأمین‌اجتماعی که از بیستم آبان و براساس حروف الفبا آغاز شده، مطالبات فروردین ماه آنان نیز به حساب این گروه از بازنشستگان واریز می‌شود.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در این زمینه گفت: این ماه، سومین ماه پرداخت مستمری سایر سطوح بازنشستگان با افزایش ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان اتفاق افتاد و طبق قولی که داده بودیم از بیستم ماه که پرداخت حقوق آبان بازنشستگان و مستمری‌بگیران آغاز شده، پرداخت معوقات مربوط به فروردین ماه را هم آغاز کرده‌ایم که ان‌شاالله در ماه‌های آینده نیز مابقی این معوقات پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی درباره بار مالی این افزایش حقوق نیز گفت: افزایش اخیر حقوق بازنشستگان سایر سطوح، ماهانه حدود ۲,۶۰۰ میلیارد تومان بار مالی جدید برای سازمان ایجاد کرده است. در این ماه الحمدلله توانستیم هم ۲,۶۰۰ میلیارد تومان بار مالی افزایش حقوق ماهانه و هم معوقات یک ماهه فروردین را که آن هم ۲,۶۰۰ میلیارد تومان بار مالی دارد و در مجموع بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان را تأمین کنیم.

گفتنی است در خرداد ماه سال جاری و در مصوبه اولیه هیات‌وزیران در زمینه افزایش حقوق سالانه بازنشستگان سازمان تأمین‌اجتماعی، میزان افزایش سالانه حقوق بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر ۱۰ درصد اعلام و پرداخت شد که بعدها و در اواخر مهر ماه با دستور رئیس‌جمهور، پیگیری معاون اول رئیس‌جمهور و حمایت مجلس شورای اسلامی و با اصلاح مصوبه خرداد ماه، میزان افزایش سالانه حقوق این گروه معادل مصوبه شورای عالی کار و به میزان ۳۸ درصد به علاوه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان تعیین شد.

متعاقب آن، حقوق شهریور و مهر ماه بازنشستگان سایر سطوح براساس احکام جدید صادرشده و با اعمال این افزایش پرداخت شد./مهر

حقوق بازنشستگان

انتقال حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

همچنین چنانچه یکی از بازماندگان بازنشسته فوت شده، خود فوت گردد یا شرایط دریافت مستمری را از دست دهد، سهم وی، میان سایر مستمری بگیران، تقسیم می‌شود.

قانون استخدام کشوری، در مواد ۸۲ و ۸۳ خود، چنین مقرر کرده است. در صورت فوت کارمند دولت، نصف حقوق بازنشستگی او به وراث قانونی وی پرداخت می‌شود. مگر این‌که علت فوت، انجام وظیفه باشد که دراین‌صورت تمام متوسط حقوق کارمندبه عنوان حقوق وظیفه به ورثه وی پرداخت خواهد شد.

به موجب ماده ۸۷ همان قانون، بر خلاف قانون تامین اجتماعی، حقوق بازنشستگی کارمندان دولت به‌طور مساوی، میان وراث آن‌ها تقسیم می‌شود. بنابراین سهم فرزند از حقوق بازنشستگی پدر یا مادر خود، به میزان سهم بقیه ورثه خواهد بود.

تفاوت دیگری که در رابطه با نحوه انتقال حقوق بازنشستگی به فرزند، این مساله بوده که در مورد کارمندان دولت، اگر مستمری و سهم یکی از ورثه، به دلیلی قطع شود این سهم به بقیه ورثه داده نمی‌شود. به نفع‌ صندوق بازنشستگی ضبط می‌گردد.

میزان حقوق بازنشستگی منتقل شده به فرزند، در مورد کارگران مشمول سازمان تامین اجتماعی و کارمندان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، دارای تفاوت‌ است. البته، از سال ۱۳۹۱ و با تصویب قانون حمایت خانوده، شرایط انتقال حقوق بازنشستگی به فرزند تغییر یافته است.

انتقال حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به فرزنـدان اناث

مطابق ماده ۴۸ قانون حمایت خانواده جدید «فرزنـدان اناث، در صـورت نداشتن شغل یا شوهر و فرزندان ذکور، تا سن بیست سالگی از این حقوق برخوردار می‌شوند. بعد از آن، منحصرا درصورتی‌که معلول از کار افتاده نیازمند باشند یا اشتغال به تحصیلات دانشگاهی داشته باشند، از کمک هزینه اولاد، بیمه و مستمری بازماندگان برخوردار می‌گردند.»

با توجه به این ماده، شرایط انتقال حقوق بازنشستگی به فرزند، به شرح زیر است:

انتقال حقوق بازنشستگی، به فرزند دختر دارای محدودیت سنی نیست. فرزند دختر مادامی که ازدواج نکرده و دارای شغل نیست، می‌تواند از حقوق بازنشستگی استفاده نماید.

سن برخورداری فرزند از حقوق بازنشستگی پدر یا مادر خود، برای فرزند پسر حداکثر تا ۲۰ سالگی وی است. فرزند پسر بعد از این سن صرفا در صورت معلولیت و از کارافتادگی یا اشتغال به تحصیلات دانشگاهی، حق استفاده از حقوق بازنشستگی والدین خود را خواهد داشت.

یکی از دغدغه‌های پدران و مادران برای فرزندان خود، مساله وضعیت اقتصادی و درآمد پایین آن‌ها در مقایسه با سطح تورم کشور است. لذا، برخی از والدینی که به سن بازنشستگی تامین اجتماعی یا بازنشستگی خدمات کشوری رسیده و حقوق بازنشستگی دریافت کرده اما دارای منابع درآمدی دیگر، مانند شغل آزاد و اجاره املاک هستند، این سوال را مطرح می‌کنند که آیا انتقال حقوق بازنشستگی به فرزند در زمان حیات، امکان پذیر است؟ در صورت امکان، شرایط انتقال حقوق بازنشستگی در زمان حیات چیست؟

برای پاسخ به این سوال که که آیا انتقال حقوق بازنشستگی در زمان حیات امکان‌پذیر است؟ باید به قانون تامین اجتماعی و قانون استخدام کشوری مراجعه نمود. با بررسی مواد این دو قانون، این نکته فهمیده می‌شود که هر جا سخن از انتقال حقوق بازنشستگی به فرزند و سایر وراث بوده، قانون‌گذار از الفاظ فوت، متوفی، وراث و بازماندگان استفاده نموده و لذا، با توجه به این مواد قانونی، باید به سوال فوق، پاسخ منفی داد و انتقال حقوق بازنشستگی در زمان حیات امکان ندارد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.