کد خبر : 22097 / /
/

سهام عدالت| ارزش سهام عدالت| ارزش هفتگی سهام عدالت

2 خبر خوش برای سهام عدالتی ها| چگونگی انتقال سهام عدالت متوفیان | واریز سود سهام عدالت 4 میلیونی متوفیان

بنابر اعلام دستیار رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، فرآیند اختصاص سهام عدالت به وراث متوفیان، تا پایان شهریورماه سال جاری به نتیجه می‌رسد.

2 خبر خوش برای سهام عدالتی ها| چگونگی انتقال سهام عدالت متوفیان | واریز سود سهام عدالت 4 میلیونی متوفیان

ثبت‌نام سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ کلید خورد و این پروسه تا پایان سال ۱۳۹۴ به ایستگاه آخر رسید نیمی از جمعیت ایران دارای سهام عدالت هستند.سهام عدالت سهام شرکت های دولتی است که با تصمیم دولت در اختیار افراد کم توان جامعه قرار داده شده است.

اما شرایط دریافت و بازپرداخت وام سهام عدالت چیست و به کدام یک از سهامداران اختصاص می‌یابد؟آخرین اخبار سهام عدالت را با هم در سایت خبر آزاد می خوانیم.

 پیمان حدادی، دستیار رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به اینکه در فاز نخست سهام عدالت متوفیان باید لینک ارتباطی بین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و قوه قضاییه برقرار شود، گفت: این شرکت باید به احکامی که قوه قضاییه در رابطه با تعیین وراث انجام می‌دهد، دسترسی داشته باشد تا بتواند اطلاعات مورد نیاز را از این احکام استخراج کند.

وی پیش از این اعلام کرد که قوه قضاییه، اطلاعاتی به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داده است، اما این اطلاعات قابلیت استفاده به صورت فنی را ندارند. زیرا با شاکله مناسبی تهیه نشده است. بر اساس اظهارات حدادی، برای حل این مشکل، جلساتی برگذار شده و بنابر پیش‌بینی‌ها، شرکت سمات در حال برنامه‌ریزی سامانه‌ای در این خصوص است. از سوی دیگر، اطلاعات لازم از قوه قضاییه به سمات در حال ارسال است و به نظر می‌رسد حداکثر تا پایان شهریورماه سال جاری، فرآیند نقل و انتقال سهام فوت شده‌ها انجام شود.

۴۹ میلیون و ۱۴۸هزار سهامدار عدالت وجود دارد که از این تعداد، ۳ میلیون و ۲۷۸هزار نفر در قید حیات نیستند و سهام عدالت آنها، به وراث تعلق می‌گیرد. این در حالی است که هنوز تکلیف این دسته از مشمولان سهام عدالت (وراث متوفیان) مشخص نیست و فرایند انتقال سهام به آنها، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

روزهای پایانی اسفندماه سال ١۴٠٠ بود که محسن انصاری مهیاری، مدیر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، از انتشار اطلاعیه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در مورد سهام عدالت متوفیان تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: در این اطلاعیه اعلام می‌شود که وراث باید به چه سایتی مراجعه کرده و برای دریافت سهام عدالت، چه مدارکی را کامل کنند

به دنبال این موضوع، محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد که بیش از ۳ میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت فوت شده‌اند که وراث این افراد حدود  ۱۵ میلیون نفر هستند. پیش‌بینی‌ها و هماهنگی‌ها با شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نشان می‌دهد که بتوانیم سامانه انتقال سهام عدالت به وراث را تا شهریور ١۴٠١ کلید بزنیم. نکته مهم این است که همراه با انتقال سهام به وراث، توزیع سود را نیز انجام خواهیم داد.

لازم به ذکر است که وراث برای اطلاع از وضعیت سهام عدالت اشخاص متوفی باید به نشانی اینترنتی samanese.ir مراجعه کنند و با وارد کردن اطلاعات هویتی متوفی، از مشمول بودن وی مطلع شوند. با وارد کردن اطلاعات هویتی متوفی، صورت وضعیت دارایی سهام عدالت نیز، قابل مشاهده است و هرگونه اطلاع‌رسانی در مورد سهام عدالت تنها از طریق وب‌ سایت رسمی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به نشانی http://www.csdiran.ir به اطلاع عموم مشمولان سهام عدالت می‌رسد.

سهام عدالت

جاماندگان سود سهام عدالت چه کسانی هستند؟

آقای حسین قشمی، مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت مهم‌ترین دلایلی است که باعث شد تا سود سهامداران به حساب آن‌ها واریز نشود.

پیش از این مطرح شده بود دومین مرحله واریزی سودی سهام عدالت برای جاماندگانی که اطلاعات خود را اصلاح کرده باشند تا پایان تیر خواهد بود.

علاوه بر این افراد برای دریافت هرگونه اطلاعات در زمینه سهام عدالت صرفا از طریق وب‌سایت‌های رسمی شرکت سپرده گذاری مرکزی نشانی www.csdiran.ir، www.sejam.ir و sahamedalat.ir که قابل اعتماد است می‌توانند اقدام کنند.

 تیرماه زمان واگذاری سهام عدالت به جاماندگان

حسین قربان زاده، رییس سازمان خصوصی سازی در اواخر اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۱ از تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت تا پایان خرداد ماه امسال خبر داده بود و اعلام کرد: تا پایان خرداد ماه این ارزیابی را خواهیم داشت که چه کسانی مشمول ثبت ‌نام جاماندگان سهام عدالت باشند.

وی افزود: در مجموع از این دو نهاد حمایتی، تعداد سه میلیون و ۳۶۳ هزار و ۷۰۰ نفر سهام عدالت ندارند و باید به این افراد سهام تعلق بگیرد. در مرحله بعد برای افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند اما در ۲ دهک اول قرار دارند و مستحق دریافت این سهام هستند، اقدام به تخصیص سهام عدالت می‌کنیم.

رییس سازمان خصوصی سازی می گوید: از تیرماه ۱۴۰۱ فرآیند تخصیص سهام عدالت به این افراد آغاز می‌ شود.

سود سهام عدالت چقدر است؟

بنابر اعلام پیمان حدادی، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت توسط سازمان خصوصی‌سازی در حال وصول است که در آینده نزدیک به حساب سهامداران واریز خواهد. البته ارزش این سود، بسیار کمتر از واریزی‌های قبلی است.

پیش از این موضوع و در تاریخ ۲۱ فروردین ماه، پیمان حدادی، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که سود شرکت‌های غیربورسی در حال بررسی است. چقدر از سود این شرکت‌ها از طرف سازمان خصوصی‌سازی دریافت شده است. اگر ارقام آن قابل توجه باشد، مانند سود‌های شرکت‌های بورسی سهام عدالت از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تجمیع و پول آن به حساب سهامداران عدالت واریز می‌شود. البته هنوز شورای عالی بورس در این زمینه تصمیمی نگرفته و پول‌های جمع‌آوری شده از شرکت‌های غیربورسی، اعداد قابل توجهی نیست.

شرکت‌های پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی بندر امام (ره)، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی بیستون، پتروشیمی تبریز، پتروشیمی خوزستان، دخانیات ایران، ساختمان سد و تاسیسات آبیاری سابیر، شهر صنعتی البرز، شهر صنعتی رشت، شهر صنعتی کاوه، مشانیر و مگا موتور، شرکت‌های غیر بورسی سهام عدالت هستند که پتروشیمی‌های ارومیه، تبریز، خوزستان، بندر امام، بیستون و بوعلی سینا، بیشترین سهم را در پرتفوی غیربورسی سهام عدالت دارند و از ۶ تا ۳۰درصد مالکیت این شرکت‌ها را در بر می‌گیرند.

سهام عدالت

اعلام زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت

 وی با بیان این که برخی از جاماندگان سهام عدالت، در مرحله دوم واریز سود سهام عدالت سال‌های ۹۸ و ۹۹ را همزمان با یکدیگر دریافت کردند، اظهار داشت: مرحله سوم واریز سود سهام عدالت که مشروط به دریافت شماره شبای جاماندگان است در اواخر تیر ماه صورت می‌گیرد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.