کد خبر : 25194 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان کشوری

برنامه جدید دولت برای بازنشستگان | احکام جدید افزایش حقوق بازنشستگان کی صادر می‌شود؟ | زمان واریز مابه التفاوت 5 ماهه افزایش حقوق بازنشستگان

یک میلیون ششصد هزار مستمری غیر حداقل بگیر از سازمان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگی می‌گیرند و انتظار می‌رود که در روزهای آینده برای آنها احکام بازنشستگی جدید صادر شود. افزایش حقوق این گروه از شهریورماه اعمال خواهد شد و مابه التفاوت پنج ماه نخست سال نیز از مهرماه به مرور تسویه می‌شود.

برنامه جدید دولت برای بازنشستگان | احکام جدید افزایش حقوق بازنشستگان کی صادر می‌شود؟ | زمان واریز مابه التفاوت  5 ماهه افزایش حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان داری شرایط خاصی است، به طور مثال سن و سابقه کاری وی بر مبلغ حقوق بازنشستگان تاثیر گذار است. حقوق بازنشستگان در خصوص بازنشستگان حداقلی بگیر نیز چون هیات دولت از همان ابتدا مبنی افزایش مستمری را مصوبه شورای عالی کار قرار داد و به تکلیف تعیین شده در ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی عمل کرد، تغییری در احکام بازنشستگی اتفاق نخواهد افتاد. حقوق بازنشستگان همانند حقوق سایر افراد هر ساله مقداری افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان باید به گونه ای باشد که بازنشسته بتواند با حقوق خود امور اقتصادی خانواده اش را سامان دهد.جدیدترین اخبار در رابطه با حقوق بازنشستگان را از سایت خبر آزاد پیگیری نمایید.

یک میلیون ششصد هزار مستمری غیر حداقل بگیر از سازمان تامین اجتماعی حقوق بازنشستگی می‌گیرند و انتظار می‌رود که در روزهای آینده برای آنها احکام بازنشستگی جدید صادر شود. افزایش حقوق این گروه از شهریورماه اعمال خواهد شد و مابه التفاوت پنج ماه نخست سال نیز از مهرماه به مرور تسویه می‌شود.

با آغاز شهریورماه، واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پایان یافت و طبق توافق قبلی دولت با بازنشستگان و مجلس قرار است از این ماه حقوق بازنشستگان غیر حداقلی بگیر این سازمان افزایش یابد.

از نظر قانونی این افزایش حقوق مستلزم مصوبه جدید هیات دولت است که به نظر می‌رسد با واگذاری مسئولیت به سازمان تامین اجتماعی این مسئله برطرف شده باشد.

از طرف دیگر به موجب این مصوبه جدید باید ابتدا احکام بازنشستگی جدیدی برای مستمری بگیران غیر حداقلی بگیر صادر شود تا بتوان براساس آن مستمری‌های جدید را پرداخت کرد.

در حال حاضر احکام بازنشستگی بر اساس مصوبه قبلی است که باعث بروز اختلاف میان بازنشستگان تامین اجتماعی و دولت شد.

به گفته سرپرست وزارت رفاه، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و همچنین کانون‌های صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی قرار است در شهریورماه احکام قبلی براساس مصوبه شورای عالی کار اصلاح شود.

مطابق این اظهارات انتظار می‌رود که از هفته آینده برای یک میلیون و ششصد هزار بازنشسته غیر حداقلی بگیر احکام جدید صادر شود، این یعنی مستمری این گروه از ابتدای سال به میزان ۳۸ درصد به علاوه رقم ثابت ۵۱۵ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

با این وصف شهریورماه سال ۱۴۰۱ نخستین ماهی خواهد بود که افزایش حقوق بازنشستگان معترض به صورت کامل اجرا می‌شود.

در عین حال بابت پنج ماه سپری شده از سال جاری نیز مابه التفاوتی به بازنشستگان تعلق خواهد گرفت که انتظار می‌رود پرداخت ماهانه آن از مهر ماه آغاز و تا بهمن ماه ادامه پیدا کند.

در خصوص بازنشستگان حداقلی بگیر نیز چون هیات دولت از همان ابتدا مبنی افزایش مستمری را مصوبه شورای عالی کار قرار داد و به تکلیف تعیین شده در ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی عمل کرد، تغییری در احکام بازنشستگی اتفاق نخواهد افتاد.

به بیان دیگر این گروه از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی همچنان براساس همان احکام قبلی حقوق بازنشستگی خود را دریافت خواهند کرد./تجارت نیوز

حقوق بازنشستگان

مصوبه افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان

وی درعین حال به مصوبه افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان اشاره کرد و گفت: افزایش ۳۸ درصدی حقوق شامل حال همه بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی می شود که باید به اضافه مبلغ ۵۱۵ هزار تومان به آنها پرداخت شود و سازمان تامین اجتماعی احکام آن را بر اساس این مبلغ از اول سال صادر کند.

این کارشناس حوزه کار تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی قبلا افزایش ۱۰ درصدی حقوق به اضافه مبلغ ۶۵۰ هزار تومان را مطابق آنچه دولت ابلاغ کرده بود اجرا کرد ولی اکنون با توجه به اعلام دکتر زاهدی وفا ـ سرپرست وزارت کار ـ افزایش ۳۸ درصدی به اضافه ۵۱۵ هزار تومان از شهریور ماه برای تمام بازنشستگان سایر سطوح تامین اجتماعی لحاظ خواهد شد.

حاج اسماعیلی گفت: بازنشستگان سایر سطوح کسانی هستند که بیشتر از حداقل مستمری دریافت می‌کنند و حدود ۸۰۰ هزار تا ۸۵۰ هزار نفر هستند که تحت عنوان سایر سطوح مزدی افزایش ۳۸ درصدی به اضافه ۵۱۵ هزار تومان شامل حال آنها می شود و بازنشستگان حداقل بگیر هم کسانی هستند که حداقل مستمری را دریافت می کنند که در خصوص آنها قبلا مصوبه افزایش ۵۷ درصدی شورای عالی کار اجرا شده است.

وی در خصوص آن دسته از بازنشستگانی که حقوق و مستمری خود را بر اساس افزایش ۱۰ درصد به اضافه ۶۵۰ هزار تومان دریافت کردند نیز، گفت: این دسته از بازنشستگان مابه‌التفاوت افزایش ۳۸ درصدی به اضافه ۵۱۵ هزار تومان را برای ماههای قبل و از اول فروردین دریافت خواهند کرد و از اول شهریور ماه هم احکام حقوق آنها بر اساس ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان صادر خواهد شد./خبرآنلاین

حقوق بازنشستگان

منابع لازم برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت؟

اما در این میان، محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره درباره افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان با اشاره به لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دولت به مجلس گفت: نگاه دولت در بودجه این بود که تا جایی که می‌تواند هزینه‌های دولت را افزایش ندهد، زیرا قصد داشتند با یک نگاه انقباضی نقدینگی و تورم را کنترل کنند. دولت در این راستا افزایش حقوق را در لایحه ۱۰ درصد در نظر گرفته بود.

وی درباره نظر مجلس در این خصوص اظهار کرد: اگر همه بخش‌های دولت هماهنگ عمل می‌کردند این تصمیم برای افزایش ۱۰ درصد حقوق‌ها معقول بود. اما پس از این تصمیم، اتفاقاتی در زمینه حقوق کارگران و شورای عالی کار افتاد. همچنین بعضی از دستگاه‌ها از طریق مجاری مختلفی، مصوبه افزایش بیشتر حقوق‌ها را دریافت کردند. این موضوع در کنار تورم بیش از ۵۰ درصدی امسال، شرایط را برای کارکنان دولت سخت کرد و باعث نوعی تبعیض و بی‌عدالتی شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از ارسال لایحه دولت به مجلس برای لغو محدودیت ۱۰ درصد در قانون بودجه گفت: این لایحه در حال طی کردن مراحل خود است اما دولت در نهایت تصمیم گرفته است تغییراتی را در حقوق و دستمزد کارکنان بدهد و آن را افزایش دهد.

وی درباره منابع دولت برای افزایش حقوق کارکنان دولت تصریح کرد: محل منابع این اقدام دولت برای مجلس نیز جای سوال است زیرا دولت برای انجام این کار نیاز به ارائه یک متمم و اصلاحیه به مجلس است. تنها محلی که دولت می‌تواند این کار را انجام دهد و حقوق‌ها را افزایش دهد چاپ اوراق و کسب درآمدهای مالی است.

وی افزود: دولت ابتدا اعلام کرده بود که بنایی برای فروش اوراق ندارد اما در لایحه‌ای که دولت به مجلس در خصوص حقوق محاسبه گمرکی ارسال کرده است، برآورده است ۲۸ هزار میلیارد تومان منابع دولت کاهش پیدا می‌کند و از مجلس برای چاپ اوراق اجازه خواسته است.

زنگنه با اشاره مجدد به‌عدم مشخص بودن منابع مالی برای افزایش حقوق‌ها توسط دولت گفت: اگر در لایحه منابع مشخص نباشد، خود شورای نگهبان نیز این لایحه را تائید نخواهد کرد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.