کد خبر : 24617 / /
/

یارانه نقدی | یارانه معیشتی | یارانه جدید

خبر مهم یارانه ای امروز ۲۵ مرداد | واریز یارانه نقدی جدید به معترضان دهک دهمی | معوقات جاماندگان یارانه نقدی کی واریز می شود؟

پس از پایش، بیش از 50 درصد از افرادی که تاپیش از این در دهک دهم درآمدی قرار داشتند، مشمول یارانه نقدی شدند

خبر مهم یارانه ای امروز ۲۵ مرداد | واریز یارانه نقدی جدید به معترضان دهک دهمی | معوقات جاماندگان یارانه نقدی کی واریز می شود؟

بنا به گفته وزیر اقتصاد، گزارش طرح کالابرگ قرار است تا آخر مرداد ارائه شود، با این حساب یارانه نقدی شهریور بصورت کالایی خواهد بود؟حالا به نظر می‌رسد زیرساخت‌های کالابرگ آماده نشده و به احتمال بسیار زیاد این ماه هم شاهد یارانه نقدی باشیم. تاکنون هیچ مسئولی در رابطه با پرداخت یارانه نقدی جدید موضوعی را مطرح نکرده است یارانه نقدی جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه نقدی می پردازیم.

ثبت‌نام جاماندگان یارانه نقدی

آنگونه که سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده، همچنان ثبت‌نام از جاماندگان یارانه نقدی ادامه دارد و تاکنون سه میلیون جامانده توانسته‌اند  ثبت نام کنند که از این بین آنهایی که مشمول دهک یک تا 9 شناخته شدند تا پایان تیرماه مشمول یارانه نقدی 300 تا 400 هزار تومانی شوند.

آنطور که حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: طی بررسی‌های وزارت رفاه و لیستی که در اختیار این سازمان قرار گرفته، برای افرادی که اعتراض کرده و مشخص شد که بین دهک یک تا ۹ قرار گرفته‌اند، یارانه تیرماه همانند سایر مشمولان واریز شده است.

در اردیبهشت‌ماه سال جاری و با تغییر رویه در پرداخت یارانه‌های نقدی، از بین ۷۸ میلیون نفر یارانه‌بگیر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی، حدود شش میلیون نفر حذف و باقی‌مانده در قالب ۹ دهک مشمول دریافت یارانه شدند. بر این اساس مبلغ  ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر برای دهک اول تا سوم و ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر دهک چهارم تا نهم از اردیبهشت ماه پرداخت شده است.

با دستور رئیس جمهور برای پیگیری وضعیت معترضان به عدم پرداخت یارانه نقدی،‌ برای تمامی سرپرستان خانواری که اعتراض کرده بودند، یک مرحله یارانه نقدی با مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر عضو خانوار به صورت مشروط واریز شد؛ به این صورت که تا زمان نتیجه بررسی اعتراضات قابل برداشت نبود تا لیست این افراد، در وزارت رفاه مورد بررسی قرار گرفته و دهک‌بندی شوند.

رئیس جمهور در آن هنگام درخصوص برخی اعتراضات نسبت به دهک‌بندی‌ها گفت که کسانی که درخواست بررسی مجدد داشتند دو دسته هستند؛ یک عده کسانی بودند که اصلاً یارانه دریافت نمی‌کردند و می‌گویند ما جا مانده‌ایم و واجد شرایط هم هستیم. این افراد حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند که درخواست داشتند به وضعیت‌شان رسیدگی شود. وضعیت این افراد بررسی شده و به تعداد قابل توجهی از آنها یارانه پرداخت شده و تعداد کمی مانده که در حال بررسی است.

رئیس جمهور ادامه داد: دسته دوم کسانی هستند که می‌گویند ما یارانه می‌گرفتیم اما حالا قطع شده است. اینها هم معترض هستند. به اعتراضات تعداد قابل توجهی از این افراد رسیدگی شده و یارانه‌ به آنها اختصاص داده شده است.

حالا سازمان هدفمندی یارانه‌ها به نقل از سخنگوی این سازمان از ادامه روند ثبت نام جاماندگان و معترضان در سامانه حمایت وزارت رفاه  نسبت به عدم دریافت یارانه نقدی در تارنمای این سازمان خبر می‌دهد.

آن طور که طیبه حسینی به روزنامه «ایران» گفته: تا قبل از سال 1401، حدود 7 میلیون نفر یارانه نقدی دریافت نمی‌کردند که با دستور رئیس‌جمهور و تأکید ایشان، در اردیبهشت‌ماه، سازمان هدفمندی یارانه‌ها، ثبت‌نام این افراد را در دستور کار خود قرار داد که از ابتدا تاکنون سه میلیون نفر توانستند از یارانه نقدی برخوردار شوند. البته این مقام مسئول در سازمان هدفمندی یارانه‌ها توضیح داد که برای واجد شرایط بودن این افراد، این سازمان اسامی آنها را برای تعیین آزمون وسع و دهک‌بندی به وزارت رفاه ارائه کرد.

یارانه نقدی

واریز  معوقات یارانه نقدی

برپایه اظهارات سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، خانوارهایی که یارانه‌ آنها از اردیبهشت ماه یعنی از شروع واریز یارانه‌های جدید قطع شده بود یا جا مانده بودند و در ارزیابی‌ها مشمول شناخته شدند در تیرماه یارانه نقدی بر حسب دهک تعیین شده به حساب‌شان واریز و معوقات‌شان نیز به حساب‌شان در مردادماه واریز شد. ناگفته نماند معترضان گروهی که در مردادماه مشمول شناخته شدند نیز یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوارشان واریز و معوقات آنها قرار است در شهریورماه واریز شود.

مسأله‌ای که این روزها اغلب ثبت‌نام شدگان با آن مواجه هستند، عدم تعیین تکلیف آنها از سوی سازمان‌های ذیربط همچون سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت رفاه است که از مدت‌ها ذهن ثبت‌نام شدگان را به خود درگیر کرده است.

همان‌گونه که در گزارش مذکور اعلام شد، شناسایی معترضان به عدم دریافت یارانه نقدی که تا پیش از اردیبهشت آنها مشمول این طرح بودند برعهده وزارت رفاه است، اما بر اساس اطلاعات و بررسی‌های صورت‌گرفته سامانه وزارت رفاه در این زمینه به‌روزرسانی نشده و برخلاف وعده‌های داده شده از سوی مسئولان این وزارتخانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. گفته می‌‌شود که این سامانه از سال 98 تاکنون به‌روزرسانی نشده و همین امر باعث اختلال در روند مشمولان یارانه نقدی شده است.

از طرفی، تاکنون 50 درصد از افرادی که تا پیش از این در دهک دهم درآمدی قرار داشتند به دهک‌های پایین‌تر منتقل و مشمول یارانه نقدی شدند.

به نظر می‌رسد نبود هماهنگی بین سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت رفاه از یک طرف و همچنین عدم به‌روزرسانی سامانه  وزارت رفاه مشکلی است که جاماندگان و معترضان به دریافت یارانه نقدی همچنان با آن دست به گریبان هستند./روزنامه ایران

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.